Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Re: Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:29

Wat goedkoper is? Dat ligt aan de situatie (zoals al veel voor mij hebben gezegt): heb je de ruimte bij huis, of moet je grond kopen. Is het ingezaaid? Is het voldoende om je paard buiten te laten lopen (scheelt in hooiprijs). heb je al een stal? Wil je perse een bak aan huis, of neem je genoegen met buitenrijden en rijden in een bak in de buurt (al sdat mag van de eigenaar natuurlijk).

Ik denk dat als wij een stukje grond zou den kunnen kopen (voor een gangbare prijs), dat het voor mij voordeliger is. Zelfs al voor 1 paard. In de toekomst wil ik graag een 2e paard erbij, dus dan zou het veel goedkoper worden. Bij een adresje in de buurt kan ik vrij voordelig goed stro kopen. Moet ik alleen nog kuil of hooi regelen. Eventuele brokken moet ik nu ook zelf betalen.
Alleen zou ik geen bak bij huis hebben, maar mijn vriendin (woont ca 5 minuten rijden verder op) heeft een bak waar ik ook gebruik van zou mogen maken.
Voor mij is het alleen wachten tot er een stukje grond in de verkoop komt. Ik denk dat ik dat in zo'n 3 jaar terugverdient zou hebben. (en met een 2e paard sneller).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:46

Aan huis is voordeliger als je alleen naar het geld voor onderhoud kijkt. Ga je er echter ook je investering en tijd bij betrekken dan kon daar wel eens een heel andere prijskaartje uitkomen.

Natuurlijk zit er een groot verschil in pensionprijzen; ik ken ze van Euro 175 tot 400 per maand ! Al zit daar dan ook het verschil in luxe (binnenbak, solarium etc bij).
Ik kan nu 2 paarden aan huis houden voor de prijs van 1 in pension.
Ik heb geen luxe nodig, want ik rij alleen maar buiten.
Voor mij is het dus goedkoper.
Maar je moet er idd wel altijd rekening mee houden als je eens weg gaat; iemand anders zoeken voor het voeren e.d.
En als je eens niet lekker bent moeten er toch wel stallen schoongemaakt worden.

Dus het heeft ook zijn schaduwkant, al zou ik hiervoor zeker niet terug willen naar een pension

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:49

Ik heb mijn paard aan huis, dat is stukken goedkoper dan de pensionstal waar ze heeft gestaan.
Da twas €170,- per maand. Ik ben hier thuis geen €170,- per maand kwijt aan hooi en stro. Dat bemesten eens in de zoveel tijd is geen probleem en de mest kunnen we gratis kwijt op het land langs ons.
De bak gebruik ik van de rijvereniging voor €45,- per jaar.
Dus ik ben met 1 paard al zeker goedkoper uit.

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:07

Goed topic !!

Wat scheelt het jullie trouwens qua tijd als je een bak en paard aan huis hebt, vergeleken met je paard(en) bij een pensionstal ??

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:11

Sugarmiss schreef:
Aan huis is voordeliger als je alleen naar het geld voor onderhoud kijkt. Ga je er echter ook je investering en tijd bij betrekken dan kon daar wel eens een heel andere prijskaartje uitkomen.
Natuurlijk zit er een groot verschil in pensionprijzen; ik ken ze van Euro 175 tot 400 per maand ! Al zit daar dan ook het verschil in luxe (binnenbak, solarium etc bij).
Ik kan nu 2 paarden aan huis houden voor de prijs van 1 in pension.
Ik heb geen luxe nodig, want ik rij alleen maar buiten.
Voor mij is het dus goedkoper.
Maar je moet er idd wel altijd rekening mee houden als je eens weg gaat; iemand anders zoeken voor het voeren e.d.
En als je eens niet lekker bent moeten er toch wel stallen schoongemaakt worden.

Dus het heeft ook zijn schaduwkant, al zou ik hiervoor zeker niet terug willen naar een pension

En toch valt dat reuze mee.
Ik mest elke dag en ben dus met 10 minuten klaar.
Voeren neemd ongeveer 5 minuten in beslag.
Als ik naar een pensionstal ga rijd ik al een kwartier heen en een kwartier terug.
Moet ik op de fiets doe ik er in totaal 1,5 uur over.
+ op pension kan je niet altijd rijden (bak bezet)
Ik kan hier van 9 tot 9 in de bak van de buuf rijden.
Als je kijkt hoeveel tijd je kwijt bent op pension aan dingetjes bij elkaar zoeken die anderen gepakt hebben en de gesprekjes die je voerd ben je evenveel tijd kwijt denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:13

Ik heb 2 paarden staan voor onder de 100 per maand
En dat is incl. ontwormen en smid.

Dit omdat we heel weinig bij hoeven voeren.

Dit zou me op pension dus nooit lukken, dus is thuis goedkoper.

Maar als ik dan de duurdere hypotheek ga tellen (die ik niet eens wil tellen want het vrij wonen is me heel wat waard, maar dat ff terzijde)
De omheining tel, stal onderhoud.
Dan weet ik niet wat goedkoper is

De tijd van het mesten, was eerst mijn reistijd.
Al hielp ik daar ook vaak paarden mee binnen zetten enz.
Dus wat dat betreft ben ik nu niet meer tijd kwijt aan verzorging, dan eerst volpension, als ik de reistijd mee tel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:44

Het scheelt mij 3 kwartier reistijd per dag!! Daartegenover staat dat ik zelf moet uitmesten. Ik doe daar met mijn smeerlap toch wel 20 minuten over.
's Avonds ben ik met opstrooien, voer klaarzetten en hooi geven ook nog 10 minuten bezig.
Dus uiteindelijk nog steeds tijdwinst tov mijn laatste pensionstal.
Plus het feit dat ik het precies zo kan doen zoals ik het zou willen, qua voer, uitmesten opstrooien enz. Of ook een leuke: dekens wisselen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:48

Ja!!
Dekens, ff niet aan gedacht, maar heerlijk is dat
Wisselen wanneer het uitkomt
na het rijden niet in de kantine hangen om te wachten tot je de staldeken weer op kunt gooien.
Met het warme weer van de afgelopen dagen, smidags dekentje af
terwijl hij smorgens met de mist nog een dekentje opheeft.
heeel makkelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:30

Ja dat is waar, het dekentjes ritueel .

Hoe heeft mijn paard ooit die jaren op een pensionstal overleefd

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:51

Je paard aan huis is zowieso onbetaalbaar ! Hiermee wil ik zeggen, dat niks gaat boven je paardje aan huis hebben. Alle kosten, het weegt gewoon niet op tegen de privacy die je hebt en het contact dat je hebt ten alle tijden en waneer jij het wilt met je paard zonder bemoeinissen enz...
Ik heb moeten investeren in het achterliggende perceel grond. Oke dat is een investering, maar wel een volwaardige bouwperceel. Dit heb ik voor een hele mooie prijs kunnen kopen. Dat will dus ook zeggen dat wanneer ik het verkoop, ik er gelijk veel winst op maak.
Het is enkel voor de winter, want s'zomers staan ze op de weide.
het is zowieso een investering die de moeite waard is. En dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Maar eigen paard is goud waard, en zeker als je er dan nog van kan genieten in je achtertuin. Na zoveel jaren op een pensionstal heb ik het wel gehad.
En inderdaad als je maandelijks stalgeld betaald, dat geld ben je kwijt.
Nu is het voor jezelf, en je hebt er nog wat aan ook.

Groetjes,

SA

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:09

Ja het deken wisselen moet echt een ongeloofelijke vrijheid geven.Ook lijkt het me geweldig om 's avonds voor je op bed gaat nog even een plakje hooi aan de paarden geven nu krijgen ze om 18 uur voor het laats gevoerd.Maar wat ik wel heel vaak zie is dat er vaak maar 1 paard aan huis staat of soms zie je 2 paarden staan op een kampje van 10 bij 10 meter het gras is al lang op en ze staan te wachten op hun maaltje hooi.Dan heb ik ze liever in pension staan waar ze de hele zomer in de kudde lopen.kosten plaatje ken ik niet want ik heb niet de mogelijkheid om ze aan huis te halen mocht ik wel de mogelijkheid hebben zou ik ze denk ik in de winter aan huis halen maar in de zomer ergens op het land zetten waar ze in een kudde kunnen lopen.Als ik zie hoe veel plezier mijn ruintje heeft met andere ruinen en ze samen spelen dat zou ik hem thuis niet kunnen bieden onze merrie is meer op zich zelf maar staat wel af en toe te kroelen met andere paarden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:12

in onderhoud is het goedkoper maar in aanschaf.. poeh poeh, verkijk je er niet op. Ik wil niet weten hoeveel geld wij in onze bak hebben gestopt Of laatst hebben we een stuk van 40 cm aan mn paard zn stal gezet omdat 3 bij 3 te klein was, zo'n pielstukje kostte al boven de 100 euro, dat soort dingen. En telkens de mest uit de wei scheppen want je hebt maar zo'n klein weitje.. en altijd maar in je eentje rijden.. Ik heb het nooit anders gehad, dus zou best wel eens een pensionstal willen ervaren. Maar van de andere kant vind ik het toch nooit goed genoeg hoe anderen het doen En inderdaad dat dekens op/afleggen, wisselen, vraag me af hoe mensen op een pensionstal dat moeten doen?
Achja elk voordeel heb zn nadeel

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:17

ja pfff, dekens verwisselen een ramp.
Gelukkig staat hij thuis.

Al is de pensionstal hier in de buurt wel zo dat er vaak wel iemand is die het voor jou even wil doen.
Valt vaak wel wat te overleggen met de pensionhouder of iemand die ook een stal huurt.
Eerder toen ik met Andoy daar een maandje stond k.
Dan had ik bijvoorbeeld om 9 uur s avonds les en Rianne om 8 uur.
Nou dan deed ik voor haar na de les een dikker dek op en zij voor mij op een andere dag enz..

@ lenn, maar het blijft wel van je.
Als je weggaat bij pension na 20 jaar trouw betaald te hebben heb je nergens meer recht op!
Kan je ales dag zwaaien met je handje.

Daarbij vind ik thuis erg fijn, hier krijgen ze lekker onbeperkt hooi en op pension voeren ze over het algemeen wel genoeg maar niet zo als thuis.
Toen ik laatst een dagje hielp en wel ff wilde voeren smorgens lag s avonds het hooi nog in de stal, waren ze helemaal niet gewend ik deed met 1 kruiwagen 5 paarden voeren.
Thuis doe ik met 1 kruiwagen 2 paarden voeren.
Thuis is alles op, op pension versmeren ze het.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:14

Jeetje wat een reacties, goed om te lezen.

Wij hebben geen ruimte (op het moment) om ze aan huis te zetten, maar wellicht dat dat in de toekomst wel een optie wordt.

Maar dan moet alles er nog neer gezet worden. Van omheining van het weiland, water in het land, stallen, buitenbaan (want die moet er dan wel bij) en noem maar op. Volgens mij heb ik dan de helft nog niet genoemd

Ik moet wel zeggen dat ik de meeste van jullie 'horror'verhalen wel over pensionstalling wel kan begrijpen hoor. Het dekens wisselen, zelf voeren wat je wilt en even knuffelen voor het slapen gaan en dat soort bijzondere dingen.
Dat weegt helaas voor mij persoonlijk niet op tegen het kiezen voor pensionstalling.
Maarrrrrrrrr............... zoals ik in een ander topic al schreef, als ons nieuwe huis doorgaat en alles verloopt goed, dan gaan ze naar onze vriendin die meer (zo niet ALLES) van paarden weet wat er nodig is.
Zij wisselt de dekens, voert per dag a.d.h.v gedane arbeid. Stapt met kreupele paarden, spuit benen af, verzorgd wondjes en noem maar op.
We zijn zelfs midden in de nacht welkom om de paarden te knuffelen.
Daarbij is het 2 min met de auto. (blokje om)
En dan heb ik liever dat ze daar staan omdat ze gewoon SUPER verzorgd worden.

Indien ik zo'n stalling niet voor handen zou hebben dan denk ik dat ik het met jullie eens ben dat het een enorme rijkdom is om de paarden aan huis te hebben.
De kosten van het wonen worden hoger, maar het plezier wat je er uit haalt is vele malen groter.

Maar euh.....foto's van jullie stallen aan huis??? Lijkt me leuk om te zien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:21

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:22

Ik geloof niet dat ik er nog foto's van heb... Als ik ze al heb zijn het ergens gewoon afdrukjes, sorry.
Oh trouwens, van die buitenbak... Wij hebben op een gegeven moment (toen ik Apollo in ging rijden) een stuk van de wei afgezet. Letterlijk afgezet; vanaf een bepaald punt liep het land redelijk fors omlaag, het was echt scheef (fikse driehoek was 't) en gras. Maar je kon er toch wel redelijk rijden en het bleef er droog.

Alleen rijden, heerlijk. Ik heb het geen moment gemist om in een groepje te rijden... Af en toe vond ik het jammer dat er niemand mee was, maar over het algemeen... Heerlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:27

Ik rij liever niet in mijn wei, je loopt de boel al snel kapot en zoveel gras heb ik niet. Ik ben er dus erg zuinig op
Helaas moet ik dus altijd mijn 'achtertuin' De Veluwe op (grapje)

Hier nog eentje waar je de paddock beter kunt zien
http://www.bokt.nl/upload/317/sug-heel.jpg
Let op hoe Missy op haar oortjes na helemaal verscholen staat achter Sugar

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:34

Wij hadden een grote wei, dat scheelt... Ik had ook altijd maar de helft van de wei in gebruik en dan was het nog enorm, ook wel handig want 's winters konden ze gewoon de wei in en zomers stonden er vaak kalveren bij, of in de andere helft. Boerenbedrijf, dat scheelt

Je vergeet de pootjes SM. Leuke foto Je hebt wel mooie stallen zeg! En een mooie paddock...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:36

Dat ziet er goed uit SM. Gaaf hoor!

Dat schuilen...lieffffffffffffffffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:44

Nog een voordeel van paarden aan huis; je maakt vaak hele leuke foto's

lysuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:59

Ja inderdaad je maakt sneller foto's thuis.
Stom eigenlijk, maar ik vergeet altijd om het foto toestel mee te nemen.
Maar ik zou ook graag mijn paardje thuis hebben staan.
Scheelt in ieder geval tijd.
En je kunt er even heen lopen wanneer jij zin hebt.
Nu hoef ik ook niet zo heel erg ver .... maar toch het is anders.
Vroeger stond mijn pony gewoon bij mijn ouders thuis.
Maar mijn vader wil helaas geen paard meer bij huis. Snap niet waarom niet!!!!!!
Maar ja het voordeel van nu is, ik heb beschikking over buitenbak en hele grote wei. En het aller belangrijkste is toch wel dat de manege nog geen 5 minuten lopen is. Maar toch had ik mijn paardje liever thuis staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:27

Het voordeel is, dat je alleen maar snel naar huis hoeft te rennen om de camera te grijpen

Mijn album met een samengeraapt zooitje van fotos van met name mijn grote paddock en de stallen.
http://groups.msn.com/cavaletti/divers.msnw?albumlist=2

Ik heb dus een grote paddock (9*15) paralell aan een schuur liggen, helemaal achteraan die schuur is er een oude varkensstal, die verbonden is met de paddock dmv twee schotten. Zo kunnen de paarden dus zelf in en uit de stal. Vanuit die stal kunnen ze naar het grote deel van de schuur, waar we dmv wat schotten een tweede wand hebben gecreërd voor de tweede stal. Die kan je zien op de foto's waar alles schoon is enzo.

Paddock is volledig grond (stond ooit gras, maar vakkundig opgevreten). Loopt schuin af, en bij het hek is er een betonplaat gegoten. Bij het deel van de verbinding van paddock-eerste stal, daar is zand gestort zodat ze daar zacht kunnen liggen. Stal is dus bijna altijd open, alleen in geval van zeer koude noordenwind kan er een deur in.

Het is een beetje warrig, maar hoop dat je zo een beetje een beeld kan krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:27

Goedkoper? Dat is een beetje afhankelijk van de manier waarop je je paard wilt houden. Ik wil zelf graag een overdekte rijbaan met een goede bodem, spuitplaats etc etc. Verder vind ik het ook erg belangrijk dat er meerdere keren per dag wordt gevoerd en dat er een oogje in het zeil wordt gehouden overdag als ik aan het werk ben.
Zoals ik een paard wil houden zou dat aan huis alleen lukken wanneer je zelf hele dagen thuis kunt zijn. Als je het zo telt dan is het natuurlijk nooit goedkoper dan op een pensionstal. En dan heb ik het nog niet over het feit dat je met een paard aan huis heel erg gebonden bent en dat ik naast paarden veel andere interesses heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:31

En dat zijn dan eisen die ik weer niet heb.
Lekker overdag buiten, dus meerdere keren per dag voer hoeft niet.
Ook de overdekte rijbaan is niet nodig voor mij.

Maar juist heerlijk elke min dat je wilt er naar toe lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:43

het huis en een kleine impressie van al de ruimte
heerlijk die rust.
Dat is dus ook waarom wij graag de paarden aan huis wilden.

Afbeelding

hekwerk
Zo is alles omheind.
Een veilig idee.
En knap hoe ze dat zo recht kunnen zetten hè.
Doen ze zo op het oog
Afbeelding

De buitenstal.
Niks luxe, maar wel heerlijk om te schuilen voor de dazen.
Hier kunnen ze ook altijd bij komen, in welk stuk wei ze ook staan.
Afbeelding

De rijbak
20 x 60 afgezet stuk wei.
2 weken geleden het gras kapot gespoten, zodat we het los kunnen trekken met de trekker.
Het is hier eigenlijk altijd droog, dus kijken we of we het zonder verdere maatregelen, zo kunnen doen.
Afbeelding

De deur naar de binnenstallen.
Hier kom je eerst op de wasplaats.
Rechtdoor zijn dan 2 stallen
en links naast de spuitplaats 1.
Afbeelding

Dit zijn de 2 stallen, die naast elkaar zijn.
Met elk een raam.
Afbeelding

En de wasplaats met de stal ernaast
Afbeelding

alles heeft nog verf nodig, maar dat komt nog wel

Dus allemaal niet zo luxe, maar wel heerlijk