mogen paarden geen versbrood?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: mogen paarden geen versbrood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:23

Breitling schreef:
al het brood wat hier thuis overblijft krijgt mijn paard. Soms weleens een heel brood (krijgt hij een halve van en de andere helft geef ik aan de manege pony's) bij mijn vorge pony en paard was dit ook al zo, intotaal geef ik mijn beesten dus al 11 jaar brood (voornamelijk wit) en er is nog nooit wat gebeurd. Mijn paard lust alleen de kapjes niet die spugt ie weer uit dus die krijgt zn buurman

Blijf je dat nu ook geven, of heb je nu de les geleerd dat dat niet goed is en dat je paard of een manege paard daar dood aan kan gaan.....

Natuurlijk is het brood wat bij jou thuis over blijft niet geheel vers meer (neem ik aan), maar toch zou ik er wel wat van leren, dat er
paarden echt aan dood zijn gegaan...

sterkte

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:45

ik geef iedere ochtend mijn pony een broodje (met druppels), als droogbrood nat wordt kan het ook klonteren, wij gebruikte altijd oudbrood om te vissen even nat maken en je krijgt weer mooie balletjes...
Zou vers brood bij ons dan geen deegbal veroorzaken, of ook wel. ik heb er immers geen last van.
Nouja verder ga ik deze discusie maar even volgen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:34

lailapri schreef:
ik geef iedere ochtend mijn pony een broodje (met druppels),als droogbrood nat wordt kan het ook klonteren, wij gebruikte altijd oudbrood om te vissen even nat maken en je krijgt weer mooie balletjes...
Zou vers brood bij ons dan geen deegbal veroorzaken, of ook wel. ik heb er immers geen last van.
Nouja verder ga ik deze discusie maar even volgen

Dat droog brood gaat klonteren is niet waar. Als je het nat maakt, moet je het goed kneden om een bolletje te maken....

Bij ons kan het ook een deegbal veroorzaken, maar is niet dodelijk.
Het advies is ook voor mensen om oud brood te eten.....Dat verteert beter. Alleen doet bijna niemand dat. Ik ook niet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:32

nee mijn paard vind brood heerlijk en denk ook niet dat er wat kan gebeuren. er word zoveel gezegt dat het niet goed is wat ook onzin is. Als het echt zo gevaarlijk of slecht was dan was er in die 11 jaar al echt wel 1 keer wat gebeurd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:34

brood was gelof ik wel goed voor paarden om aan t komen, weet alleen niet meer waar ik dat als tip gekregen had. geloof school

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:09

Breitling schreef:
nee mijn paard vind brood heerlijk en denk ook niet dat er wat kan gebeuren. er word zoveel gezegt dat het niet goed is wat ook onzin is. Als het echt zo gevaarlijk of slecht was dan was er in die 11 jaar al echt wel 1 keer wat gebeurd.

Tuurlijk!
Er is en verschil met niet goed en dodelijk.
Als je niet veel tegelijk geeft, zal het ook wel goed gaan....
Toch - waarom zou je het risico nemen????

Als je van paarden houdt, dan neem je dat risico niet....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:15

Ken ik ook nog wel een leuke, als je van paarden houd laat je ze vrij in de natuur lopen. Hoe wil je dan medicijnen toedienen?
Geadviseerd met een broodje te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:20

Mijn pony krijgt heel soms een boterham maar dan moet die wel héél droog zijn èn in kleine stukjes gegeven worden. En er moet een reden zijn om het te geven.
Een goed bedoelende buurman heeft eens een heel brood (vers) over het het gegooid met als gevolg een pony met koliek. Dat hoeft voor ons niet meer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:36

Ah, ik neem elke dag twee of drie sneetjes oud brood voor mijn haflinger mee.. Is dat echt slecht?

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:42

die van mij krijgen regelmatig gedroogd oud brood bij hun eten, ze doen er een moord voor. Maar het is wel kurkdroog en hard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:47

Swieb schreef:
ze doen er een moord voor.

Het brood dat ik soms geef is zo hard en droog, daar kun je een moord mee plegen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:56

lailapri schreef:
Ken ik ook nog wel een leuke, als je van paarden houd laat je ze vrij in de natuur lopen. Hoe wil je dan medicijnen toedienen?

Geadviseerd met een broodje te voeren?

Vers brood zeker????
Maar 1 boterham van een dag of 2 a 3 oud is niet zo gevaarlijk.
Appelmoes kun je ook gebruiken....

Citaat:
Ah, ik neem elke dag twee of drie sneetjes
oud brood
voor mijn haflinger mee.. Is dat echt slecht?

Oud brood met mate voeren is niet slecht!

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:39

Ik voer af en toe ook brood, maar enkel steenhard oud brood (zo hard dat je der iemand mee kan doodkegelen, so to speak)N Nooit mals of half mals brood.
Is gevaarlijk voor slokdarmverstoppingen, maar vers brood gaat ook gisten en kan zo kolieken veroorzaken.
Daarvoor niet noodzakelijk, maar het kan.

Groetjes

SA

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 06:58

gisten... Appels gaan ook gisten.... Nou nooit meer appels voeren dus als je van je paard houdt.