Wortels voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosecroft6

Re: Wortels voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:35

die van mij krijgt 60 kilo in twee weken winterpeen bij dit omdat ze maar weinig krachtvoer krijgt en anders zich dood verveeld op stal.
De 60 kilo krijgt ze in de winter zomers sta ze dag en nacht op de wei en krijgt ze 10 kilo in de week.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:37

Bij ons worden ze op stal gebracht. Je moet dan voor donderdag op een briefje schrijven dat je ze wil en dan komen ze dinsdags. 2 euro voor zo'n grote oranje zak.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:52

Ik geef hem 's avonds altijd een halve mememr vol ofzow, geen muesli meer anders wordt hij te dik. En ze zijn er allemaal gek op!

Miri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:55

mijn oude verzorgpony kreeg altijd s ochtends en s avonds een hele emmer vol
van wortels worden ze niet dik heb ik ooit van iemand gehoord volgens mij en wij kunnen ze gratis bij de buren halen
nu heb ik 2 shetlanders en die krijgen s ochtends een paar handjes vol wortels ..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:08

Citaat:
volgens mij één of andere pendelaarster die bij ons op stal wat paarden pendelde (smurf, mocht je dit lezen, ver voor jouw tijd!).

het is maar net wat een paard verdraagt, ik pendel bij het ene paard wortels als goed, bij het andere paard als niet goed. Mijn eigen paard eet 20 kilo in een week op.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:19

Wij hebben momenteel eigen kweek, maar als die op is kopen wij ze in zakken van 25 kilo, aan zo'n 1 à 1,2 euro/zak (via de veiling, wij kopen de "misvormde" maar dat maakt voor de paarden toch niet uit). Ze eten met z'n tweetjes zo'n zak per week op. In de winter krijgen ze ook nog voederbiet.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:49

Wie weet een goed "penenadres" in de buurt van Emmen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 05:56

Ik voer ook een krat leeg per week voor een paard en een Shet.
Was er ook niet een verhaal dat paarden drukker konden worden van penen?
Ook zijn ze veel natter in hun stal als ze penen eten omdat er veel vocht in zit. Dus een grotere puinzooi dan het al is

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 06:49

Wij voeren ook peen.
We hebben 2 zakken voor een week.
En dat is dan voor 2 paarden, C pony en 2 shetlanders.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:25

Weet iemand waar je die penen kan krijgen, en dan niet per zak.. Maar gewoon een stuk minder Want het gaat maar om 1 paardje en dan een paar wortelen per dag.. stuk of 4 ofzo

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:35

Steph__ schreef:
Weet iemand waar je die penen kan krijgen, en dan niet per zak.. Maar gewoon een stuk minder Want het gaat maar om 1 paardje en dan een paar wortelen per dag.. stuk of 4 ofzo

Gewoon in de supermarkt, in zakjes van 3 kg...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:38

Citaat:
waratje schreef
Daar zijn twee varianten op. De eerste is dat er vrij veel suikers inzitten en dat niet alle paarden daar goed mee uit de voeten kunnen (hoefbevangen paarden mogen ze echt niet). De tweede heeft met leverbelasting te maken, maar daarvan heb ik dus niet het fijne onthouden. Het kwam er geloof ik op neer dat een paard dat een leverprobleem had liever ook geen wortels moest krijgen. Maar hoe dat ook weer in elkaar stak, ben ik kwijt

Dit is goed om te weten, volgens mij is dit niet echt bij veel mensen bekent, bedankt waratje!

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:53

Ik betaal 3,- euro voor zo'n grote oranje zak. Ik weet eigenlijk niet eens hoeveel kilo er in zo'n zak zit. Soms krijg ik in plaats van die ene grote zak twee kleine, dat komt dan wel op het zelfde gewicht uit.

Hoe zit dat trouwens met bospeen uit de supermarkt? Het loof dat daar aanzit, mag je dat ook aan paarden voeren? Mijn schoonmoeder heeft namelijk het loof van de peentjes van gisteravond klaar gelegd om te voeren, maar kan dat wel of geen kwaad. Mijn gevoel zegt van niet, maar ik weet het niet zeker.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:42

Mij hebben ze altijd geleerd geen loof te voeren, dus ik snij het er netjes vanaf. Onze achterbuurman heeft geiten, en volgens hem mogen die dat wel hebben dus ik gooi het meestal gewoon over de draad heen

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:58

Fitzroy schreef:
Was er ook niet een verhaal dat paarden drukker konden worden van penen?
Ook zijn ze veel natter in hun stal als ze penen eten omdat er veel vocht in zit. Dus een grotere puinzooi dan het al is

Hier heb ik nooit iets van gemerkt. En mijn paard maakt er toch altijd een puinzooi van, dus een worteltje meer of minder maakt dan ook niets uit

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:03

mijn pony mag geen wortels ivm. de suikerspiegel. En ach zonder overleeft ze ook wel

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:52

Wie weet waar ik in friesland winterwortelen kan krijden ( niet te duur) en per zak

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:59

Superninus schreef:
Hier heb ik nooit iets van gemerkt. En mijn paard maakt er toch altijd een puinzooi van, dus een worteltje meer of minder maakt dan ook niets uit

Dat drukker worden was ook niet bij alle paarden zo. Volgens mij heeft er verleden winter een topic over gestaan bij Medisch.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:51

Het kan wel kwaad om veel wortelen te voeren, maar dan bedoel ik ook wel héél erg veel!!! Namelijk zo'n 2 wasmanden per dag. Ik heb dat ooit eens gelezen in een amerikaans tijdschrift. Dat paard had dus wel een caroteenvergiftiging. Maar zeg nou zelf 2 wasmanden......

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:00

Als ik meer tijd heb ga ik dit topic eens helemaal doorlezen, mijn pony krijgt ook wortels. niet altijd,
Het zijn meestal 4 wortels per dag, dat zijn wel grote, maar zal geen 2 kilo zijn.

Ik zie dat jullie het echt in kilo's voeren, heb hier zelf nog nooit van gehoord omdat te doen. mijn pony vind het lekker en krijgt ze als lekkernij

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:55

tja ik moet ook nog aan voederbieten zien te komen . ik had vorig jaar 300 kilo voor maar 15 euro ... dus dat viel heel erg mee .. jammer genoegt is het een gevecht om met die man in contact te komen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:46

crazycactus schreef:
Het kan wel kwaad om veel wortelen te voeren, maar dan bedoel ik ook wel héél erg veel!!! Namelijk zo'n 2 wasmanden per dag. Ik heb dat ooit eens gelezen in een amerikaans tijdschrift. Dat paard had dus wel een caroteenvergiftiging. Maar zeg nou zelf 2 wasmanden......

Een patient (mens) van ons heeft dat ook eens gehad, die zag oranje. De arts dacht dat ie iets kwaadaardigs aan zijn lever had, bleek gelukkig niet waar te zijn. Toeval (en ergens ook zijn geluk) was wel dat hij een longtumor had die bij de foto's die van zijn lever werd gemaakt naar voren kwam! Gelukkig waren ze er hierdoor op tijd bij, de man leeft nog lang en gelukkig!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:53

Ik ben van plan om de brok te vervangen door wortel. Omdat mijn pony te dik is, krijgt ie niet zoveel meer. Ik heb het idee dat een paard van wortels minder snel dik wordt dan van brokken.,...

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:54

ik denk niet datr je je brok dan helemaal weg kan laten

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:10

Mijn paard krijg elke dag wortels. Ik kreeg ze in zakken van 25 kg. En betaal 2€ voor een zak.