Waar doen jullie hoofdstel om, buiten de trailer of...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Waar doen jullie hoofdstel om, buiten de trailer of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:47

Ik heb er ook geen zadel op in een rijdende trailer. Maar opzadelen bij aankomst in de trailer gaat best. In een 2-paards is het lastiger, maar ik heb ruimte zat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:48

Hoofdstel om de ene keer buiten de vrachtwagen, de andere keer in de vrachtwagen, hoofdstel af altijd buiten. Onze pony's lopen niet zo makkelijk hun vak in met hoofdstel aan (vooral niet omdat er ook oogkleppen op zitten).
Wij hebben speciale vrachtwagenhalsters voor onze hackney's, waar een gesp voor op de neus zit. Als je die gesp losmaakt zit het halster nog gewoon om zijn hoofd, en kun je het hoofdstel makkelijk aan doen zonder dat een ogenblik niet goed vast zijn.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:51

Bij een druk/jong paard zou ik het in de trailer omdoen. Bij een die rustiger is gewoon buiten de trailer. Mijn pony is zo relaxed dat ik haar gewoon halster/hoofdstelloos even kan laten staan, waarbij ik overigens niet meer dan 2 meter uit dr buurt loop Maar die kan ik dus heel rustig gewoon buiten de trailer opzadelen ed. En dat heb ik ook t liefst. Ik ga zeker niet een druk paard buiten de trailer t hoofdstel om doen, veel te bang dat ze m zo peren, je hebt maar weing te zeggen als ze even niks om hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:04

Margreet schreef:
Ik heb er ook geen zadel op in een rijdende trailer. Maar opzadelen bij aankomst in de trailer gaat best. In een 2-paards is het lastiger, maar ik heb ruimte zat.

Ik heb het 1 keer gedaan in een 2-paard met een Westernzadel, omdat ik op een rotplek geparkeerd had, waar auto's vlak langs de trailer scheurden. Dat gaat bijzonder moeilijk, kan ik je zeggen.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:42

Ik doe het altijd buiten de trailer, net als opzadelen.

Ik doe eerst de teugels om dr nek en dan kan ze ook niet weglopen..

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:49

Ik doe het allemaal buiten de trailer, en dan doe ik niet eens de teugels om zijn hals als het halster af is. Hij blijft toch wel staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:39

Citaat:
Ik doe eerst de teugels om dr nek en dan kan ze ook niet weglopen..

daarom zie je er bijna elke concours dag wel 1 over de parkeerplaats rennen

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:47

Wij doen de jonge paarden (die onrustig worden op vreemd terrein) thuis de hoofdstellen al om...teugels gedraaid achter de keelriem en klaar is kees...op de trailer omdoen kan natuurlijk ook maar ik denk niet dat dat werkt met een tweepaardstrailer...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:13

Ik zadel altijd pas op op de plaats van bestemming maar wel altijd in de trailer.
Hoofdstel doe ik dan ook om maar geen halster er meer over.

Je ziet idd regelmatig paarden over het terrein rennen zonder hoofdstel of alleen een halster.
Altijd fijn als je geconcentreerd midden in je proef zit

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:19

ik rijd met een halsterhoofdstel }>

dus ik klik het bit gewoon derin dus kan heel makkelijk buiten de trailer, ik zet ze wel liever niet vast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:48

Ik doe het altijd buiten de trailer, de mijne blijft gelukkig wel staan.
Mijn vriendin doet het wel in de trailer, die wil nog weleens uit de trailer rennen, en nu heeft ze net iets meer grip.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:15

Ik doe het ook altijd buiten de trailer, zet me paard ook gewoon altijd vast aan de trailer...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:00

Altijd alles op en aan op de trailer! Ben bijna altijd alleen en dan is dat gewoon handiger.
Ik ben eerder veel met hengsten op concours geweest, probeer die maar eens buiten een zadel op te krijgen als ze voor het eerst mee zijn! Ik vind buiten de trailer een hoofdstel opdoen doodeng, mijn vriendin laat haar paard ook nog even zonder bit of halster grazen met de teugels om de nek. "jamaar ze is zo braaf!" Ze hoeven maar te schrikken (van een langsrennend paard bijvoorbeeld ) en je bent ze kwijt!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 09:36

Ik doe het buiten. Ik doe het hoofdstel over het halster heen en haal dan het halster er onder vandaan. Hij heeft een leren halster die op de neus en op het kopstuk verstelbaar is. Heel handig dus.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:08

Ik doe alles buiten de trailer. Met hoofdstel opdoen zet ik heb gewoon helemaal los. Als hij weg rent rent hij richting gras en heb ik hem zo weer! Nou is mijn paard wel oude.
Bij een jong paard zou ik idd het hoofdstel in de trailer omdoen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:08

Ik ga alleen op pad met een drie-jarige. Hij krijgt thuis het zadel al op en staat dus met zadel in de trailer.
In de trailer doe ik zijn hoofdstel aan. Daarna de klep los en uitladen. Ik doe geen halster meer om het hoofdstel.
Hij komt regelmatig al snuivend met de staart rechtovereind van de trailer af dus die hoef ik echt niet te proberen dan in mijn eentje op te zadelen buiten de trailer.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:35

is dat trouwens erg om een paard de hele reis al met een zadel op te laten staan? je ziet dat namelijk maar zo weinig. en ik lees ook dat vele het pas op het wedstrijdterrein doen.
idd vind ik de tip met zo'n hoofdstel met een gesp op de neus wel handig, doe je eerst het bit in en dan het halster los maken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:48

Ik vind het ecth een uitkomst. Die van mij blijft keurig stilstaan maar aangezien hij hengst is wil ik niet het risico lopen dat hij toch weg schiet en achter de merries aan gaat. Dan is zo'n halster perfet.

Als mijn bazin naar haar les gaat doe ik altijd het zadel, martingaal en alle beenbeschermers om, op de club doet ze dan alleen nog het hoofdstel in. Als ze lang moet reizen doet ze het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:41

CD28 schreef:
Ik ga alleen op pad met een drie-jarige. Hij krijgt thuis het zadel al op en staat dus met zadel in de trailer.
In de trailer doe ik zijn hoofdstel aan. Daarna de klep los en uitladen. Ik doe geen halster meer om het hoofdstel.
Hij komt regelmatig al snuivend met de staart rechtovereind van de trailer af dus die hoef ik echt niet te proberen dan in mijn eentje op te zadelen buiten de trailer.

Dit heeft Kawa ook heel lang gedaan.
Maar ik merkte al aan hem, op de trailer hoe hij die dag zou zijn.
En dan zadelde ik hem op in de trailer als hij weer eens maf was (8 van de 10 keer ongeveer).
In de zomer ook het scherpzetten op de trailer.

en dan van de trailer af, direct opstappen en weg wezen