Hoe snel kun je op pad als beginner.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Hoe snel kun je op pad als beginner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:38

ik zit heeeeeeel veel door maar mijn buikspiertjes zijn nog steeds lekker knuffel zacht hoor

maar ts gewoon een paar lesjes nemen
mijn man is ook ooit zo begonnen het lichtrijden had hij na 20 lessen nog niet door maar in de galop zat hij al direct als een huis (jaloeeersssss)

hij rijd nu niet meer (andere redenen) maar zou gewoon een paar prive lesjes
nemen om te ontdekken of het uberhaubt iets is voor je en
als je het lichtrijden rechts links en vooral de rem doorhebt (iig je paard naar rechts links en halt kan krijgen of je het na een paar lesjes al corect doet laten we even in het midden ) en je krijgt een doodbraaf paard die perfect op de stem reageerd mee (en onder begeleiding) kan je al vrij vlot mee en ook nog eens genieten

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

boktor1 schreef:
Het zag er wel heerlijk uit. Auto laten staan en 200km op een dier verder.
@kuiken ik heb een leren fietszadel. Misschien helpt dat?

Een trektocht van 200km achter elkaar is voor een prille beginner vrijwel onmogelijk.
Bij een gemiddelde van 30km per dag is dat ruim 6 dagen rijden.
Dat doen gevorderden nauwelijks.
Mijn laatste trektocht was in augustus door Belgie, van Breda naar BonSecours; 220 km.
Daar hebben we wel 10 dagen over gedaan met voldoende rustdagen voor de paarden (en voor ons).

Maar, ik kan je aanraden om in die richting verder te kijken; er zal een nieuwe wereld voor je opengaan.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:38

Boktor on tour!
Klinkt wel hartstikke leuk! Maar eerst naar de manege.. Okay leuk is anders maar je geniet meer van je ritje te paard met een beetje kennis van het "hoe en wat" op een paard...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:43

Mijn ervaring is iig dat men (lees: in de paardenverhuur) in het buitenland een stuk makkelijker is. Ik heb ritten van een paar uur gemaakt op Aruba, in Australië, Nieuw-Zeeland en Frankrijk. Daar kreeg je een helm en een paard en dan was het 'hup, rijden!' onder het motto 'iedereen kan het en het went vanzelf'. Het ging nog altijd goed ook... behalve die keer dat mijn vader in een Frans duin belandde omdat zijn paard z'n hoofd naar beneden deed.

Zelf heb ik geen flauw idee wanneer je iemand veilig naar buiten kunt sturen op een paard. Sommige mensen blijken na drie lesjes van een uur natuurtalenten te zijn met veel (zelf)vertrouwen en een heel stabiele zit, anderen zijn na tien jaar rijden tot de Z-dressuur gekomen maar durven nog geen buitenritje aan 'want daar is mijn paard niet geschikt voor'. Ik wil niet generaliseren, maar ik heb dat soort mensen van dichtbij meegemaakt, op stal en op de rijvereniging. De eerstgenoemde soort durf ik best mee te nemen op een bosritje, bij de tweede soort blijf ik graag ver uit de buurt, die WIL ik niet eens mee hebben op een bosritje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 00:58

Superninus schreef:
@soweird, dat is denk ik een regel die in België geldt, in Nederland heb ik er nog nooit van gehoord .

@tamaraatjuh, hoe wil je controleren of iemand daadwerkelijk drie jaar ervaring heeft
Gewoon navragen wat voor eisen ze stellen voor zo'n tocht lijkt me het beste. Belangrijk is wel dat je vertrouwd bent met paarden en hun gedrag.

Nou ik neem aan dat je snel genoeg ziet of iemand 3 jaar rijervaring heeft!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 02:01

Boktor, mijn advies voor het te laat is:

Niet aan beginnen!!!!!

Het begint met één manegelesje om te kijken of het wat is.
Ach ook nog een tweede, want die spierpijn was na 5 dagen al over.
Dan bedenk je dat zo'n tienrittenkaart is eigenlijk veel voordeliger is.
Bij de aanschaf van je tweede tienrittenkaart weet je jezelf te overtuigen dat je best zou kunnen stoppen als je dat wilt.
Na een poosje heb je jezelf weten te overtuigen dat een eigen paard eigenlijk veel voordeliger is dan elke keer weer zo'n kaart aan te moeten schaffen.

En voor je het weet ben je bij de Jellinek opgenomen wegens een geval van zware paardenverslaving

Oh ja en dat vergat ik nog te zeggen, die trektocht kan je natuurlijk ondertussen wel vergeten, aangezien je binnen enkele maanden al je spaargeld aan je paardrijlessen en natuurlijk je eigen paardje uitgegeven heb...

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:44

daantjuhhh schreef:
Superninus schreef:
@soweird, dat is denk ik een regel die in België geldt, in Nederland heb ik er nog nooit van gehoord .

@tamaraatjuh, hoe wil je controleren of iemand daadwerkelijk drie jaar ervaring heeft
Gewoon navragen wat voor eisen ze stellen voor zo'n tocht lijkt me het beste. Belangrijk is wel dat je vertrouwd bent met paarden en hun gedrag.

Nou ik neem aan dat je snel genoeg ziet of iemand 3 jaar rijervaring heeft!

Je kunt zien of iemand ervaring heeft of niet, maar het is vrijwel onmogelijk om in te schatten of dat nu 1 of 3 jaar is.

Verder ga ik met Karin mee

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 07:53

@Karl66 Kan niet verslaafd raken aan paarden & co. Heb teveel andere hobbies & interesses. Dat kan er gewoon niet bij.
@Karin ben geen natuurtalent, kan ik je bij voorbaat vertellen. Ik ben niet behept met een grandioos evenwichtsgevoel, maar wel enigszins van rubber.
@Dealer: 200km was de tocht die de gasten in dat 'hotel' gingen ondernemen. Die deden dat met grote regelmaat en hadden een schitterende uitrusting. Wel zielig: paardjes in de regen en zij lekker binnen in het stro slapen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:04

Leuk Boktor!!!!

Ik denk dat het bedrijf ook wel slim genoeg is om een beginner niet 30 km per dag te laten rijden, ook zal het tempo wel wat lager liggen dan bij een groep die dit wel doet.

ik denk ook wel dat de paarden van het type ontzettend lief en betrouwbaar zullen zijn.

Het kan dus zeker wel en ik vind het heel leuk dat Boktor toch een beetje is gaan rondstruinen in de wondere wereld van de paarden karl66 heeft wel een beetje gelijk boktor

Paardrijden is een sport die eigenlijk niet te vergelijken is met welke andere sport of hobbie dan ook. De constant wisselende factoren en mogelijkheden zijn eindeloos, je bent dan ook nooit uitgeleerd/ervaard

Ik zou inderdaad een les of wat meepakken op een manege, gewoon om even een stukje van het gevoel te proeven van de verschillende gangen van een paard EN hoe jij daar het makkelijkste bij kan zitten.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:10

De stal waar ik op Vlieland werkte heeft geen bak, daar gaat iedereen dus meteen mee naar buiten. Ook de mensen die nog nooit op een paard hadden gezeten. Wel onder begeleiding en uiteraard op een braaf exemplaar. En met beginners gaan ze (daar iig) niet het strand op. Als je geen zin hebt in maneges kan je wellicht zoiets proberen. Heb je meteen een klein voorproefje van het rijden in de natuur.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:17

KiWiKo schreef:
Leuk Boktor!!!!

Ik zou inderdaad een les of wat meepakken op een manege, gewoon om even een stukje van het gevoel te proeven van de verschillende gangen van een paard EN hoe jij daar het makkelijkste bij kan zitten.

Dan wel; heel discreet, lange regenjas, zonnebril op in de ochtend- of avondschemering. Maar ik ga jullie niet vertellen dat ik gereden heb hoor.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:18

@Wind, dat is misschien wel wat!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:28

Oh waarom mogen wij dat niet weten dan?? Iedereen hier heeft de eerste paar keren flink moeten hobbelen hoor!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:30

Ik zie mezelf nog gaan als 11 jarige met een geleende veels te grote rijbroek en kaplaarsen!

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:32

@Kuiken
Begeef je je als 60jarige met je friese doorlopers op een ijsbaan?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:33

Misschien als ik 60 ben!?

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:35

Maar wat wind vertelt is wel wat. Een manege trekt me gewoon niet zo (vond het behoorlijk stom vroeger, vraag me niet waarom.)
Weet iemand of ze in Duitsland hogere eisen stellen dan Nederland?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:36

ow, jij had een rijbroek? ik alleen een cap, een joggingbroek en regenlaarsjes, maar goed ik was pas 5 of 6 ofzo

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:41

Urielle schreef:
ow, jij had een rijbroek? ik alleen een cap, een joggingbroek en regenlaarsjes, maar goed ik was pas 5 of 6 ofzo

Ik moest van mijn moeder wachten tot ik 12 was.. Heb er gelukkig een jaar af kunnen praten.. Maar de rijbroek was niet van mijzelf.

@Boktor: Ik denk dat dat van de manege afhangt.. In Nederland stellen ze ook overal andere eisen..

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:54

Dan kunnen jullie me wel ergens naartoe sturen waar ze a. niet opkijken van acute beginners en b. je snel de natuur insturen. Rondjes rijden lijkt me helemaal niets (al kan ik me voorstellen dat het moet)
Of ga ik nu te snel?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:57

Moeten we wel een beetje weten waar in de buurt we voor je kunnen kijken..

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:58

Ergens aan de rand van het land waar niemand me herkent. Wat mij betreft tussen Hoog-Soeren en Laagkarspel

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:59

hihihi ik denk dat als je eenmaal OP een paard zit, dat je dan toch even liever in een afgesloten ruimte wil zijn

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:00

Als de grond onder me maar zacht is Kiwiko!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:05

boktor1 schreef:
Dan kunnen jullie me wel ergens naartoe sturen waar ze a. niet opkijken van acute beginners en b. je snel de natuur insturen. Rondjes rijden lijkt me helemaal niets (al kan ik me voorstellen dat het moet)
Of ga ik nu te snel?

, Dat dacht ik ook, tot ik begon met rijden...