Paardenmensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:22

Ik ben een mens met een paard, maar gelukkig staat mijn paard op een stal met echte paardenmensen en heb ik goede begeleiding.
Echt paardenmens zal ik misschien nooit worden, maar kan toch al aardig overweg met paarden imo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:47

@ Waratje

Ik denk niet dat je ooit paardenmens kunt worden (of zoals je zei: in opleiding kunt zijn). Je hebt het of je hebt het niet.
En helaas hebben de meeste mensen het niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:21

Ik heb 'het' niet, ben niet 24/7 met paarden bezig en denk er ook niet voortdurend aan. Heb zelfs nog een sociaal leven naast mijn pony's. Nee, ik mag dan wel misschien geen paardenmens zijn, maar ik ben wél een mens met paarden die om haar paarden (in mijn geval pony's ) geeft.

Ik ken een paardenmens, de enige die ik tot nu toe heb meegemaakt. Paarden gaan voor alles, tot een scheiding aan toe. De sociale contacten van dit paardenmens bestaan ook alleen uit vrienden/kenissen met paarden. Al het geld gaat er naartoe, dit paardenmens is letterlijk en figuurlijk 24/7 met paarden bezig, en vind het geweldig. Paarden zijn zijn lust en zijn leven. Mooi vind ik dat, om diegene met zijn paarden bezig te zien!

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:28

sherif schreef:
een echt paarden mens ben je wanneer je samen wil werken en kan en wil communiceren met je paard...het willen opbouwen van wederzijdse respect! Dat je bv kan genieten van het samen zijn met je viervoeter en het genieten van een simpele poetsbuurt! Je hem niet in posities dwingt die hij/zij niet prettig vind alleen omdat baasjes wil wet is!

er lopen bv zoveel mensen rond die puur paarden hebben en houden voor eigen status..het willen winnen van wedstrijden ten koste van het dier en willen vermenigvuldigen van de paarden puur voor de verkoop (kijk naar de handelaren bv (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) dus eigenlijk de gedachtegang hebben: mijn wil is wet!!

Kort gezegd: wil je niet samenwerken met je paard en niet eens een poging ondernemen dan ben je in mijn eigen dus gewoon iemand die een paard houdt maar er niet echt van houdt..dus geen echte paardenmens!

Precies! Het gaat erom dat je je gevoel erbij hebt, dat je vanuit het paard denkt ipv vanuit jezelf. Ik kom helaas maar al te vaak mensen tegen die op deze 'verkeerde' manier (vanuit het paard gezien ) bezig zijn.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:32

ga helemaal mee met de uitspraak van Renes....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:35

Ik niet. Ik heb genoeg mensen met "gevoel" bezig gezien waar het paard echt niet blij van werd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:45

Ik ga ook niet met Renes mee. Helemaal als je wat verder wilt in de sport kom je soms op een punt van weerstand waar je doorheen moet, en dat vergt wat knokwerk. Is dat dan " tegen je paard ingaan" en " niet luisteren naar je paard"?

Laten we eens kijken naar personen die het hoog hebben geschopt in de sport. Ze rijden hun paarden dagelijks, trainen soms hard en dan heeft het paard de dag daarop spierpijn of is wat stijf. Ben je dan geen paardenmens als je er alsnog op gaat zitten en gaat rijden? Zijn ze bezig hun paarden onheus te behandelen? De resultaten tonen toch dat ze toch een aardig feeling voor hun paarden hebben. Paarden die het niet naar hun zin hebben en zich onheus behandelt voelen gaan echt niet hun best doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:46

Nja als ik de definities zo zie ben ik bang dat ik geen paardenmens ben, paarden zijn niet het absoluut belangrijkste in mijn leven. Wel erg belangrijk, maar er gaan andere dingen dingen voor.
k heb daarintegen wel heel veel over voor 'mijn' paardjes en zorg voor zoveel mogelijk comfort en paardengeluk.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:06

inderdaad, Cassidy, die feeling, dat is wat ik bedoel! Feeling, daar gaat het om.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:33

renes schreef:
inderdaad, Cassidy, die feeling, dat is wat ik bedoel! Feeling, daar gaat het om.

Hhhmm, dat is te leren. Paardenmens in opleiding is dus wel degelijk een optie. Ik denk dat iedereen die serieus met paarden bezig is, een paardenmens in opleiding is. Helaas zien maar weinigen "het licht" omdat er maar weinig mensen zijn die hen "het licht" kunnen tonen.
Gelukkig ken ik nog mensen die de weg weten, me het zelfs hebben getoond. Ik weet de weg, nu er nog komen.............

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:18

zo hebben wij bv ervoor gekozen om onze hengst uit de show-wereld te trekken, niet omdat hij het niet aankan, maar puur omdat hij aangeeft dit niet meer leuk te vinden..het WK was ons laatste doel geweest voor dit jaar(december), wat onze droom was om daar met hem heen te gaan..zo`n mogelijk krijg je maar zelden om daar aan mee te doen...nu hebben we ervoor gekozen dit niet doen puur voor het welzijn van ons paard! Voor ons staat het welzijn van onze paarden bovenaan! Had ik de signalen van hem dan moeten negeren en gewoon het klaar laten stomen voor het WK...nee ben blij met de keuze die we gemaakt hebben..

Nu gaan we volgend jaar samen de sport in, maar weer blijft het plezier die hij eraan beleeft net zo belangrijk als mijn plezier!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:39

Ik denk dat paardenmens in opleiding een heel goede is. Je bent nooit uitgeleerd en dat heeft niets met feeling te maken.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:45

Als ik al die verschillende definities zo lees in dit topic, dan ben ik beide
Ik ben niet van jongs af aan opgevoed met paarden. Die kwamen later pas (toen ik 10 was). Mijn ouders hebben zelf ook niks met paarden en die hebben het van huis uit ook niet meegekregen.
Ik probeer zo goed mogelijk met paarden om te gaan en indd, te denken vanuit het paard. Wat af en toe niet meevalt

Paardenmens in opleiding vind ik wel een goede omschrijving. Ik heb nog zoveel te leren...

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:45

eem paarden mens is iemand die geen week, dag, uur, minuut, seconde zonder paarden kan (vind ik) tot die mensen reken ik me

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:01

Een paardenmens is een goed ruiter. Maar ik weet niet of elke goede ruiter ook paardenmens is.
En om paardenmens te zijn hoef je feitelijk niet eens een paard aan te raken. Het is meer een eigenschap dan een levensstijl.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:12

Als ik hier over lees in de (paarden)bladen, dan krijg ik helemaal de kriebels.
Want elke keer wordt gesuggereerd dat mensen die niet met paarden opgegroeid zijn of niet professioneel in deze branche werkzaam zijn mensen met paarden zijn en geen paardemensen.
En dat is een soort stemmingmakerij waar ik van ril.
Ik ken echte paardemensen met feeling en oog voor paardenwelzijn en die ook nog een hele hoop paardenkennis hebben, die niet van origine uit de paardenwereld komen en geboren en getogen "paardemensen" die de ballen weten van goede voeding, de psychologie van het paard en die geen notie hebben van wat de voorwaarden zijn voor het goedvoelen van hun dieren.
En er zijn maar genoeg professionals die wel goed presteren, maar bij wie de paarden nooit PAARD mogen zijn.
Nooit zonder alle mogelijke "bescherming" mogen lummelen in de wei (als ze al in de wei komen tenminste), nooit de voor het welzijn van een kuddedier zo brood nodige sociale contacten. Niet op stal (Dichte muren tussen boxen tot aan het plafond, tralies aan de voorkant) en al helemaal niet in de wei.
Ja sorry, dan kan zo iemand voor mijn part wereldkampioen zijn, maar voor mij is dat een mens met paarden en geen paardenmens.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:28

Ik weet het eigenlijk niet, moeilijk om van mezelf te zeggen. Ben wel opgegroeit met onze pony's, we hebben een fokkerij. Liep toen ik amper kon lopen tussen de veulens in het land, en zat regelmatig op pony's. Nu ben ik over 2 weken 15, maar echt beginnen met het lessen vanaf m'n 6e.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:32

Ik denk dat je aan de paarden(gedrag) het best ziet wie een mens met paarden is en wie een paardenmens...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:08

Dat is een goede Lusitana.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:20

Moeilijk om over jezelf te zeggen....ik denk dat als je een echt paardenmens bent andere mensen het zullen zeggen.

Ikzelf ben nog bij lange na niet uitgeleerd, ze saan natuurlijk wel voorop, maar ja.....geen idee wat ik ben, vind het iig wel bevallen zo

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:22

Niet helemaal waar Lusitana, want gedrag t.o.v. een paard valt te leren, en het gedrag van het paard naar de mensen toe is altijd vervuild, bepaalde gedragspatronen heel snel aangeleerd. Zoals Klaus Ferdinand Hempfling zegt: de meest pure reactie krijg je van een wild paard, maar hoeveel zijn er daarvan, en met hoeveel echt pure en wilde paarden komen wij in aanraking?

Er is eerder gesuggereerd dat je het gevoel dat je er bij moet hebben om een echt paardenmens te zijn ook kunt leren. Van de ene kant ben ik het daar niet mee eens, van de andere kant denk ik dat je wel erg ver kunt komen. Maar de ultieme en hoogste graad ga je als niet-paardenmens ondanks de beste leerschool nooit bereiken.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:39

LDRD schreef:
De aanleiding zal ik jullie besparen, maar wie van jullie vindt zichzelf paardenmens in plaats van mens met paard(en) en waarom?
Degene die mijn veulen kwam schetsen en chippen liet zichzelf op dit onderwerp helemaal leeglopen en zijn mening ken ik dus inmiddels.
Ben heel benieuwd hoe jullie jezelf zien?

Was dat in Zuid Holland?
Ik heb een poosje bij de Zuid Hollandse KWPN schetser en chipper op stal gestaan en die noemde zichzelf idd paardenmens en vooral geen 'mens met paarden'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:04

Klaus kan van mij de boom in, Cassidy, sorry. Een paardenmens zal en paard anders benaderen dat eentje die het "aangeleerd heeft".
Ik heb een mevrouw aangeleerd hoe ze haar paard moet behandelen en ze heeft dat paard al jaren. Maar ze zal nooit paardenmens worden en dat is nog steeds te merken aan het paard.
Een eigenschap leer je niet aan.
Ik heb geen paarden op het moment, maar blijf nog altijd paardenmens.
Een "mens met paarden" zonder paarden is, juist...

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:49

het is gewoon een kwestie van feeling hebben voor het dier (aangeleerd of niet...de een wordt er mee geboren en de ander heeft het geleerd door de ervaringen die hij/zij heeft opgedaan tijdens de omgang met paarden), de juiste keuzes kunnen maken op bepaalde momenten/situaties! Kijken wat op dat moment het beste is voor het paard! En veel mensen nemen vaak beslissingen in het voordeel van hun zelf (dus puur eigen belang)!

Zoveel mensen zoveel verschillende meningen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:44

Ik houd het simpel. Ik ben een mens met een paard, maar ik probeer uit alle macht een goed mens voor mijn en andere paarden te zijn. Ook voor andere dieren)