Super interessant topic.
TS heb precies het zelfde probleem en een probleem is het zeker hoor.
Voor het rijden zet ik hem altijd op stal, meestal plast hij, maar onder het rijden moet hij dus ook weer plassen. Kennelijk door het hopsen loopt zijn blaas vol en dan wordt hij heel drammerig. In de bossen in een megatempo draven en galopperen en niet meer terug te rijden en op de terugweg een gigahaast. In de bak kan hij bijna niet meer lopen, zo erg is het dan. Vaak hangt zijn jansen er ook nog uit. Ik heb van de zomer gehad dat hij echt heel erg moest en jansen zwaaide mee. Op weg naar huis verschillende keren stil gaan staan en hij kon niet meer plassen, zo zielig ook op stal ging het niet meer, hij heeft er een uur over gedaan om te plassen.
In de paddock, plast hij niet, straks als het gras te kort is plast hij niet.
Ik denk dat als ik het hem op laat houden hij nier en blaas problemen ontwikkeld, ik kan hem niet vertellen dat ik hem niet ga laten plassen dat hij het zelf maar moet gaan doen.
Ik hoop dus de oplossing te gaan horen, want een proefje doen is dus uitgesloten. Op het moment dat hij is losgereden, dus ongeveer 20 25 minuten later moet hij plassen en dat wordt steeds nijpender en dan kan hij niet meer lopen, nadat hij heeft geplast en dat lukt soms, door steeds eraf te gaan, blijven zitten lukt dus helemaal niet en hem te laten grazen en dan komt het..... Daarna loopt hij dus weer super, maar dat moment is dus heel moeilijk op te zoeken. Soms voel ik ojee het is weer zoveer en plast hij binnen 5 minuten en soms moet ik wel 3 keer hem de gelegenheid geven.
Ik baal hier enorm van want aanstellerij is het echt niet. Op stal zet ik er vaak een emmer onder omdat het mij scheelt met uitmesten en een emmer van 5 liter plast hij helemaal vol.
Dus hoop op de oplossing.
Bier geven ga ik niet doen, dan kan ik hem elke dag bier gaan geven en daar begin ik niet aan.