Een brutale vraag; financiering aankoop paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Re: Een brutale vraag; financiering aankoop paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:04

gespaard

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:07

Mijn eerste pony heb ik gekregen van mn ouders , mijn kwpn-er heb ik gekocht van de erfenis van mn opa (dat was ook met hem afgsproken).

De haflinger die ik nu heb, daar heb ik voor gespaard, moet wel eerlijk zeggen dat ik voor de wat goedkopere klasse ben gegaan (jong diertje), omdat ik het niet nodg vond veel geld eraan uit te geven (zadel was duurder dan pony ), nu duurt het ietswat langer voordat we op enig nivo zitten, maar de weg eraartoe is ook erg leuk.

Leningen afsluiten voor een paard zou ik persoonlijk nooit doen, dan rijd ik liever paarden voor een ander voor niks.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:12

ik heb echt mazzel gehad ik mocht mijn verozorgpony gratis hebben om dat de vorige eigenaar haar ook gratis kreeg en de eigenaar daar voor ook

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:01

Ik heb Memuska geërfd.
Lenen voor een paard zou ik nooit ofte nimmer doen. Als je de aanschaf al niet kan bekostigen, wat dan als het dier ernstig ziek wordt?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:21

ik heb mijn paard in 1 keer afbetaald en helemaal zelf gedaan
ik woon nog thuis en ik werk voor me paard
en dat gaat erg goed
ik zou ook nooit een lening nemen om een paard te kopen

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 09:30

Ik zou als ik jouw was geen lening afsluiten om een paard te kopen.
Sparen is de beste en veiligste manier om een paard aan te schaffen... Wel zou je kunnen overleggen met de eigenaar o.i.d om het bijvoorbeeld in 2 keer te betalen, dat je eerst een x bedrag betaald, en als je bijvoorbeeld je loon krijgt of vakantiegeld de rest te betalen. Zo hoef je niet in een keer een smak geld neer te leggen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:49

Iedereen in mijn familie heeft een aandeel in mijn hobbie, al is het niet in de paardentrailer, dan is het wel in Mirk.
Mirk heb ik voor de helft betaald en een kwart heb ik van mijn broer 'gekregen' na een weddenschap. Mijn ouders hebben de andere kwart bij gelegd en die heb ik ondertussen al terug betaald. Mijn andere broer heeft een aandeel in de paardentrailer.
Voor de rest betaal ik zijn stalling, hoefsmid, veearts ed zelf, maar gelukkig wanneer ik een keer krap bij kas zit staan mijn ouders altijd voor mij klaar!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:38

ik heb mijn paardje,s zelf betaald ik kreeg van mijn 8 zak geld toen heb ik tegen me ouders gezegt dat ik wou spaaren ( wijs ding hoor op 8 jaar leeftijd) omdat ik een pony wou net als mijn zus
dus toen ik 15 was kreeg ik bijbaantjes en heb toen allemaal op de bank gezet nu heb ik een schat van een pony en mijn pony heeft een eige rekening daar gaat elke maand 100 euro op

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:49

Mystery gekregen voor het behalen van mijn vbo diploma. hij was eerst op af betaling...

Mystery moeten verkopen en dat geld + nog een hoop meer centjes (van mijn spaarrekening) Niekje gekocht.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:55

ik had een beetje gespaard en de rest bij mn ouders geleend en elke maand loste ik een paar honderd gulden af. De rest ging op aan mn stalling. Zat toen nog op school dus verdiende niet zoveel. De laatste 1000 gulden heb ik gekregen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:56

Ik heb mijn pony als veulen gekocht, scheelt weer een hoop in de aanschaf.
Dit is me zo goed bevallen, dat ik volgend jaar weer hetzelfde ga doen zodat ik Kanzi's opvolger klaar heb staan als hij met pensioen gaat.

Als ik zou kiezen om een volwassen paard aan te schaffen zou ik er persoonlijk niet zo'n moeite mee hebben om er een (kortlopende) lening voor af te sluiten.
Ik vind dat eigenlijk achterstevoren sparen.
Al de jaren dat je anders aan het sparen bent kan je zo al plezier hebben van je eigen paard (het leven is al zo kort...).
Wel zou ik dan een budget vaststellen voor ik op zoek zou gaan, anders is de kans wel groot dat je je laat verleiden tot een duurdere aankoop dan je eigenlijk van plan was.

Overigens kan ik me ook heel goed voorstellen dat mensen er juist niet voor kiezen om te lenen voor hun hobby hoor.
Succes met je keuze, en veel plezier met uitzoeken!

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:52

Heel hard gewerkt en veel gespaard. En toen Lars gekocht.
Vera hebben we "gewoon" gekocht. We hebben niet echt hoeven sparen.
Maar je weet wat ze zeggen....een paard kopen kan bijna iedereen, een paard onderhouden is een heel ander verhaal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:12

Gewoon betaald van het geld op mijn rekening en geen lening afgesloten. Wel eentje in de goedkopere prijsklasse gekocht (jaarling), maar ik was wel 30 toen ik haar kocht. Wilde eerst mijn zaakjes financieel op orde hebben.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:12

Kanzi schreef:
Ik heb mijn pony als veulen gekocht, scheelt weer een hoop in de aanschaf.
Dit is me zo goed bevallen, dat ik volgend jaar weer hetzelfde ga doen zodat ik Kanzi's opvolger klaar heb staan als hij met pensioen gaat.

Als ik zou kiezen om een volwassen paard aan te schaffen zou ik er persoonlijk niet zo'n moeite mee hebben om er een (kortlopende) lening voor af te sluiten.
Ik vind dat eigenlijk achterstevoren sparen.
Al de jaren dat je anders aan het sparen bent kan je zo al plezier hebben van je eigen paard (het leven is al zo kort...).
Wel zou ik dan een budget vaststellen voor ik op zoek zou gaan, anders is de kans wel groot dat je je laat verleiden tot een duurdere aankoop dan je eigenlijk van plan was.

Overigens kan ik me ook heel goed voorstellen dat mensen er juist niet voor kiezen om te lenen voor hun hobby hoor.
Succes met je keuze, en veel plezier met uitzoeken!

Ik wilde eerst ook een veulen aanschaffen maar mij werd verteld dat dat niet slim was omdat je in de tijd dat het veulen opgroeit en wat je eraan kwijt bent aan inspanning met inrijden je veel meer betaald.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:33

IlsjePilsje schreef:
Maar je weet wat ze zeggen....een paard kopen kan bijna iedereen, een paard onderhouden is een heel ander verhaal.

Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens..
Elke maand wat missen voor stalling en dergelijke kan ik makkleijk missen, maar eer ik zo'n 7000 euro bijelkaar heb gespaard voor een beetje paard... ik denk dat dit heel afhankelijk is van wat voor soort paard je wilt hebben (prijsklasse..)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:40

mijn haflingerruin heb ik zelf betaald,
mijn haflingermerrie heb ik een paar honderd euro van mn vriend geleend, later terug betaald,
en mijn kwpn'er heb ik zelf gekocht, alleen voor zijn kieffer-zadel heb ik een lening genomen (nou ja, gewoon rood gaan staan )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:49

Tja, wij werken gewoon allebei, dus dan is het geld dat 'over' is. Spaargeld zou ik het niet willen noemen.
Maar ik zou noooit een lening afsluiten voor een paard.
Stel: je paard krijgt koliek, is niet meer te redden, en jij moet nog steeds de lening afbetalen. Neen, dat zou niet mijn idee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:53

Shire_Lover schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een beetje een brutale vraag voor diegene die een eigen paard hebben . Hoe hebben jullie zijn of haar aankoop gefinancieerd? Hebben jullie jaren gespaard of bijvoorbeeld een lening afgesloten?

En als ik dan toch brutaal bezig ben, waarom heb je voor deze manier gekozen?

Ik zou heel graag binnen nu en een jaar een eigen paard aanschaffen, maar heb niet zomaar een hoop geld liggen..

Ben benieuwd en alvast bedankt!

Gespaard

en wel meer dan alleen het bedrag voor het paard.
want zonder moeite moeten de paarden ook naar Utrecht of andere kliniek kunnen als dat zou moeten.

Geen enkel luxe artikel, dus ook een paard, koop ik zonder gespaard te hebben.

En een lening kost je altijd geld.
Want de bedrijven die het verstrekken willen ook draaiende blijven.
Ik hou dat geld liever zelf, dan maar wat later het gene kopen wat ik zo graag wil.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:32

gewoon rijke vent getrouwd!!!!1hahaha
geintje hoor!
maar ik heb wel allebei mn paarden van mn mannetje gekregen!
De enige lening die wij hebben is voor ons huis, dat wil ik ook graag zo houden!!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:58

Ik heb allebei mijn merries voor de helft betaald de andere helft hebben mijn ouders betaald. Ik ben dus een verwend nest zou je kunnen zeggen. Ben mijn ouders ontzettend dankbaar door hun steun kan ik mijn dromen waar maken.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:41

CKdamour schreef:

Ik wilde eerst ook een veulen aanschaffen maar mij werd verteld dat dat niet slim was omdat je in de tijd dat het veulen opgroeit en wat je eraan kwijt bent aan inspanning met inrijden je veel meer betaalt.

Ligt ook een beetje aan de omstandigheden.
Ik kon hem supergoedkoop in de opfok kwijt (20 euro per maand) en heb hem ook zelf ingereden.
Staat hij vanaf veulen op een dure pensionstal en besteedt je het inrijden uit aan een professionele stal, dan gaat de teller inderdaad hard!
Bovendien heeft het ook wel wat om je paard van jongs af aan bij je te hebben, voor mij persoonlijk heeft dat een stukje meerwaarde gegeven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:47

Op mijn 17de heb ik zelf een e pony gekocht - met gespaard geld
Toen moest ik ook de maandelijkse kosten betalen, dus veel werken en nog naar school...
Als er hoge dierenartskosten kwamen, zouden mijn ouders dat betalen - is gelukkig nooit nodig geweest.
Zou nooit gaan lenen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:07

Voor mijn beide paarden gespaard.

Maar het ligt idd aan wat voor ras je zoekt.

Mijn haflinger heb ik eerst gehuurd en vervolgens gekocht voor omgerekend 1400 euro.
Mijn fjord was een veulen van 4 maanden en die ging mee voor 300 euro op de zuidlaardermarkt.

Deze rassen zijn in alle opzichten niet echt duur. Ook onderhoud is voor paardentaal 'goedkoop'.

Ik weet niet of je een baan hebt maar je zou daarnaast misschien wat extra kunnen werken...bv krantenwijk of een paar extra uurtjes op zaterdag.
Misschien heb je nog wel oude boeken, kleding fiets die je kunt verkopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:23

ik ben nu heel hard aan het sparen en ben me overtollige spullen aan het verkopen en ik wordt een beetje gesponserd.

Rachacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:30

Ik krijg mijn paard helemaal van mijn ouders Maar ik ben misschien ook wat jonger, ik wordt binnenkort 15. Lenen zou ik, zoals veel mensen al hebben gezegd, niet snel doen voor een paard. Huis of misschien een auto oké, maar met een paard lijkt me dat om eerder genoemde redenen niet verstandig. Idd elke maand een paar honderd euro (of gewoon alles dat je kan missen) op een spaarrekening zetten, met 300 euro per maand heb je na een jaar al €3600,-. Lijkt me veel fijner!