In de 3 jaar dat mijn instructrice de clublessen verzorgt, heeft ze 1 keer op mijn paard gezeten. Maar verder komt ze er nooit op. Het heeft geen zin als zij erop gaat om haar goed te laten lopen want bij mij loopt mijn paard toch meteen weer anders. Ik moet het zelf allemaal doen. Bovendien vind ik dat ook het leukste - zelf alles doen.
Ik ben 't wel eens met de opvatting dat een instructeur/-ice eens op het paard mag gaan zitten om het probleem aan te voelen maar om er bepaalde knopjes op te zetten zodat je zelf als ruiter daarmee verder kan, vind ik persoonlijk voor mezelf onzin. Maar er zullen ongetwijfeld combinaties zijn die er baat bij hebben.
Met springles hebben we een tijdje een invaller gehad. Hij stapte op bijna ieder paard om het te laten lopen zoals hij het wilde en om 't aan de ruiter de visualiseren. Hij heeft niet op mijn paard gezeten. Weet nu nog steeds niet of ik daar trots op moet zijn of juist niet - wie weet heeft ie 't bij mij wel niet nodig gevonden - kansloos geval.