Stampen met achterbeen/achterbenen...welke rassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 19:14

Misschien heeft ie dan wel enorme jeuk door mok of mijt. Ik hoop dat de manegehouder/verzorger het goed in de gaten houdt en er iets aan doet.

ellepel

Re: Stampen met achterbeen/achterbenen...welke rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:16

ik hoorde laatst dat als paarden dat doen, je de benen moet wassen met sebacil of een ander middel, en dat het dan ophoud.....

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 19:18

Ken een Fries die het ook deed, ook weer sokjes.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 20:53

Sebacil helpt tegen bacteriën, mijt e.d. Ik gebruik het zelf ook weleens maar met mate want het is behoorlijk heavy spul. Sinds mijn paard weg is van het "vliegenland" stampt ze ook niet meer, dus misschien had het met de mugjes te maken of ander klein ongedierte. Ik heb haar toen ook 2x behandeld met Sebacil trouwens.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:52

Onze shire deed het ook, stampen...

maar ze worden bij ons 1 x per week uitgemest, en iedere dag ruim opgestrooid maar het is hier aardig regenachtig, en dan staan ze overdag in een natte bak...! dus vatbaar!! maar we houden het goe schoon en moeten het 3x per week teren... maar ttoen flynn op een stal stond waar hij elke dag uitgemest werd, had hij dat ook... of is hij zon tink die er vatbaar voor is???

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 21:23

Ik vind dat dus niet oké Flynn, dat 1x per week uitmesten. Op een vorige pensionstal had ik ook die regel. De mest en urine blijft wel liggen, er komt alleen een laagje stro overheen. Op een gegeven moment was er een regenachtige periode in de winter, de paarden mochten niet naar buiten dus stonden dagenlang op stal en je mocht nog steeds maar 1x per week uitmesten. Wat denk je dat dat doet met de hoeven etc. Dit wil niet zeggen dat ieder paard mok krijgt door een vieze stal maar paarden die er al gevoelig voor zijn lopen denk ik meer risico.

Flynn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:02

Ten 1ste gaan ze bij ons gewoon naar buiten, met de regendeken op, en ze worden goed opgestrooid... maarja. ze hebben het niet slecht bij ons, elke avond alle paarden bij langs en hoevenkrabben en controleren op mok etc. Van mok krijgt je paard ,, temminste het kan oplopen tot, mijt. Het kan zelfs in de manen gaan zitten! en
Citaat:
Waratje, Ik vind het wel erg als zn sokken en manen eraf zouden moeten!! !
Maar dan op dat 1 x per week uitmasten, worden ze verder zo uiterst mogelijk goed verzorgd....

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 22:47

Flynn, jij hangt gewoon een andere verzorgingsmethode aan dan ik, tenminste jouw stal. Ik hang een beetje in het midden tussen natural horsemanship en traditioneel. Dat wil zeggen dat ik Sox al bijna 4 jaar natuurlijk laat bekappen, dus geen ijzers en weinig hoeven uitkrabben want de bodem waarop ze loopt (weidegrond/zand) vult de hoeven en vormt een barrière tegen steentjes, mest in de stal e.d. Zodra je iedere dag gaat uitkrabben kan er bij veel op stal staan mest en urine in de hoeven komen en dat is niet echt super.
NH is eigenlijk tegen alle dekens maar ik gooi wel een ademende buitendeken op bij veel regen. Op stal geen dekens. Het liefst héél veel buiten maar nu met dit koude regenachtige weer met hagelbuien komt ze rond een uur of 5 op stal, met de andere paarden. Ze krijgt eten en hooi en gaat daarna meteen in ruststand, ze vindt het wel lekker geloof ik. Dus ook dat NH-standpunt van altijd buiten staan laat ik maar zitten. Ik kijk gewoon naar mijn paard en haar gezondheid. Wij staan op vlas en de mestballen worden er iedere dag uitgehaald. Op die vorige stal stond ze op stro en dan 1x per week uitmesten was ècht te weinig. Ondanks het opstrooien, de urine en mest blijft er toch onder liggen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:22

Mijn eng volbloed heeft vorig jaar mijt gehad en dit jaar, na zijn weide vakantie, mok aan een been. Maar er werd niet gestamd!!!!!!!!!

Hij heeft sokken, als Lambick haren, dus drie haren per been

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:42

Mijn Friese merrie stampt ook wel eens, maar zij heeft gelukkig geen mok, mijt, of andere enge dingen .

Wel hebben wij hier in de herfst van die klöte kevers, die in de staart en/of manen kruipen en dan bijten!
De oudste van mijn 2 merries is voortdurend de klos en wordt helemaal gek van die beesten . Als we buiten rijden, begint ze te bokken en schuurt met d´r staart aan bomen .
Als ze er in d´r stal eentje heeft, knalt ze tegen de wanden van d´r stal aan en ze heeft nu al 2 x d´r voerbak eraf geschuurd. Ik weet nu gelukkig dat het aan die p*kke beestjes ligt en ga dan meteen naar ze op zoek.
zodra ik ze heb gevonden en eruit heb gehaald, is het probleem gelukkig weer verholpen .

Wbt de rotstraal: het is niet per definitie zo, dat het altijd een vieze stal is, die schuld is aan rotstraal!!
Mijn stallen zijn pijnlijk netjes, mest iedere dag alle drollen en natte plekken eruit en ook de paddocks worden iedere dag secuur gemest! (Mijn paarden staan overgens op zaagsel.) De paddocks heb ik met een mattensysteem droog gelegd en ze staan dus zodoende nooit in de nattigheid!
Bovendien zouden dan alle 7 paarden bij mij op stal daar last van moeten hebben, ipv van de 2 die het steeds weer hebben .
Volgens mijn hoefsmid is het gewoon zo, dat het ene paard er gevoeliger voor is, dan het andere. Wel moet je bij paarden die er gevoelig voor zijn, nog 10 x beter op een goede hygiene letten, als anders.

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 23:55

Balen van die kevers, Sterre! Die hebben wij dan wer niet. Is een eczeemdeken niks voor jouw gevoelige paarden? Je ziet ze hier steeds meer omdat jeukende paarden ook triestig zijn. Kan best hoor, van die gevoelige paarden voor mok. Als eigenaar probeer je toch van alles uit als het goed is, eiwitarm voer, goede stalbodem, véél in het land, geen modder, etc etc. Mijn tinker had alleen het eerste jaar dat ik haar had (zó uit ierland) mok in de achter-kootholtes, daarna niet meer. Wel wat rasp aan één voorknie maar dat hou ik onder controle en dat zijn eigenlijk alleen wat talgbultjes die je niet ziet maar voelt. Maar toch. Je bent er altijd op alert.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:12

Het is eigenlijk maar 1 paard (de oudste van mijn 2 Friese merries) wat er last van heeft .
Bij de anderen heb ik nog nooit zo´n kever gevonden! "Gelukkig" hebben we er alleen een paar weken per jaar in de herfst last van. Het begint nu flink kouder te worden, dus ik verwacht dan ook eigenlijk dat het kever-probleem nu -snel- voorbij is .
Wat is "rasp" eigenlijk; zijn dat van die schilfers die aan de binnenkant van de benen zitten?
Dat hebben beide merries van mij wel eens, maar sinds ik per maaltijd een scheut (distel)olie (gewoon, die van de Aldi ) geef, is dat probleem verholpen .

Rapiti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:19

Wij hebben verscheidene Welsh Cobs, en die doen het ook wel eens. (Onze 'sport' cobs, hebben alleen geen sokken meer , )

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:25

mijn tinkie stampt niet,maar heeft wel sok.
De buurvrouw tink stampt wel,en heeft ook sok.
Ze krijgen allebei hetzelfde te eten,en staan in dezelfde weide.
Geen idee waarom de een wel stampt,en de ander niet.