Sportpaarden worden niet oud?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: Sportpaarden worden niet oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:47

Mariek87 schreef:
De vraag is dan ook, wat is oud..

En de vraag is ook, wat noem je een sportpaard?

Ik heb het idee dat de risico's voornamelijk liggen bij de overambitieuze 'amateur' die bijna elk weekend op wedstrijd gaat. De professionele ruiters hebben doorgaans meer kennis van zaken, qua rijden e.d.. Maar ik gis maar wat en misschien zit ik er wel helemaal naast.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:05

we hebben een ruim 20 jaar oude merrie die van 4 tot 16 jaar oud fanatiek is gereden t/m Z niveau dressuur, en dat voor een overbouwde halve tuiger....

paard is niet kapot te krijgen

overigens worden mijn afgekeurde sportpaarden ook gewoon oud hoor zolang ze geen pijn hebben (spat&HKo fase 4 is nu 15, scheef bekken is nu 12 en gaat nu beter dan ooit, was afgekeurd op ataxie wat niet zo bleek te zijn, is Z1 dressuur geweest met mij, nu onderling weer L2)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:08

Mariek87 schreef:
Paarden die niet op een correcte manier gereden worden zullen veel eerder versleten zijn dan paarden waarbij dat niet het geval is.

Dat denk ik ook. Maar dat geldt dan IMO zowel voor recreatiepaarden als voor sportpaarden. Er zijn genoeg sportpaarden die niet correct gereden worden (of waarbij kwaaltjes genegeerd worden) maar ook minstens zoveel recreatiepaarden waarvoor dat opgaat.

Een oud-collega van mij, ex-topsporter in het roeien, vertelde mij ooit eens dat ieder jaar topsport je een jaar van je leven kost. Misschien geldt dat voor paarden ook? Maar dan hebben we het wel over topsport.

Anyway, ik denk niet dat de scheiding tussen sportpaarden en recreatiepaarden zo strikt is wat de leeftijd betreft waarop ze sterven. Ik denk dat er genoeg recreatiepaarden zijn die op relatief jonge leeftijd het loodje leggen. Maar die zijn vrij anoniem, daar hoor je niets van. Als een bekend sportpaard op 16-jarige leeftijd zijn laatste adem uitblaast, dan is dat wereldnieuws.

Vergis je trouwens niet in wat er van een recreatiepaard wordt gevraagd. Veel recreatiepaarden doen echt veel meer dan alleen rustig rondjes hobbelen door het bos: die maken de hele zomer lang trektochten, worden veelzijdig ingezet onder het zadel en voor de kar, noem maar op. In sommige gevallen kun je dat ook bijna 'topsport' noemen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:32

Volgens cijfers van de verzekeringen is de gemiddelde leeftijd van de sportpaarden in Nederland, schrik niet, .......7 jaar!

Daar vallen dus niet alleen de topsortpaarden onder maar alle paarden die als sportpaard worden verzekerd.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:53

mmm, ik denk dat het idd ook aan ligt hoe de paarden worden gereden?
vroeger had ik een pony op recreatiebasis en die is 25 geworden, mijn vorige paard heb ik moeten laten inslapen op haar 14e... nog volop in de sport...
wat vind je oud? en wat versta je onder een sportpaard?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:11

themi schreef:
Volgens cijfers van de verzekeringen is de gemiddelde leeftijd van de sportpaarden in Nederland, schrik niet, .......7 jaar!

Daar vallen dus niet alleen de topsortpaarden onder maar alle paarden die als sportpaard worden verzekerd.

Daar heb ik wel een paar kanttekeningen bij. Het gaat namelijk om de paarden die als sportpaard verzekerd worden.
- Bij sommige verzekeringen worden paarden boven hun 17e automatisch uit de verzekering gezet (dus paarden die ouder zijn tellen al niet mee)
- Er zullen genoeg eigenaren zijn die hun paard eerst verzekeren als sportpaard en dan vervolgens als ze niet meer starten de verzekering aanpassen of opzeggen.

De gemiddelde leeftijd van de verzekerde sportpaarden is dus 7 jaar, maar dat zegt niets over de levensverwachting van sportpaarden in het algemeen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:36

Ik denk dat mensen die professioneel in de sport rijden eerder zullen kiezen om hun paard heel te houden, en dus een aantal maanden terug in de wei zetten om zowel mentaal als fysiek te herstellen van de prestaties.

Veel ruiters rijden jaar in jaar uit, 6 dagen per week (want er moet gepresteerd worden) en hebben hun paard daarnaast in een box waarbij die weinig buiten komen. Mijn stelling is dat een paard dat op die manier wordt gehouden niet kan herstellen van kleine overbelastingen waardoor ze uiteindelijk door een echte blessure geveld worden.

Recreatiepaarden lopen vaak 24/7 buiten. Worden meestal zomers stevig bereden (ook in de sport) maar gaan s'winters vaak nagenoeg op rust in de vorm van onbelastte paddock- of weidegang. Als er zomers al kleine blessures onstaan, dan genezen die s'winters wel weer. En doordat het voedsel beter aansluit bij de natuurlijk behoefte komt koliek ook haast nooit voor.

Ik ken vrijwel geen ruiters die zeggen sportief bezig te zijn, die hun paard regelmatig een maand vrij geven. Daarentegen ken ik wel topruiters die dat juist wel doen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:47

zijn ook zat recreatiepaarden die het niet halen.. maar iemand die een paard koopt die helemaal gebouwd is volgens het type vannu en er gewoon mee in het bos wil rijden kan ook zijnpaard niet ouder dan 10 zien worden.
dat hele type is gewoon verzwakt.. en dat is het probleem.. of je er nu sport mee loopt, of veel buitenrijd en dat soort dingen. vaak is een keerverkeerd zijn been neerzetten of een keer struikelen, of lomp doen in stal al een peesblessure..

en ik blijf er bij dat het betuttelen niet veel goeds doet. ik heb op een stal gestaan waar 90% dat deed en gek genoeg stonden vrijwel al die paarden met blessures(veelal jonge dressuurpaarden)
al dan niet door eigen toedoen of door een lompigheidje in stal of doordat het er al die tijd gewoon al inzat.

merel is ook van het type slank gebouwd lange benen(kleine dreumes van 1.61) heeft veel volbloed in haar bloed zitten. maar benen van staal. waarom?? omdat wij niet van het type zalfje hier ff afspuiten daar zijn. gewoon draven over het asfalt, zonder kappen bokt ze er op los als ze los staat, ze loopt een aantal keer per week over het strand om te oefenen voor hun 1e klasse 1 endurance.. ook gewoon door de zware duinen. en het doet haar allemaal nix... ik denk dat voor een grootst gedeelte daar ook aan ligt, dat je de boel niet zwakker maakt.

er is wel eens verbaasd opgemerkt dat willem(17,5) nog van die drogebenen heeft.. uhm ja.. ik draaf veel over het asfalt.. ben er vanovertuigd dat dat er voor zorgt dat die benen zo goed houd

ik geef willem regelmatig vrij.. in de zomer moet ik zeggen dat ik dan weinig rij.. ik ben meer van het indoorseizoen, dus dan ben ik ook fanatieker. dus in de zome staat hij regelmatig ff een weekie op de wei te nixen, of lekker veel buitenritjes maken..
maar veel mensen doen dat niet.. die houden ze idd lang op hun box.. en ter compensatie halen ze het beesie er dan 4 uur uit om mee te tutten en te zeulen.. maar denk datie liever dat stukkie wei heeft

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:04

Tsja gut, ik ken genoeg wedstrijdruiters die hun paard in de zomer twee of drie maanden op het land zetten om dan in het indoorseizoen weer te gaan rijden.
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van de regio waar je staat en wat daar de gewoonte is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:09

Gekke_koei, ik vind dat je op sommige punten wel erg kort door de bocht gaat. Alsof je maar niet moet afspuiten en veel over het asfalt moet draven, dan krijgt je paard geen peesblessure. Een paard is geen machine en een ongeluk zit nog altijd in een klein hoekje.

Verder denk ik dat er een hoop onwetendheid leeft, zowel onder ruiters die hun paarden in de sport uitbrengen (en dan heb ik het niet over profs) als onder recreatieruiters. Men leest of hoort ergens dat het goed is om veel over asfalt te draven, maar met een jong c.q. ongetraind paard doet dat vaak meer kwaad dan goed (overbelasting).

Ik ben met je eens (en ook met Kebie) dat af en toe een paar weken of maanden vrij heel goed is voor een paard, zowel voor het koppie als voor het lichaam. En iedere dag minstens een paar uur loslopen in een weiland of paddock is IMO ook geen overbodige luxe. Maar het is allemaal niet zo zwart/wit als het misschien lijkt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:11

Ik denk dat er ergens wel een kern van waarheid in zit. Als je ziet hoe men af en toe met zijn/haar paarden om gaat... Dus bijv. te vroeg ingereden, te zware trainingsmethode voor het jonge wannabe sportpaard, simpelweg te zwakke paarden (geen goed fokbeleid), verzorging (misschien wel een te goede verzorging... Paarden zijn niet van suiker (lijkt helaas bij een hoop niet door te dringen)) etc.

Dus ja, op zich ben ik het hier wel mee eens. Nu heb je altijd uitzonderingen (Bonfire, Prisco etc. etc.)...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:14

Dan nog, wat is oud? en wat versta je onder sportpaard?

Kijk je bij de sportpaarden alleen naar paarden die tot hoge leeftijd in de sport worden uitgebracht? Of kijk je ook naar paarden die nog steeds blij rondlopen, maar inmiddels niet meer uitgebracht worden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:17

Idd, definieer 'oud' en 'sportpaard'. En wanneer mag een sportpaard geen sportpaard meer heten? Als zijn eigenaar of ruiter zo paardvriendelijk is om hem bijvoorbeeld op zijn 16e uit de sport terug te trekken waardoor hij een grotere kans heeft op een fijne oude dag? (Of daardoor juist snel wegkwijnt omdat hij niet meer 'in het volle leven' staat, zijn ritme kwijt is.)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:19

Ik denk ook wel eens dat de sportruiters een probleem eerder onderkennen, terwijl recreatieruiters daar gewoon doorheenrijden zonder benul dat het paard iets mankeert.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:20

Ik denk dat het probleem meer zit in het feit dat de gemiddelde paardeneigenaar het heel gewoon vind dat het paard zo'n 23 uur per dag in zijn box staat. Als er gelegenheid tot loslopen is in de weide of paddock, dan kan dat niet vanwege het risico op blessures. Als er dan gereden wordt is dat voornamelijk in de bak en mogen ze fijn rondjes draaien.

Vergelijk dat is met sporters of met kinderen. Die zet je toch ook niet de rest van de dag in een ruimte ter grootte van een toilet! Wie denkt dat er een atleet, danser of andere sporter is die zich de rest van de dag niet meer beweegt of alleen om zijn as kan draaien, komt van een koude kermis thuis denk ik.

En dan nog maar niet te spreken over trainingsmethoden (lekker het hoofd op de borst binden met bij voorkeur scherpe bitten en hulpteugels en vooral niet over de rug van achter naar voren rijden. Ga eens kijken op het wedstrijdterrein van de basissport en of je nu springen of dressuur pakt, het is vaak diepdroef wat je ziet.

Zou het daar ook aan kunnen liggen???

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:20

Oud is bij mij een paard van in de 20 (zeg, ouder dan 24/25 jaar).
Wat is een sportpaard... Tja, moeilijke vraag. Je hebt sportpaarden en sportpaarden. Ik geloof dat de topsportpaarden (a la Bonfire, Salinero etc. etc.) over het algemeen toch minder oud worden dan de sportpaarden die 1 keer in de week een wedstrijdje lopen in de B/L/M.
(Uitzonderingen daargelaten natuurlijk )

Interessant onderwerp

Of een paard al dan niet oud wordt hangt van heel veel factoren af die weer per paard verschillend kunnen zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:21

Marliesje schreef:
Ik denk ook wel eens dat de sportruiters een probleem eerder onderkennen, terwijl recreatieruiters daar gewoon doorheenrijden zonder benul dat het paard iets mankeert.

Of juist andersom. Dat 'sportruiters' geneigd zijn door te rijden omdat ze per se die wedstrijden niet willen missen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:22

Als voorbeeld:

Het 19 jarige paard dat op dit moment lekker een beetje over het strand hobbelt af en toe een dagje vrij heeft en zo rustig oud mag worden?

Is dat een recreatiepaard? Gezien wat het paard doet zou je dat wel denken.

Maar: zo'n paard heeft wel ZZ-L met winst gelopen. Is het dan toch misschien een sportpaard?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:23

Bedankt voor het voorbeeld, Apple. Zoiets bedoelde ik in mijn laatste post dus.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:25

Apple schreef:
Als voorbeeld:

Het 19 jarige paard dat op dit moment lekker een beetje over het strand hobbelt af en toe een dagje vrij heeft en zo rustig oud mag worden?

Is dat een recreatiepaard? Gezien wat het paard doet zou je dat wel denken.

Maar: zo'n paard heeft wel ZZ-L met winst gelopen. Is het dan toch misschien een sportpaard?

Dat is een sportpaard die van z'n pensioen geniet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:26

Maar als-ie op 25-jarige leeftijd komt te overlijden, heb je het dan over een sportpaard dat een respectabele leeftijd heeft bereikt (ervan uitgaande dat sportpaarden minder oud worden dan recreatiepaarden) of zeg je dan dat-ie te vroeg is overleden omdat een recreatiepaard gemakkelijk 30 kan worden?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:31

Karin schreef:
Maar als-ie op 25-jarige leeftijd komt te overlijden, heb je het dan over een sportpaard dat een respectabele leeftijd heeft bereikt (ervan uitgaande dat sportpaarden minder oud worden dan recreatiepaarden) of zeg je dan dat-ie te vroeg is overleden omdat een recreatiepaard gemakkelijk 30 kan worden?

Dan heeft ie een respectabele leeftijd bereikt vind ik.

25 is wel de gemiddelde levensverwachting van een paard. Alleen door de betere voeding, verzorging en medische zorg worden paarden steeds ouder.

Het paard uit het voorbeeld vind ik niet een recreatiepaard.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:32

je kan dit helemaal niet zwart/wit zeggen..ligt aan hoe erop te rijden/stallig/weidegang/hoe gefokt...echt met deze stelling kan je helemaal niets en kan je je beter afvragen of de fokproducten wel zo goed zijn????

Bij ons op stal:

wij hebben hier een sportpaard staat(ga ik van een paard uit wat veel wedstrijden heeft gelopen ZZ-L)..wordt in maart 22 jaar en nog zo fit als een hoentje, heeft nix geen problemen met benen ectr.(is een Duitsgefokt paard)

ander paard, 10 jaar en al met pensioen(ff kort gezegd), heeft van die tien jaar misschien twee jaar gelopen..niet te vroeg ingereden(is al vanaf zn eerste jaar bij ons, dus controleerbaar) en werd door precies dezelfde vrouw gereden als paard hierboven...dezelfde behandeling gekregen, elke dag lekker op de wei noem maar op!
(kwpn er)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:37

Karin schreef:
Marliesje schreef:

Of juist andersom. Dat 'sportruiters' geneigd zijn door te rijden omdat ze per se die wedstrijden niet willen missen.

en dan uitgebeld worden om dat je paard onzuiver is..
Ik denk wel dat als je serieus rijdt in dressuur of springen je eerder merkt dat je paard niet goed is dan als je er 3 keer in de week mee naar het bos gaat.
Beetje dubbel dus.
Ik denk dat de kern inderdaad zit in hoe je het doet .. Met beleid een paard opleiden tot een hoog niveau in de sport hoeft het leven niet te bekorten, in tegendeel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:42

Veel enduranceruiters die hun paarden op hoog niveau uitbrengen in de sport rijden niet eens vaker dan drie keer per week en dan ook nog voor het grootste deel in het bos.

Maar ik snap je punt. Als je iedere dag met je paard bezig bent en kritisch naar hem kijkt (dan hoef je er nog niet eens op te zitten) heb je eerder door dat er iets niet goed zit. Vervolgens is het aan jezelf wat je daarmee doet. Maar ik denk niet dat daarin veel verschil zit tussen sport- en recreatieruiters. Of ja, ik denk niet dat je kunt zeggen 'sportruiters doen het zo en recreatieruiters doen het zo'.

Hmm, weer zo'n definitie: wanneer spreek je van een sportruiter en en wanneer van een recreatieruiter? Volgens mij is die lijn net zo lastig te trekken als tussen sport- en recreatiepaarden.