Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Fitch schreef:Het schijnt dat ze de huidige dressuurproeven hebben aangepast aan de bouw van onze 'moderne' dressuurpaarden zoals KWPN-ers... vind ik best jammer, lijkt me mooi om te zien als er nog eens een barokke paard rondhuppelt op de Olympische Spelen... maar dat zal wel nooit gebeuren...
cissy schreef:Arabieren zouden met gemak hoger kunnen komen dan de Z, alleen 'het hoort niet' en daarom zie je ze ook zo weinig.
Wil je een beetje mee kunnen komen (lees: erbij horen) dan moet je een KWPN-er hebben die veel front heeft en er een behoorlijke midden en uitgestrekte draf uit kan persen. Daar komen de meeste arabieren toch wel iets te kort, plus dat ik nog nooit een arabier heb gezien (die dan ook nog in proportie is) van 1.75m....
cissy schreef:Wat ik ook niet begrijp is waarom zie je zo weinig barokke paarden zoals de lipizaner en Lusitano/Andalusier? dat zijn toch bij uitstek hoge school paarden die de oefeningen met gemak zouden kunnen? Waarom zie je die dan net zo min als de arabieren?
Denk dat dat pas verandert als bijvoorbeeld Anky het lef zou hebben met een lipizaner te starten.... tis maar een gedachte![]()
Venetia schreef:Maar een volbloed arabier in de sport is erg onhandig

Venetia schreef:De gangen lijken in de wei leuk, maar voor een dressuurpaard zijn ze onbruikbaar. Ze houden het kruis hoog, weinig buiging in het achterbeen, strakke weggedrukte rug, staart erop, en hoofd zo hoog mogelijk. Dit beeld, is precies datgene dat je NIET wilt zien in de dressuurring. Tel daar de sensibiliteit en zenuwachtigheid bij op en je snapt dat er maar heel weinig te vinden zijn in de hogere dressuurklassen.
Venetia schreef:Omdat Arabieren (en nu zal heel bokt wel over me heen vallen, maar wij hebben ruime ervaring met arabieren, gefokt en ook een goedgekeurde dekhengst gehad. De Anglo arabieren waren beter en rustiger) erg nerveus zijn, paniekerig en van streek om iets heel kleins. Daar kun je in de dressuurring niets mee, nog afgezien van de bouw en gangen.
De gangen lijken in de wei leuk, maar voor een dressuurpaard zijn ze onbruikbaar. Ze houden het kruis hoog, weinig buiging in het achterbeen, strakke weggedrukte rug, staart erop, en hoofd zo hoog mogelijk. Dit beeld, is precies datgene dat je NIET wilt zien in de dressuurring. Tel daar de sensibiliteit en zenuwachtigheid bij op en je snapt dat er maar heel weinig te vinden zijn in de hogere dressuurklassen.
VValar schreef:Endurance etc, daar doen ze het uitstekend in.

Djilan schreef:Het standaard dressuurpaard is anders ook niet bepaald stressbestendig.
Ik weet zelfs dat onder de grooms van springruiters lacherig wordt gedaan over de dressuurpaarden. Veel te heet, stresskippen, bla die bla.
). En je hebt er idd niet veel aan als je paard aan de haal gaat tijdens je endurance wedstrijd, maar in de dressuurring is het temperatement vd arabier wat moeilijker om te zetten dan tijdens een endurance rit.
Overigens is dat 'hete, stresserige' karakter van sommige dressuurpaard veelal te danken aan de ruiter die erop zit.

AVS schreef:- Dressuur, Springen, Samengesteld en Mennen: klasse Z met tenminste 1 winstpunt
- Endurance: Startgerechtigd in Klasse IV ritten conform het FEI/ELDRIC reglement en daarin minimaal 1 wedstrijd met goed gevolg volbracht hebben.
- Rennen: tenminste 100 punten (1e plaats 15 pnt., 2e plaats 7 pnt., 3e plaats 3 pnt., 4e plaats 1 pnt.), daarnaast een HG van 59 kg. of meer (merrie 57 kg. of meer)
- Western: discipline: Reining / Pleasure / Western Horsemanship / Trail / Versitile Horse / Western Riding / Showmanship at Halter / Working CowHorse / Cutting* (* doorhalen wat niet van toepassing is) allen min. 40 punten naar DAWRA puntenlijst.
- Western Allround: minimaal 3 verschillende Western Predikaten behaald als hierboven vermeld
VValar schreef:Maar ik kan je verzekeren dat het overgrote deel wat dressuurmatig gestart wordt nooit die Z zal halen (dit geldt overigens ook voor de gemiddelde KWPN'er, maar dit terzijde).

VValar schreef:Overigens is dat 'hete, stresserige' karakter van sommige dressuurpaard veelal te danken aan de
ruiter die erop zit.
Lusitana schreef:Mensen kiezen voor "de warmbloed" omdat ze daarvan het snelst resultaat met de minste inspanning krijgen. Er is een "fabriekspaard" ontstaan. Een "winstpuntenmachine". (en daarvan verdwijnt idd ook een heel groot gedeelte via de zijlijn). Dat is gedeeltelijk off topic, maar is wel een van de oorzaken waarom je andere rassen weinig vertegenwoordigd ziet. De hele dressuursport is veranderd, wellicht verziekt.
Misschien vergen de Arabieren, net als bv het Iberische paard, een betere ruiter (als in met meer gevoel) nodig dan voor het gemiddelde warmbloed paard?
VValar schreef:Verder vind ik het vrij logisch dat men in de (dressuur/spring) sport veelal de paarden gebruikt die voor deze takt gefokt zijn. Die paarden zijn er nou eenmaal, waarom een paard kiezen die mindere capaciteiten bezit voor datzelfde werk. Of beter gezegd; waarom moeilijk doen als het makkelijk(er) kan?
Karin schreef:Het Arabisch volbloed is IMO veelzijdiger dan vaak wordt gedacht. En 'niet geschikt voor de sport' lijkt mij een enorme dooddoener. Of zouden die bijna 80 Arabieren op de bovenstaande lijst de spreekwoordelijke uitzonderingen vormen?

Karin schreef:Bij een Arabier niet? Oh nee, die
zijn gewoon zo. Dressuurpaarden worden zo gemaakt.
Djilan schreef:Omdat het mischien leuk is om met een niet 'standaard' paard ver te komen in een bepaalde tak van sport?