waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:26

Uit de hemel Karin

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:16

Wij starten binnenkort met ons arabiertje in de dressuur. Als mijn dochter serieus aan het werk blijft met haar dan kan ze best ver komen en anders zien we wel waar het schip strand.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:21

Bij de ponies lopen wel veel arabieren en veel ponies met arabisch bloed. Maar arabieren zijn niet zo'n heel gemakkelijk sportpaarden. Ze zijn van nature geneigd hun rug weg te drukken, hun achterhand is vaak wat hoog waardoor deze moeilijker bij te rijden is. Bij de paarden zien ze graag grote paarden, en arabieren voldoen niet qua maat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:55

Fitch schreef:
Het schijnt dat ze de huidige dressuurproeven hebben aangepast aan de bouw van onze 'moderne' dressuurpaarden zoals KWPN-ers... vind ik best jammer, lijkt me mooi om te zien als er nog eens een barokke paard rondhuppelt op de Olympische Spelen... maar dat zal wel nooit gebeuren...

Er huppelen er wel rond hoor, let maar op het Spaanse en Portugese
team. Niet iedereen rijdt op een Noord Europese warmbloed...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:01

cissy schreef:
Arabieren zouden met gemak hoger kunnen komen dan de Z, alleen 'het hoort niet' en daarom zie je ze ook zo weinig.
Wil je een beetje mee kunnen komen (lees: erbij horen) dan moet je een KWPN-er hebben die veel front heeft en er een behoorlijke midden en uitgestrekte draf uit kan persen. Daar komen de meeste arabieren toch wel iets te kort, plus dat ik nog nooit een arabier heb gezien (die dan ook nog in proportie is) van 1.75m....

Ik heb wel Arabieren gezien die eruit zagen, en de maat hadden van een warmbloed, okee, geen 1.75m (maar is dat nodig?), maar 1.65m (heb ook een Arabierenstoeterij gewerkt in Engeland), dus ze bestaan. Verder denk ik dat de middendraf en uitgestrekte draf van de Arabier veel beter/zuiverder is dan die van warmbloeds...

cissy schreef:
Wat ik ook niet begrijp is waarom zie je zo weinig barokke paarden zoals de lipizaner en Lusitano/Andalusier? dat zijn toch bij uitstek hoge school paarden die de oefeningen met gemak zouden kunnen? Waarom zie je die dan net zo min als de arabieren?
Denk dat dat pas verandert als bijvoorbeeld Anky het lef zou hebben met een lipizaner te starten.... tis maar een gedachte

Anky heeft jaren geleden hier een demo gegeven op een Lusitano hengst en verklaarde dat ze er wel een paar wilden. Maar eh, of Sjef was het er niet mee eens (en die is de baas) of (zeker) ze passen niet in hun trainingssysteem, in elk geval is het er nooit van gekomen.
Ik vind het jammer dat Anky altijd als groot voorbeeld wordt genoemd

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:30

Omdat Arabieren (en nu zal heel bokt wel over me heen vallen, maar wij hebben ruime ervaring met arabieren, gefokt en ook een goedgekeurde dekhengst gehad. De Anglo arabieren waren beter en rustiger) erg nerveus zijn, paniekerig en van streek om iets heel kleins. Daar kun je in de dressuurring niets mee, nog afgezien van de bouw en gangen.
De gangen lijken in de wei leuk, maar voor een dressuurpaard zijn ze onbruikbaar. Ze houden het kruis hoog, weinig buiging in het achterbeen, strakke weggedrukte rug, staart erop, en hoofd zo hoog mogelijk. Dit beeld, is precies datgene dat je NIET wilt zien in de dressuurring. Tel daar de sensibiliteit en zenuwachtigheid bij op en je snapt dat er maar heel weinig te vinden zijn in de hogere dressuurklassen.

Springvermogen is bij de meesten ook erg beperkt. Er zijn wel enkele goede uitzonderingen overigens.

Waar je ze in hun waarde kunt laten en waar ze dus presteren, is de endurance, en op de renbaan. Maar voor de reguliere sport zijn ze eigenlijk nog ongeschikter dan bijvoorbeeld een fjord of haflinger, die door hun rustige karakter zich nog heel wat laten welgevallen.

Overigens is arabisch bloed wel onmisbaar voor een sportpaard. Het liefst een beetje achterin de pedigree. Het zorgt voor extra hardheid en karakter. Maar een volbloed arabier in de sport is erg onhandig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:58

Venetia schreef:
Maar een volbloed arabier in de sport is erg onhandig

Endurance is geen sport?

Met een nerveus, paniekerig paard dat snel van streek is heb je IMO in de endurance ook niets te zoeken. Veel te gevaarlijk op de openbare weg.

Misschien dat de typische showgefokte Arabieren die eigenschappen bezitten? Met dat soort dieren heb ik persoonlijk geen ervaring. Maar een endurancepaard zal toch behoorlijk koel in de kop moeten zijn om in die tak van sport te kunnen presteren. Steeds een nieuwe omgeving, veel andere paarden, massastarts, de openbare weg die ik al noemde, drukte op de vetgate, een hartslag die niet boven de 60 mag zijn bij keuringen... Aan een zenuwachtig dier dat snel van de kaart is heb je dan IMO ook niet zo veel.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:08

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:09

Venetia schreef:
De gangen lijken in de wei leuk, maar voor een dressuurpaard zijn ze onbruikbaar. Ze houden het kruis hoog, weinig buiging in het achterbeen, strakke weggedrukte rug, staart erop, en hoofd zo hoog mogelijk. Dit beeld, is precies datgene dat je NIET wilt zien in de dressuurring. Tel daar de sensibiliteit en zenuwachtigheid bij op en je snapt dat er maar heel weinig te vinden zijn in de hogere dressuurklassen.

Ik weet niet welke Arabieren jij zo ziet lopen, maar die van mij doen dat in ieder geval niet.

Overigens, wel eens een Gelder door de wei zien banjeren? Staart in de lucht, plat kruis, kop omhoog....
Mijn overbuurman heeft ze, ik kan je zeggen dat ze strakkere ruggen hebben en hun staart hoger dragen dan mijn Arabieren. En ze zijn nog nerveuzer, schrikachtiger en kortweg gekker ook.

Kortom, generaliseren heeft niet zoveel zin.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:12

Venetia schreef:
Omdat Arabieren (en nu zal heel bokt wel over me heen vallen, maar wij hebben ruime ervaring met arabieren, gefokt en ook een goedgekeurde dekhengst gehad. De Anglo arabieren waren beter en rustiger) erg nerveus zijn, paniekerig en van streek om iets heel kleins. Daar kun je in de dressuurring niets mee, nog afgezien van de bouw en gangen.

Bovenstaande gold misschien voor de arabieren die jij fokte, maar ik ken genoeg arabieren die juist heel nuchter zijn en niet zo lopen te showen. Juist in de endurance zie ik veel arabieren die goed door het lijf lopen en cool in het hoofd zijn. Ik denk wel dat er een duidelijk verschil is in bouw en geschiktheid tussen arabieren die voor de show gefokt zijn of voor de sport.

En Anglo-Arabieren staan over het algemeen bekend als moeilijker wat karakter betreft dan een Engels Volbloed of Arabisch volbloed.....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:49

Ik ken anders ook wel genoeg voorbeelden van arabieren in de dressuurring en hun ruiters die een poging ondernemen om een degelijke proef uit de kast te toveren. Dat was vaak geen succes, zeker niet wanneer er drukte op het terrein heerste. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar voor de echte dressuur/springsport zijn ze niet bepaald geschikt. In weze zijn ze daar ook helemaal niet op geselecteerd of gefokt. Endurance etc, daar doen ze het uitstekend in.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:58

Het standaard dressuurpaard is anders ook niet bepaald stressbestendig.
Ik weet zelfs dat onder de grooms van springruiters lacherig wordt gedaan over de dressuurpaarden. Veel te heet, stresskippen, bla die bla.

Endurance is vast wel de meest geschikte discipline voor de arabier, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze in andere takken van sport niet mee kunnen komen. In de westernsport doen ze het bijvoorbeeld ook helemaal niet slecht. En er zijn ook arabieren met een dressuurpedikaat omdat ze Z-niveau lopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:01

VValar schreef:
Endurance etc, daar doen ze het uitstekend in.

Maar zoals ik hierboven al zei: ook in de endurance heb je niets aan een zenuwpees die snel van streek is.

Ik snap dan ook niet goed wat een ras als de Arabier, dat bekend staat als 'zenuwpezenras', nou eigenlijk in de endurancesport moet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:02

Djilan schreef:
Het standaard dressuurpaard is anders ook niet bepaald stressbestendig.
Ik weet zelfs dat onder de grooms van springruiters lacherig wordt gedaan over de dressuurpaarden. Veel te heet, stresskippen, bla die bla.

Je bent me net voor, ik bedacht dit net ook.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:05

[quote="Djilan"] En er zijn ook arabieren met een dressuurpedikaat omdat ze Z-niveau lopen.[/quote]

Tuurlijk is dit mogelijk, zoals ik al zei heb je altijd uitzonderingen. Maar ik kan je verzekeren dat het overgrote deel wat dressuurmatig gestart wordt nooit die Z zal halen (dit geldt overigens ook voor de gemiddelde KWPN'er, maar dit terzijde ). En je hebt er idd niet veel aan als je paard aan de haal gaat tijdens je endurance wedstrijd, maar in de dressuurring is het temperatement vd arabier wat moeilijker om te zetten dan tijdens een endurance rit.
En tja die springruiters die moeten toch wat te commenteren hebben Overigens is dat 'hete, stresserige' karakter van sommige dressuurpaard veelal te danken aan de ruiter die erop zit.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:10

Dressuur is gecontroleerd paardrijden, het paard rechtgericht, regelmatig, licht en verheven laten lopen en kun je op elk paard doen. Dat de hedendaagse jury andere ideaalbeelden voor ogen heeft dan de bedoeling van dressuur, is een kwalijke zaak.
Een Arabier kan net zo goed presteren als een ander paard, maar nogmaals, er zijn in verhouding minder Arabieren en daarvan zijn er weer weinig eigenaren die voor dressuur kiezen. En daarom zien we ze niet in de ring. Niet omdat ze het niet zouden kunnen.
Mensen kiezen voor "de warmbloed" omdat ze daarvan het snelst resultaat met de minste inspanning krijgen. Er is een "fabriekspaard" ontstaan. Een "winstpuntenmachine". (en daarvan verdwijnt idd ook een heel groot gedeelte via de zijlijn). Dat is gedeeltelijk off topic, maar is wel een van de oorzaken waarom je andere rassen weinig vertegenwoordigd ziet. De hele dressuursport is veranderd, wellicht verziekt.

Ik heb trouwens op een Arabierenstoeterij gewerkt en ze konden wel eens dom doen, maar van nervositeit weinig gemerkt. Twee kwamen uit in samengestelde wedstrijden en reden jachten mee, en een daarvan kwam ook uit op rennen. De ander (die van 1.65) werd zeer dressuurmatig gereden, alleen niet in wedstrijdverband. De rest was er echt alleen voor het mooie en indrukwekkende bloedlijnen, het gevaar in de Arabierenfokkerij, maar wel allemaal normaal te berijden, zelfs door kinderen. In Engeland zie je trouwens veel meer Arabieren in de ring, net als Engels Volbloeds.
Voor springen moet een paard talent hebben (en er zin in hebben), dat is ook helemaal niet rasgebonden.

Misschien vergen de Arabieren, net als bv het Iberische paard, een betere ruiter (als in met meer gevoel) nodig dan voor het gemiddelde warmbloed paard?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:16

Misschien leuk om eens te bekijken: een overzicht van alle bij het AVS geregistreerde Arabische volbloeds die sinds 1994 een prestatiepredikaat hebben behaald in een of meer takken van sport.

http://www.avsweb.nl/Subcategorieen/Res ... ikaten.htm

Op dat lijstje zijn toch aardig wat paarden te vinden met een dressuurpredikaat (om precies te zijn 33 van de bijna 80).

Overigens heeft de hengst Jahil inmiddels naast het dressuurpredikaat ook het endurancepredikaat behaald, dit is nog niet verwerkt.

Voor de volledigheid, de eisen voor het behalen van een sportpredikaat zijn als volgt:

AVS schreef:
- Dressuur, Springen, Samengesteld en Mennen: klasse Z met tenminste 1 winstpunt
- Endurance: Startgerechtigd in Klasse IV ritten conform het FEI/ELDRIC reglement en daarin minimaal 1 wedstrijd met goed gevolg volbracht hebben.
- Rennen: tenminste 100 punten (1e plaats 15 pnt., 2e plaats 7 pnt., 3e plaats 3 pnt., 4e plaats 1 pnt.), daarnaast een HG van 59 kg. of meer (merrie 57 kg. of meer)
- Western: discipline: Reining / Pleasure / Western Horsemanship / Trail / Versitile Horse / Western Riding / Showmanship at Halter / Working CowHorse / Cutting* (* doorhalen wat niet van toepassing is) allen min. 40 punten naar DAWRA puntenlijst.
- Western Allround: minimaal 3 verschillende Western Predikaten behaald als hierboven vermeld

Het Arabisch volbloed is IMO veelzijdiger dan vaak wordt gedacht. En 'niet geschikt voor de sport' lijkt mij een enorme dooddoener. Of zouden die bijna 80 Arabieren op de bovenstaande lijst de spreekwoordelijke uitzonderingen vormen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:19

VValar schreef:
Maar ik kan je verzekeren dat het overgrote deel wat dressuurmatig gestart wordt nooit die Z zal halen (dit geldt overigens ook voor de gemiddelde KWPN'er, maar dit terzijde ).

Waarom wordt de Arabier dan bestempeld als 'niet geschikt voor dressuur' en de KWPN'er niet?

VValar schreef:
Overigens is dat 'hete, stresserige' karakter van sommige dressuurpaard veelal te danken aan de
ruiter
die erop zit.

Bij een Arabier niet? Oh nee, die zijn gewoon zo. Dressuurpaarden worden zo gemaakt.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:21

Lusitana schreef:
Mensen kiezen voor "de warmbloed" omdat ze daarvan het snelst resultaat met de minste inspanning krijgen. Er is een "fabriekspaard" ontstaan. Een "winstpuntenmachine". (en daarvan verdwijnt idd ook een heel groot gedeelte via de zijlijn). Dat is gedeeltelijk off topic, maar is wel een van de oorzaken waarom je andere rassen weinig vertegenwoordigd ziet. De hele dressuursport is veranderd, wellicht verziekt.

Misschien vergen de Arabieren, net als bv het Iberische paard, een betere ruiter (als in met meer gevoel) nodig dan voor het gemiddelde warmbloed paard?

We hebben andere (dressuur)paarden dan 50 jaar geleden. Deze worden gefokt op basis van exterieur, gangwerk en karakter, wat je waarschijnlijk wel weet. Maar denk je ook maar een moment dat een goed paard makkelijk door de klassen vliegt wanneer je een minder gefortuneerde ruiter erop zet? Tuurlijk, door de basisklassen misschien. Maar een top paard vormt nooit een topcombinatie zonder een topruiter, ongeacht ras.
Verder vind ik het vrij logisch dat men in de (dressuur/spring) sport veelal de paarden gebruikt die voor deze takt gefokt zijn. Die paarden zijn er nou eenmaal, waarom een paard kiezen die mindere capaciteiten bezit voor datzelfde werk. Of beter gezegd; waarom moeilijk doen als het makkelijk(er) kan?

Kijk als ik in de top wil presteren bij bv endurance, dan kan ik beter een arabier kopen dan een kwpn jazz of gribaldi. Niet dat ze het werk niet aankunnen, ze zijn gewoon voor/op andere kwaliteiten gefokt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:24

VValar schreef:
Verder vind ik het vrij logisch dat men in de (dressuur/spring) sport veelal de paarden gebruikt die voor deze takt gefokt zijn. Die paarden zijn er nou eenmaal, waarom een paard kiezen die mindere capaciteiten bezit voor datzelfde werk. Of beter gezegd; waarom moeilijk doen als het makkelijk(er) kan?

Daar kan ik me iets bij voorstellen. Hoewel sommige mensen het juist als een uitdaging zien om met een niet specifiek voor die discipline gefokt paard toch zo ver mogelijk te komen. Lijkt me niets mis mee.

Alleen raken de in dit topic genoemde vooroordelen en generalisaties over Arabieren IMO kant noch wal.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:26

Omdat het mischien leuk is om met een niet 'standaard' paard ver te komen in een bepaalde tak van sport?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:28

Karin schreef:
Het Arabisch volbloed is IMO veelzijdiger dan vaak wordt gedacht. En 'niet geschikt voor de sport' lijkt mij een enorme dooddoener. Of zouden die bijna 80 Arabieren op de bovenstaande lijst de spreekwoordelijke uitzonderingen vormen?

Ik moet zeggen dat ik 33 volbloeds (van de zoveel) in 10 jaar nou niet waanzinnig veel vind.

En volgens mij is hier nooit beweerd dat arabieren
niet geschikt voor de sport
zijn. Althans, dat heb je mij niet horen zeggen

Karin schreef:
Bij een Arabier niet? Oh nee, die
zijn
gewoon zo. Dressuurpaarden worden zo gemaakt.

Tuurlijk, zet je een slechte ruiter op wat voor paard dan ook, dan is het helemaal geen kunst op dat paard naar de knoppen te rijden. Maar over het algemeen zie ik maar al te vaak dat de zogenoemde arabieren het dankzij hun karakter (ook in combinatie met de rijkunsten vd ruiter) het niet redden in de dressuurring. Maar misschien heb ik er nog te weinig gezien om een algemene (ver)oordeling te geven.
Laatst bijgewerkt door VValar op 28-09-05 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:29

Djilan schreef:
Omdat het mischien leuk is om met een niet 'standaard' paard ver te komen in een bepaalde tak van sport?

Tja, ieder zn ding

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:32

Een Arabisch Volbloedpaard moet zich door zijn rasspecifieke kenmerken onderscheiden van andere paarden en de eigenschappen van een in alle onderdelen correct rijpaard bezitten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:37

Arabieren zitten antomisch ook anders in elkaar.
De meeste Arabieren hebben één lendewervel minder dan de andere warmbloedpaarden. Dat maakt dat ze meer in het vierkantsmodel staan, dan in het rechthoeksmodel. Nadeel daarvan is dat het lichamelijker gewoon moeilijker is bijv. in de lengtebuiging die je voor schouderbinnenwaarts nodig hebt. Tuurlijk kan een Arabier dat leren, maar het vergt meer van de ruiter om dat te leren aan een paard die lichamelijk gezien meer moeite heeft met de oefening, dan aan een apard die het bijna vanzelf aanbiedt.
Daarom geven mensen het denk ik eerder op... Bovendien heeft het soms het effect dat mensen het geforceerd gaan zitten afdwingen. En dat botst met het karakter van de meeste Arabieren.
Ik vind het overigens prachtige dieren. De hoofden lijken soms wel gebeeldhouwd....