Dag en nacht op de wei? Ik geraak er niet uit!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Dag en nacht op de wei? Ik geraak er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:46

Als je zorgt dat het paard een schuilstal heeft is het niet zielig! Als hij/zij het niet vijn vind om buiten te staan, gaat ze in de schuilstal staan.. als ze liever buiten wil staan gaat ze buiten staan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:50

Die van mij zijn niks anders gewent dan dag en nacht buiten te staan. Ik vind het ideaal, oke ik moet iets langer poetsen en ze zijn iets minder snel droog. Maar daar tegen over staat dat mijn pony's een goede weestand hebben en bijna nooit ziek zijn (speelt natuurlijk meer mee) En ze vervelen zich niet snel, die van mij worden er niet gelukkig van als ze binnen moeten staan en het moet toch wel heel slecht weer zijn, gaan ze schuilen.

Ik zou gewoon kijken of je paardje het aankan. Als je merkt dat ie zich er niet prettig bij voelt, kun je hem toch altijd nog stallen? En je moet proberen als een paard te denken, want het wil niet zeggen dat als jij het koud hebt, je paard het dan ook meteen koud heeft

N_atasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:42

Ik denk ook dat je het moeit doen. Je paard kan zelf kiezen wanneer hij naar de schuilstal wil. En wil hij naar buiten, gaat hij naar buiten. En als je paard het uitijdenlijk echt niks vind kan je altijd nog proberen een andere stal te vinden toch? En als je bang bent dat de overstap te groot is kan je mischien ook om de dag ofzo gaan om te wennen. Ik weet het niet hoor, het is maar een idee..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:13

Ik heb de andere reacties niet gelezen, maar als ik het zo lees, zou ik voor de 24 uur per dag buiten stal gaan

Voor een paard lijkt me echt niets idealer. Al helemaal omdat er een schuilstal is.
Pas wel op dat je paard niet te veel gras krijgt de eerste dagen. Dat moet je dus rustig en langzaam opbouwen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:33

Ik zou het wel weten hoor, buiten vinden ze veel lekkerder. Ik heb mijn pony's vorig jaar tot februari buiten gehad, toen moesten ze naar een stal toe omdat de modder onderhand tot hun knieen kwam. Maar ik ga het toch weer zo lang mogelijk proberen vol te houden, ondanks dat ze m'n weiland helemaal aan gort trappen. (dat was jammergenoeg eigenlijk het grootste probleem, het was te nat en ik heb geen schuilstal)

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 10:17

Ik denk dat ik ze deze winter nog zal binnen zetten en overdag op de wei, omdat ik pas van stal zal kunnen veranderen in november en dan is het al te laat om ze nog op de wei te zetten.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:54

van mei t/m oktober (ongeveer) staat bij ons alles dag en nacht buiten (merries die moeten veulenen 's nachts wel op stal maar daarna gelijk weer naar buiten, veulens vanaf 2 weken ook weer dag en nacht buiten)

van oktober t/m april staan pacific en naide op een pensionstal waar ze overdag wel in de paddock komen maar verder op stal staan, hier worden ze gelukkig wel 3 x per dag gevoerd en hebben ze veel te zien en ruime open stallen zodat contact onderling ook voldoende is.

de pony's thuis staan dan gewoon buiten op de wei, 's nachts wel op stal maar wil dit jaar ze de keuze laten, uitloopstal dus, lijkt me ideale oplossing voor pony's / paarden die niet te fanatiek gereden worden.
houd je wel op de hoogte als het straks zover komt, nu staan ze gewoon nog dag en nacht buiten, land is nog droog genoeg, dat vind ik nl het belangrijkste, dat ze droog kunnen liggen.

naiade en pacific zou het niets voor zijn, geschoren en wel en fanatiek aan het werk dus zweten enzo.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:57

siglavy schreef:
Ik ben het niet gewoon dat mijn paard niet op stal zou staan (is mijn eerste paard en heb ze nog maar 2 maand) en ik voel mij eigelijk schuldig dat ze op haar stal moet staan gans de dag.

Maar ik ben ook overbezorgd (zoals iedereen) en aangezien ik geen ervaring heb met constant op de weide, wou ik eventjes gerustgesteld worden.

Zolang het mooi weer is, heb ik er geen probleem mee maar stel dat ze in de hagel,regen staat, dat is zo 'zielig'.

Ik heb me ook wel eens zorgen gemaakt met storm, regen en wind dat ik ben gaan kijken hoe ze erbij stonden, koud nat en zielig dacht ik dan, ammehoela, ze staan gewoon te grazen met hun billen tegen de wind in. Ondanks de schuilstal en bomen. Ze hebben in de winter een goede deken op en als het echt heel slecht dagen achtereen, is of het vriest heel hard gaan ze 's nachts naar binnen. Maar dan staan ze 's ochtends al wel weer te snuiven van ongeduld en van verontwaardiging omdat ze vinden dat ze al weer veel te lang binnen staan!!!. Het is gezond, ze blijven lekker in beweging, nooit sjacherijnig en nooit ziek. Dan maar wat extra werk!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:18

siglavy schreef:
Ik denk dat ik ze deze winter nog zal binnen zetten en overdag op de wei, omdat ik pas van stal zal kunnen veranderen in november en dan is het al te laat om ze nog op de wei te zetten.

Dit vroeg ik me al af maar je komt er zelf al mee.Het hangt er natuurlijk wel vanaf wanneer ze naar buiten gaan.Ze zijn nu gewend om binnen te staan en maken dus minder vacht aan als paarden die buiten staan als je ze pas in november gaat verhuizen zou ik ze 's nachts binnen zetten en overdag buiten zetten.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:44

haha, rambo is bang in het donker, en die is een keer s'nachts over het hek heen gesprongen en naar zijn stal teruggekeert.
toen vonden ze hem s'ochtends in zijn stal

soms vergeet ik ook de deur goed dicht te doen, en dan gaat hij lopen spoken! dondersteen.