hoe voeren jullie je hooi buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Re: hoe voeren jullie je hooi buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 23:12

ik kieper alles op de grond
zand eten doen ze niet, ze laten de laatste sprietjes altijd liggen

het waait soms idd wel weg, maar ach dan gooi ik wel wat extra's neer

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 06:43

Renske20 schreef:
ik kieper alles op de grond
zand eten doen ze niet, ze laten de laatste sprietjes altijd liggen

het waait soms idd wel weg, maar ach dan gooi ik wel wat extra's neer

hahaha zo kan het ook...
maar ik ben nogal netjes..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:20

Ik gooi het ook gewoon op de grond, maar mijn paddock ligt helemaal tussen de bomen dus het waait daar eigenlijk nooit hard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:53

Nado schreef:
Iowara, ben je zelf die ruif aan het maken of ben je bezig met aanschaffen ? Optie 1, hoe maak je het precies, heb je er een tekening voor ? Optie 2, waar ga je zoiets aanschaffen en in welke prijscategorie ?

ik heb via bokt een advertentie gezet, en toen reageerde iemand die er zelf 1 had gemaakt maar er niets mee mee deed.
qua prijs was deze zeer goedkoop, slechts 50 euro, dus dat is wel de moeite waard. we konden er eerst ook 1 kopen voor 500 euro, dus doe mij deze dan maar

Afbeelding

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:16

Ik pak gewoon de plakken en leg ze zo op de grond. Schut ze niet los. Blijft het ook wel redelijk liggen.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:23

..ze krijgen bij ons nat hooi dus krijgen het in van die specie-kuipen, kosten 5 euries, paar gaten in de bodem en klaar, zijn ze klaar met eten hebben ze gelijk nog wat te spelen(en je ziet die kuipen echt vliegen)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 09:20

Ik heb 2 trekkerbanden in de paddock liggen, de binnenkant heb ik opgevuld met stoeptegels, zodat het niet zo modderig wordt en de paarden zo min mogelijk zand binnen krijgen. Ik heb voor mijn 3 paarden wel 2 banden nodig, omdat mijn dominante merrie graag alleen eet en de andere 2 dus niet bij HAAR band duldt.

Werkt prima moet ik zeggen, voordat ik die banden had, ging een groot deel van het hooi verloren doordat het of wegwaaide of in de modder getrapt werd.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:05

Ik heb ooit een foto gezien van een paard dat gevallen was en op de een of andere manier klem zat in zo'n trekkerband. De band zat echt om zijn rug heen en de benen echt in de band...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:47

Die foto heb ik ook gezien, was wel een jong paard overigens, maar het kan idd gebeuren.
Paard heeft het niet overleefd trouwens.

Die oplossing van die doormidden gezaagde kubussen lijkt mij wel wat.
Ik voer ook nat hooi en leg het wel op een rubbermat in de zandpaddock, maar ze duwen met hun neuzen het hooi toch vaak van de mat af.
De paddock wordt er idd wat rommelig door.

Ik zat ook al te denken aan iets van een gazen bak zoals je in winkels wel eens ziet (graaibakken), maar nu nog vinden

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:10

Udo2001 schreef:
In de bit heeft ook eens gestaan dat je een speciekuip kan vullen met hooi en daarover heen een hooinet doet binden. Of het werkt, weet niet maar in ieder geval wel een stuk goedkoper.

ook geprobeerd....
paard met been erin vast, halve dag door wei gelopen, nou ja lopen... bak hele dag achter hem aan dus geen optie vind ik

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:12

lowara schreef:
Nado schreef:
Iowara, ben je zelf die ruif aan het maken of ben je bezig met aanschaffen ? Optie 1, hoe maak je het precies, heb je er een tekening voor ? Optie 2, waar ga je zoiets aanschaffen en in welke prijscategorie ?

ik heb via bokt een advertentie gezet, en toen reageerde iemand die er zelf 1 had gemaakt maar er niets mee mee deed.
qua prijs was deze zeer goedkoop, slechts 50 euro, dus dat is wel de moeite waard. we konden er eerst ook 1 kopen voor 500 euro, dus doe mij deze dan maar

Afbeelding

gemeent a'dam mag dit niet.... te groot/hoog voor aan gezicht...

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:25

lowara schreef:
Nado schreef:

http://fs.alexautonet.nl/~lissy/ruif1.jpg[/img]

Die sloophonden van mij vreten zich dus in no time door dit mooie bouwwerkje heen..................ziet er wel erg sfeervol uit trouwens, krijg er een beetje kerstgevoel bij...

Ik heb hetzelfde probleem, banden lijkt me ook wel een goed idee.
Moet maar eens op zoek naar een stel trekkerbanden....hmmm, waar kan ik die krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:33

Op de stort kun je die halen of bij een tractorreparatiebedrijf.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:50

dank je, die weet ik wel te vinden...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:14

lowara
wat een mooie hooi ruif
haha je krijg er inderdaad een kerst gevoel bij
zeker met wat sneeuw er op

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:06

Ik rijd altijd gewoon 2 of 3 kruiwagens het land in als het slecht weer is. Bij droog weer wordt het gewoon op de grond gegooid.

Die doormidden gezaagde bakken zien er ook goed uit. Toevallig hebben wij hier nog zo'n ding staan. Daar ga ik vanmiddag de zaag maar eens in zetten

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:50

wij hebben zo'n hele grote ruif, een ronde bak met spijlen eraan. Zie je ook veel bij koeien staan, denk 3 meter in doorsnede. Dus daar gaat het hooi in en met zn vieren passen ze er prima omheen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:34

gewoon op de grond. maar wij hebben een uitloop van stoeptegels, en het waait er niet op zacht, omdat er bomen omheen staan. als het regens gooien we het in de stal neer. maar we gooien het nooit in de bak, veel te bang dat ze koliek krijgen!

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:35

Eigenlijk dezelfde manier als Denice!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:51

Als we in de wei hooi bijvoeren krijgen ze het gewoon op het gras (elke keer op een andere plek om te voorkomen dat het op die plek te kaal en modderig wordt) en in de zandpaddock op rubber matten.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:53

Brendageene schreef:
wij hebben zo'n hele grote ruif, een ronde bak met spijlen eraan. Zie je ook veel bij koeien staan, denk 3 meter in doorsnede. Dus daar gaat het hooi in en met zn vieren passen ze er prima omheen

maar die dingen zijn prijzig

wij hebben hooiruiven aan de stalmuur en onder het afdak hangen en gewoon op borsthoogte dus eten ze er van boven uit ipv dat ze het in hun ogen krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:17

Die grote afgezaagde bak vind ik wel wat! Ik zal m'n vader eens lief aan kijken(die heeft die dingen wel eens op de zaak staan).
Een laag afgezaagde kuubskist zal de truc ook wel doen denk ik. Ik zal eens eventjes een rondje door het bedrijf doen om te kijken of ik nog wat leuks vind .

Ze krijgen het nu uit hooinetten of manden maar ze knoeien verschrikkelijk en ploegen dat het hooi door het zand heen. Er gaat wel een stuk van mijn padock bestraat worden.
Op het land krijgen ze het gewoon op de grond.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:28

wij gooien het hooi in de schuilstal. We leggen het ook gewoon op de grond in het weiland, en er staat 1 of andere kar in het weiland met een dakje erboven, en daar ligt het hooi ook op.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:38

Citaat:
Die sloophonden van mij vreten zich dus in no time door dit mooie bouwwerkje heen

De bakken die ik erop heb gezet kunnen ook aardig tegen een stootje, de tinker namelijk die je op de achtergrond ziet bij de eerste foto die heeft er ook een handje van.

Tilt gewoon het hele ding op en zet hem op zijn kant of probeert ermee te gooien ..........ze zijn nog steeds niet kapot en dat gaat al een jaar zo

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:06

Die doormidden gezaagde bakken: waar koop je die dingen, wat kost zoiets én....hoe zaag je die doormidden.......oh ja, hoe bevestig je die ronde bescherming? Kortom: behoefte aan een plan van aanpak aan deze zijde