Wie rijden er hier met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak rijden jullie met een cap op?

nooit(tenzij het moet, vb wedstrijden ect.)
19 (100%)

Totaal aantal stemmen: 19

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 11:21

Bij ons is het thuis geen cap geen paardrijden. Ik ben moeder van drie kinderen ( dus voorbeeldfunctie) waarvan er een al rijdt en een zit te springen om te mogen rijden (september). Ik draag hem voor mijn eigen veiligheid en zekerheid niet omdat het verplicht is. Ook bij het rijden in de kleine bak dus niet in de les waarbij het dus niet verplicht is doe ik hem op. Heb net een nieuwe (horka airstream) en hij zit echt niet verkeerd en ik zie mezelf niet dus wat maakt het mij uit hoe ik eruit zie!!!
Ben vorige week hard op mijn hoofd gevallen (hoofdpijn, duizelig, pijnlijke nek) en ben blij met mijn nieuw cappie.
Maar het is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Een hoefje van Gamble

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 11:31

Sterre schreef:
Nou... doen jullie maar goed stoer hoor! Ook ik zie er absoluut uit als een rand-debiel met dat ding op m´n kop, maar ja.. liever er zo uit zien als er één zijn Frusty !!

Dat vind ik een lage opmerkingen. Het is iedereen z'n eigen keuze, het is je eigen hoofd en iedereen moet lekker voor zich weten wat hij daar wel of niet mee doet. Mensen veroordelen op hun keuze als die niet de jouwe is en uitmaken voor randdebiel vind ik veel te ver gaan.
Nu komt misschien het verhaal dat het ook asociaal is tegenover je familie en vrienden om zo'n risico te lopen blablabla maar dat is nog altijd je eigen keuze.

En ja, ik voel me aangesproken, ik draag vrij vaak een cap maar niet altijd, dat bepaal ik zelf wel en ik laat me dus niet voor randdebiel uitmaken. Kom op zeg!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 11:54

Ik rijd ook nooit met cap, ook niet als ik op jongere paardjes rijd. Ik ben van mening dat ik goed genoeg kan rijden om een paard onder controle te houden. Verder vind ik het volledig eigen risico, mocht ik er eens afvallen, en op mijn kop terecht komen is het mijn eigen schuld, en dat zou ik zelf ook wel beamen. Ook tijdens buitenritten en strandritten draag ik geen cap, niet eens tijdens wedstrijden! Want dan rijd ik met hoed Cool

Ik zal het je nog sterker vertellen: ik heb niet eens een cap!

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 14:45

New-Forest schreef:
Op jonge pony's waarvan ik kan weten dat ze nog wel is raar kunnen doen (Melano & Early) doe ik altijd een cap op!!! Op mijn oude Welsh Mountain Pony Beer doe ik nooit een cap op. Ik weet gewoon hoe die is. Natuurlijk kan zo'n oude pony ook op hol slaan, maar daar heb ik genoeg ervaring mee.

zelfs de beste ruiter kan vallen als het paard plotseling schrikt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:00

Ik rijd altijd met cap, zonder cap voel ik mij niet veilig. Als ik per ongeluk zonder cap zit laat ik iemand snel even er een halen en anders stap ik weer af.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:05

[quote="XoNo"].....Verder vind ik het volledig eigen risico, mocht ik er eens afvallen, en op mijn kop terecht komen is het mijn eigen schuld, en dat zou ik zelf ook wel beamen.

Daar heb je nogal wat aan, beamen dat je een fout gemaakt hebt, als je invalide bent Verward "Fijn mam, dat je m´n rolstoel wil duwen, me onder de douche wil zetten, me m´n eten voert, alleen omdat IK het niet nodig vond om een cap op te zetten"
Verder blijf ik erbij dat ik het absoluut onverantwoordelijk vind om zonder cap te rijden!! En Margreet, het is toch gewoon zo dat vele geen cap opzetten omdat ze vinden dat ze eruit zien als een rand-debiel??!!! Of omdat je haar er zo raar van gaat zitten??!!! Of ze krijgen zo´n hoofdpijn van een cap, of of of ......

Nogmaals, hebben jullie in de auto ook géén gordel om en gaan jullie ook op de motor zonder helm?????
Of doen jullie dat ook alleen maar omdat het "verplicht" is??

Er zijn hier al zoveel topics over geweest dat paardrijden tot de gevaarlijke sporten hoordt, dan begrijp IK niet dat je bepaalde risico´s niet uitsluit Verward Ik heb mijn Dikke nu 5 1/2 jaar en ben er nog nooit afgeduveld. We hebben al een paar keer echt penibele situaties gehad, waar mijn paard zich als "super betrouwbaar" bewezen heeft!
Toch wil ik niet uitsluiten dat ook IK een keer er naast kan liggen!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:12

Sterre schreef:
En Margreet, het is toch gewoon zo dat vele geen cap opzetten omdat ze vinden dat ze eruit zien als een rand-debiel??!!! Of omdat je haar er zo raar van gaat zitten??!!! Of ze krijgen zo´n hoofdpijn van een cap, of of of ......

Ja dat is zo. En dat moeten ze lekker zelf weten. Zal mij een zorg zijn.
Ik maak m'n eigen keuzes wel, heb geen behoefte aan een belerend vingertje, dat is het punt dat mij dwars zit.
Ik beslis zelf of ik dat ding wel of niet op doe en daar hoef ik niet de les over gelezen te worden.

Overigens draag ik toch bijna altijd een petje op stal, dus als ik dan toch iets op m'n hoofd heb kan ik dat net zo goed even omruilen voor een cap, maakt me echt niet uit. Maar dat bepaal ik mooi zelf, heb geen behoefte aan een terechtwijzing als ik het niet doe. Snap je mijn punt?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 15:31

Margreet schreef:

Ja dat is zo. En dat moeten ze lekker zelf weten. Zal mij een zorg zijn.
Ik maak m'n eigen keuzes wel, heb geen behoefte aan een belerend vingertje, dat is het punt dat mij dwars zit.
Ik beslis zelf of ik dat ding wel of niet op doe en daar hoef ik niet de les over gelezen te worden.
...Snap je mijn punt?

Tuurlijk snap ik jouw punt, en tja... jammer dat je het opvat als "de les lezen", Er werd gevraagt wie er hier altijd/nooit/af-en-toe een cap draagt. Ik spreek hier uiteindelijk alleen MIJN onbegrip uit voor de "nooit/af-en-toe" keuze!!! Ik zal echt niet zeggen dat je je cap op moet zetten, (dat zeg ik alleen tegen m´n dochter Knipoog )alleen... als ik met iemand buiten rij, die eraf duveld en met d´r kop verkeerd terecht komt, ben ik uiteindelijk degene die er voor moet zorgen dat er hulp komt!
Is het mijn schuld dat diegene er vanaf vliegt? NEE! Is het mijn schuld dat diegene geen cap opheeft? NEE! Is het uiteindelijk mijn probleem? JA! (Geloof me, ik weet waar ik over praat, 3 1/2 jaar geleden meegemaakt! was een erg nare situatie en die persoon is geestelijk nooit meer "de oude " geworden! Was ook iemand die van zichzelf wist dat ze d´r paard onder controlle kon houden! en ook echt niet slecht reed! Z!)
Snap je nu MIJN punt?

geartsje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:27

Ik heb bij ons in de bak nooit een cap op,
Alleen met wedstrijden en een buitenrit.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 17:55

Tot een maand of twee geleden droeg ik nooit een cap, maar ik heb er pas toch eentje aangeschaft. Ik rij altijd buiten en mijn paard is superbraaf. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, dat hoeft niet aan mijn paard te liggen.
Bovendien is het ook handiger in het bos. Nu blijf ik niet meer met mijn haren in de bomen hangen.. Knipoog
Ik ga niet meer rijden zonder cap. Ben er nu aan gewend en vind het wel veiliger zo. Jammer dan dat het er dom uitziet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:17

sinds twee jaar, toen ik een casco kocht altijd. Ik rijd twee jonge paarden, spring veel en vind deze cap ook niet vervelend zitten.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:00

ik doe altijd een cap op, een paard kan ook struikelen ofzo. hierin speelt ook mee dat een cap bij ons verplicht is. ik vind dit wel een goede regel.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 19:14

ik rij altijd met cap, 't is veel veiliger.

ik heb weleens iemand gezien die op zijn hoofd was gevallen, hele cap kapot. dan heb ik liever een cap op!!

Rena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:06

Wat lees ik toch een domme antwoorden. O.A. mijn paarden lopen Z, alleen als ik een nieuw paard heb, alleen buiten. Dom dom dom.
Mij buurvrouw is nl. net vorige week in de bak van haar goed in de dressuur lopende 23 jarige oude knolletje gevallen doordat hij plotseling van iets onverklaarbaars schrok. Gelukkig had deze slimme meid een helm op en had ze "alleenmaar" een hersenschudding. Dames doe dit lelijke ding nou maar op. Ik weet dat je er niet knapper van wordt.
Ook mijn super brave rustige paard, op stal staat ze bekend als het makste paard van stal, had vandaag een op d'r heupen dag. Een paard is levend en er kan dus altijd wat gebeuren. Al die opmerkingen zijn dus alleen maar om jezelf eruit te kletsen rterwijl je weet dat er altijd iets kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:09

Sterre schreef:
Degene die "nooit" geantwoord hebben, doen in de auto zeker ook nooit hun gordel om en zouden op een motor zeker ook nooit een helm opzetten Verward Nou... doen jullie maar goed stoer hoor! Ook ik zie er absoluut uit als een rand-debiel met dat ding op m´n kop, maar ja.. liever er zo uit zien als er één zijn Frusty !!

Ik antwoord ook met nooit.
Maar draag altijd de gordel in de auto, ook voor een klein stukje.
En op de motor altijd helm, handschoenen, motorlaarzen en leren pak.
Dus dat staat weer helemaal los van elkaar.

En dan kom ik nog maar eens aangezeurd.
Met wat voor schoenen en beugels rijden jullie?
Ik dus met van die bergschoenen en chaps maar wel MET veiligheisbeugel.

Er zijn zoveel dingen die aan paardrijden niet veilig zijn.
En alleen je cap hoeft niet je redding te zijn.
Dan moet je ook een bodyprotector met niergordel aan.
Want als je lever of zo scheurt door een smak op de grond of tegen en paaltje ben je er ook geweest.

En doen jullie ook braaf een fietshelm op.
Daar zijn per jaar nog altijd de meeste hoofdletsels te vinden.
Of vind je dat dan wel debiel staan?

Ik denk dat er op bokt veel Schijnheilig bij zijn, want in mijn omgeving zie ik weinig cap dragers. Behalve hier op bokt Verward

Rena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:14

Ik sta op een kleine stal en van de tien meiden dragen er 7 een helm.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:21

Ik draag altijd een cap, altijd een autogordel, en nooit een fietshelm.
Mijn fiets is nl nog nooit geschrokken van een witte streep op de weg, nog nooit opzij gesprongen omdat er een grassprietje verkeerd stond en bokt en steigert niet uit zichzelf Haha!
Verder vind ik het verschil in snelheid tussen een auto en een fiets genoeg reden voor het verschil in beveiliging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:37

Maar al springt jou fiets niet aan de kant en al ga jij zachtjes op je fiets, iemand anders kan je ook overhoop rijden he.
Dus das net zo'n smoesje als ik heb dat ik niet met een cap rij. Knipoog
Zie daar persoonlijk geen verschil van smoesje in.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:45

Ik heb hem 99% van de tijd op. Dus niet altijd maar bijna altijd. Als ik ga rijden wel altijd. Alleen naar en van het land af niet. Eigenlijk best heel stom. Dan kan er het meest gebeuren omdat ik dan zonder zadel, zonder hoofdstel en met een hand-paard(je) rijd.
M´n cap pakken hoord voor mij bij het opzadelen. Hoofdstel, zadel, beenbeschermers, zweep en cappie. Zonder voel ik me zelfs blood.

Ik ben al 2x echt wakker geschud dat ik dat ding op moet. 1x een paar dagen lichte hoofdpijn na een val op m´n hoofd met cap(zonder had ik dus een hersenschudding gehad). En ik heb een ongeluk gehad met een heel lief braaf paard die echt nooit wat fout zou willen en heb toen 8 dagen in het ziekenhuis gelegen(waarvan 2 dagen op de IC).

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:48

Klopt Kawa,
Maar als iemand mij overhoop rijdt doettie dat ws zo goed dat een helmpje ook niet meer helpt, mede door het verschil in snelheid.
Dan heb ik niet al te veel kans, fietshelm of niet.
Verder zijn bij ons in Rotterdam veel fietspaden en rij je toch wat veiliger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:53

runningkawa schreef:
Er zijn zoveel dingen die aan paardrijden niet veilig zijn.
En alleen je cap hoeft niet je redding te zijn.
Dan moet je ook een bodyprotector met niergordel aan.
Want als je lever of zo scheurt door een smak op de grond of tegen en paaltje ben je er ook geweest.

Hier heb je helemaal gelijk in. Ik heb dus op de IC gelegen omdat ik een beschadigde lever(ze wisten niet of er echt een scheurtje in zat), inwendige bloedingen en van alles zwaar genkeust(ribben, rug en sleutelbeen). Had wel netjes m´n cappie op maar als er een paard op je rug gaat staan helpt die niet.
Je kan nog zo´n lief paard hebben maar er kan altijd wat gebeuren. Ik heb altijd gezegt dat Dientje nooit wat met opzet zal doen. En ben daar nog steeds heilig van overtuigt(na dit ongeluk is ze nog voorzichtiger met me geworden dan ze al was). Dit was echt een `dom´ ongeluk. Ze heeft wat verkeerd zitten in haar rug en dat is onder het rijden verkeerd geschoten(denken wij). En toen flipte ze en gebeurde het. Maar daarna(is mij vertelt, ik weet van niets) is er nog een heel klein meisje opgegaan en heeft haar uitgestapt. Het was dus echt geen gemenigheid

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:12

runningkawa schreef:

Ik antwoord ook met nooit.
Maar draag altijd de gordel in de auto, ook voor een klein stukje.
En op de motor altijd helm, handschoenen, motorlaarzen en leren pak.
Dus dat staat weer helemaal los van elkaar.

Plingáár probeer je dus wel om het auto- en motorrijden voor jezelf veiliger te maken Verward !!

En dan kom ik nog maar eens aangezeurd.
Met wat voor schoenen en beugels rijden jullie?
Ik dus met van die bergschoenen en chaps maar wel MET veiligheisbeugel.

*Zó rij ik ook Lachen !

En doen jullie ook braaf een fietshelm op.
Daar zijn per jaar nog altijd de meeste hoofdletsels te vinden.
Of vind je dat dan wel debiel staan?

*Ik fiets niet Bloos , dit is geen smoes, maar het is bij ons zo heuvelachtig, dat ik er de pest aan heb! (M´n oude "opoe fiets" staat weg te gammelen in de schuur, zit geen versnellingen op en is hier echt onbruikbaar!!)
quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:18

Sterre schreef:
Dáár probeer je dus wel om het auto- en motorrijden voor jezelf veiliger te maken Verward !!

En dat doe ik dus omdat er zoveel meer weg gebruikers zijn dan ik.
En vooral motorrijders worden nogal eens over het hoofd gezien.
Vandaar dus.
En ik geef eerlijk toe dat het niet dragen van een cap een smoesje is, maar om dan iedereen rand debiel te noemen vind ik ook heel ver gaan.
En maak maar eens een poll over het gebruik van veilige beugels en schoeisel, je zult schrikken. Ik ben dan 1 van de weinige debielen die dat hebben.
enkele uitzonderingen daar gelaten. Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-02 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:24

Dames/Heren, ik wil hier helemaal geen ruzie over maken Knipoog , IK persoonlijk begrijp gewoon niet zo, waarom iemand dat ding niet op z´n knar zet Verward !
Uiteindelijk moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten of zij/hij dat ding opzet ja of nee! Ik vind het ook niet altijd leuk om dat (vooral in de zomer) warme ding op m´n kop te hebben en denk ook vaak hoe fijn het wel niet zou zijn om de wind in m´n haren te voelen Lachen . Ik wil dus absoluut niet de moraal-apostel uithangen Lachen !!!
Als iemand zich aan het woord "rand-debiel" gestoord heeft, spijt me dat (wie de schoen past.... Knipoog !!), was tegen niemand persoonlijk bedoelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:43

ik wil ook geen ruzie hoor, echt niet.
Maar ik wilde alleen maar ff aangeven dat niet alleen een cap voor je veiligheid zorgt.
Het lijkt wel dat sommige, niet jij, zeggen dat ze zo ongeveer onkwetsbaar zijn als ze dat ding maar ophebben. En dat vind ik een rare stelling.
En als je het verhaal van Dennis leest dan snap je ook wat ik bedoel.
Dat is het enige wat ik eigenlijk aan wil geven.
Verder 100 punten voor al die mensen die hem ook echt altijd dragen.