Bont onderlegger..Goed of Slecht??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Re: Bont onderlegger..Goed of Slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:22

Ik rij standaard met een schapenvachtje onder mijn zadel, maar ik rij dan ook western en het bontje is een speciale westernuitvoering (ik heb er een van Mattes, maar Christ heeft ze ook). Bij westernzadels is het juist noodzakelijk dat je een goede dempende en zeker niet te dunne pad onder je zadel legt. Het zadel zelf heeft namelijk geen kussens oid.

Voor engelse zadels geldt als het zadel goed past, vooral niet teveel extra's ertussenleggen. Vergelijk het met een goed passende schoen: als je daar een inlegzooltje in legt om de druk bijvoorbeeld beter te verdelen, dan gaat deze schoen knellen. Bij zadels werkt dat net zo.
Een bontje onder het zadel heeft dus alleen zin als het paard inderdaad misschien tijdelijk wat minder bespiering heeft waardoor het zadel teveel over de schoft zou gaan zakken. Bij een te krap zadel is het zeker niet slim. En wat betreft de ligging van het bontje: als je paard een gevoelige huid heeft (dus snel bultjes oid van vuil), dan kun je het bontje het beste direct op de huid leggen, als het alleen voor de drukverdeling is, dan mag hij gerust tussen het dekje en het zadel.
Als je het direct op de huid legt wordt het bontje veel sneller vies en wassen kan heel goed mits je een speciaal wasmiddel gebruikt, maar hij wordt er wel minder mooi van.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:20

Ik heb voor mijn oude paardje (12 haha) een nieuw zadel moeten kopen omdat mijn hulsebos niet meer op hem past. Hij is uit de sport gegaan door een blessure en word nu recreatief gereden hierdoor zijn zijn spieren dus ver te zoeken op het moment hij is van voor best veel in gevallen. Hij krijgt nu zo'n wintec zadel van Isabella Werth met een bondje eronder want anders valt het zadel in een gat van voor en dat zou niet goed zijn voor zijn rug! Ze raden mij aan om bij hem zeker met een bontje te rijden want hij schijnt toch wel een lastige rug te hebben.
Maar ik blijf zeggen bij een paard waar het zadel gewoon goed op ligt geen bondje te gebruiken. Ben het wel eens met de uitleg van Kaunos hierover!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:22

Harm heeft een perfect passend Stubben dressuurzadel (door Van Rijs onderhouden) en toch heeft hij daar een bontonderlegger onder. Waarom? Hij heeft een zeer gevoelige rug, al een jaar bezig met revalideren en had een erg op de rug liggende ruggegraat! Alles wat ik kan doen om hem te helpen er minder last van te hebben doe ik, dus die bontonderlegger ook!

Alfons heeft een nieuw aangemeten KN dressuurzadel, ligt prima en heeft nergens last van dus die rijd ik zonder bontding, want aan modeverschijnselen doe ik niet mee.......

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:43

Je heb toch ook van die bonte onderleggers die erg gewoon puur zijn voor het mooie??!!

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:49

Afbeelding

Bontonderlegger show
Onderlegger gemaakt van fijne kwaliteit katoen. Aan de randen voorzien van bont. Voor als U van bont houdt maar Uw paard het niet direkt nodig heeft. Prima te wassen op 30 graden met een fijn wasmiddel zonder alkali bestanddelen.

Ideaal voor de mensen die het zo mooi vinden maar toch niet nodig hebben

Zelf rij ik wel met een bontje mijn pony is al wat ouder. Soms last van een vaste rug of wat pijntjes en dan is een bontje wel fijn

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:57

Marah schreef:
Afbeelding

Bontonderlegger show
Onderlegger gemaakt van fijne kwaliteit katoen. Aan de randen voorzien van bont. Voor als U van bont houdt maar Uw paard het niet direkt nodig heeft. Prima te wassen op 30 graden met een fijn wasmiddel zonder alkali bestanddelen.

Ideaal voor de mensen die het zo mooi vinden maar toch niet nodig hebben

Zelf rij ik wel met een bontje mijn pony is al wat ouder. Soms last van een vaste rug of wat pijntjes en dan is een bontje wel fijn

Ja zo een bedoelde ik

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:46

jaaa, issie van een merk ofzo? (dat ik dr om kan vragen bij winkel ) en issie duur|? hebbe hebbe hebbe

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:05

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:02

dankje

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:18

Marah schreef:
Afbeelding

Bontonderlegger show

Dit zou ikw el heel triest vinden als mensen zoiets kopen

Verder ben ik het met de meeste mensen eens, als het niet nodig is, niet gebruiken Scheeld een klap geld die je weer aan andere dingen uit kunt geven.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:34

Piaffe schreef:
Marah schreef:
Afbeelding

Bontonderlegger show

Dit zou ikw el heel triest vinden als mensen zoiets kopen
quote]
sorry hoor maar dat vind ik echt DOM!
je mag toch zelf wel weten wat je koopt!
miss koop jij wel spullen waarvan ik denk

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:35

Ja idd... tjsa,.. misshcien geldverspilling, maar als wij ons gheld daaraan willen verspillen dan doen we dat toch? en jij koopt dan maar van je geld nuttige dingen ik ben nou eenmaal een nuttloze-gelduitgever

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:42

romyjimmy schreef:
Ja idd... tjsa,.. misshcien geldverspilling, maar als wij ons gheld daaraan willen verspillen dan doen we dat toch? en jij koopt dan maar van je geld nuttige dingen ik ben nou eenmaal een nuttloze-gelduitgever

Haha
Zo die zit

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:52

nou enof ik vin um leuk ik wilde eerst zo'n 'echte' kopen, maar nu ik deze reacties lees begin ik te twijfelen, wees blij dat ik iig denk aan mn paard's rug,.. kun je hier over velen op bokt niet zeggen....

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:53

Ik vind ze wel goed, zolang ze wel van echt vacht zijn en van mattes of crist.
Dat zijn gewoon de beste.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:56

romyjimmy schreef:
ik ben verliefd op die christ pads ... 90 euro

zo duur
Ik heb hem voor 60 gekocht ook christ

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:00

ik heb zelf helaas niet zo'n bontonderlegger, vind het nl echt super mooi. Maar ook ik heb het aan onze zadelmaker gevraagd wat hij er nou van vond dat iedereen zo'n dikke bontonderlegger onder het zadel legde. hIj zei dat het helemaal niet nodig was als je zadel goed paste. Je maakt het zadel er eigelijk alleen maar 'kleiner' van als je het er onder legte. Maar hij zei ook dat het niet slecht was...

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:05

als je een bonte neemt moet hij wel een openrug hebben dat schijnt beter te zijn en dat zijn helaas wel de duurdere. En wat je zegt rowo je maakt het zadel er wel kleiner mee dat klopt!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:13

kalkade heeft ook super mooie bonten onderleggers en zijn nu bij ingridvanberlo.nl in de aanbieding, van 90 naar 60 euro

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:54

Maflinger schreef:
kalkade heeft ook super mooie bonten onderleggers en zijn nu bij ingridvanberlo.nl in de aanbieding, van 90 naar 60 euro

die heb ik een gekocht :d op het goede moment want ze zijn nu niet meer in de aanbieding...

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:27

Wij gebruiken ook een bontje, Grace heeft een gevoelige rug en daar hebben we al een hoop problemen mee gehad. Het bontje werkt naar ons inzien wel verzachtend voor haar door de drukverdeling.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:36

ze zijn nog steeds in de aanbieding vriendin van me heeft hem gister besteld voor 64,50 incl verzenden

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:18

ik zag hem net staan op haar site! Zijn dit de echte goeie neem ik aan niet die namaak? Zit bij deze aan de onderkant ook een open rug? Ben benieuwd want dit is een stuk goedkoper dan als ik hem in de winkel ga kopen voor 80euro

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:19

open rug? hij is van echt lamsvel en helemaal van bont aan de onderkant. tenminste, dat denk ik haha! moet hem nog binnen krijgen! hij is niet op voorraad dus moet ff w88 helaas. Maar ik hoor er alleen maar goede dingen over...

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:23

ik bedoel met open rug dat de ruggewervel vrij ligt dat is beter voor de ruggewervels als je paard daar last van heeft. Maar zo te horen heeft die van kavalkade dat niet. Maar denk ook niet dat ik dat nodig heb want die van mij heeft daar geen last van het is meer als drukverdeler.