Hoe bijtgedrag straffen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: Hoe bijtgedrag straffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:36

Iets anders. Je zegt dat bijten een soort verslaving is van hem. Het klinkt mij alsof hij op deze manier een bepaalde energie en drang kwijt wil. Staat hij met andere jonge hengsten in de wei ? Kan hij zich bij hen uitleven in bijten, spelen en rennen ? Ik denk dat hij dan veel minder de neiging zal hebben om mensen te bijten omdat hij dat al kwijt kan bij zijn paardenmaatjes. Toen mijn pony nog hengst was beet ik hem terug in zijn bovenlip. Dat hielp redelijk, maar de beste oplossing was inderdaad samen met een ander hengstveulen laten lopen en daarna castreren.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:01

Nee Wedge loopt niet met andere paarden op de wei.
We hadden aan het begin van de zomer wel iets gevonden maar dat is op het laatste moment afgezegt.
Toen hebben we besloten om hem maar hier te houden.
Maar het is het feit dat het alleen het bijten is.
Voor de rest is hij hartstikke braaf en momenteel gaat hij met sprongen vooruit.
Castreren is geen optie. *momenteel nog niet* omdat we met hem naar de hengstenkeuring willen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:10

Ja een jonge hengst de hele zomer op stal houden is ook niet mijn idee eigenlijk.
Er is onderzoek gedaan dat paarden een stuk minder ondeugden hebben als ze iedere dag toch sociaal contact hebben en lekker vrijkunnen ebwegen en spelen met soortgenoten.

Voorals de jonge hengsten in een groepje voeden elkaar op. En jou paard heeft dat contact met soortgenootjes niet op die manier. Dan kunnen ze tegen jou wel bijteriger worden of lastiger. Het is zijn instinct om dominant te willen zijn en te willen spelen.

Met zijn vriendjes spelen kan hij niet. Dikke kans dat als hij per dag met een ruin of andere hengst even lekker kan ravotten buiten dat het bijten een stuk minder wordt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:24

Buiten ravotten kan wel iedere dag zelfs.
Maar niet met andere paarden.
De andere 4 paarden zijn merrie's.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:28

Het is al een paar keer gezegd.. je moet hem terug bijten!
idd in zijn oor of zo.. hert kan zijn dat hij zijn hoofd omhoog doet omdat hij vast wel weet dat hij fout zit.. bijt hem dan maar ergens anders...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:48

DunDijk schreef:
Buiten ravotten kan wel iedere dag zelfs.
Maar niet met andere paarden.
De andere 4 paarden zijn merrie's.

Tsja jij zal nooit zo goed en snel kunnen reageren als andere paarde, denk dat dat ook 1 van de redenen is dat het wat langer duurt en wat hardnekkiger is.

Misschien kan je ergens een advertentie plaatsen voor een hengstje erbij?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:05

DunDijk schreef:
Nee Wedge loopt niet met andere paarden op de wei.
We hadden aan het begin van de zomer wel iets gevonden maar dat is op het laatste moment afgezegt.
Toen hebben we besloten om hem maar hier te houden.
Maar het is het feit dat het alleen het bijten is.
Voor de rest is hij hartstikke braaf en momenteel gaat hij met sprongen vooruit.
Castreren is geen optie. *momenteel nog niet* omdat we met hem naar de hengstenkeuring willen.

Eerlijk gezegd vind ik het niet raar dat jouw jonge paard bij gebrek aan soortgenoten, zich dan naar mensen keert om zich 'sociaal' te gedragen. Spelen hoort erbij, zeker op deze leeftijd, en hengstenspel is ruw. Het spreekt zelfs erg voor hem dat hij het slechts bij bijten houdt. Natuurlijk wil je niet dat hij zich naar jullie toe zo gedraagt, maar als je hem geen (natuurlijker) alternatief biedt, wat wil je dan ?

Ravotten op de wei, bedoel je daarmee rennen in zijn eentje ? Ik (en iemand anders, ik geloof Riant) bedoelen daarmee spelen met andere paarden, liefst van dezelfde leeftijdsgroep. Een dier heeft niet alleen beweging nodig, maar ook sociale contacten. Zeker een jong paard moet kunnen spelen.

De suggestie van iemand om er een hengst bij te regelen lijkt me erg verstandig.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:38

Inderdaad sociale contacten zijn belangrijk niet alleen voor het jonge spul maar voor alle paarden. Het is en blijft een kudde dier, dat zijn positie wil veroveren zeker de hengsten. Dus ik vind het nu ook niet raar dat ie dat gedrag op mensen botviert.
In zijn eentje ravotten is leuk om lekker de energie kwijt te kunne maar sociale vaardigheden dat leert hij er niet van en hij is wel met een kudde instict geboren.
Leuk dat je een hegst fokt die naar de hengstenkeurig kan maar juist een goede opfok en opvoeding voor andere paarden is voor die hengsten belangrijk.

Ik blijf wel van menign dat je het bijten aan moet pakken bij hem maar dit gedrag heeft ook een oorzaak en ik denk dat het gebrek aan jonge soortgeootjes een groot deel van de oorzaak is.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:48

Ik hoorde inderdaad ooit eens dat ondeugden eigenlijk altijd voorvloeien uit gebrek aan sociale contacten.

Maar ik las iets over het terugbijten zodra een paard je bijt. Dat lijkt me toch echt niet haalbaar. Ik durf bijna te wedden dat dat misgaat. Kan iemand mij uitleggen of dit echt, zoals ik denk, nonsense is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:56

tuurlijk is het nonsense paard van 165 die jij even in zn oor gaat bijten, gaat echnie zn hoofd omlaag doen zodat je er fijn even bij kan

Daarnaast denk eens aan al die haren in je mond

gewoon een gerichte dreun tegen de neus, doettutum over het algemeen wel

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:30

Met mijn pony van (toen) 1 meter kon ik er dan juist nog beter bij, Kim

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:39

Sjoert schreef:
Ik hoorde inderdaad ooit eens dat ondeugden eigenlijk altijd voorvloeien uit gebrek aan sociale contacten.

Of dat zo is weet ik niet zeker, bij mijn paard iig niet! Die had genoeg sociale contacten, stond altijd buiten met een andere 2 jarige hengst en een 3 jarige ruin, en ook hij deed bijten toen hij hengst was. Nu als ruin, nergens last meer van!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:55

Het zal geen stelregel zijn maar er is op de waiberhoeve onderzoek gedaan naar soorten ondeugden in relatie met sociale contacten.
Zo komen bijvoorbeeld stalondeugden (luchtzuigen etc) significant minder voor bij paarden die veel sociale contacten hebben. Nou is het geen regel dat als je paard veel met andere paarden is dat hij nooit bijt of vervelend doet natuurlijk.
Er is alleen onderzocht dat paarden die regelamtig sociale omgang met andere paarden hebben aanzienlijk minder ondeugden hebben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 14:54

Een hengstje erbij hebben we geprobeerd te vinden. Zodat hij daar de hele zomer mee op de wei kon.
Er nu een hengstje bijnemen gaat niet.
Wedge staat 's nachts en bij slechtweer binnen. Dat andere hengstje zouden we dan nergens neer kunnen zetten.
iig toch bedankt voor alle adviesen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:50

khanita staat de hele dag buiten, maar als het regent wordt ze inderdaad heel chagarijnig, omdat ze dan de hele dag op stal heeft moeten zijn.

ik ben 1 keer gebeten en heb haar een mep verkocht en flink gescholden.
op de neus doe ik niet, straks krijg je een kopschuw paard.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:34

Ja er zijn nu denk ik wel genoeg oplossingen geboden... En toch denk ik dat of: een andere hengst/ruin erbij of natuurlijk castreren eruit komt.. Dit is niet wat je wilt horen natuurlijk!! Maar goed je geeft zelf ook al aan dat je hem al vaak genoeg op zijn duvel hebt gegeven en dat t niet helpt...

Nadat ik mijn jaarling had laten castreren was het hele bijtgedrag vrijwel meteen over!! Ik kon het bijna niet geloven dat t dus ECHT zoveel uitmaakt. En wil jij straks het risico lopen dat je hem te laat castreert>????