2-jarige ;schofthoogte??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: 2-jarige ;schofthoogte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:18

Nee klopt, maar dat ligt niet aan het arabier zijn hoor. Ik ken ook zat lelijke arabieren enters en twenters
En idd die hengst van Yvon is ook mooi af... Maar goed dat is dan een hengst en die van mij een merrietje hihi...
Ik heb denk ik gewoon geluk gehad wat dat betreft. Een nadeel is wel dat ze een half jaar geleden (laatste meting) pas 1m46 was. Ze is nu geloof ik wel wat groter, en dat zal ze hopelijk ook nog wel worden nu ze tot volgend jaar na de zomer in de opfok blijft staan...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:21

sabiha is echt wel gegroeid, vond ze stuk groter toen ik ze de laatste keer zag!

ff foto van afgelopen zaterdag van mijne met precies 2 jaar 2 maanden en 2 dagen oud

Afbeelding

Afbeelding

een buik op pootjes, I know

over 3 weken staat ze weer thuis, zal dan ns mooie foto's maken als ze in de bak opgejaagd wordt

Amser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:51

Paarden krijgen op een gegeven moment net zoals bij mensen een groeispurt,,
De ene blijft eerst klein en groeit daarna een heel stuk.. Zo was mijn buurjongen altijd veel kleiner dan mij en nu wel 2 koppen groter
Het hangt van het paard af wanneer hij die groeispurt krijgt, hij kan em ook al gehad hebben,,
Als hij nu 1.55 is denk ik dat hij toch wel ruim 1.60 word.. En ik denk eigenlijk nog wel iets groter..

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 15:28

Nou dan hoop ik dat zij haar groeispurt nog krijgt. Ze is eigenlijk nooit echt heel erg overbouwt geweest, zijn ze dat wel als ze een groei spurt krijgen? Of verschilt dat ook weer per paard?

Amser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:08

Volgens mij zolang ze overbouwt zijn blijven ze nog groeien.. Ik had eerst een hengst van 1,5 jaar, toen hij nog overbouwt was kwam de dierenarts voor de castratie en zei dat ik er nog een hand bij moest tellen ongeveer..
Als een paard gecastreerd is, schijnt hij ook groter te groeien dan dat hij hengst blijft,,

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:30

Whitty is van 9 Juli 03 en is nu ongeveer 1.53cm. Ik hoop dat ze de 1.60 haalt, als ze het haalt in elk geval volgend jaar nog niet. (tenminsten denk ik...) Ze komt uit een lijn met aan vaders kant en moederskant allemaal rond de 1.62/1.64. Dat mag ze van mij ook wel worden, maar twijfel eraan eigenlijk. Ze heeft vorig zomer een behoorlijke dip gehad, en nu helaas weer door verkoudheden... Maar op het moment zet ze weer een groeispurt in, dr kont gaat nu weer de hoogte in dus ja zeg het es... Ze komt ook uit een laatrijp laag. Ik hoop dat ze dus minimaal 1.60 word, maar ik weet het niet, vind ik toch lastig voorspellen hoor... Ze is altijd wel heel erg af geweest, of eigenlijk heel erg in verhouding, dat begint nu pas wat af te wisselen. Ze loopt szomers dag en nacht buiten in een kudde en van t winter weer op stal met lichte kuil en bix.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 18:35

maessie schreef:
Whitty is van 9 Juli 03 en is nu ongeveer 1.53cm. Ik hoop dat ze de 1.60 haalt, als ze het haalt in elk geval volgend jaar nog niet. (tenminsten denk ik...) Ze komt uit een lijn met aan vaders kant en moederskant allemaal rond de 1.62/1.64. Dat mag ze van mij ook wel worden, maar twijfel eraan eigenlijk. Ze heeft vorig zomer een behoorlijke dip gehad, en nu helaas weer door verkoudheden... Maar op het moment zet ze weer een groeispurt in, dr kont gaat nu weer de hoogte in dus ja zeg het es... Ze komt ook uit een laatrijp laag. Ik hoop dat ze dus minimaal 1.60 word, maar ik weet het niet, vind ik toch lastig voorspellen hoor... Ze is altijd wel heel erg af geweest, of eigenlijk heel erg in verhouding, dat begint nu pas wat af te wisselen. Ze loopt szomers dag en nacht buiten in een kudde en van t winter weer op stal met lichte kuil en bix.

Wat bedoel je met; ze komt uit een laatrijp laag? En komt die van jou er `s winters dan helemaal niet meer uit?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:52

Mijn 2-jarige Lusitano meette in ik meen juli 1.61 schoft en 1.63 kont.
Toch lijkt hij nog steeds een witte pony tussen al dat warmbloed geweld op stal.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:32

mijn 2jarige merrie heb ik laatst gemeten in juli; en toen was ze 1m 59
Ik hoop dat ze toch richting de 1m70 gaat....
Zij heeft als afstamming Haarlem x Variant

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:42

nou ik heb 2 friezen merries..

1 daarvan is een Nanning X Tjimme die meet nu 1.59 en ik schat dat die rond de 1.65 richting 1.70 word.

Dan heb ik nog een twenter Liekele X Lammert
Zij heeft in haar 1e jaar wat problemen gehad te vroeg geboren en een huid probleem erbij. Ze meet nu 1.50 maar ik weet zeker dat ze de 1.60 haalt. Ze is het afgelopen half jaar zon 7 cm gegroeit en trekt nu eindelijk bij en heeft geen problemen meer.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:47

eefken schreef:
mijn 2jarige merrie heb ik laatst gemeten in juli; en toen was ze 1m 59
Ik hoop dat ze toch richting de 1m70 gaat....
Zij heeft als afstamming Haarlem x Variant

nog ruim 11 cm erbij...? denk dat je nog zo'n 5- max.10 cm kan rekenen
van welke maand is ze? en is ze nog overbouwd?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:12

Mijn paard was met 2 jaar maar 1.50 en groeide uit tot een bink van tegen de 1.70. Er is echt nog hoop. Eigenlijk hoopte ik dat de mijne niet zo groot zou worden, maar ja....

Uiteindelijke hoogte was trouwens pas bereikt toen hij een jaar of 6 was. Zelfs met 3 jaar waren we bang dat ie te klein zou blijven (ielig ook) maar het werd een beer!
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 27-09-05 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:17

Mijn 2 jarige haf was rond de 1.50m en is nu ongeveer 1.52m (is sinds mei 3)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 22:22

ellenlouise schreef:
Mijn paard was met 2 jaar maar 1.50 en groeide uit tot een bink van tegen de 1.70. Er is echt nog hoop. Eigenlijk hoopte ik dat de mijne niet zo groot zou worden, maar ja....

Uiteindelijke hoogte was trouwens pas bereikt toen hij een jaar of 6 was. Zelfs met 3 jaar waren we bang dat ie te klein zou blijven (ielig ook) maar het werd een beer!

Jeetje, dat paard van jou is dus echt een voorbeeld van een late groei. Soms vertellen mensen dat hun 2-jarige nauwelijks meer groeide, en van anderen hoor je juist het tegenover gestelde. Het enige wat ik kan doen is zorgen dan ze gezond is en goed in haar vel zit. Daar ben ik nu wel achter. Afwachten dus..

_steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 22:59

Ik denk dat mijn paardje ook zo rond de 1.50 zit. Ik hoop dat hij nog wel wat groeit.
Hij is van de winter heel erg ziek geweest. Dus heeft wel een beetje een groei achterstand. Aankomende winter maar goed bijvoeren!

Ik dacht dat dat met groter worden van ruinen dan hengsten eigenlijk alleen maar van toepassing was als ze voor (of rond) ze 1 zijn gecastreerd worden. (ivm ontbreken van de hormonen die er voor zorgen dat de groeischijven zich dan later sluiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:08

Meryl schreef:
maessie schreef:

Wat bedoel je met; ze komt uit een laatrijp laag? En komt die van jou er `s winters dan helemaal niet meer uit?

Mijn 2 jarige hengst staat van half oktober tot maart binnen, in een grote oploopstal met zijn 8e en komt helemaal niet buiten. Is ook geen doen om 75 hengsten iedere dag binnen en buiten te zetten

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:02

Ik heb deze vraag ook eens gesteld, maar er is werkelijk geen pijl op te trekken. Ouders blijven toch het belangrijkst, als er in de hele bloedlijn zo'n beetje dezelfde hoogtes zitten, kan er wel vanuit gaan dat het goedkomt. Maar er zijn altijd uitzonderingen en blijft het helaas afwachten...
En weer echt groeien doen ze meestal weer n het voorjaar.

Ik had een hengst, hij is deze week geruind...arm dier, hopelijk helpt dat ook een beetje om hem omhoog te krijgen. Ik hoop ook dat hij zo'n 1.60 wordt. Hij zal nu zo rond de 1.54 zitten en is nu 2 jaar en 4 maanden. A.s. weekend komt hij eindelijk naar huis! Hij ziet er nu zo uit, ook best af, maar nog wel overbebouwd.

Afbeelding

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 10:47

Ik heb al van verschillende ruinen gehoord dat er nog makkelijk 8 tot 10 cm bijkomt als ze klein zijn als driejarige (1.62m en nu met 8 is die 1.75m!) ook een andere net aan 1.60m bij drie, geruind en nu met 5 ca 1.70m Zal zeker ook aan de bloedlijn liggen (en pa,ma en daarvoor) en of ze vroeg of laat rijp zijn. Bij merries komt er vaak niet meer zoveel bij, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:01

Zou ik heel blij mee zijn. Kan er nog zoveel bijkomen dan? Je hoort wel gekkere dingen hoor, maar toch.. Weet iemand wat ze gemiddeld er nog bij (kunnen) komen vanaf deze leeftijd? Is meer dan 10 cm 'normaal'? Zijn moeder is wel laat nog van 1,52 (3 jaar) naar 1,56 (5 jaar) gegaan

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:15

Leuk paard mhartog, wat voor ras is het?

Zusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:27

Mijn ruin was met 2 jaar ong. 1.55 en toen ik hem kocht als 4 jarige was hij 1.75 en nu denk ik 1.77.
Mijn hengst van april 2003 is nu denk ik 1.55 en hoop dat hij over de 1.60 gaat...maar ik betwijfel het

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 16:35

Tessebes schreef:

Mijn paadje is een EASP'r v Pronto.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:20

Meryl schreef:
Tessebes schreef:

Mijn paadje is een EASP'r v Pronto.

vast weer off-topic maar het is een Nrps-er (rijpaard gefokt) van Rubels

Ik heb ook al eens een topic hierover geopend, groei v/e jong paard en er zijn nog wel wat meer van dit soort topics te vinden over de groei. Zelfs twenter topic ding, maar ik schijn nog niet genoeg berichten te hebben ofzo om daar aan mee te doen. Ik dacht dat 50 genoeg was, maar ik kon me nog niet inschrijven. Als hij naar huis komt as weekend ga ik proberen om het regelmatig bij te houden. Er is bijna niks over aan literatuur over te vinden, alleen amerikaans onderzoek onder volbloeden.

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:07

mijn friese merrie was met net 3 jaar 1.60

Nu is ze 8 jaar en meet ze 1.68 ongeveer

Ze groeien nog echt lang door en haar kind is nu 1.50 met een moeilijk jaar achter de rug en ik weet zeker dat ze de 1.60 haalt

En ze is gewoon een laatbloeier.

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:13

@renske20: mijn merrie is van 24 april. Het zou leuk zijn als ze toch nog rond de 1m 70 komt, maar als ze 1m65 wordt is het ook al goed hoor
Het paard van mijn vriend is 1m 76, en die is ook blijven groeien tot zijn 6 jaar; dus ik denk dat we ons inderdaad niet mogen blindstaren op hun grootte wanneer ze 3 zijn... Maar het blijft spannend afwachten