"hangen"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Re: "hangen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:36

Los laten staan...sommige pony;s vinden het echt niet fijn om "vast" aan iets te staan met hun hoofd...wat ze zelf niet los krijgen (oke behalve slimme pony;s)
Ik snap dat wel...ik zou ook niet met mijn hoofd aan iets vastgebonden willen worden...lijkt me doodeng...
De ene pony vind het erg...de ander niet...
Een shet hier vind het gewoon echt eng...nou dan houden we haar gewoon vast...geen probleem...
(die blijft ook wel los naast je staan...zou mak als wat )

Ik denk dat meningen hier over verdeelt zijn...hoe je dit op moet lossen...

Maar het lijkt me dat er ook een verschil zit tussen drammen en bang zijn. Drammen zou ik direct afstraffen...

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:39

hij is er niet bang voor want soms staat die gewoon te staan dan is er niks aan de hand maar gewoon soms heeft die van die buien dan gaat die hangen en als je iets terug leest weet je ook wel wat die bij pricil heeft gedaan dat lijkt me heel eng om dat mee temaken :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:59

leren staan op de plaats is niet zo heel moeilijk hoor, als je paard en pas opzij zet, duw je hem terug( duwen en dus niet trekken aan een touw!)
zeg een keer , nee, staan blijven!
elke keer als hij opzij gaat zonder dat jij dat wilt ,duw je hem weer terug. even volhouden belonen als het goed gaat.

zelfde toch als jij een hond leert om op zijn deken of mand te blijven liggen? die breng je ook steeds terug en je zegt blijf....
nou, wat een hond kan...kan een paard ook echt wel!

wel lachen hoor, als ik van alles moet pakken en tegen mijn pony zeg"blijf!"

blijft nog netjes staan ook.........

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 08:31

bando schreef:
nee dat is geen haflinger euh.. ik zou nite weten wat voor ras maar het is een c of een d

het is een welsh C-pony

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:39

Gewoon laten hangen.
In dit geval is het een manegepony waar je niet zomaar vanalles voor gaar kopen.
Maar een goed extra dik leren halster en een ketting in de muur verankerd i.pv. een touw doen wonderen. Je laat hem gewoon hangen negeer het totaal, hij zal zien dat het niets uithaalt dat hij gaat hangen, want er gaat gewoon weg niets kapot en hij komt niet vrij.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:21

Maar is het niet gevaarlijk dan als zo'n paard gaat hangen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:46

marquez1 schreef:
Gewoon laten hangen.
In dit geval is het een manegepony waar je niet zomaar vanalles voor gaar kopen.
Maar een goed extra dik leren halster en een ketting in de muur verankerd i.pv. een touw doen wonderen. Je laat hem gewoon hangen negeer het totaal, hij zal zien dat het niets uithaalt dat hij gaat hangen, want er gaat gewoon weg niets kapot en hij komt niet vrij.

Mijn laatste concoursmerrie trok toch op een gegeven moment op een dag vijf dikke leren halsters kapot en besloot met de haken uit de muur te trekken Niks bang, was gewoon een leuk spelletje, ze keek even rond waar ik was en ging compleet nuchter ineens op haar kont zitten.
Ik stamp ze gewoon goed hard naar voren van achter, ik moet op concours en in de trailer geen gedonder hebben.
Die merrie heeft uiteindelijk geleerd dat het geen zin had door elastieken halsters en touwen trouwens, zij vond het totaal niet erg om een schop tegen haar kont te krijgen of een bezem ertegen. Zeker als ze hengstig was, dan vond ze het nog lekker ook

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:32

nou ik heb een pony gehad die alleen maar ging hangen zodra ie het knippertje hoorde was het mis en toen heeft de persoon van wie ik les kreeg hem behoorlijk hard geslagen met de longeerzweep en hij heeft het nooit meer gedaan.(natuurlijk weet ik ook wel dat dit niet de oplossing is) ik was toen nog best klein en het was mn eerste pony wist ikveel wat er allemaal gebeurde.
de pony is dus nooit meer gaan hangen en is ook niet bang van de zweep geworden.
maar het kon natuurlijk ook anders af lopen. en nee dit is niet de goede oplossing maar het heeft bij die van mij wel goed uit gepakt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:59

Oké bedankt allemaal voor jullie reacties

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:09

ik vind het toch een beetje raar hoor dat iederen hier zo'n beetje gaat roepen dat je met een zweep het eruit moet gaan slaan, of lekker laten hangen.....

het is bewezen dat ze dus van hangen ernstige blessures kunnen oplopen....

moet je niet samenwerken met je paard in plaats van hem door te gaan slaan en dus door middel van angst toch maar te leren stilstaan?

misschien raar van me hoor, maar ik snap niet dat iedereen dus zegt van ,ja he sla met de zweep erop.....die zweep is en blijft nog steeds een hulpmiddel en geen strafmiddel toch?

tuurlijk vervelend als je een diertje hebt wat bang is of gewoon nooit geleerd heeft om netjes te blijven staan, wie weet wat er ooit gebeurt is toen zo'n dier vaststond??

begrijp me niet verkeerd hoor, als mijn pony me ooit zou trappen dan krigjt hij dus wel een trap terug, maar gaan slaan omdat iets niet goed gaat vind ik getuigen van weinig begrip voor paarden......

maar goed, ieder zijn eigen ding....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:18

Er zijn genoeg paarden die niet gaan hangen uit angst of omdat ze nog niet vast kunnen staan maar juist heel weloverwogen en koeltjes Ellepel, dus die krijgen zeker te weten zo snel mogelijk een grote stamp naar voren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:23

komt denk ik omdat ik nogal wat ellende gezien heb met "hang-paarden"

ben een beetje huiverig voor een groffe aanpak...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:37

Ik wil nog even wat zeggen,
Mijn verzorgpony hangt niet ofzo *gelukkig* maar blijft altijd keurig stilstaan! In een buitenrit ook, ik stap even af*als we bv. gaan wisselen* en dan laat ik haar zo los(sta er dan wel naast voor het geval dat) maar ze blijft dan altijd keurig staan.

Een paard kan het eigenlijk heel makkelijk leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:39

ik vind hangen ook eng, vandaar dat ik ze liever een keer streng aanpak (als het klierigheid is natuurlijk, niet bij een jong zenuwachtig paard oid) dan dat ze steeds blijven hangen elke keer weer. Ik hoorde van een paard wat met hangen zichzelf aan zijn halster heeft opgehangen - dood.
En ze moeten met het oog op concours toch echt netjes aangebonden kunnen staan

EDIT: Daarnaast vind ik het ook horen bij de opleiding van een paard

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:38

Los laten staan is een optie dan vermijd je het probleem .. maar los je het niet op. Mijn paard deed het ook eerst een paak keer uit schrik maar later bij alles wat niet zinde trok hioj de boel kapot.
Erbij blijven en een lang touwnemen door een ring. Gaat ie hangen zorg je dat hout touwmeeveert maat NOOIT los komt. het loskomen is de beloning voor het paard.
Dus in die zin ga ik voor Lekker laten hangen maar wel verantwoord en erbij blijven.

De gewonen halsters trekken ze zo kapot dus ik deed het met een touwhalster. Net zo lang aan een touw dat mee kan rekken tot mijn maar doorhad dat het hangen zeeg zin heeft.
En ik heb haar ook een keer gewoon aan de keting laten hangen. Wel verantwoord uiteraard. Paard kan nu prima aan een touwtje staan probleem opgelost.

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 14:44

Een tijd geleden zagen we op een wedstrijd een paard aan de trailer staan met een wel heel vreemde optoming. Nl: longeersingel om. Een touw aan de trailer vast, dòòr de ring van het halster (niet vast, alleen erdoor heen geleid), daarna door een ring van de longeersingel en aan het uiteinde was een staartriem bevestigd, die dus onder de staart door zat. Wij hebben aan de eigenaar gevraagd waarom hij dit zo had gedaan. Het bleek dus dat dit paard ook een hanger was. Ze hadden ookal van alles geprobeerd. Liefdevol, harde hand en losstaan. Losstaan ging prima, maar is geen optie op concour. Zij hadden van iemand deze tip gekregen. Als het paard nu ging hangen, dan kwam er direct druk op de staartwortel, waardoor hij dus weer naar voren ging. Hij harder hij trok, des te meer druk. Nou, dat paard liet het dus wel. Meteen vanaf de eerste keer proberen ging het perfect, dus misschien is dit wel een hele goede tip voor meer mensen met "hangers". Wij vonden het toch echt wel een eigenaardige, maar mooie oplossing..

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:31

Ik hoorde van een paard wat met hangen zichzelf aan zijn halster heeft opgehangen - dood.

Ooow dat is niet zo mooi ik hoop niet dat dat met deze pony gebeurt

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:35

Ophelia schreef:
Een tijd geleden zagen we op een wedstrijd een paard aan de trailer staan met een wel heel vreemde optoming. Nl: longeersingel om. Een touw aan de trailer vast, dòòr de ring van het halster (niet vast, alleen erdoor heen geleid), daarna door een ring van de longeersingel en aan het uiteinde was een staartriem bevestigd, die dus onder de staart door zat. Wij hebben aan de eigenaar gevraagd waarom hij dit zo had gedaan. Het bleek dus dat dit paard ook een hanger was. Ze hadden ookal van alles geprobeerd. Liefdevol, harde hand en losstaan. Losstaan ging prima, maar is geen optie op concour. Zij hadden van iemand deze tip gekregen. Als het paard nu ging hangen, dan kwam er direct druk op de staartwortel, waardoor hij dus weer naar voren ging. Hij harder hij trok, des te meer druk. Nou, dat paard liet het dus wel. Meteen vanaf de eerste keer proberen ging het perfect, dus misschien is dit wel een hele goede tip voor meer mensen met "hangers". Wij vonden het toch echt wel een eigenaardige, maar mooie oplossing..

Oké maar ze hebben op de manege bij ons bij die pony's geen longeersingel om (ik weet ook niet of ze die hebben).
Maar deze pony zal ook vast niet mee gaan doen aan een concour omdat het een manegepony is. (nouja tenzij ze hem misschien verkopen met de volgende eigenaar, als die er komt? )

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:16

Blessie, ik was er al bang voor dat dit voor jou geen goede tip is, omdat het je eigen pony niet is en je dus niet alle middelen voor handen hebt. Maar ik denk dat wel meer mensen met hangers dit topic doorlezen, mss hebben zij er iets aan. Veel sterkte met jou lievelingspony...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:31

ik had hem nog nooit gehoord maar het lijkt me idd een goed idee, als ze hangen en ze 'straffen' zichzelf is het sneller dan je er zelf bij kunt zijn

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:40

Als het innderdaad een manege pony is dan kan je er bijzonder weinig aan doen. Je moet wel de tijd en de kans hebben om er mee te oefenen. Lijkt me meer een probleem dat de eigenaren op moeten lossen als ze dat dat willen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:02

Ik zal geen tik gaan geven met een bezum of wat dan ook. Dat maakt het alleen maar erger. Gewoon het gedrag negeren of misschien op zijn/haar gemak stellen door hoho te zeggen.

Toen ik mijn 2-jarige ging leren vas staan had ze ook hang nijgingen. Ik wachtte tot ze klaar was en ging weer verder met waar we mee bezig waren. Natuurlijk hangt het ene paard meer als het andere. Mijn paard gaf het eigenlijk al direct op, en stond weer keurig stil.

Alleen het hangen bestraffen zal ik nooit doen, dat maakt dat gedrag alleen erger. Succes ermee!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:17

ik heb verschillende "hangers"gehad.
Gewoon een koehalster en een markttouw.vast zetten en hangen maar.Tot nu toe hebben ze t allemaal na een kwartier opgegeven.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:37

Het gaat hier om een manege pony dus dan is het zowiezo al heel moeilijk om een dier wat af te leren omdat jij er zelf niet altijd bij bent en een ander het mss weer heel anders oplost en de pony dus niet meer snapt wat nu de bedoeling is.Ik zou als ik de pony zou gaan poetsen de pony los laten staan en er dan natuurlijk wel op blijven letten dat hij niet wegloopt en zorgen dat alles wat je nodig hebt binnen handbereik ligt zodat je niet bij de pony hoeft weg te lopen.

Ik ben het wel met ellepel eens dat je er heel erg mee moet uitkijken omdat paarden die hangen ernstige blessures kunnen oplopen.Ik denk ook niet dat slaan met een zweep of bezem de oplossing is.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:52

toen mijn paard 3 keer gehangen had was ik het al zat! was veel te bang dat ie achterover knalde wat ik dus al een keer heb zien gebeuren met een manege pony...die manege pony ging hangen en hun lieten em hangen in de veronderstelling dat ie het ook zou opgeven...helaas knapte het touwtje en knalde die pony achterover en had zen hoofd helemaal openliggen voor het zelfde geld had ie zen nek gebroken of wat dan ook....!!!
ik laat mijn paard gewoon los staan! en net wat ellepel zegt het is net een hond want ik zet mijn paard ook neer op een plek en dan zeg ik netjes blijven staan he! en dan blijft ze staan! heb ik ook veel moeten oefenen maar het werkt wel!