bij wedstrijd wezen kijken, nu 2 vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 12:46

Margreet schreef:
Jammer dat je maar zo'n klein stukje van mij gequote hebt. Als je de rest ook gelezen had, had je niet zo "aangebrand" hoeven te reageren. Ik vroeg het me alleen af. Belangstelling heeft niets met 'tunnel-vision' te maken.
Je doet dus wel degelijk aan dressuur, dressuur is niets anders dan je paard gymnastiseren en gehoorzaam maken, het beestje moet toch een naam hebben. Dat jij dat wel doet maar het geen dressuur wilt noemen, so be it.

Let op het woordje ook in mijn reactie, geeft niks hoor Margreet Tong uitsteken !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:47

Op basis van deze artikelen zou het inderdaad verplicht zijn. Fitz, kun jij dat niet navragen?

Artikel 18

4. Van deelnemers die zich niet houden aan de geldende kledingvoorschriften, die opgenomen zijn in de discipline-reglementen (art. 120 / hoofdstuk II en/of art. 258 / hoofdstuk III) kan door de jury het recht tot starten worden geweigerd, terwijl hiervan tevens rapport zal worden opgemaakt, dat door de afgevaardigde/vertegenwoordiger zal worden gezonden aan het secretariaat van de basiswedstrijdsportorganisatie onder auspiciën waarvan de wedstrijd wordt verreden.

Artikel 120 - Kleding

1. Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.
2. Tenzij het verenigingstenue* wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:

- een zwarte of donkerblauwe rij-jas;
- een wit, beige of geel overhemd of dressuurblouse;
- een witte, beige of gele rijbroek;
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas;
- een paar handschoenen (120-4);
- een paar zwarte- of donkerblauwe rijlaarzen;
- een zwarte of donkerblauwe (veiligheids)cap, dressuurhoed of bolhoed; voor ponyruiters is uitsluitend in de klassen Z1 en Z2 een hoge hoed of bolhoed toegestaan. Bij het rijden in dameszadel is een rijrok verplicht; de rijrok is een veiligheidsrok die reikt tot de linkerenkel als men te paard zit. De rijrok heeft dezelfde kleur als de rij-jas.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:14

ik rijd gewoon met hoedje los dan hoeft ik niet mijn losrijden te onderbreken etc.in de B en L reed ik ook met cap los.
sporen heb ik in de B en L niet nodig gehad.
in de M heb ik in het beginb met mini knopjes gereden later had ik ze nodig om de reden die margreet zei mijn kuit was te groot dus lodewijk raakte in de war. hulpen traver / galop zijn best het zelfde dus ik kreeg nogwel eens een traver inplaats van dat ie aansprong in galop of andersom.

met Floor reed ik in de B wel met sporen maar om nog een andere reden.
als je haar bijtikte nam ze vaak een grote sprong naar voren ookal was het puur omdat ze bv door het binnenbeen liep.
spoortje om en ik kon zonder zweep maar als ze dan niet goed reageerde op mijn kuit alleen even een tikje met m'n spoor inplaats van zweep geven.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:21

Ja Lielle, maar daar staat niet expliciet dat je met losrijden een cap/hoedje op moet.
Er staat in de ring en niet in de losrijruimte!
Die artikels had ik ook al bestudeerd, dus graag wat concreter.

En correcte kleding is wat anders dan de verplichting van cap of hoedje. Je voorlezer staat toch ook niet met een hoedje op Knipoog ?

Ik ben nog steeds niet overtuigd.

Maar ik zal het donderdag navragen aan de cursusleider.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 20:57

klopt Fitzroy! Ik heb het ook nog eens nagezocht en kon het ook niet vinden Verward ik heb het echter echt gehoord dat het verplicht zou zijn! en er zijn juryleden (bv. mw. Turksma, ken je haar? Haha! ) die er echt op toezien dat iedereen een cap of hoedje opheeft (+ rijkledingtijdens prijsuitreiking! bv.) maar heb je nog cursus? zou je het eens na willen vragen? Ik ben nu toch wel heel benieuwd! Haha! enne sorry dat ik je in de war heb gebracht!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 10:41

Fitz, ik ben het met je eens dat het er niet letterlijk staa, maar het valt denk ik wel te halen uit artikel 18. Maar ik ben benieuwd wat jouw cursusleider zegt.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:48

Ik zie op wedstrijden trouwens niemand zonder cap inrijden. Zelfs als iemand anders even een paard uitstapt voor iemand heeft diegene een cap op.
Ik wist ook niet anders dan dat het verplicht was en had zoiets dergelijks uit het dressuurboekje gehaald, geloof ik. Maar aangezien ik die niet bij me heb, kan ik het nu niet opzoeken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 13:00

Kitty, dat kan ook aan de betreffende accommodatie liggen.
Bij sommige maneges is iedereen nu eenmaal verplicht om een cap op te hebben.

Iig maak ik het vaak genoeg mee met losrijden en doe ik er zelf ook aan mee, dat ik bijna tot het laatst zonder hoedje rijd.