Welke paarden Rassen in de winter buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Re: Welke paarden Rassen in de winter buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:08

En als je er op gereden hebt, en hij zweet heel erg, niet meteen in de kou zetten, eerst ff goed droog maken, anders wordt ie echt wel ziek.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:14

ik ben van plan een rijpaard te kopen (kwpn ofzo) Maar ik zet hem ook gewoon 24/7 buiten. We hebben wel een schuilstal waar hij kan staan, en ik doe het paard ook een deken om. Maar hij komt absoluut niet op stal te staan

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:37

alle paarden horen buiten te staan vind ik als je ze maar goed beschermd tegen de kou. een schuilstal is mooi als je die hebt of kan laten maken, maar als dat niet kan om een of andere reden moet je ze gewoon met een deken opzetten. natuurlijk wel 1 die goed ademend is!
jullie hebben hier over winterharde paarden zoals haflingers, tinkers, fjorden etc. ik weet uit ervaring dat dit afhankelijk is van het paard zelf!
ik heb zelf een haflinger die dag en nacht buiten staat ook in de winter. zij is een enorme koukleum dus zij heeft vanaf het najaar een deken op. zeker als het waaid en regend staat ze anders te bibberen van de kou. ze is toch egt geen paardje dat altijd binnen heeft gestaan hoor. ze is gewoon zo.
een deken vind ik ook voordelen hebben. als ze dag en nacht buiten staan zonder deken en je gaat dan rijden krijg je je paard nooit meer droog omdat die vacht veel te dik is. verder vind ik een deken ook een voordeel omdat je ze niet meer hoeft te voeren als anders. dit is wel anders als je ze zonder deken laat staan. het paard gebruikt alle energie die in het voer zit om warm te blijven.
de dekens die ik gebruik: een regendeken zonder voering als het overdag nog redelijk weer is zo rond de 15 graden dan krijgt ze die snachts op of het moet druilweer wezen dan heeft ze die overdag ook op. dan heb ik een 150 grams regendeken. die krijgt ze aan als de temp. gedaald is tot 10 graden en snachts is dat natuurlijk minder. en de hele dikke 300 grams regendeken krijgt ze alleen aan als het vriest
wij hebben ook nog een hele ouwe kwpn ruin van 24 rondlopen die ook altijd met dekens op buiten staat. wij hebben geen schuilstal, maar onze paarden zijn nooit ziek en we hebben 6 paarden rondlopen.
groetjes sandy

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:35

mijn 2 shetjes staan ook buiten, wel met schuilstal, bomen enz..
ze staan altijd buiten, en houden elkaar in beweging dus

maar idd dan bomen ofzo ipv een stalletje

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:27

mijn tinker staat ook altijd buiten ze heeft wel een schuilstal ( niet dat ze daar in staat volgens mij )
ze krijgt gewoon een dikke pak haren en die heeft t nie koud maar ik vind dat eigelijk elk paard wel buiten kan staan doen ze in t wild toch ook ?? jah dikke vacht zullen ze wel krijgen majah als daar niet van houd heb je een deken dus voor alles een oplossing

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:36

Mijn paard had buiten ook een schuilstal tot zijn beschikking, alleen stond meneer altijd buiten, wat voor weer ook! Zelfs hooi at hij liever buiten dan in de schuilstal...

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:12

het gaat er niet om of je van een dikke vacht houd of niet. bij mij gaat het erom dat als ik terug kom van het rijden mijn paard zeiknat is van het zweten (ze zweet heel snel) en ik ze dus egt niet meer droog kan krijgen. ook niet na een half uur uitstappen. wij hebben geen stal om ze ff binnen te zetten zodat ze op kunnen drogen. het lijkt mij dat je vraagd om problemen als je je paard nat terug zet. door een deken op te doen blijven ze lekker warm zoals ze dat op stal zouden doen en de vacht blijft dunner zodat je paard sneller droog is en ook daadwerkelijk droog terug kan zetten.
groetjes sandy

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:08

jah,, ik snap wat je bedoeld maar er zijn ook zat mensen ( sorrii als ik iemant ga beledigen ) die hun paard een deken omdoen om het paard geen wintervacht te laten krijgen,, ik vin het niet super mooii maar t hoort der wel bij toch =) is mijn mening

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:28

[***] schreef:
Ik vind een schuilstal eigenlijk wel een vereiste, als het heel hard waait met regen erbij moet een paard toch beschut kunnen staan. Maar dit hoeft geen superdeluxe stal te zijn, het kan ook een windkering zijn in de vorm van een schutting plaatsen, of mss kan je een oude trailer op de kop tikken...

Ik heb een weide omheind met struiken die behoorlijk hoog komen, volgens mij houdt dit ook voldoende wind en regen tegen.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:17

Ik zelf heb een Qaurter en die staat 24/7 buiten zonder deken. Ze heeft zicht zelf heel erg goed aangepast aan de omstandigheden van het weerk..

Ik denk dat elk paard wel buiten gehouden kan worden als je het maar opbouwt

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:21

ik hou mijn paarden zo lang mogelijk zonder deken en ik moet zeggen dat ik bij mijn kruising morgan/haflinger dat vol kan houden totdat het egt gaat vriezen zonder dat ze het koud heeft. mijn raszuivere haflinger de koukleum dus niet. die staat te bibberen en kan d'r spieren niet meer onder controle houden van de kou als het waaid en regend dus die heeft veel eerder een jas aan. nou moet ik wel zeggen dat ze in de volle wind en regen staan . ik denk dat dat ook wel scheelt. mijn motto blijft dus ook. als ik het koud heb trek ik een jas aan. als mijn paard het koud heeft krijgt zij ook gewoon een jas aan! ik heb ook geen zin om s'nachts wakker te liggen en me af te vragen of mijn beesie het koud heeft of niet. is ook niet goed voor je nachtrust.
groetjes sandy