Singel met elastiek, paardvriendelijker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Singel met elastiek paardvriendelijker?

Poll eindigt op

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Anders, nl ...
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

DaphneL

Re: Singel met elastiek, paardvriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:00

Ik ben heel blij met mijn singel met elastiek en mijn paard ook Ik heb een Thorowgood singel met aan beide kanten elastiek.

Zelf ben ik er blij mee omdat ik de kracht mis om een gewone singel rustig aan te trekken (en nee die wilde ik niet te strak doen, want normale mensen lukt het wel ) en mijn paard is er blij mee omdat ik nu heel rustig aan kan singelen en niet in 1 keer al mijn kracht moet gebruiken in de hoop dat ik net genoeg kracht kon zetten om de singel op het goede gaatje te krijgen (wat meestal dus weer niet lukte, waardoor ze die ruk tegen haar buik meerdere keren kreeg).

Te strak aansingelen doe je toch echt zelf, ik merk met aansingelen dat op een gegeven moment het elastiek echt gaat uitrekken, dan doe je hem dus te strak.
En singels zitten idd vaak toch iedere dag op hetzelfde gaatje dus dan vind ik het raar als je een singel met elastiek opeens strakker gaat doen.

(Ik heb overigens ook een paard dat zich op katoenen en neoprenen singels kapot loopt, heb van de zomer noodgedwongen een week gereden met een neoprenen singel zonder elastiek, dat resulteerde in een paard dat weer begon met gericht bijten met aansingelen en aan beide kanten open plekken onder haar buik)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:13

Ik had voor de Wintec singel met elastiek een neopreen van dezelfde lengte.
Hij zit op dezelfde gaatjes, dus ik ben door het elastiek niet strakker gaan aansingelen, ik kan nu wel rustiger aansingelen en dat vindt Thomas wel zo prettig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:17

ik snap eigenlijk niet zo goed hoe je te strak aan kunt singelen met een stuk elastiek ?
een "gewone" singel kan niet verder dan die lang is, met elastiek idem... vast is vast.

ik doe trouwens het elastieken gedeelte aan de rechterkant

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:55

Ik gebruikte eerst ook een Thorowgood-singel met elastiek, omdat die me heel vriendelijk leek voor het paard. Maar ik vond toch dat het zadel snel wat scheef trok met opstappen, terwijl de singel echt niet te los zat tijdens het rijden. Misschien dat het elastiek toch wat oprekt op den duur?
Heb ook een leren singel gepast, maar daar werd mijn Arabiertje echt doodongelukkig van.
Nu gebruik ik een koordsingel, en dat bevalt mij en mijn paardje heel goed, hoewel ik dat echt NIET verwacht had... Want je hoort altijd dat er makkelijk velletjes tussen blijven zitten, maar als je netjes aansingelt niet denk ik.
Ik kies dus niet zo snel meer voor een singel met elastiek.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:33

runningkawa schreef:
Singelen jullie dan allemaal aan de elastieke kant aan?

Mij is dan weer gekeerd dat dit niet de bedoeling is, omdat je dan de kans hebt dat je dan te strak aantrekt.

Ik singel dus aan aan de gewone kant (heb dus expres een singel met maar aan 1 kant elastiek)
Zo gaat de rek er minder snal uit en heeft het paard meer vrijheid van ademen enz.

Bij singeldwang heb ik hiermee wel fijn resultaat gezien

Goede tip! Ja, ik singelde aan de elastieke kant aan, geen reden voor.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:42

geef mij maar een singel met aan 2 kanten elastiek (als ik paard zou zijn )
wel zo prettig voor het paard
en te strak aansingelen doe je toch zeker zelf
ik singel juist heel los aan en het zadel blijft prima liggen
als een zadel goed past hoef je nooit strak aan te singelen
ik heb trouwens een torrowgood singel
die bevalt mij prima

elastiek aan 1 kant is volgens mijn zadel maker niet goed omdat het zadel dan scheef kan trekken.. dus liever aan 2 kanten

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:25

mijn singelstoten zitten met elastiek aan mijn zadel...
verder hou ik niet van elastiek omdat het uitrekt en je het snel te strak trekt. ik let dus ook erg goed op dat ik mijn paard niet te strak aansingel!