Op reis met de trailer... tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Re: Op reis met de trailer... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:48

Met een jong paard doe ik ook het hoofdstel om in de trailer, met mijn ouwe, trouwe Imker niet. Die zal het niet in zijn hoofd halen om er vandoor te gaan (vrouwtje heeft suikerklontjes!).

Bij ritten langer als 10 minuten, zadel ik niet vantevoren op. Als ik naar de club ga, dat is 5 minuten met de trailer, dan wel. Ik doe dan wel het schot helemaal schuin als ik Imker van de trailer afhaal.

Op langere ritten met een jong paard, is het verstandig om geen beenbescherming te gebruiken als deze dat niet kent, een goed gevuld hooinet meenemen en voldoende (zelfs overdreven) belonen als hij goed zijn best doet om te luisteren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:50

Urielle schreef:
sflj schreef:
Als je het niet vertrouwd kun je iemand op een fiets mee laten gaan bijvoorbeeld.

En dat vind ik dan weer gevaarlijk
Je ziet ze wel eens voorbij komen, dochter op de pony, vader heeft pony vast aan de longe en zit op de fiets. Zodra die pony schrikt en er vantussen gaat, valt vader met de fiets, komt wellicht met been tussen de stangen en wordt met fiets en al achter de pony aangesleurd die van al dat gewicht en lawaai nog harder weggaloppeerd. Lijkt me echt supergevaarlijk, op de fiets heb je gewoon echt geen kracht om zo'n beest tegen te houden.

Ik heb ook niet gezegd dat die fietser het paard vast moet houden!
(dat doet diegene die eventueel op het andere paard zit toch ook niet?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:55

sflj schreef:
Waratje schreef:
Als je een buiterit wilt gaan maken, maak dan een afspraak met iemand met een rustig ervaren paard. Dat kan het voor je jonge paard een stuk makkelijker maken.

Zou ik juist niet doen. Als je dan ooit alleen met je paard buiten wil rijden doen ze misschien alsnog moeilijk. Beter meteen goed leren. Als jouw paard genoeg op jouw vertrouwd is dat net zo goed als met een ander paard. Je zal toch ooit wel eens aleen willen gaan?

Je laat een kind toch ook niet meteen de eerste keer in z'n eentje naar school lopen/fietsen? Niet ieder paard leert op dezelfde manier, wat misschien voor jou met jouw paard werkt, hoeft niet voor een ander net zo te werken. Het zijn mogelijkheden waar je uit moet kunnen kiezen.
En waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken? Als je een keer een ander paard meeneemt betekend dat heus niet dat je paard voor de rest van z'n leven een ander erbij moet hebben.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:28

Ga de eerste keer niet alleen naar het bos, ga met een "ervaren" paard mee. Doe in ieder geval in de trailer al het hoofdstel aan en daaroverheen je halster, dan hoef je buiten de trailer hier niet mee te klungelen. Stap anders eerst een aantal minuten aan de hand, daar worden ze over het algemeen rustiger van.
Leg dan het zadel erop en wandel nog een paar keer op en neer.
Verder: maak je vooral niet druk, gaat het de eerste keer toch niet lekker, gewoon weer gaan, jonge paarden houden van een vast patroon. Na een paar keer weet hij niet beter.
Succes en vooral veel plezier

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:21

Mijn vriendin had een paard (75% arabier) die heel neurotisch deed met op en afladen en ook absoluut niet stil kon staan. Tog zadelde we altijd pas op de plaats van bestemming op. Is er iemand om te helpen? Dan kun je hem beet laten houden. Ik denk niet dat het een probleem wordt. En als je dan tog bang bent dat hij er vandoor gaat kun je in de trailer zijn hoofdstel om doen. Dan heb je meer overwicht. Ik ben altijd bang met van te voren een zadel op doen dat ze hem stuk schuren, beschadigen. In de trailer opzadelen vind ik verschrikkelijk het in krap en je kunt niet goed aan bijde kanten van je paard komen. Maar het blijft je eigen keuzen maar dit is mijn mening!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:56

Waratje schreef:
Je laat een kind toch ook niet meteen de eerste keer in z'n eentje naar school lopen/fietsen?

Nee, dat paard gaat toch ook niet alleen het bos in? Ik neem aan dat de ruiter mee gaat?
Citaat:
Niet ieder paard leert op dezelfde manier, wat misschien voor jou met jouw paard werkt, hoeft niet voor een ander net zo te werken. Het zijn mogelijkheden waar je uit moet kunnen kiezen.
een paard is een paard is...enz.
Citaat:
En waarom zou je het jezelf onnodig moeilijk maken? Als je een keer een ander paard meeneemt betekend dat heus niet dat je paard voor de rest van z'n leven een ander erbij moet hebben.

Ben ik niet met je eens. Hij zal vast de 2e x (of 3e of 4e) dan kijken waar dat andere paard is. als je t hem meteen goed leert is dat geen probleem.
Maar he, ik schreef: "Zou ik niet doen." Jij (en de topicstarter) moeten doen wat jullie het beste lijkt!
In ieder geval veel plezier met buitenrijden want ik vind het vooral leuk! Dus nog een tip voor tijdens het buitenrijden: Ontspan & geniet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:25

Je moet het niet moeilijker gaan maken dan het al is, gewoon doen alsof het de normaalste zaak is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:45

Iedereen bedankt voor de reacties!
Gisteren was het dan zover: De eerste bosrit! Ik heb hem in de trailer gezadeld, maar volgende keer doe ik het na het uitladen want hij was superbraaf.
We hebben voornamelijk gestapt, en af en toe gedraafd, maar dan werd hij wel erg druk. We hebben ongeveer een uur gereden met een ervaren paard voorop, en dat beviel heel goed.
Voor herhaling vatbaar dus!