laten beleren of ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mevrouwtje

Re: laten beleren of ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 14:07

Allemaal hartsikke bedankt voor de reaktie's.

Ik denk dat het straks het beste is om haar gewoon een maandje weg te brengen, nadat ik haar de beginselen bij heb gebracht.
Die kennis van me vond dat niet erg, scheelde hem weer wat werk! zei hij.
Maar ik ben zelf niet zo kundig, dus om haar niet te verpesten...
Maar het idee dat ze een maand weg is.
Sorry, ik weet het, ik ben een muts.

ps Gomir, ik heb een mailtje gestuurd.
Ik weet namelijk niet of hij het zo leuk zou vinden als zijn naam hier op bokt zou komen te staan!

Groeten Natascha

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:22

wat voor ras paard is ze eigenlijk?

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:36

Wat ik zou doen ligt 100% aan het paard.

Ik heb nu een jaarling staan en daar kijk ik wel mee wat ik doe als hij 3 is. Het paard van mijn vader hadden we ook als veulen en daar is vanaf veulen altijd al mee gewandeld en mijn vader ging dan ook regelmatig met 1 arm een beetje op zijn rug hangen. Niet drukken of zo, maar gewoon dat er iets over zijn rug lag. Toen zij een jaar was hebben we een keer een zadel op zijn rug gelegd (niet aansingelen) na het poetsen en na 15 sec. weer eraf gehaald.

Toen zij 1,5 was hebben we mijn nichtje van 2 jr er een keer opgezet en toen een rondje lopen in de bak. (en nee, ik vind dat niet zielig. Dat kind weegt 8-10 kg ofzo en dat kan een 1,5 jarige best hebben voor 1 minuutje)

Toen zij bijna 3 was hebben we haar twee keer gelongeerd met zadel, en de derde keer eerst 1 minuutje hangen, daarna een rondje gelopen terwijl iemand in het zadel hing en toen dat ook goed ging, erop zitten.
De 2e keer erop reden we al los rond en de 5e keer ging ze voor de eerste keer mee naar het bos. Nooit gebokt, weggesprongen of zo!

Als mijn jaarling net zo reageert op alles doe ik het weer zo.
Paard van mijn vader is inmiddels 5 en een echte koele kikker.
Mijn jaarling is nog hengst en veel energieker dan zij toen ze 1 jaar was.
Als hij mij te springerig is als 3 jarige breng ik hem wel weg. Hij heeft vorige week voor het eerst een zadeltje op zijn rug gehad (zonder singel) en toen een rondje door de bak gelopen en hij was net zo braaf en relaxed als anders, dus ik verwacht daar ook geen problemen mee.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:48

Het ligt aan je eigen kunnen en aan je paard.

Toen mijne nog veulen was (ja ja ik dacht een 'beetje' vooruit) wist ik 100% zeker dat ik hem weg zou brengen. Ondertussen deed ik veel ervaring op en bedacht ik me dat ik het met goede begeleiding ook zelf wel kon, maar toen ie terug kwam op stal wist ik het zeker, wij hadden al zo'n band dat ik zeker wist dat ik dat zou kunnen met hem....

Gomir, ik kan me voorstellen dat je zadelmak ook zelf wil leren omdat je in die tijd het paard leert aanvoelen. Beweging ziet en kan inschatten welke reacties hij geeft als je erop gaat zitten...

mevrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:20

Alytuiere schreef:
wat voor ras paard is ze eigenlijk?

Jade is een kruising van ??? geen idee.
Ik heb haar gekocht toen ze 6 maanden was op de markt in Zuidlaren.
Ik denk dat er misschien iets van fries of tuiger inzit.
Maar dat blijft natuurlijk gissen.

Ze is in ieder geval erg rustig.
Ik kan eigenlijk alles al met haar.
Ik had het gisteren nog met een vrouwtje erover die ook bij ons op stal komt en die zei dat ik haar zelf moest beleren.
Zij is ook erg kundig en ze wilt me graag helpen.
Ik ga maar gewoon rustig aan met haar beginnen en ik zie wel hoe het gaat.
Ik kan altijd nog de beslissing maken om haar weg te brengen.

Groeten Natascha