Ik moet verplicht met bandages rijden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

McLaren

Re: Ik moet verplicht met bandages rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:31

de 3 meter bandages (niet de elastische of fleece, maar die 'gehaakte' dingen) van Harry's Horse zijn idd goed! lekker stevig en groot stuk klitteband

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:26

Ik snap jouw beweeg redenen wel, maar ik snap Deurne ook wel. Ik bedoel het is een soort van status. Als er dan mensen komen kijken en er wordt gereden waarbij men rijdt met of: peeskappen, pijpekouzen, bandage's en helemaal met niks rijdt dat het plaatje in zijn geheel niet mooi is. Jullie hebben daar toch een soort van uniform? Daarom snap ik wel dat ze dat in het rijden ook terug willen zien.

Voor het bandageren kun je het beste even iemand vragen of ze willen helpen. Ik neem aan dat dat in Deurne geen probleem moet zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:34

Ha...ja...ik ken het.
Ik heb het ook gedaan en toen moesten we ook verplicht rondom gebandageerd komen. Gelukkig kan ik dat goed...ik geef er immers les in...
Ik zou hier nu een theorieverhaal op kunnen hangen over hoe je het moet doen, maar dat werkt niet. Gebruik in ieder geval onderlappen bij een elastische bandage en vraag het eens aan iemand die het goed kan (er zijn er ook zat die het doen en die het niet kunnen). Vraag het desnoods aan je instructeur/instructrice in Ermelo.
Wat ik tijdens de opleiding heel kwalijk vond, was dat er niks gezegd werd over mensen die verkeerd...zelfs gevaarlijk (afzakken) of slecht (afknellen) gebandageerd kwamen. Er werd alleen maar gelt op óf je gebandageerd had...en niet hoe. Ik heb destijds een instructie bandageren gegeven daar ter plekke aan de mensen die dat graag wilden.
Als ik jou was zou ik gewoon even kijken wie het goed kan en dan even om hulp vragen...maar ook zeker dit signaal aan de instructie afgeven.

Moet jij ook met getailleerde kleding aan op de lessen verschijnen? Wij toen wel.....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:36

Volgens mij mogen de Allround cursisten wel met peeskappen rijden.
Ik heb ze iig nooit met bandages gezien.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:06

Ik heb wel bandageerles gehad op Deurne... Was tijdens de selectieweek.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:08

vonneke schreef:
Als ze specifiek om bandages vragen, zullen dei 3 in 1 beschermers ook niet de bedoeling zijn...

Op deurne moet je nog steeds met minimaal 2 bandages rijden. voor of achter is eigen keuze

dat wilde ik dus ook al gaan zeggen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:24

Dan heb jij nog geluk dat het in de 2e fase pas gevraagd wordt Ik moest in de 1e fase al vierkant in 't wit bandageren.
Ik heb overigens nooit onderlappen gebruikt. Ik heb ook een broertje dood aan bandageren

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:36

vonneke schreef:
ik begin gewoon bovenaan, hoe ik draai geen idee, heb nooit op school geleerd dat je een bepaalde kant op moet draaien.

Kijk in de rol, houd ook makkelijker vast.

klein stukje van de kogel mee bandageren

IK heb geleerd om eerst dus de onderlap omrollen, en die naar achteren 'sluiten' en dus ook de bandage naar achteren afrollen. Zo heb je geen kans op schuren..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:46

Heey ik ben bang dat je als ze er naar vragen tog badages moet gebruiken. 1 tip gebruik onderlappen dan kun je ze niet kwaardaardig strak doen ook met Fleece bandages kun je onderlappen gebruiken. Voor goedkope spullen moet je egt eens bij http://www.mascharuitersport.nl dat scheelt in je portomonee!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:06

Dan vraag ik me af of ik wel met mijn verzorgpaard daar mag verschijnen Aangezien hij strijkt en dus bandages niet blijven zitten :S

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:20

Marja, dan zou ik niet gaan voor fleece, maar gecombineerd van Harry's Horse. Die zijn niet duur en heeeel makkelijk in gebruik. Eerste helft is fleece en tweede helft is elastisch.

Er is nog een ander bandagetopic van kort geleden, waarin ik foto's heb geplaatst van de juiste manier van bandageren. Misschien heb je daar wat aan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:27

Ik ben dwars, dat weet ik, maar ik zou zeggen: als dat moet, doe het dan ook maar; en hier even tekenen dat je persoonlijk de verantwoording neemt voor ALLE gevolgen.
Ik vindt het een beetje typisch dat het op de opleiding verplicht is, algemeen bekend dat het nut nihil is en het op wedstrijden domweg verboden is. Het zal wel weer aan zo'n domme proviciaal als ikke liggen dat ik dat niet begrijp.

Overigens weet ik wel waarom ze witte voorschrijven Ik ken iemand die de opleiding ook gedaan heeft en uit balorigheid voor deze flauwekul eens met vier verschillend gekleurde bandages in de les verscheen in de tijd dat kleur nog niet was voorgeschreven.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:23

Misschien mag dit ook????????????????
Nieuwe revolutionaire beenbeschermers van zacht, flexibel en zeer sterk materiaal voor een goede bescherming van de kogel en het pijpbeen. Met de klittenbandsluiting bevestigt u de bandages in slechts enkele seconden. Door het flexibele materiaal zitten de bandages zeer comfortabel en beperken ze de bewegingsvrijheid van uw paard niet. Het luchtdoorlatende materiaal voorkomt bovendien huidirritatie en oververhitting. Voor de achterbenen kunt u het beste 1 maat groter nemen dan voor de voorbenen.

De Stretch en Flex bandages zijn ontwikkeld als "gemaks-vervanging" van bandages en niet als alternatief voor beenbeschermers. In Engeland worden deze Stretch & Flex bandages erg veel gebruikt door dressuurruiters tijdens het losrijden.

http://www.paardendrogist.nl/pub/prd0000603.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:14

Skitter schreef:
[naam] schreef:
ik begin gewoon bovenaan, hoe ik draai geen idee, heb nooit op school geleerd dat je een bepaalde kant op moet draaien.

Kijk in de rol, houd ook makkelijker vast.

klein stukje van de kogel mee bandageren

IK heb geleerd om eerst dus de onderlap omrollen, en die naar achteren 'sluiten' en dus ook de bandage naar achteren afrollen. Zo heb je geen kans op schuren..

ik gebruik fleece en dus geen onderlappen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:50

Idd naar achteren rollen en het eerste stukje van de bandage omslaan.

Vaak is de reden voor wit bandageren, dat het beeld rustiger is en er duidelijker de beenbeweging van het paard beoordeeld kan worden op tactmatigheid.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:27

Ik heb er geen begrip voor, dat bandageren. Het is schadelijk voor de pezen, want die kunnen zo niet goed koelen en de temperatuur kan behoorlijk oplopen tijdens het rijden.
Gelukkig hoefde het tijdens de eerste fase niet.

Tessa40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:33

Mee eens Scum! Eiwitten in een pees reageren als eieren die worden gekookt: het stolt en is dus niet meer soepel. Bandages zijn te slap om echt te beschermen tegen een klap en veeeel te warm, ook in de winter. Als het dan toch netjes moet zijn van die keurige witte halve peesbeschermers toch ook een idee? Dat ziet er ook verzorgd uit. Niet te strak doen, anders krijg je witte haren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:14

crazycactus schreef:
Hihihi... waarom zou je kiezen voor alleen achter...nou jaahh ... Moeten ze ook nog steeds zwart zijn of is de kleurtjesgekte ook daar toegeslagen (met bijpassend chabrakje )

Kun je voor peesjes aandoen en achteraan bandages

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:27

Je zult ze inmiddels al gekocht hebben, maar ik vind zowel die gecombineerde dingen als fleecebandages prima.

Ik vind het grote onzin trouwens, maar daar heb je weinig aan. Dat gezeur over representatief eruitzien vind ik ook kul. Dacht je dat al die jonge hengsten van het verrichtingsonderzoek allemaal in de bandages gezet werden voor de training? Die krijgen allemaal netjes de door de eigenaar meegeleverde peeskappen om, dat is lekker uniform...
Wit dekje en nette kleding vind ik tot daar aan toe, maar mensen verplichten te bandageren vind ik gewoon onzin

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:03

Scum schreef:
Ik heb er geen begrip voor, dat bandageren. Het is schadelijk voor de pezen, want die kunnen zo niet goed koelen en de temperatuur kan behoorlijk oplopen tijdens het rijden.
Gelukkig hoefde het tijdens de eerste fase niet.

Ik weet het, offtopic, eindeloze discussie,etc maar welke beenbeschermers gebruik jij dan, Scum?
Volgens mij koelen bandages zelfs beter dan andere bescherming! Of wil je beweren dat peesbeschermers luchtig zijn?

Tja, ken paarden die al meer als
zeven
jaar daglijkes met rijden vierkant in de bandages komen, en lopen nu ZZ-L, een ZZ-Z + PSG..
Lijkt me sterk dat ze beschadigde pezen hebben!

Tessa40 schreef:
Mee eens Scum! Eiwitten in een pees reageren als eieren die worden gekookt: het stolt en is dus niet meer soepel. Bandages zijn te slap om echt te beschermen tegen een klap en veeeel te warm, ook in de winter. Als het dan toch netjes moet zijn van die keurige witte halve peesbeschermers toch ook een idee? Dat ziet er ook verzorgd uit. Niet te strak doen, anders krijg je witte haren.

Alles wat een nadeel voor bandages zijn, geldt ook voor peesbeschermers! Het enige wat verschilt is een bandage geen steun biedt, en inderdaad een minimale bescherming biedt.
Peesbeschermers worden warm, kom op dat is neopreen met plastic omheen! Lekker ademend!
Te strakke peesbeschermers, wat TE vaak voorkomt, brengt ook witte plekken.. dat is eerder de reden van een witte plek dan een te strak bandage..

Echt belachelijk, als het warm wordt eronder kan de warmte tenminste meer uit de bandage weg, dan uit een plastic en neopreen peesbeschermer!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:43

Ik gebruik voor mijn ene paard helemaal niks. Behalve tijdens een spring of crossles en die heeft ze maar zelden.

De andere wordt met peesbeschermers gereden, maar ook alleen omdat hij strijkt en soms klapt. Dat is iets anders als het voor een uniform aan te trekken.

Ik zie niet in hoe de warmte onder een bandage weg kan??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:45

Ik zou dus lekker weigeren en met witte peesbeschermers rijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:22

De benen van een paard worden toch echt heel veel warmer met een bandage rij maar een keer een dag met en die hoe zweet beentjes hij daarvan krijg, en een keer met peesjes is toch een stuk minder.
Als ik bandageer neem ik altijd fleece, ik denk dat die toch nog heb beste zijn. Want bij een fleecedeken kan het zweeet verdampen en bij een deken met iets van kunststof erin niet
Citaat:
Volgens mij koelen bandages zelfs beter dan andere bescherming! Of wil je beweren dat peesbeschermers luchtig zijn?

ja die heb je tegenwoordig in vele soorten en merken die luchtige peesbeschermers, ik vind het een hele uitkomst
http://www.harryshorse.nl/fotos/produkten/3321145.gif
kon geen groter plaatje vinden, maar als je goed kijkt zie je de gaatjes

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:25

Scum schreef:
Ik zie niet in hoe de warmte onder een bandage weg kan??

Het hoeft er niet onder weg, maar kan er doorheen, ademend noemen ze dat. (Eskadron Climitex) Onderlappen zijn dat, en fleece ook.
In ieder geval wel een heel stuk meer dan neopreen en plastic peesbeschermers!

Geloof het dus niet als mensen zeggen " Benen waren ZOOO warm onder de bandages, maar niet onder de peesbeschermers"..

Jaja...Weet je ik wil dit topic niet verpesten, dus ik hou wel op.
Bandageren is NIET schadelijk voor de benen, behalve als je het verkeerd doet.
Bandages zijn echt niet te warm, en het wordt ZEKER niet warmer eronder dan onder een peesbeschermer.

Zo.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:10

Ik bandageer ook heel af en toe. Gewoon als ik even een tutje wil zijn. Ik heb fleece en niet elastischebandage's en ik gebruik altijd onderlappen. Ik heb die van Eskadron Climitex en moet eerlijk zeggen dat mijn paards zijn benen er niet warmer onderheen komen dan wanneer ik gewoon peesbeschermers gebruik. Ik weet ook dat een bandage weinig steun en bescherming bied, maar vind altijd dat het wel mooi "af" maakt.

SUcces in ieder geval met je bandage's en opleiding......