dubbel teugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lupa

Re: dubbel teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:11

en als je nou net als ik een operatie aan je handen hebt gehad vanwege carpaal tunnel syndroom en 1 teugel niet vast kan houden en 2 teugels wel? zit je dan ook te trekken?
terwijl ik maar 30% van mijn handen kan gebruiken!
inmiddels lukt het ook wel met 1 dikke springteugel maar hard trekken lukt simpelweg niet!
dus niet iedereen over een kam strijken graag!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:24

Ik kan me voorstellen dat je dan liever vier teugels vast hebt om de druk een beetje te spreiden.

2x zo hard trekken kan volgens mij ook niet echt, aangezien de boel aan 1 bit vastzit, hetzelfde als wanneer er maar 1 teugel wordt gebruikt, alleen de druk op per vinger wordt meer verdeeld. Ik denk idd dat je wat meer kunt "spelen" met (de druk op) het bit.

Jow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:52

ik rijd ook veel paarden met dubbele teugel, een van mn paarden durft snel achter de loodlijn te kruipen, ik kan m op zo`n manier beter naar mn hand toe rijden. Vind ik, paarden die wat zwaarder in de hand liggen rijd ik met 1 teugel, maar dat is maar zelden. Rij bijna altijd met twee teugels. het is ook een beetje wat je gewend bent enzo. je krijgt wat meer druk op je pinken. Maar t is grote bull dat je dan paardonvriendlijk bezig bent ofzo, gaat nergens over. Ik rij B met dubbele teugel en M met dubbele teugel. heeft ook nix met stang te maken, ga binnenkort Z starten en rij ik m ook gewoon op trens.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:44

Eliene schreef:
Judithh, jij bent volgens mij jurylid en weet dit wsl het beste: moet 1 van de 2 teugels niet een stangteugel zijn, dus zonder gesp? Dat het mag heb ik ook altijd begrepen dus daar gaat het hier niet om. Maar ik dacht dat 1 v.d. 2 teugels dicht moest zijn.

nee hoor, dit is echt alleen van toepassing als je met stang en trens rijd,

Ik rijd zelf overigens op mijn jonge paard met een enkele teugel, maar mijn vorige paard reed ik altijd op dubbele teugel, ook op de wedstrijden, ook ben ik voornemend om op dit paard ook met dubbele teugel te gaan rijden, en niet omdat ik dan meer druk uit kan oefenen, want dit heeft niets te maken met 1 of 2 teugels, je kunt aan 1 teugel net zo hard gaan hangen als aan 2 teugels, dit is dus grote onzin, dit heeft met je eigen rijtechnische gevoel te maken!
Ik ga weer met dubbele teugel rijden puur omdat ik het zelf fijner vind rijden met twee teugels in mijn handen

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:54

OK, weer wat geleerd! Bedankt!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:39

Ik rijdt soms met dubbele teugels bitloos

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:03

karoliena schreef:
Dat kan niet eens. Als je pony gewend is om met dubbele teugel te rijden omdat hij hoog in de dressuur gelopen heeft dan hij dus een stang en trens gewend. Dus neit twee teugels maar dus twee bitten

Een pony mag niet met stang en trens gereden worden op wedstrijden