3e singelstoot, bijgeloof of wijsheid?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Re: 3e singelstoot, bijgeloof of wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:15

Altijd de 1e en 2e,
zo geleerd op de eerste stal waar ik gewerkt heb en bij springstallen waar ik later gelopen heb werd het ook altijd zo gedaan.

enid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:18

ja ik heb t ook zo geleerd
als dan je 3e afbreekt heb je nog de 1e en 2e..

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:21

ik gebruik altijd de 1e en de laatste...
ik heb me laten vertellen dat de singelstoten elkaar dan niet in de weg zitten.. kweet niet of dat ook waar is..

xxxxxx

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:27

paars schreef:
bij mijn kieffer zijn de eerste 2 van een soort kunststof aan elkaar genaaid. Dat vormt een soort V. Die loopt in de punt uit in een gewoon leren singelstoot. Ik heb dus 3 singelstoten en gebruik ze daardoor alledrie en de druk van het zadel wordt mooi gelijkmatig verdeeld. Ik heb het 2e hands gekocht, en het was al zo.

ik heb een kieffer lech profi en een lech profi excellent, beide dressuurzadels, beide hebben 2 stoten idd met de voorste stoot bovenaan een soort V van nylon oid, dus als het ware begint hij met 3 en hou je er onderaan dus 2(van leer) over waar je je singel aan vast maakt

de oude kieffer Aachen of Wien heeft er 3 en mn veelzijdigheid Gramisch heeft er ook 3
gebruik de 1e en de laatste, als ik dat op de springstal waar ik werkte niet deed kreeg ik gigantisch op mn flikker gelukkig hoefde ik al snel niet meer op te zadelen maar werd dat voor me gedaan en mocht ik mopperen als ze het fut hadden gedaan

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:11

ik rijd met een Ainsley dressuurzadel dat ook maar 2 singelstoten heeft. Die heeft wel nog zon extra riem om klapperen van de zweetbladen tegen te gaan..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:38

Heb ooit van de zadelmaker gehoord dat ik mijn zadel de eerste tijd op de eerste en de derde moest doen zodat het zadel op de goede manier zou "inzakken". Na een half jaar moest ik ze op de eerste en de tweede doen omdat daardoor de form behouden word en het zadel niet nog meer in elkaar wordt getrokken. Hoe breder (verder uit elkaar) je hem zet hoe verder het zadel zakt. heb je een breed paard dan is dat niet zo erg. heb je een paard met een hoge schoft oid dan is dat wel een probleem en blijf je maar vullen. Bij mij zit ie dus altijd op de eerste twee. bij mijn dressuurzadel is het anders daar heb ik er maar twee, ook met zo'n v van nylon. Dit is ervoor dat het zadel vast op de rug ligt. Bij het springen kan ik me zo voorstellen dat het best wat bewegingsvrijheid kan hebben omdat als een zadel muurvast op het paard ligt het ook wel eens in de weg kan zitten op een sprong.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 07:51

Als je de eerste en de derde gebruikt blijft het zadel beter op zijn plek liggen als dat je de eerste twee gebruikt. En in principe is die derde gewoon reserve en wij hebben die reserve wel eens nodig gehad. geen onzin dus.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:10

Vroeger leerde ik ook de eerste en de laatste,

totdat ik er tijdens een stage achterkwam dat het gewoon voor de singelligging is Doe je hem vast aan de eerste 2 zit hij meer tegen de voorbenen, sommige paarden krijgen hier last van, dus kan je de singel op de laatste 2 bevestigen zodat de singel wat verder naar achter ligt. Ik vind dit wel een logische verklaring,

zelf heb ik een zadel met 2 stoten, dus er valt niets te kiezen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:44

Ik gebruik net als het grootste deel hier de 1e en de 3e...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:51

Ik doe ook altijd de eerste en de laatste. ik heb geleerd dat het zadel daardoor beter zou blijven liggen. Je zet nl een groter oppervlakte vast.
Ik heb er ooit een mooi plaatje van gezien over hoe het werkte, maar kan het plaatje helaas niet meer vinden.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:38

Mijn oude zadel (lees; heel oud, zeker al wel 30 jaar ) heeft wel 2 singelstoten, mijn nieuwe zadels hebben er idd wel 3.
Ik gebruik ook altijd de 'wakers' oftwel; de eerste en de laatste

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:44

Bij aanschaf van een nieuw zadel werd mij verteld de eerste tijd de eerste en tweede singelstoot te gebruiken, zodat het zadel zich het snelst naar het paard zou vormen. Na verloop van tijd kon ik dan 'gewoon' de eerste en derde gebruiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 12:52

Oftewel, er zijn nog steeds heel veel verschillende meningen over zeg!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:56

Splinter schreef:
Vroeger leerde ik ook de eerste en de laatste,

totdat ik er tijdens een stage achterkwam dat het gewoon voor de singelligging is Doe je hem vast aan de eerste 2 zit hij meer tegen de voorbenen, sommige paarden krijgen hier last van, dus kan je de singel op de laatste 2 bevestigen zodat de singel wat verder naar achter ligt. Ik vind dit wel een logische verklaring,

Hey, dat klinkt wel als een logische verklaring eigenlijk!
Kan ik me wel in vinden

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:09

Klopt.
Bij mijn oude zadel zadelde ik op de voorstse twee stoten omdat de ligging van mijn zadel dan beter was op mijn pony.
Bij mijn zadel daarna en bij mijn nieuwe nu singel ik op de eerste en laatste stoot, dan ligt het zadel perfect.
Eentje reserve lijkt me handig maar of het ooit nodig is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:18

Ik heb het ook geleerd dat je de buitenste stoten moest gebruiken. Tegenwoordig heb ik er maar een (westernzadel)

Waar ik met mijn pet niet bijkan is dat iemand een ander uitlacht omdat hij de stoten anders gebruikt dan een ander?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:26

Bij mijn vorige 2 zadels gebruikte ik ook de 1e en 3e singelstoot. Waarom? Geen idee, altijd zo al gedaan.
Bij mijn huidige zadel (Stubben Scandica) zitten maar 2 singelstoten waarbij de 1ste schuin uit de kniewrong komt en nr. 2 'gewoon' van boven. Die vormen dus ook zo'n V-vorm.
Wel vrij irritant omdat ik al mijn dekjes met lussen zonder klitteband dus nu niet meer aan een singelstoot kan vastmaken. Die met klitteband halen het net de achterste singelstoot....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:33

Bij het zadel dat ik nu heb heb ik die lussen niet eens nodig. De dekjes blijven perfect liggen...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:39

Djilan schreef:
Bij het zadel dat ik nu heb heb ik die lussen niet eens nodig. De dekjes blijven perfect liggen...

Toegegeven bij mijn zadel ook Zelfs een 100% wollen babydekentje bleef er dubbel gevouwen goed onder liggen (alles in de auto geladen behalve een zadeldekje en dat dekentje lag nog in mijn auto )

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:06

dat ligt vaak aan het dekje en niet aan het zadel

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:11

das is dus niet waar... als je zadel goed past schuift er niets. als je dekjes wel schuiven is er 9 van de 10 keer iets niet goed an de pasvorm van je zadel.

ik gebruik bijna altijd de 1e en de 3e. bij nieuwe zadels de 1e en de 2e, dan schijnen ze beter "in te zakken"

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:12

ik ook 1 en drie, maar dat is omdat de middelste korter is (waarschijnlijk omdat hij nooit gebruikt is )

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:24

Cassidy schreef:
Waar ik met mijn pet niet bijkan is dat iemand een ander uitlacht omdat hij de stoten anders gebruikt dan een ander?

Nee idd dat is wel heel triest.... Zo te lezen hier heeft iedereen het wel anders aangeleerd, ik denk dat het vooral het belangrijkste is dat het zadel gewoon goed ligt op jou paard, en niet welke stoot je gebruikt....

Maar idd ik gebruik ook altijd 1 en 3

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:43

Ook ik gebruik altijd de 1e en de 3e. Ik heb het idee dat het zadel zo het beste in balans ligt, of het waar is....

Verder zitten bij veel singels de gespen ook een stukje van elkaar af en komen zodoende het dichtst bij de 1e en de 3e stoot.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:17

Mij is uitgelegd (ooit, lang, lang geleden) dat je bij het inrijden van een nieuw zadel eerst de voorste 2 gebruikt. Dan komt de druk nl net iets meer naar voren, en word je als ruiter gedwongen je zadel netjes 'voorin' in te rijden.
Na een half jaar ga je kijken wat de prettigste singelligging is voor je paard: hou je hem op de voorste 2, omdat je zadel toch al redelijk naar achteren ligt, bv door een hoge schoft, ga je naar de achterste 2, omdat je singel erg dicht bij de elleboog ligt, of gebruik je de 'neutrale' stand: 1e en 3e stoot.