Komende nachten deken op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

afwasborstel

Re: Komende nachten deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:34

die van mij staat vanaf vandaag onder een tussendeken maar staat wel in een buitenbox

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 21:54

Ik kom net van stal en vond het echt hardstikke koud..
De mijne heeft al een dun winterdek op dus!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:09

ik zit ook te twijfelen wa tik doen moet maar vanaf zondag wordt het alweer warmer dus doe nog maar geen deken op,,

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:09

Die van mij heeft nog geen deken om.
Maar je moet niet kijken wat wij koud vinden. Je moet naar je paard kijken. Wij hebben een heel ander gevoels temp dan een paard.

Als de nachten koud blijven dan gaat er van de week een dekentje op, maar dan start ik met een zomerdekentje, vervolgens een tussentijdse deken en daarna de winterdeken. Als je nu al met een te dikke deken begint, dan moet je paard straks 10 dekens op als het echt winter is.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:15

eowyn04 schreef:
Wij hebben een heel ander gevoels temp dan een paard.

Idd en als wij het warm hebben, trekken we wat uit. Die paarden staan daar zo wat te stomen onder hun deken, omdat wij denken dat ze het net zo koud hebben als wij, zonder dat ze er zelf wat aan kunnen doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:32

opala schreef:
eowyn04 schreef:
Wij hebben een heel ander gevoels temp dan een paard.

Idd en als wij het warm hebben, trekken we wat uit. Die paarden staan daar zo wat te stomen onder hun deken, omdat wij denken dat ze het net zo koud hebben als wij, zonder dat ze er zelf wat aan kunnen doen .

Volgens mij heb je het weerbericht gemist. Het wordt vanacht namelijk 6 graden, dus dat is echt wel koud voor de tijd van het jaar. Daarnaast is het een enorme overgang met vorige week (toen liep ik nog in mouwloze t-shirts te zweten). Enkele paarden op de stal waar ik sta, staan nog zonder dek en die zie je gewoon vol in het haar schieten. Dat is leuk als je een teddybeer wilt, maar niet als je voor zo dun mogelijk in het haar gaat .

Sue heeft nu twee dekens op. Een ongevoerd regendek en een 200 grams (tussen-)staldek. Ze staat absoluut niet te 'stomen' en heeft het niet te warm.

Voordeel: Als ze een mooi dun vachtje houd. hoef ik niet te scheren. Na het rijden en wassen is ze heel snel droog en staat ze niet nog uren nat op stal na te dampen. Tja, het is ook maar net hoe je het bekijkt he.

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:36

santos heeft vanaaf een zomerdeken !maar met 10 gradeb heeft hij niks aan wij hebben namelijk een uitloop stal dus hij mag er niet aan wennen maar zoweinig graden daar mag hij zijn zomerdeken aan

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:45

Ik heb het geluk dat Iris niet snel een wintervacht creeerd, dus ik maak me daar ook niet zo'n zorgen om.
Komt er wel wat haar op, dan gooi ik een wat dikkere deken erop en dan gooit ze gelijk haar haar eraf. Dus ik heb een soort van luxe geloof ik.

Maar de temp op stal is vaak nog wel aanwezig, en zeker met toch wat meerdere paarden op 1 stal, die geven ook behoorlijke warmte af met elkaar, maar mocht het zo koud blijven, dan gaat die van mij ook een deken opkrijgen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:54

CCCCorine schreef:
[Tja, het is ook maar net hoe je het bekijkt he.
[/quote]

Het is idd maar net hoe de eigenaar van het paard het bekijkt

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:55

ik denk dat ik mijn haf halverwege oktober zijn winterdekentje weer op ga gooien. Hij zit nu al flink in zijn vacht, maar aangezien t weer nu zooo schommelt ga ik de deken er nu nog nie op doen en alle andere paarden die nog haast geen vacht hebben staan ook zonder. mss doe ik wel eerst ff ze fleecedeken op tussendoor, zie wel. Wat voor dekens hebben jullie eigenlijk ? ik :

- donkerblauwe prestige zweetdeken met groene bies
- bordeauxrode / zwarte harry's horse winterdeken oud model, geen highliner.

Jullie ?

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:49

Die van mij begint langzaam aan al een haarbal te worden , vandaar een licht gevoerde regendeken.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 07:27

Ik heb alleen een vraagje aan jullie...
Ik heb dus 2 dekens, een onderdeken en een staldeken.
Alleen ik zou dus echt niet weten welk deken warmer is!
De staldeken is veel zwaarder maar het onderdeken is weer dikker. Ik dacht altijd dat de staldeken veel warmer was maar nu begin ik te twijfelen!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 07:54

Zit er geen labeltje in met hoeveel grams het is?

Anouar gaat dit jaar voor het eerst zonder dekens, hij heeft altijd dekens op gehad. En ik vind hem zo schattig met dat wollige vachtje, en dan is het nu nog niet eens winter. Hij is zo lekker zacht

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 08:36

opala schreef:
CCCCorine schreef:
[Tja, het is ook maar net hoe je het bekijkt he.
[/quote]

Het is idd maar net hoe de eigenaar van het paard het bekijkt

Ja idd . Ik mag het nu nog niet doen, terwijl ze zo snel al haar vacht aan maakt, ik baal er wel écht van, maar wat kan ik eraan doen? Niks...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 09:57

Memuska staat ook terug onder een ongevoerde regendeken. Ze is wel zo'n watje die op stal gaat staan als het regent (ook als het even drupt ja, de flauwerd) maar je zal altijd zien: nét als ik wil rijden staat mevrouw nat te regenen Bovendien hou ik niet van teddyberenvachtjes, zeker niet bij een Arab. Wat me nog meer stoort is dat ze er dan zo lang over doen om te drogen, en dan mist ze weer een paar uurtjes in de wei Proberen een dun pelsje te houden dus,en met dekens zeulen...
Mensen het is officieel, de winter komt er aan, bah!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 10:03

Mijne heeft al een poos een ongevoerde regendeken op dag & nacht.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:11

Kaylee staat lekker een vachtje te kweken denk ik. Ik heb ze gisteravond gewoon weer op het land gezet zonder dek. Weet nog niet of ze een dek krijgt van de winter als ze die krijgt igg heel laat. Ze staat in de winter overdag in een onbeschutte paddock zonder hooi namelijk dus ben bang dat het dan wel nodig is.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:19

ik heb rydar een regendeken opgedaan vanacht.
maar even een vraagje; wordt door zo'n deken(0 gram) ook de haargroei belemmerd??? want ik heb nl. enkel nog een 300 grams deken, die ik eigenlijk niet van plan ben om op te doen... maar als ik hiermee ook de haargroei stop moet dat misschien rond januari???

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:23

Ik laat sjaak nog maar even zonder. Hij was allang bezig met zijn wintervacht vanaf het moment dat het eerder donker wordt. Vorige week dus ook al met een beginnend wintervelletje rondgelopen .
En scheren gebeurd toch wel. En daarnaast vind ik het overdag voor de paarden nog te warm met dek.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:24

Rydar: een dunne deken stopt de haargroei niet, maar helaas kan de vacht niet meer functioneren zoals het zou moeten. Ik heb ook tot voor kort gedacht dat het geen kwaad kon

McLaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:28

mijn arabje heeft vanacht voor het eerst een deken op gehad (zomerdeken). ze was vorige week nog heftig aant verharen en nu niet meer en omdat het zo koud werd had ik zoiets van: laten we hem maar omdoen. Ik heb eerder nog geen deken opgehad want ze heeft de hele zomer op vakantie in het weiland gestaan met terrible weather.

op dit moment staat ze onder een zweetdekentje want ik heb dr gewassen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:31

opala schreef:
Rydar: een dunne deken stopt de haargroei niet, maar helaas kan de vacht niet meer functioneren zoals het zou moeten. Ik heb ook tot voor kort gedacht dat het geen kwaad kon

mag ik daar uitleg bij? dat snap ik niet zo goed?
dus als ik hem nu een maand met regendeken zet en hem dan een maand zonder is zn haar niet meer waterdicht?? dat zou dus betekenen dat ik de hele winter een regendeken op moet doen? of moet ik dan zoals ik al vroeg ook echt dikkere dekens op gaan doen naarmate het kouder word??

hmm dan weet ik nog niet wat ik ga doen. had nu een deken opgedaan omdat k om 2 uur les heb vandaag,en wilde liever een droog paard. mijn idee was eigenlijk enkel een regendeken op als ik een echt perse wilt rijden de volgende dag, zodat hij gewoon droog is.. maar dat gaat dus niet werken??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:34

Laatst bijgewerkt door opala op 17-09-05 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:34

Gimli krijgt de komende nachten ook een ongevoerde regendeken op, als t echt kouder wordt gooi ik er nog een fleecedeken onder.
Volgende week gaat hij toch op stal, daar is t n jasje warmer

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:39

Ik heb een vraagje:

Dit jaar wil ik mijn pony scheren dus hij moet wel een deken op!
Ik had bedacht:

Vanaf vandaag, waterdichte deken op met polarfleece vulling...
Als het nog kouder word.. (midden oktober?) 300 grams deken eronder! Of een Fleecedeken en pas over een tijdje die 300 grams deken? Hij word na 9 oktober geschoren!

Hoe zouden jullie dit doen? Ik weet namelijk niet goed, waneer welke deken...