help mijn veulen loopt over me heen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Re: help mijn veulen loopt over me heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:08

Tuurlijk hoef je een veulen niet uitgebreid te poetsen. Het moet er aan wennen dat het overal aangraakt wordt. Wat we bevoorbeeld ook hebben geoefend al heel jong Is temperaturen. daar hebben we later toen ze ziek werdt heel veel profijt van gehad dat ze dat kende. Ik heb vele tweejarige hengsten in de hand gehad die niks kenden. En dat is geen pretje en ook niet veilig. het paard moet dan zo hard angepakt worden dat het voor het paard oook niet leuk is. Dan kun je beter het jonger en op een rustige manier doen als het veulen nog handzaam is. Dan kun je nog een keer het veulen aanpakken. Dat is beter voor zowel paard als eigenar/verzorger. Ook als een paard in de opfok staat en bijvoorbeeldgeweond raakt dan is het tenminste veilig voor een DA te behandelen zonder dat er ladingen sedatie inmoeten. enz.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:23

Een veulen moet wel in handen komen, maar dan wel in de juiste ervaren handen..
Dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Misschien dus overlaten aan iemand anders!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:26

k vind zelf fdat je een veulen van 2 maand lekker moet laten staan, maar natuurlijk heeft dat andere ook weer voordelen, maar niet als je veulen door die vele aandacht alleen maar kluchten krijgt zoals bijten schoppen, en als ze dan een keer de baas over je worden, is dat NOG moeilijker eruit te krijgen...
ik denk daarom dat het aa het veulen ligt en de opvoeder... bij sommigen komt het niet eens in hun hoofd op om je als teddybeer te gebruiken, en als degene die met het veulen aan de slag gaat alleen maar aaien en lief doet, komt het ook niet goed

dus wat youngster zegt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:59

de tijd dat een veulen bij de moeder loopt is de tijd dat je het een basis opvoeding geeft:
halstertje om, netjes meelopen aan een touwtje, "vast"staan (onder toezicht), toestaan dat je overal aan het lijf kunt komen, voetjes optillen op verzoek.
Meer hoeft niet, maar minder zeker ook niet. Als je een twee- of driejarige moet gaan leren om een halster om te doen en mee te lopen aan een touwtje heb je heel wat meer uitdaging.

Als een veulen de basis netjes geleerd heeft, kunnen ze vaak wel de heilige opfok in (uitzonderingen daargelaten).
Steigeren en bijten is niet acceptabel, degelijk afleren. Nu is dat nog fysiek redelijk te doen, met een driejarige een stuk moelijker.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:43

ikke heb ook een hengsteveulen zitten,op het moment dat hij wil bijten in bv mijn arm,sla ik mijn arm tegen zijn mond nog voordat hij gebeten heeft....zo linkt hij heel vlug bijten aan pijn,hij doet het nu al zelden niet meer,zo ook met mijn been hoor,als hij erin wil bijten sla ik mijn been tegen zijn mond/tanden

en ook de opvoeding van een veulen vind ik wel belangrijk!halstertje aan/uit,aan touw lopen,staan,voetjes,borstelen,....
ik borstel mijn paarden tamelijk vaak,ze genieten er allemaal evenveel van,en zelfs het veulen weet het,en komt dat tussen het paard dat ik aan het borstelen ben en ik staan zodanig dat hij ook geborsteld mag worden....ook hij vind het zalig,hoe meer hoe liever,hij kan echt ook al een half uur stilstaan om een half uur geborsteld te worden...maar idd ook de opvoeding van de oudere paarden vind ik heel belangrijk,daardoor komt hij ondertussen bv als eerste aangelopen als ik toekom(terwijl de rest op het gemak afkomt),komt hij achter me aan wandelen als ik ergens heenga(int begin ook met nu en dan een beet erbij,nu al niet meer),....

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:49

even ter informatie hij staat elke dag een paar uur op de wei met andere paarden verder wat er wordt gedaan heb ik uit een boek waarin de opvoeding van veulen tot braaf gehoorzaam en levenslustig paard wordt beschreven, wat ik met hem doe is pure basis waar hij later, hij gaat idd later in de opfok, en ook daarna als rijpaard en misschien dekhengst veel profijt van heeft. zoals ik al zei wijt ik de meeste problemen ook aan mezelf maar de reden dat ik het hier heb gezet is dan ook dat ik tips en hulp zocht , dat ik van de meesten ook heb gekregen bedankt daarvoor:). het lijkt mij niet slim om iemand anders het te laten doen omdat ik het dan nooit leer ik heb enige begeleiding maar de bedoeling ixs dat ik er ook wat van leer, natuurlijk nooit ten koste van het paard en als het gruwelijk mis gaat stop ik meteen, maar dat is nu niet zo, dit is in mijn ogen ondeugd waar ik mee moet leren omgaan( qua leren mee ophouden he niet met een bijtend paard leren omgaan en de ondeugd leren slikken natuurlijk) en nogmaals ik zoek dus naar tips en hulp van mensen die ervaring hebben of nuttige informatie, je kunt er gerust van uitgaan dat hij op en top wordt verzorgt(de eigenaar spaart voor alle paarden geen enkele kosten) en hij krijgt en heeft een paardwaardig bestaan maar hij bijt en is disrespectvol jegens mij en daar zou ik graag een oplossing voor vinden.

meningen zijn altijd welkom ook als je het helemaal niet met me eens bent zeg dan hoe jij vind hoe het moet daar leer ik aleen maar van, maar het stoort me zo dat sommige mensen lijken te denken dat hij mishandeld wordt, dus bij deze dat gebeurd niet, hij en alle andere paarden daar zijn de vrolijkste dieren die ik ooit heb gezien met allemaal andere persoonlijkheden waar zo goed en zo kwaad als maar kan mee wordt omgegaan.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:51

alle hulp is welkom

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 11:07

Hallo,
Ik weet niet of dit al gezegd is in het topic, heb niet alle reakties gelezen.. maar dat bijten deed een haflingermerrieveulen bij ons op stal ook... ze heeft me zusje in dr neus gebeten (velletje was eraf enz...) toen was het ook de eigenaars echt over en zijn ze haar EINDELIJK aan gaan pakken... als ze beet, of in jouw richting hapte beet je terug in dr neus... gewoon het hoofd vastpakken en je tanden in dr neus zetten sindsdien doet ze t alleen nog bij mensen die nog niet uitstralen/laten zien dat ze echt de baas zijn over haar... maar verder is het een hartstikke lief beestje geworden!
Wens je in ieder geval succes.. en laat je veulentje ook gewoon lekker veulen blijven.. ga er niet teveel aan lopen sjorren en doen! (zou wel doorgaan met af en toe wat doen met hem.. maar niet elke dag! laat hem ook gewoon lekker veulen zijn!)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 12:42

Het enige wat ik dan kan zeggen als je tips wil. Is hem 1 keer heel hard aanpakken zodat hij dat niet vergeet. En verder moet je misschien de helft doen van wat je nu aan het doen bent qua oefeningentjes en dat soort geneuzel.
Halster om en meelopen en af en toe een keer een voetje geven is zat voor zo'n jong ding.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:30

Ik weet, net als Youngster al zegt, niet beter dat wanneer je veulen iets doet, waaruit blijkt dat hij/zij geen respect voor je heeft (bijten/over je heen lopen/trappen) je dat veulen gewoon een oplawaai moet geven.
Dat is niet zielig

Het is pas zielig als jij er over drie jaar nog mee over straat loopt en hij/zij loopt dan nog over je heen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:38

Dat is idd niet zielig. Ik heb een jaar een veulen verzorgd en in het begin probeerde ze de hele tijd over me heen te lopen en me te bijten. Nadat ze een keer een oplawaai heeft gehad is ze er mee opgehouden.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:54

ik zou ook zeggen eens flink aapakken wel consequent blijven dat is oo zo belangrijk ! voor jou en het veulen en ik vind dat je goed bezig bent ik vind het wel belangrijk dat een veulen respect moet hebben voor en met je meeloopt en voetje geeft enz enz het word ja niet aan het werk gezet het moet eraan wenen dat men aan hem zit enz enz dat brengt alleen maar voordelen mee als het opgroeit een puppy zet je toch ook niet in de woonkamer en doe je niks meer mee? nee die worden ook beleerd waarom zou dit dan niet kunnen omdat het veulen is sjee nee

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 13:57

Veulen bij ons is nu ruim 5 maand, en kan 'alles' ... rustig staan met poetsen, voetje geven, meelopen(af en toe ff uitproberen, maar dat hoort hae )
Doordat we met 2 maand ofzo al bezig zijn geweest met de 'opvoeding' is ze nu zo braaf, liever nu zo streng aanpakken, dan dat ze straks 1.70 is, en dan kun je dr niet meer aan ..

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:42

bedankt voor de tips ik heb er al wat mee gedaan en het gaat met het bijten steeds minder jullie tips werken echt ik ben zo blij hij wordt echt veel rustiger, ik wil ook nog even zeggen dat hij maar 5 min. per dag moet oefenen dat is het absolute maximum. en als ik denk hier moet ik mee door langer dan 5 min. dan krijgt hij elke 5 min. 10- 30 min. pauze zodat z'n aandacht er bij vlijft en zo

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:30

En heeft er dan ook iemand tips wat te doen met een hengstenveulen van 4 maanden die gericht naar je steigert en je een oplazer met zn voorbeen probeert te geven?
Het is echt een draakje, terwijl zn broertje waarmee ie in een stal staat een schat is en die is even oud.
En als het meneer niet bevalt laat ie zich zo vallen.
Er werd bij ons op stal algezegd dat ik em het beste bij de wat oudere paardjes kan neerzetten zodat deze em op zn plek zetten maar wordt het dan geen bloedbad?
Ik heb het namelijk niet over een paar shet's erbij zetten maar een paar paarden van 1.65m.
Of zou mijn jaarling de oplossing kunnen zijn,die is natuurlijk nog niet zo groot en sterk als die andere?

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:05

Wat dacht je ervan om hem een keer een rotschop te verkopen als hij dat doet?? Zoeen is echt levensgevaarlijk, en gaat nog veel erger worden naar mate hij ouder wordt.
Desnoods pak je een kort zweepje erbij. Je hoeft hem niet verrot te slaan, maar wel 1 keer heel goed laten weten dat niet absoluut niet acceptabel is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:13

Meetje22 schreef:
En heeft er dan ook iemand tips wat te doen met een hengstenveulen van 4 maanden die gericht naar je steigert en je een oplazer met zn voorbeen probeert te geven?

Omver leggen, hoewel dat liever eerder had gemoeten
Mocht dat niet werken/kunnen (je moet hem dan zijdelings uit z'n evenwicht brengen) zou ik voor dit ene geval toch een (men)zweep pakken en hem een flinke klets verkopen als hij dat doet. Die schop geven kan namelijk pas alstie weer beneden is. Eigen veiligheid eerst, hè?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:55

ik heb hetzelfde probleem gehad... als je de merrie wou pakken.. kwam het veulen in galop op je af en der bovenop! echt supergevaarlijk, zelfs een zweepje hielp niet.... tsja wat doe je dan idd... volgens mij is het na een paar weken gewoon overgegaan...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:58

Zoëen duik ik gelijk op af en geef ik een rotschop waar ik hem maar raken kan. Als ie dan nog omvalt om mij te ontwijken heb ik het hele spel gewonnen en doet ie het nooit weer. Gelijk mee afwerken zulke kunsten.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 13:00

onderz'n buik slaan het lieft als hij nog st3eigerty zo legt hij geen link naar pijn van jou maar bij pijn bij steigeren

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:02

maar wat als ecth niks helpt... ikb en zo zo van 1x bijten gelijk afstraffen en nooit weer... maar dit veulen gaf nergens om, de moeder geeft ook nergens om, tsjah toen wist ik het dus niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:08

youngster schreef:
Een veulen moet wel in handen komen, maar dan wel in de juiste ervaren handen..
Dat is hier dus duidelijk niet het geval.
Misschien dus overlaten aan iemand anders!

Hier sluit ik me bij aan

Als je er geen overwicht over hebt, afblijven, dit word alleen maar erger

geef me dan maar een 3 jarige waar weinig tot niks mee gedaan is, dan een verwende knol.
Dit worden grote ongelukken

Dus NU! hulp erbij halen, of ver weg blijven.
Ook een vulen hoort op zijn donder te krijgen als hij dominant gedrag vertoont, idem als een ouder paard.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 10:50

ik wil even zeggen dat de reacties en tips helpen abeltje wordt steeds rustiger en bijt nauwelijks meer met het lopen heb ik geoefend met een bandage die ik zeg maar om hem heen hed gelegd (rondom) en dan op z'n rug bijelkaar geknoopt , da knoop naar me toe en zo kan ik hem zonder veel dwang naar voren duwen als hij naar achter trekt en tegenhouden als hij naar voren rent en het beste is dat als hij steigert of bokt dan valt het er niet af ( ik heb dit troiwens uit een boek van een leerling van monty roberts en het is alleen voor veulens((!)) die onhandelbaar zijn als je er naast loopt) hij reageert er super op zijn oren stan naar voren en hij is constant gefocust op wat ik doe, zelfs als i keven de knoop loslaat en er dus hel;amaal niks is volgt ie gedwee en let hij goed op mij.

ik wil iedreen even bedanken vooor alle tips en hulp het heeft mij uit de brand gered en van abeltje weer het veulentje gemaakt dat ik kende

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:59

Dan zal ik ook maar meteen verslag doen van het veulen dat gericht steigerde.
Ik heb em op het moment dat ie weer me weer probeerde te raken meteen een schop gegeven en dit heeft in totaal 3 dagen geduurt ( ik zou het na 1 schop al niet meer hebben gedaan maar hij is blijkbaar hard leers)
Nu kan ik em gewoon pakken en in het landje zetten of in de bak zonder dat ie iets doet en gewoon met me mee loopt.
Jullie tips hebben dus geholpen.
Bedankt.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:02

Je moet zorgen dat het veulen uit je ruimte blijft. Als hij namelijk ver genoeg weg staat (zeg een metertje) kan hij niet bij je. Als hij dan wat wil proberen heb je genoeg tijd om hem weer uit je "eigen" ruimte te drijven. Dat betekent dus ook voor de begeleider dat die niet de hele tijd aan het veulen moet zitten. Respecteer ook zijn eigen ruimte. Succes!