welk denken NU opleggen dag en nacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AllejandroJarig

Re: welk denken NU opleggen dag en nacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:44

Zo Sjuimpje dat is wel een paar kilo dekens zeg haha

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:46

mijn paardje heeft sinds gister dag en nacht een ongevoerd regendeken op van weather beeta, hij zweet daar niet mee en zo voer ik het langzaam op

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 12:47

ok,vanavond gaat haar regendektje erop ik heb beslist. het is een ongevoerd,dus zo verschrikkelijk warm zal ze het er nu wel niet meer onder krijgen zeker?
mijn mama zou eventueel haar deken er kunnen afhalen als het te warm is,maar dat is pas in de namiddag,dus dan heeft het niet veel nut meer.
dus volgens jullie kan ik best dat deken terug aflaten als het kwik ineens toch nog de hoogte inschiet?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:51

Gewoon even aankijken hoe ze aanvoelt. Als je hem op hebt liggen en ze gaat zweten is het dus nog te warm voor haar.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:51

waneer denken jullie dat ik mijn paard het beste kan scheren, het is de eerste keer en hij begint nu te verharen en heeft dus een ongevoerd regendek op

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:52

arme paarden.en deken op met dit weer.die van mij krijgt niet eerder een deken op als het vriest.niks slechter dan een paard zijn eigen weerstand te ontregelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:56

Nee overdag een paard uurtjes de dekens af kan geen kwaad, maar ik ga niet de ene week een zomerdeken op leggen, de andere week 200 grams, en oh kijken het zonnetje schijnt deze week, dan doe ik maar weer zijn zomerdeken om. Als hij eenmaal een 200 grams op heeft gaat hij niet lager. Hij is er immers al aan gewend, en zweet ook niet meer wanneer het even warmer word.

Mijn paard heeft vorig jaar in het toppunt van de winter een 450, een 300 en een 250 opgehad.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:58

ik ga denk ik ook maar ff kijken voor dekentjes. Ik heb alleen een probleempje.... Wij hebben namelijk heeeeeeel veel dekens, allemaal heel groot. En ze hangen met een heleboel overelkaar over allemaal balken, Voordat je dus zeven geschikte dekens hebt gevonden voor zeven paarden, die passen. Ben ik dus wel ff bezig. En over een poosje wéérvoor dikkere dekens. En ze zijn nog niet gewassen

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:03

ShannaY schreef:
Nee overdag een paard uurtjes de dekens af kan geen kwaad, maar ik ga niet de ene week een zomerdeken op leggen, de andere week 200 grams, en oh kijken het zonnetje schijnt deze week, dan doe ik maar weer zijn zomerdeken om. Als hij eenmaal een 200 grams op heeft gaat hij niet lager. Hij is er immers al aan gewend, en zweet ook niet meer wanneer het even warmer word.

Mijn paard heeft vorig jaar in het toppunt van de winter een 450, een 300 en een 250 opgehad.

dat allemaal over elkaar heen?je bent gek, je doet je paard daar echt GEEN plezier mee.die van mij had een deken op van 200 grams heeft hij de hele winter mee gedaan.mijn paard schopt mij zijn stal uit als ik met 20 dekens aan kom zetten.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:05

Quandor,wat jij doet is nog veel slechter hoor...ji legt je paardje enkel een deken op als het vriest,dan leg je beter geen deken op...je paardje raakt dan aan het deken gewend en na een week neem je het terug af,omdat het niet meer vriest...dan kan je paardje het behoorlijk koud krijgen hoor...
ofwel leg je heel de winter door een deken op,oftewel gewoon niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:06

quandor schreef:
arme paarden.en deken op met dit weer.die van mij krijgt niet eerder een deken op als het vriest.niks slechter dan een paard zijn eigen weerstand te ontregelen.

Weerstand ontleent een paard niet aan het achterhouden van dekens hoor
Goede voeding, beweging en veel frisse lucht zijn wel van belang, ik heb al ruim 12 jaar paarden en slechts 1 keer een grieperig dier gehad en dat was midden in de zomer, te weten een 2 jarige die nog nooit een deken van dichtbij gezien had.

Mijn paard gaat in een hoekje van de paddock staan als hij het koud heeft, gooi ik er een extra deken op dan is hij weer fris en fruitig. Als jouw paard schopt bij het dekens opleggen dan ligt het misschien wel aan de manier waarop je ze opgooit

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:12

als het eenmaal vriest krijgt ie zijn deken op totdat het niet meer vriest.hij gaat dan niet meer af.totdat het een week of 2 niet meer vriest.dan gaat die af en blijft ie af(tenzij het na een maand nog heel hard gaat vriezen).niet de ene week wel andere week niet dan 500 gram en dan 100 gram dan weer 200 dan weer 300 dan weer 100 dan weer 500.hij krijgt 1 deken en verder mag ie zijn eigen vacht regelen.

een paard is prima in staat zijn eigen vacht te regelen, en als jij constant bezig bent met dekens op af meer minder.dan weet een paard ook niet meer wat ie moet. weerstand was idd geen goede benaaming

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:15

Citaat:
Mijn paard gaat in een hoekje van de paddock staan als hij het koud heeft, gooi ik er een extra deken op dan is hij weer fris en fruitig. Als jouw paard schopt bij het dekens opleggen dan ligt het misschien wel aan de manier waarop je ze opgooit

Je moet mijn paard eens blij kijken als ik met een extra dekentje aan komen zetten als hij weer eens met zijn haartjes recht overeind staat. Jij kunt net zo goed helemaal geen deken gebruiken, hij moet het met die ene deken doen, en de rest zoekt hij zelf maar uit? Laat het hem dan helemaal lekker zelf uitzoeken, en belemmer hem daar niet in. Klopt, een paard is prima in staat zijn eigen vacht te regelen, maar hij denkt niet bij zichzelf, ik ben veel in training mijn haren moeten kort blijven.

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:21

ShannaY schreef:
Citaat:

Je moet mijn paard eens blij kijken als ik met een extra dekentje aan komen zetten als hij weer eens met zijn haartjes recht overeind staat. Jij kunt net zo goed helemaal geen deken gebruiken, hij moet het met die ene deken doen, en de rest zoekt hij zelf maar uit? Laat het hem dan helemaal lekker zelf uitzoeken, en belemmer hem daar niet in. Klopt, een paard is prima in staat zijn eigen vacht te regelen, maar hij denkt niet bij zichzelf, ik ben veel in training mijn haren moeten kort blijven.

dat stal uit schoppen was bij het idee van.....

als het vriest leg ikbij mijzelf ook een extra deken op.en dus bij mijn paard ook.dunne 200 gramms en hij heeft altijd heerlijk berevachtje.en hij heeft het nooit koud.zoals die van jullie

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:24

quandor schreef:

dat stal uit schoppen was bij het idee van.....

als het vriest leg ikbij mijzelf ook een extra deken op.en dus bij mijn paard ook.dunne 200 gramms en hij heeft altijd heerlijk berevachtje.en hij heeft het nooit koud.zoals die van jullie

Moet er geen tong uitsteek smiley bij?
sorry, maar het komt een beetje kinderachtig over, je laatste zinnetje.
De ene wil een paard met berenvacht, de andere wil dat niet, klaar!
Dit topic gaat niet over het wel of niet opleggen van een deken, niet om te discussieren of een deken wel goed is.. Als jij het goed wil doen moet je die winterdeken er ook afhalen, want dat is lekker natuurlijk

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:25

amen shannay en ymke!
quandor:laat je paardje het dan zelf uitzoeken!laat hem dan zijn eigen temperatuur regelen,maar belemmer hem niet door de ene keer wel en de andere keer niet een deken op te leggen!vriesweer of geen vriesweer...
eens de mijne op stal komt;gaat het dik deken op en dat word niet veranderd.paarden met dekens moet je een beetje helpen omdat ze geen wintevacht hebben,maar de paarden die deze wel hebben, belemmer je er alleen maar mee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:30

Amen!!! #Ymke#!!

Maar zo'n topic over die dekens...snap ik niet helemaal...want de ene stal is warmer dan de ander - en niet alle paarden zijn 'tzelfde....
sommige paarden krijgen snel een dikke vacht en andere niet....

Als je je eigen paard een beetje kent - weet je wat je moet doen.....

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:32

superwoman:ze staat nog dag en nacht buiten,dus de warmte van de stal zal hier weinig terzake doen buiten is het wel ongeveer dezelfde temperatuur dacht ik (zo'n 16-17 graden)
ze heeft een dunne vacht,en nee,ik wist dus niet wat ik moest doen hè,anders zou ik dit topic niet openen...

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:35

meia luna leer lezen.ik haal mijn deken er niet constant af en leg hem er weer op.ik vindt het absurd dat je een paard een deken op legt met 20 graden.helemaal die regendekens die niet ademen.

ik heb zelf een volbloedje en die hebben over algemeen dunne huid, maar toch lukt het hem prima.

maar goed dit is mijn laatste bericht.

jullie luisteren toch niet naar wat ik te vertellen heb, dus zie niet nog een nut om hier te blijven banketstaaf.kan niet zo goed tegen mijn kat praten,die luisterd toeminste

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 13:40

quandor schreef:
als het eenmaal vriest krijgt ie zijn deken op totdat het niet meer vriest.hij gaat dan niet meer af.totdat het een week of 2 niet meer vriest.dan gaat die af en blijft ie af(tenzij het na een maand nog heel hard gaat vriezen).

Ik citeer...
je spreekt jezelf een beetje tegen,niet?

ik open een topic met de vraag welk deken ik nu ga opleggen,dan vraag ik toch niet of jij het er al dan niet mee eens bent dat ik deken opleg?open dan zelf een topic met de titel"ben jij voor of tegen dekens" en dan zullen we daar verder praten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:54

Tuhan schreef:
waneer denken jullie dat ik mijn paard het beste kan scheren, het is de eerste keer en hij begint nu te verharen en heeft dus een ongevoerd regendek op

Ik laat de mijne in november scheren denk ik. Ik laat het liever niet scheren als het al super koud is namelijk. Ik wil ook maar 1 x scheren omdat hij zwart en het ziet er niet uit als je die laat in het seizoen nog een keer scheert.

Tot die tijd doe ik altijd wel gewoon een deken op omdat hij anders een nog dikkere vacht kweekt.

Barbara_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:03

Een ongevoerde regendeken kun je eigenlijk bijna altijd wel opleggen zonder dat ze gaan zweten (zolang het geen 30 graden is).
Ik ken een vriendin die is in australië geweest, daar stonden de paarden met 30 graden met dekens op om hun vacht superkort te houden, ook kregen die paarden allemaal make-up op voor keuringen enzo! Niet normaal!

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:11

ben ik nu de enigste bij wie de paarden nog geen deken op hebben ?:S

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:13

Ik heb nu al dag en nacht een zomerdeken op.
Ze kwam namelijk ook al in de wintervacht.
ze zweet niet onder de deken dus ik denk dat ik het goed doe.

quandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:42

MeiaLuna schreef:
quandor schreef:
als het eenmaal vriest krijgt ie zijn deken op totdat het niet meer vriest.hij gaat dan niet meer af.totdat het een week of 2 niet meer vriest.dan gaat die af en blijft ie af(tenzij het na een maand nog heel hard gaat vriezen).

Ik citeer...
je spreekt jezelf een beetje tegen,niet?

ik open een topic met de vraag welk deken ik nu ga opleggen,dan vraag ik toch niet of jij het er al dan niet mee eens bent dat ik deken opleg?open dan zelf een topic met de titel"ben jij voor of tegen dekens" en dan zullen we daar verder praten.

hoe groot is de kans dat het een maand later nog gaat vriezen?ik heb het nog niet mee gemaakt.

maar goed ik hou van mijn paard een paard en als het echt hard vriest verwen ik hem met een deken