Vonden jullie het moeilijk ,een bijrijdster nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re: Vonden jullie het moeilijk ,een bijrijdster nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:32

Ik vond het heel moeilijk om mijn paard uit handen te geven maar ben blij dat ik het toch gedaan heb. Ik heb 2 jonge stalgenootjes gehad en dat ging redelijk maar uiteindelijk klikte dat niet. Hiernaast had ik een oud collega'tje die op zoek was naar een leasepaard. Dat leasepaard is er nooit gekomen want ze is nu al 2 jaar mijn bijrijdster. Als er iets is hoor ik het meteen, ze heeft op eigen initatief les. Vorig jaar stond mijn paard stil met een blessurre en kwam ze toch een paar keer in de week een stukje wandelen, het is toch zo'n 35 km enkele reis. Nee deze bijrijdster is haar gewicht in goud waard. Ze heeft bijna volledige vrijheid en weet precies wat wel en niet kan. door haar heb ik de tijd om nog 2 andere paarden te rijden.
Kortom het heeft lang geduurt maar ik heb de juiste gevonden en ik hoop dat ze nog lang blijft.

goede afspraken maken is erg belangrijk, bij ons gaat dat nu bijna vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:29

Buiten het feit om dat ik er geen eentje nodig heb, zou ik er ook geen 1 willen hebben. Er zijn maar heel weinig mensen (Ik kan ze niet eens op 3 vingers tellen) die op mijn paard kunnen stappen en ermee weg kunnen rijden. Ik vind het gewoon erg zonde als ik iemand zie aankloten op mijn paard, en zit dan niet met een lekker gevoel thuis. En als ik het wel zou willen, zou ik niet eens een gegadigde vinden, ze zullen er misschien opstappen, maar oppakken en wegrijden, en serieus aan het trainen slaan durven ze niet. Wat heb ik er op dat moment aan? Ik train zelf elke dag, ik werk fulltime, ben nu wat eerder thuis, maar op mijn vorige werk zat ik vaak van half 9 tot half 7 op mijn werk. Dan eten, omkleden en naar me paard, zaken zoals als een vriend ect komt daarna. Ik heb nu eenmaal voor een paard gekozen, dus ik doe hem ook zelf. Zelfs met vakantie heb ik moeite om iemand te kunnen vinden die echt doet wat ik ook doe, en daar baal ik ontzettend van..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:30

ik heb daar totaal geen moeite mee!
ik heb zelf niet voldoende tijd om mijn beestej aandacht en beweging geven,nu is dit een fjord,die het prima vind als ik niet rij,als hij maar z'n natje en droogje krijgt(staat zoizo elke dag buiten)
maar ik denk maar zo: als ik er iemand anders gelukkig mee kan maken,waarom niet!
ik was vroeger ook de koning te rijk,met een verzorgpony!
ook met mijn 2 kwpners heb ik altijd een bijrijder gehad!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:37

het probleem is dat het heel moeilijk is om hogerop te komen met rijden zonder eigen paard, zeker in een gebied zoals hier waar de verzorgpaarden schaars zijn. Dan kom je automatisch uit bij de jonge dieren of echte rotzakken waar niet iedereen op durft om te rijden. Het is mij al vaak gebeurd dat een paard zodra hij braaf was en lekker liep onder mijn kont uit verkocht werd, zodat ik dus nooit de mogelijkheid heb gehad om hoger dan l niveau te komen. De paradox is dus dat je pas echt goed technisch leert rijden op een eigen paard, maar als je die hebt zoek je geen verzorgpaard meer . Ik heb ook niet echt de mogelijkheid gehad om lessen te nemen met mijn bijrijdpaarden, had dat wel heel graag gewild.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:10

Ik zou niet anders willen!

Ook ik heb een draversruin. Ik heb hem al tien jaar en ik heb al acht jaar een bijrijdster/verzorgsters. Inmiddels heb ik twee paarden en ook twee bijrijdsters/verzorgesters. In de jaren verschillende gehad, want sommigen kregen in de loop der tijd een eigen paardje. Super leuk voor ze en ik gun ze het van harte, maar (snif) een goede verzorgster vinden is niet eenvoudig.

Toen ik op school had, zag ik al snel in dat ik iemand erbij nodig had. Hoewel Duke (draver) niet het makkelijkste paardje is om te rijden, heb ik totaal geen problemen of er moeite mee als er iemand anders op rijdt. Mits ik deze persoon dus vertrouw en dat vertrouwen moeten ze wel winnen bij mij, maar dan mogen ze ook alles met hem doen. Maar schaden ze dat vertrouwen dan is het gelijk over. Ik wil met een gerust hart iemand alleen kunnen laten met m'n paarden. Kan dat niet, dan houdt het op.

Bovendien stonden de paarden bij mijn ouders en ik was alleen. Altijd maar alleen. Het is wel gezellig als er nog iemand bij is. Dat stimuleerde mij ook meer. Bovendien ben ik ook wel iemand die het een ander graag gunt. Ik vind het geweldig om zo'n meisje een plezier te doen en ik heb daar ook voordelen aan.

Iedere zaterdag zijn we met z'n drieen en doen we alle klusjes (uitmesten, invetten, schoonmaken, etc) doen we samen. Ik hoor dan gelijk wat de anderen die week allemaal gedaan hebben met de paarden. Altijd super gezellig! Niemand komt dan ook zomaar aan mijn zaterdag. Die is voor mijn paarden en de meiden. De driejarige rijd ik alleen omdat we die dus nog aan het inrijden zijn. Maar de anderen longeren hem wel eens. En de anderen helpen ook met hem door te poetsen en vast te houden als we op de weg lopen enzo.

Ik ben zelf 25 en heb één verzorgsters van 15 en één van 37 en dat is onwijs leuk! Een jonge enthousiaste lieve meid en een oudere vrouw met verantwoordelijkheidsgevoel en zorgvuldige en ook enthousiaste meid (met aanhangwagenrijbewijs, ook handig als je die zelf niet hebt).

Ze voeren, mesten, zette binnen en buiten, rijden, krijgen les en rijden dus ook voor mij met de trailer. Ideaal! Ik ben er zelf ook wel vier tot vijf keer in de week, maar het geeft me een hoop rust. Zo, en nu is het verhaal wel lang genoeg....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:06

behalve mijn instructrisse en mijn moeder rijd er niemand anders op mijn paard. omdat ik dan niet zo´n goed gevoel heb...ik zit me dan heel de tijd te ergeren aan dingen die diegene "fout" doet,nee dat in niets voor mij

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 16:59

mirgino schreef:
bobbie1 schreef:
Bedankt voor al jullie reacties. Het gaat om een draverruin,die net een half jaar onder het zadel is,en net het galopperen onder de knie krijgt enzo,daarom heb ik er ook wat meer moeite mee,omdat ie alles nu nog aan het leren is.Maar goed voor het paardje is het beter. Ik maak nu ook genoeg tijd voor hem,kom vaak 2 keer per dag.Maar ik trek het gewoon niet meer,en mijn honden willen ook aandacht.

juist met een draver zou ik het doen!

Gino was ook een uitgekoerste draver,en heeft toen hij van mijn vriendin was alles moeten leren.
en zij was maar al te blij dat ze een bijrijdster gevonden had die dat ook erg leuk vondt.
ze zijn samen aan de slag gegaan met hem en hij kon later ook een proefje lopen.

toen hij na 6,5 jaar van mij werdt is hij weer omgeschoold naar westernpaard,ik had toen een meisje wat western erg leuk vondt.
en zij sprong ermee,iets wat ik niet meer durfde!

dravers zijn wel vaak wat eenkennig,het moet dus wel klikken zowel als met jou als met je paard.

succes ermee!

Haha, eenkennig? Dan heb ik zeker die uitzondering op de regel, Desperado is echt een allemans vriend
Ik heb ook een bijrijdster en dat gaat erg goed.
Groetjes Saskia

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:06

Haha, eenkennig? Dan heb ik zeker die uitzondering op de regel, Desperado is echt een allemans vriend
Ik heb ook een bijrijdster en dat gaat erg goed.
Groetjes Saskia

dan heb jij geluk gehad dat het gelijk klikt.
toen mijn vriendin hem nog had m,zijn er 3 mensen wezen proefrijden waar het absoluut niet mee klikte
hij was toen erg dwars en ging er vandoor!
hij nam ze echt zwaar in de maling en toen het vrouwtje kwam wat hem 4jr gedaan heeft ging het vanaf dag 1 prima.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:14

ik vond het heel erg moeilijk. maar zelf had ik geen zin meer om willem naast mijn full time baan ook nog eens full time te doen.
vaak was het wel een paar dagen ff snel willem doen en lekker snel naar huis. dat vond ik niet eerlijk tegenover hem.

ik heb nu een bijrijdster voor 2 dagen en het gaat super! de klik is er met willem. ze zegt zelf dat ze vaak bang is dingen fout te doen en daarom graag les wilt hebben.

ik vertrouw haar blind. willem krijgt nu 7 dagen in de week de tijd die hij verdient en ik ben blij omdat ik 2 keer lekker ff niet hoef. zij is blij omdat ze een leuk paard te rijden heeft.

en als ik het te druk heb met mijn werk is ze bereid de smid of de veearts of iets voorme op te vangen...

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:53

Al 24 jaar zit ik dagelijks tussen de paarden. Nu heb ik dit paard al 4,5 jaar en zelf ingereden en dergelijk. Vanwege omstandigheden (als een huis in je eentje kopen bijv) heb ik gewoon een lichte financiele steuntje in de rug nodig. Leuk om een bijrijdster erbij te hebben vind ik het niet, maar om bij elke kleine tegenslag voor de keus te staan om je paard helemaal weg te moeten doen is het ook niet. Dan maar delen en iets meer lucht om ook eens wat leuks voor het dier te kopen.
Het is niet dat ik het niet zelf op kan brengen en er dus totaal afhankelijk van ben, maar geeft me wel iets meer lucht.
En ach inmiddels kan ik de positive dingen er ook wel bij bedenken hoor. Komt allemaal vast wel goed.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:56

Ik ga nog altijd mee, aangezien het paardje pas net ohz. is en haar dus niet alleen weg wil sturen. Maar als het zou moeten, stuur ik haar er zo mee weg.

bobbie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 07:11

Ik heb het niet gedaan,heel stom maar ik heb haar afgebeld. Ik kan het gewoon niet

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:55

Het is niet iets wat je zomaar beslist denk ik, ik heb zelf eerst een goede vriendin op mijn paard laten rijden wat achteraf toch niet zo`n goede combinatie leek. Daarna heb ik goed overwogen of ik wel weer een bijrijdster wilde nemen. Ik werk 40u per week, thuis een eigen bedrijf en had een jong eigenzinnig paard die zijn beweging wel nodig heeft. Bij toeval kwam ik min of meer iemand tegen die haar 2 jaar gereden heeft. Het is belangrijk dat t goed klikt tussen jou en de bij rijder maar ook tussen de bij rijder en het paard.

Sinds 6 maand rij ik mijn eigen paard zelf weer, ik had wel weer overwogen iemand te nemen die haar verder door kon rijden maar ik wil niet de ene bijrijder na de ander verslijten en waar vind je iemand die erg gemotiveerd is, serieus is en voor altijd blijft? Ik denk nergens Heb nog er aan gedacht om mijn instructrice haar te laten rijden, tot die een keer zei, kom eens met haar op de clubles gewoon mee hobbelen. Sindsdien rijd ik haar 5x per week zelf en blijkt het prima te gaan naast een fulltime baan van 40u per week en een eigen bedrijf. Het is gewoon een kwestie van plannen.

Nu heb ik wel 3 eigen paarden waarvan 2 onder zadel, voor mijn andere paard heb ik wel een bijrijdster. Zij kwam al ruim een jaar bij ons op stal altijd te helpen maar echt een rijpaard hadden we niet voor haar. Mede door haar inzet en enthousiasme hebben we na aankoop van ons nieuwe paard haar gevraagd of zij die wilde rijden. Ze volgt lessen en komt elke dag stipt ook op de dagen dat ze niet rijd komt ze kijken of verzorgen.

Ik zou niet snel jan alleman bij huis meer halen, volgend jaar gaat mijn jonge merrie (dan 3) onder zadel. Ik twijfel nog of ik haar zelf zal rijden of dat ik haar door iemand zal laten rijden, een ding weet ik wel zeker, als er voor haar een andere bijrijder komt ik niet voor de eerste beste zal kiezen. Momenteel hebben we t idee om haar samen te gaan rijden, 3 paarden voor 2 mensen moet wel te doen zijn...

Succes met tvinden van een geschikte bijrijder, mocht je toch nog van gedachte veranderen. Mijn tip wel, geef men wel de tijd aan elkaar te wennen, en zegt je gevoel nee....volg je gevoel. Voor hetzelfde geldt vind je een geweldig persoon voor je paardje en heb je er geen omkijken meer naar.