Jonge beginnende ruitertjes worden gedrilld ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Jonge beginnende ruitertjes worden gedrilld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:33

SANEX schreef:
Gel*l achter iemand om.. vind ik niet, ik noem geen namen, niemand word hier persoonlijk zwartgemaakt, ik noem gewoon een voorbeeld en vraag of anderen dit herkennen

Ik had het niet over jou hoor, maar over de ouders.
Als ze het idee hebben dat hun kind het niet goed doet bij die instructrice dan spreek je erover met zo iemand of je zoekt een ander les - vind ik

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 11:45

KiWiKo schreef:
Ik probeer het voor de ponyruiters buiten dat het leerzaam moet zijn ook leuk te houden Ik geef les op een rijvereniging en daar hebben we ook een ponyles. Soms gaan we alleen spelen, tikkertje, wie het eerst aan de overkant is, zonder zadel enz... Vaak ook echt rijtechnisch rijden Ik probeer ze postitief gevoel te leren herkennen, dus door middel van "dat heb je goed opgelost, of daar dat is een goed moment" te prikkelen dat moment meer op te zoeken. Maar ook als er iets niet goed gaat probeer ik dat ook een beetje lachend te brengen, Zoals een pony die tijdens het wijken keihard over de buitenschouder wegliep.......... " keihk nou pleurt ie om met een lach erbij, met vervolgens de oplossing erachteraan.

dat was voor de toeschouwers ook heel leuk

Wel beloof ik altijd dat we de laatste 10 minuten even tikkertje gaan spelen zonder zadel ALS ze goed hun best hebben gedaan, en das LEUHEUK

das niet gewoon leuk maar de meiden hebben stuk voor stuk de slappe lach

En ze hebben ook allemaal het gevoel dat ze iets nieuw hebben geleerd, dus das ook niet verkeerd. Ik kreeg van Nicole te horen dat ze heel tevreden was met hoe ze zelf gereden had, ze kwam met een goed gevoel eraf! En das niet altijd gemakkelijk met die sterke Haf, hij wil nog wel eens dwars door d'r heen drammen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:07

Urielle schreef:
SANEX schreef:
Gel*l achter iemand om.. vind ik niet, ik noem geen namen, niemand word hier persoonlijk zwartgemaakt, ik noem gewoon een voorbeeld en vraag of anderen dit herkennen

Als ze het idee hebben dat hun kind het niet goed doet bij die instructrice dan spreek je erover met zo iemand of je zoekt een ander les - vind ik

Ja maar als lekenouder spreek je de instructrice/instructeur niet snel tegen hoor.
Ik had een hele tijd geleden ook mensen in de winkel, genverstand vn paardrijden, maar de dochter zat op een manege waar ze nog weleens konden brullen.
En moeder zei dat, met naam van de manege etc. erbij en vroeg er ook bij of dat normaal was.

Die mensen hadden zelf niets met paarden, en wisten ook neit of dit de normale manier van doen was.

Moet zeggen dat het meisje van die ouders het best kon hebben, een beetje strenge aanpak, en daar was ze het zelf ook mee eens

Zelf vond ik de strengste instructeurs op onze manege het fijnst les geven, dan kwam je er af en had je ook echt iets gedaan, op mijn 11de kreeg ik mijn eigen paard en een dril instructrice, en ik heb ook huilend op het paard gezeten, maar dat motiveerde mij, hoe harder zij zei dat wij nergens zouden komen op deze manier hoe meer ik wou bewijzen dat wij dat wel zouden doen.
leuke is natuurlijk wle dat het lukte

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:12

ik vind die strenge aanpak eigenlijk helemaal niet zo positief. Vaak is het wel dat de kinderen heel goed begrijpen dat als ze tijdens de les op hun lazer krijgen ze na de les gewoon weer vrienden zijn met de instructeur/trice
Maar toch, paardrijden is léuk, paardrijden is vóelen en je niet druk maken of de instructrice nu boos is of niet. Daarbij komt dat kinderen al snel een minderwaardigheidscomplex krijgen zonder een positieve benadering, met alle gevolgen van dien.
Een positieve manier van lesgeven bereikt in mijn ogen véél meer!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:34

Ik heb er zelf ook een beetje mee te maken, maar dan geef ik les aan mijn nichtje waarvan haar pony hier staat, meisje is net 10 jaar. Was ook bang in het begin doordat het allemaal iets te hard ging (pony kopen, meisje nog te weinig ervaring, ging fout, enz.) We (ik voornamelijk ) moest haar weer vertrouwen geven in de pony enzo. In het begin heel veel complimentjes, rustig aan doen. Toen ze het weer leuk vond nieuwe dingen leren en foutjes aangeven. Natuurlijk heel veel complimentjes blijven geven. Ze zijn echt superhard vooruit gegaan en ze heeft er weer ontzettend veel lol in!

Waar ik toch best een beetje trots op ben.

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 13:51

Dat is erg vervelend
Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt maar toch ben ik wel erg onzeker
durf noooit als eerste iets voor te doen op de manege en ben ook bang om iets fout te doen
Als ik een wedstrijd heb ben ik heel bang dat ik iets fout doe en als ik dan iets fout doe schiet ik helemaal in de stress hoe dit gekomen is weet ik niet

Maargoed dwaal een beetje af van het onderwerp

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:05

Urielle schreef:
SANEX schreef:

En dan nog is het geen gel*l.
Die mensen zijn leek.

Stel ik kom met mijn paard bij een DA en ik ben als leek daar.
Hij verteld me zijn advies.
Ik kom thuis en ik vertrouw het niet helemaal.
Dan is het toch logisch dat je ergens een sec opinion aanvraagd??
Voor mij is mijn paard wel belangrijk genoeg dat ik het beste voor haar wil.
En die ouders willen waarschijnlijk ook gewoon het beste voor haar kind!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:30

Buiten dit alles vindt ik wel dat kinderen in Nederland weinig discipline wordt bijgebracht en dus ook niet kunnen verdragen, omdat ze anders worden opgevoed dan vroeger. Let wel, ik zeg niet beter of slechter. Maar de nieuwe generatie kinderen in Nederland is wel een slag apart als ik het allemaal zo lees op diverse sites. Op school is er ook al totaal geen discipline meer en op manèges heet een instructrice nu een "juf"????? De afstand en het respect wat we vroeger ervaarden, is er gewoon niet meer.
Natuurlijk is het allemaal wel leuker voor de kinderen, maar maak je zo niet zelfingenomen softies? Vraag ik me dan wel eens af.

Ik ben wel een "zachte intructrice" dus ik doe lekker me aan het moderne gebeuren, hoor. Maar of het goed is, weet ik eigenlijk niet. Daarom volg ik deze discussie.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 14:58

Toen ik als beginnertje begon 20 jaar terug werd er ook altijd alleen maar gegild en gebruld. Ik geloof dat ik het eerste half jaar elke keer jankend op mijn paard zat. Mijn ouders hadden er geen verstand van en het hele paardengebeuren boeide ze niet, dus brachten me weg en haalden me op.
8 jaar later ben ik ergens anders gaan rijden. Ik wist niet wat ik hoorde toen ik eens een complimentje hoorde.
Ik had altijd alleen maar gehoord wat fout was en in collone achter elkaar aan gesjokt. Niet om mijzelf nu zielig te vinden hoor, dat helemaal niet, maar ik denk dat dit niet meer van deze tijd is. Ook zonder te gillen kan je duidelijk maken wat je bedoelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:30

Lusitana schreef:
Buiten dit alles vindt ik wel dat kinderen in Nederland weinig discipline wordt bijgebracht en dus ook niet kunnen verdragen,

Dat 'dus' lijkt me onzin. Kinderen kunnen een 'goede' discipline best verdragen. Discipline die op een open maar standvastelijke manier wordt uitgedragen.

De 'discipline' van vroeger (een autoritair figuur die afblaft en eventueel zelfs aan lijfstraffen doet) is in elk geval niet goed. Nooit. Deze discipline kunnen kinderen nooit echt verdragen, vroeger niet en nu niet, dat kinderen meerdere keren huilend op hun paard zitten zegt al genoeg, toch?

Lusitana schreef:
Maar de nieuwe generatie kinderen in Nederland is wel een slag apart als ik het allemaal zo lees op diverse sites.

Ach, er zijn ook hordes beleefde en welopgevoede kinderen, het mediabeeld is ietsjes overdreven. Maar er zijn meer excessen ja. Ergens vergeten mensen het opvoeden helemaal. Het 'vrije' opvoeden van de jaren 70 had een soort van filosofie en samenhang achter zich, die zijn weggevallen. Op school is het

Lusitana schreef:
Op school is er ook al totaal geen discipline meer en op manèges heet een instructrice nu een "juf"????? De afstand en het respect wat we vroeger ervaarden, is er gewoon niet meer.

Ik weet niet wat er mis is met 'juf' - dat is een vrij normale term voor iemand die lesgeeft.
En respect (en ook afstand) zit niet in eerste instantie in een naam. Dus dat maakt niet zoveel uit.

Lusitana schreef:
Natuurlijk is het allemaal wel leuker voor de kinderen, maar maak je zo niet zelfingenomen softies? Vraag ik me dan wel eens af.

Ik ben wel een "zachte intructrice" dus ik doe lekker me aan het moderne gebeuren, hoor. Maar of het goed is, weet ik eigenlijk niet. Daarom volg ik deze discussie.

Ten eerste is ongebonden vrijheid helemaal niet leuker voor kinderen. Kinderen houden van duidelijkheid, dus enige strengheid is juist positief. Maar die strengheid hoeft niet ruw of negatief of gemeen te zijn. Gewoon duidelijk is meestal genoeg, en als je hart voor je leerlingen hebt, en ze aanmoedigt en bijstaat, dan volgt de rest haast vanzelf.

Ten tweede worden de kinderen er geen 'softies' van, juist niet. Door op een positieve manier maar met duidelijke regels om te gaan met kinderen, leren ze hoe ze zelf invloed hebben. Zelfvertrouwen maar niet op de manier 'ik mag en kan alles' maar op een verantwoordelijke manier.
"Soft" zijn meestal mensen met weinig zelfvertrouwen.

(Ok, misschien iets te diep voor het topic, maar toch)

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 18:11

shadow0 schreef:
Lusitana schreef:
Buiten dit alles vindt ik wel dat kinderen in Nederland weinig discipline wordt bijgebracht en dus ook niet kunnen verdragen,

Dat 'dus' lijkt me onzin. Kinderen kunnen een 'goede' discipline best verdragen. Discipline die op een open maar standvastelijke manier wordt uitgedragen.

De 'discipline' van vroeger (een autoritair figuur die afblaft en eventueel zelfs aan lijfstraffen doet) is in elk geval niet goed. Nooit. Deze discipline kunnen kinderen nooit echt verdragen, vroeger niet en nu niet, dat kinderen meerdere keren huilend op hun paard zitten zegt al genoeg, toch?

Lusitana schreef:
Maar de nieuwe generatie kinderen in Nederland is wel een slag apart als ik het allemaal zo lees op diverse sites.

Ach, er zijn ook hordes beleefde en welopgevoede kinderen, het mediabeeld is ietsjes overdreven. Maar er zijn meer excessen ja. Ergens vergeten mensen het opvoeden helemaal. Het 'vrije' opvoeden van de jaren 70 had een soort van filosofie en samenhang achter zich, die zijn weggevallen. Op school is het

Lusitana schreef:
Op school is er ook al totaal geen discipline meer en op manèges heet een instructrice nu een "juf"????? De afstand en het respect wat we vroeger ervaarden, is er gewoon niet meer.

Ik weet niet wat er mis is met 'juf' - dat is een vrij normale term voor iemand die lesgeeft.
En respect (en ook afstand) zit niet in eerste instantie in een naam. Dus dat maakt niet zoveel uit.

Lusitana schreef:

Ten eerste is ongebonden vrijheid helemaal niet leuker voor kinderen. Kinderen houden van duidelijkheid, dus enige strengheid is juist positief. Maar die strengheid hoeft niet ruw of negatief of gemeen te zijn. Gewoon duidelijk is meestal genoeg, en als je hart voor je leerlingen hebt, en ze aanmoedigt en bijstaat, dan volgt de rest haast vanzelf.

Ten tweede worden de kinderen er geen 'softies' van, juist niet. Door op een positieve manier maar met duidelijke regels om te gaan met kinderen, leren ze hoe ze zelf invloed hebben. Zelfvertrouwen maar niet op de manier 'ik mag en kan alles' maar op een verantwoordelijke manier.
"Soft" zijn meestal mensen met weinig zelfvertrouwen.

(Ok, misschien iets te diep voor het topic, maar toch)

AMEN!

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 19:17

Welke manege is dit?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:30

Ik had graag nog even willen reageren in dit topic, maar ik zie dat shadow0 het precies zo verwoord heeft als ik had willen doen.

Kan het alleen maar roerend met haar eens zijn.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-05 22:14

Wow, wat een reacties! Niet verwacht dat dit zo zou gaan, maar wel leuk om te lezen dat er verschillende meningen en ervaringen zijn.

Te poeslief is idd ook niet goed, dat weet ik van mezelf, als ik niet soms even ganadeloos wordt wakker geschud zak ik terug in mijn rijstijl.
Maar de manier waarop dat wakker schudden gebracht wordt kan in mijn ogen ook nog positief, wel streng, kordaat, maar niet afkrakend. Met afkraken bereik je naar mijn mening niet veel. En idd uitleggen wát er dan fout gaat en wat je moet doen om het wel goed te doen, i.p.v alleen maar te brullen dát het fout gaat. Dat schort in heel veel trainingen vind ik, of het nou om beginners op een manege gaat, of om een wedstrijdruiter met priveles, er wordt te vaak alleen maar op de fouten gewezen, maar niet verteld wat er aan gedaan moet worden om het te verbeteren.

janinetjjj schreef:
Welke manege is dit?

Dat weet ik niet en als ik het wist zo ik het niet noemen, daar gaat het helemaal niet om namelijk, het gaat om een bepaalde manier van lesgeven, niet om wie of waar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 22:20

SANEX schreef:
Met afkraken bereik je naar mijn mening niet veel. En idd uitleggen wát er dan fout gaat en wat je moet doen om het wel goed te doen, i.p.v alleen maar te brullen dát het fout gaat.

Oftewel de algemene feedbackregels.

Breed toepasbaar, maar idd niet altijd toegepast.