Lusitana schreef:Buiten dit alles vindt ik wel dat kinderen in Nederland weinig discipline wordt bijgebracht en dus ook niet kunnen verdragen,
Dat 'dus' lijkt me onzin. Kinderen kunnen een 'goede' discipline best verdragen. Discipline die op een open maar standvastelijke manier wordt uitgedragen.
De 'discipline' van vroeger (een autoritair figuur die afblaft en eventueel zelfs aan lijfstraffen doet) is in elk geval niet goed. Nooit. Deze discipline kunnen kinderen nooit echt verdragen, vroeger niet en nu niet, dat kinderen meerdere keren huilend op hun paard zitten zegt al genoeg, toch?
Lusitana schreef: Maar de nieuwe generatie kinderen in Nederland is wel een slag apart als ik het allemaal zo lees op diverse sites.
Ach, er zijn ook hordes beleefde en welopgevoede kinderen, het mediabeeld is ietsjes overdreven. Maar er zijn meer excessen ja. Ergens vergeten mensen het opvoeden helemaal. Het 'vrije' opvoeden van de jaren 70 had een soort van filosofie en samenhang achter zich, die zijn weggevallen. Op school is het
Lusitana schreef:Op school is er ook al totaal geen discipline meer en op manèges heet een instructrice nu een "juf"????? De afstand en het respect wat we vroeger ervaarden, is er gewoon niet meer.
Ik weet niet wat er mis is met 'juf' - dat is een vrij normale term voor iemand die lesgeeft.
En respect (en ook afstand) zit niet in eerste instantie in een naam. Dus dat maakt niet zoveel uit.
Lusitana schreef:Natuurlijk is het allemaal wel leuker voor de kinderen, maar maak je zo niet zelfingenomen softies? Vraag ik me dan wel eens af.
Ik ben wel een "zachte intructrice" dus ik doe lekker me aan het moderne gebeuren, hoor. Maar of het goed is, weet ik eigenlijk niet. Daarom volg ik deze discussie.
Ten eerste is ongebonden vrijheid helemaal niet leuker voor kinderen. Kinderen houden van duidelijkheid, dus enige strengheid is juist positief. Maar die strengheid hoeft niet ruw of negatief of gemeen te zijn. Gewoon duidelijk is meestal genoeg, en als je hart voor je leerlingen hebt, en ze aanmoedigt en bijstaat, dan volgt de rest haast vanzelf.
Ten tweede worden de kinderen er geen 'softies' van, juist niet. Door op een positieve manier maar met duidelijke regels om te gaan met kinderen, leren ze hoe ze zelf invloed hebben. Zelfvertrouwen maar niet op de manier 'ik mag en kan alles' maar op een verantwoordelijke manier.
"Soft" zijn meestal mensen met weinig zelfvertrouwen.
(Ok, misschien iets te diep voor het topic, maar toch)