Wat vinden jullie van cross-country?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Re: Wat vinden jullie van cross-country?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:40

zo bedoel ik 't ook niet ik zeg alleen dat ik 't nooit zou doen, en je alleen maar een verkeerd beeld krijgt van mensen die aan cross doet door de media die een vreselijke foto in de krant (bijvoorbeeld) zetten van een paard die weer is ongelukkig ten val komt Dus van mij mag je echt hoor, ik vind 't ook wel mooi om te zien, maar verder zou ik er zelf nooit aan beginnen!

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:41

Té onnatuurlijk: dat geldt toch voor alle top-sporten? (dus niet alleen paardensport) Wat is dan je stelling? 'Topsport moet niet kunnen?' (ik maak graag de discussie helder)

*edit: dit is dus eigenlijk een vraag voor de TS*

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:42

Ik ben het met alle bovenstaande argumenten die vóór het crossen zijn opgesomd eens.

Ik rijd zelf ook cross en ik heb een pony die met een jong meisje op internationaal nivo loopt. Dat zijn de hindernissen die jij op tv hebt gezien, alleen dan op pony-formaat
Ik realiseer me ter dege dat wanneer hij een been breekt het ook gewoon afgelopen is (stuk van deze zin heeft nog eens als titel boven een krantenartikel over die pony gestaan). Als ik daar bij nadenk word ik al zowat ziek van verdriet....maar ik weet ook dat deze pony veel verdriet zou doen door hem niet meer te laten crossen!! Op zijn 6de liep hij Z2 dressuur, maar hij is pas echt goed gaan dressuren toen hij de afwisseling van het crossen kreeg.

Kortom: veelzijdige training, opbouw in de wedstrijden (de paarden die jij op tv zien zijn dus echt de allerbeste), en hele enthousiaste paarden.
Bovendien blijkt uit onderzoek dat er meer paarden een been breken in de wei dan in de cross (en nu staan er natuurlijk meer in de wei dan dat er crossen, maar toch...)

Weet je waar ik medelijden mee heb? Die dressuurpaarden die in de Z lopen en 1 uur per dag hun stal uitkomen om door een 100 kilo wegende trut met stang en slof op de kop getrokken te worden en ieder weekend 2 van die boring proefjes te lopen waar de baas toch nooit tevreden over is en dus thuis nog maar langer gaat zitten bonken en sleuren...maar das natuurlijk offtopic

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:43

Nikki_jimmy schreef:
ik vind 't ook wel mooi om te zien, maar verder zou ik er zelf nooit aan beginnen!

dat klinkt alweer heel anders

zelf zou ik bijvoorbeeld nooit aan western beginnen...

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:43

Ach van mij mag topsport best bestaan, maar ik ben gewoon niet iemand die ergens extreem in zou willen uitblinken.. mijn argumenten heb ik al gegeven:
-onnatuurlijke hoogtes
-de media die cross een slechte naam geeft

Verder hoeft niemand zich aangevallen te voelen om mijn ideeën over cross, of over topsport, maar ik ben gewoon geen voorstander van..

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:44

ik heb ook nooit beweerd dat anderen 't niet mochten doen alleen omdat ik 't zelf me paard niet zou aandoen, dat is ook weer heel wat anders marieketencate

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:45

Dus eigenlijk hebben we geen discussie, maar wordt is dit een topic waarin iedereen zegt wat die wel of niet leuk vindt.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:45

sommige dingen op western gebied vind ik ook niet écht kunnen, sliding stops, na een stuk of 10/20 sliding stops zijn de gewrichten van een paard naar ze gootje.. en ook nu weer, ik vind 't leuk om te zien, maar zou er nooit aan beginnen!

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:46

Jep daar komt 't wel opneer ...

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:49

Cross-Country, Militairy en SGW... is dat allemaal het zelfde ? (sorry.. beetje off-topic).
Ik heb er niet echt een mening over, maar ik vind wel dat als je gewoon weet wat je aan het doen bent, Cross niet echt gevaarlijk is. Wat veel hier inderdaad al zeggen, dressuur en springen (en eigenlijk alle paardensporten) brengen risico's met zich mee. En ik ben het er met 100% mee eens, dat als je je paard gelukkig wilt houden heel veel moet afwisselen. Ik rij dan dressuur, maar wil ook gaan springen en ik rij ook erg veel buiten. Of ik speel spelletjes met mijn pony, probeer daarmee ons wederzijds vertrouwen omhoog te krikken. Zaterdag ga ik voor het eerst Polo Crosse, maar het lijkt me ook wel geweldig om eens echt te crossen (het soort cross waar dit topic over gaat). Weet iemand misschien een plek in de buurt van Erm/Emmen/Assen om eens te gaan kijken ? Wil zo veel mogelijk nieuwe dingen doen met mijn pony. Ik heb een tijdje op een pensionstal gestaan, en daar was een vrouw met een Z-dres paard. Maar het enige wat ze met dat paard deed was in de bak rijden. Elke dag de zelfde rondjes, oefeningen. Soms longeerde ze... in de zelfde bak..... Ze reed ook echt nooit buiten (heb het miss 1 keer gezien in de 2,5 jaar dat ik daar was) en DAT noem ik pas zielig. Dat paard vergeet gewoon dat hij paard is. Het wordt een voorgeprogrammeerde machine. Ik denk dat juist Cross er erg voor geschikt is om een paard weer paard te laten zijn ...

*edit: Wooo... er zijn ineens tig reacties gekomen voor ik dit kon plaatsten ! *

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:53

Nikki_jimmy schreef:
ik heb ook nooit beweerd dat anderen 't niet mochten doen alleen omdat ik 't zelf me paard niet zou aandoen, dat is ook weer heel wat anders marieketencate

Citaat:
ik bedoel, als je wéét dat er vreselijke dingen kunt gebeuren, dan begin je er toch niet aan?

Nou ja, je zegt wel min of meer dat je het afkeurt dat anderen dat risico wél nemen....

weet je, ik denk dat er veel excessen zijn in alle takken van sport. ik houd bijvoorbeeld ook niet van het geprik en getrek van sommige Anky-volgelingen, het barreren van topspringpaarden en het over de toeren jagen van endurancepaarden met de dood als gevolg. Het valt me echter op dat juist in de eventing-tak relatief 'natuurlijk' met paarden wordt omgegaan. Je gaat echt niet met een ongetraind of onbekend paard de cross in....of zoals Alice eens zei: "het paard is mijn levensverzekering"

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:54

Jah ik vind cross wel leuk om te doen, maar niet zo hoog, en niet zulke rare dingen.. daarnaast doe ik heel veel afwisseling met mijn paard hoor! Ik rijd dressuur spring af en toe, buitenritten vrijheidsdressuur los gooien vrij springen en gewoon aparte oefeneningen, longeren ga zo maar door.. om alleen maar een band te maken tussen mij en mijn paard.. ik vind 't wel waar hoor, tuurlijk moet je wel een beetje een paard paard laten zijn, daarom spring ik zo nu en dan over dingen heen (kleine boomstammetjes enz) maar ik en mijn paard zijn niet zulke helden...

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:57

marieketencate schreef:
Nikki_jimmy schreef:

Citaat:
ik bedoel, als je wéét dat er vreselijke dingen kunt gebeuren, dan begin je er toch niet aan?

Nou ja, je zegt wel min of meer dat je het afkeurt dat anderen dat risico wél nemen....

weet je, ik denk dat er veel excessen zijn in alle takken van sport. ik houd bijvoorbeeld ook niet van het geprik en getrek van sommige Anky-volgelingen, het barreren van topspringpaarden en het over de toeren jagen van endurancepaarden met de dood als gevolg. Het valt me echter op dat juist in de eventing-tak relatief 'natuurlijk' met paarden wordt omgegaan. Je gaat echt niet met een ongetraind of onbekend paard de cross in....of zoals Alice eens zei: "het paard is mijn levensverzekering"

Jah dat was verkeerd geformuleerd dat als je weet etc.. maar ik bedoel ik zou 't niet doen met mijn paard omdat ik die risico's niet wil lopen, tuurlijk mogen anderen dat soort dingen best doen, maar jah ik keur 't niet af.. ik zal mensen die crossen niet zo aanspreken van: "Hej jij dierenmishandelaar, je gaat toch niet CROSSEN?!"
Dat bedoel ik er ook niet mee, ik bedoel er alleen meer dat ik mijn paard dat niet aan zou doen om over van die "enge" dingen heen te springen..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:59

Ik vind het niet zielig. Die paarden hebben erg veel afwisseling in de training en ik denk dat ze het zelf ook best leuk vinden.
Ze maken inderdaad weleens hele vervelende vallen dus daarom zou ik er zelf ook nooit aan mee doen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:59

Ik vind het vaak enger dan mijn paarden

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:00

zo denk ik er ook over, ik vind 't niet zielig, alleen als ze van die vervelende vallen maken, maar dat heb je met alles wel... daarom zoek ik 't niet op, me paard is nogal een klungeltje

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:01

Mijn paard verschilt blijkbaar veel van jouw paarden, want hij is een vreselijke schijterd, maar hij vertrouwd me wel voledig(gelukkig)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:02

Ik heb het vroeger altijd in Ierland gedaan, maar hier in NEderland eigenlijk nooit.. IK zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen! haha, en mijn paard is er denk ik ook verre van geschikt voor, het is een mietje eersteklas. Iemand een idee hoe ik in de buurt van Rdam ermee in aanraking kan komen?

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:03

miss_jumpy schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen, ik sluit mij volledig bij Lielle aan!!

Vervolgens komt er een heel verhaal

Ik sluit me verder niet in de 'discussie' aan maar ben het met de voorstanders voor de sport eens. Gezien de argumente ze geven zijn die 20x sterker dan de mensen die vinden dat het gevaarlij kis.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:12

omdat ik een van de weinige ben die erop reageren, en waarom zijn die sterker? ik wil gewoon niet dat soort ongelukkige ongelukken opzoeken, want mnijn paard is een klungel, misschien als ik een paard had die er meer gemaakt voor zou zijn, zou ik het hebben gedaan.. Ik weet 't niet, verder zou ík 't gewoon niet doen, want je ziet gewoon zulke erge dingen.. dat wil ik mijn paard niet aandoen, moet er niet aan denken.. Maar van mij mag iedereen doen wattie leuk vind Absoluut geen problemen mee.. zolang 't voor 't paard leuk blijft

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:34

Sorry maar dit kan ik ook niet uitstaan..
heeft niemand hier die er tegen is de olympische spelen gezien? Wat dacht je van dat paard dat over een hindernis ging en verkeerd neer kwam? die is met een trailer het parcours afgevoerd..(inslapen weet ik niet meer cker maar zoiets staat me nog bij)
Paarden springen van nature over boomstammen of iets dergelijks..En als een paard het niet vertrouwt stopt ie wel..waar dacht je dat die weigeringen vandaan komen?
En ook die recreatieruiters die roepen het hoeft allemaal niet op zo'n hoog niveau en je brengt je paard in gevaar..
ik ken iemand die een buitenritje aan het maken was en op het asfalt op een steentje uitgleed..Met zn 2en onderuit..het is allemaal net goed gegaan maar dat soort dingen kunnen ook verkeerd aflopen..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:44

Elsemiekje schreef:
miss_jumpy schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen, ik sluit mij volledig bij Lielle aan!!

Vervolgens komt er een heel verhaal

Ik sluit me verder niet in de 'discussie' aan maar ben het met de voorstanders voor de sport eens. Gezien de argumente ze geven zijn die 20x sterker dan de mensen die vinden dat het gevaarlij kis.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:47

Nou moet ik als SGW ruiter ook wel reageren

Ik sluit me bij al mijn collega crossers aan.

Nikki-jimmy, mijn (cross)pony heeft zijn pees voor 70% gescheurd in een o zo veilige dressuurles tijdens de uitgestrekte draf.
Ik kan nu dus nooit meer met hem springen en crossen => een minder werwillige pony, omdat hij zijn ei niet kwijt kan.
Mijn nieuwe paard vind crossen ook helemaal geweldig.

Tulandro, in het voorjaar is er van de regio west altijd een speciale cursus voor beginnende paarden. Staat tzt op www.sgw-eventing.nl

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:52

eigenlijk denk ik, om even op marieketencate d'r verhaal verder te gaan, dat als er een keer een ernstig ongeluk volgt, dat misschien voor het paard nog altijd niet het "ergste" is.

Want ik leef ook liever een leven volgepropt met leuke dingen, ook als dat iets korter is, dan een leven achter de geraniums. Deze paarden kennen meestal een leven van goede verzorging, veel beweging, vaak veel weidegang (want wij sgw-ers zijn niet TE zuinig op onze paarden door ze niet in de wei te durven zetten), goede conditie (= lekker in je vel zitten), veel afwisseling, veel galop! En dat is nog 100X beter dan een langer leven van paarden die nooit ergens anders komen dan in diezelfde binnenbak en 23 uur per dag te staan in die binnen stal. Soms moet je ook gewoon een beetje risico (BEETJE dus!!) nemen om het leven leuker te maken!! Dat is dan de adrenaline die Lielle ook al noemde, mensen hebben het nodig, paarden ook! Alleen krijgt de een al een adrenaline shot van een stapritje, dan ander rijdt liever een cross

Maar goed, ik denk ook dat onze goed en evenwichtig getrainde paarden vaak juist een lang leven hebben. Want eenzijdige slijtage hebben ze in ieder geval niet!!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:19

Ik had eerst getypt dat je als paard beter kunt sterven terwijl je iets doet wat je heel gaaf vindt, dan een heel lang saai leven te hebben...maar dat leek me misschien te wreed in deze discussie, maar nu jij er toch mee komt

dat neemt niet weg dat wanneer je het ziet gebeuren niet vreselijk is...zo zag ik een paar jaar geleden in Lummen tijdens de **cross een paard dat al bloedend aan kwam galopperen. Ruiter had niets in de gaten en het publiek maande hem tot stoppen....paard heeft liters bloed staan uitproesten en werd daarna afgevoerd, vreselijk om te zien en iedereen was er kapot van. Paard had echter geen pijn en stond er vrolijk met de oortjes naar voren bij te kijken. Was dus ook niet gevallen oid, maar had iets van een longbloeding