zijn er al bokkers die hun paard hebben geschoren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zijn er al bokkers die hun paard hebben geschoren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:15

Ik lees dat er mensen zijn die hun tinker scheren. Mag ik vragen waarom je een tinker koopt? Deze paarden scheer je toch niet?

Ik heb nog nooit een tinker gezien die niet zweet, zomer en winter altijd doorweekt, maar om dan te gaan scheren, vat ik even niet. Tinkers horen toch veel haar te hebben?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:25

Waarom zou je een Tinker niet mogen scheren Russel? Ik scheer mijn Haflinger ook, al vind ik haar wintervacht hardstikke mooi. Ze krijgt het gewoon te warm tijdens het werk. Het gaat me niet eens perse om het zweten, maar om het feit dat ze er dan zelf geen plezier meer in heeft.
(en vrouwen scheren toch ook hun benen? Die haren horen er ook ).

On topic: ik scheer pas in oktober, als het weideseizoen afgelopen is. De afgelopen week heeft ze het flink warm gehad, maar nu is het een stuk koeler, en ik wil haar graag zo lang mogelijk 24/7 buiten laten.
En ook al is ze heel gezond, ze heeft nu al zoveel haar als een KWPN-er in de winter. Maar ook de NRPS-ers en draver bij haar in de wei hebben al flink veel haar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:34

Ik zou niet weten waarom je een Tinker die bijv. endurance loopt niet zou kunnen scheren om hem te helpen zijn warmte makkelijker kwijt te raken, en een Fjord/Haflinger/New Forest/NRPS'er/KWPN'er/vuilnisbakker wel.

Zweten is in de endurance geen probleem, maar warmteregulatie staat wel in direct verband met het zakken van de hartslag. En de hartslag is een factor waarop je in die sport direct wordt afgerekend. Daarom wordt er in onze sport geschoren. Ook de Arabische volbloeds uit Europa die afgelopen januari aan het WK in de woestijn hebben deelgenomen, werden voor een groot deel geschoren. En dan heb je het over volbloedjes met een relatief dun vachtje.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:50

Ik zou een tinker of andere koudbloed met veel haar juist eerder scheren als een warmbloedje. Door die enorme vacht hebben veel sneller last van de warmte. En als je voor een koudbloed kiest kies je voor het geheel en niet voor alleen het haar. Ik zou mijn shetten ook liever met een wat dunner vachtje zien, had ik dan gewoon maar geen shetten moeten nemen? beetje krom vind je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 16:38

De mensen die ik hier met Tinkers zie, zien het als knuffelpaarden. Ik heb niet zoveel verstand van tinkers, eerlijk gezegd zijn het ook niet mijn paarden. Er staan er hier een paar op de wei, staan idd op de wei, meer wordt er niet mee gedaan. Ik kan mij voorstellen dat je ambities hebt, zoals bv endurance, dan reist bij mij de vraag waarom een tinker. Een tinker heeft zo zijn beperkingen. Braaf zijn ze, maar meerdere ponies/paarden zijn braaf.

Enkele mensen die ook een tinker hebben gekocht, is een rage aan het worden, hebben zilt aan rijervaring, hun keuze is daardoor tinker geworden. Er heerst een soort idee als je een paard wilt en je kunt niet rijden, hebt geen ambitie hier veel tijd in te steken, kopen een tinker.

Vandaar mijn reaktie, waarom een tinker scheren. Zie ik wel eens tinkers voorbij komen, ook op bokt, krijgen kiloos brok, geschoren ed., heel leuk als ze er dan een sportpony van maken, maar de tinker is er eigenlijk oorspronkelijk niet voor bedoeld geweest.

Hoooo, krijg weer heel bokt over mij heen, de haflingers (vind ik geen vergelijk, is persoonlijk) en de fjorden, meer vergelijk. Die kunnen ook M lopen, waarom dan geen tinker. Jaaaa, ook die. Toevallig ook die wel eens, maar niet die ik hier zie lopen.

Mijn houd het nl dan bezig als je sport met je pony, fanatiek sport, waarom een tinker, die zijn tegenwoordig ook niet goedkoop meer.
De tinker die ik ken zweet al na 5 minuten stappen en een paar rondjes draven. Ook in de winter. Moet ze dan gaan scheren? Als ze eens in de week wat rondjes doet in de bak of een rondje van een half uurtje in de bossen? Als ik haar dit zeg, lacht ze me vierkant uit, het is een tinker hoor, roept ze dan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:21

Sommige mensen kopen niet een bepaald ras met het doel er een bepaalde sport mee te beoefenen. Die mensen zijn al in het bezit van een bepaald ras en denken 'laat ik eens kijken of ik er meer uit kan krijgen dan iedere dag datzelfde buitenritje'. Laten we het 'grenzen verleggen' noemen. Maar dat is een andere discussie, lijkt me.

Graag terug on topic: wie heeft zijn paard al geschoren?

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:07

fresco schreef:
Ik scheer juist altijd zo laat mogelijk zodat ik niet twee keer hoef te scheren...
scheelt een hoop werk en stress voor het paard!

Dat is natuurlijk ook weer geheel paardafhankelijk. Mijn shet (en fjord trouwens ook) vindt het heerlijk om geschoren te worden, hij staat echt te genieten of gewoon te slapen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 09:26

Er is een centraal topic over scheren gekomen omdat VMR nogal overspoeld werd met scheertopics.
Ik zet dit topic op slot graag daar verder gaan.