Eerder meegemaakt? Paard wil de wei niet in....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Re: Eerder meegemaakt? Paard wil de wei niet in....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 09:37

Ik ben het hier absoluut mee eens. Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik hem op de wei zag en me realiseerde wat er met dit soort paarden gebeurt....

En wat betreft de de tijd of moeite die het me zal kosten is niet mij teveel. Ik hou enorm veel van dit dier en heb er alles voor over om hem gelukkig te zien. Hij geeft mij zoveel en wij als mensen zijnde zijn hier vanantwoordelijk voor en zie het dus ook als mijn verantwoordelijkheid om hem weer te leren paard te zijn.

Maar val me hier alsjeblieft niet op aan want ik voel me er als schuldig genoeg over. Het deed me echt zo'n pijn hem gewoon echt in paniek te zien raken bij iets wat voor een gelukkig paard de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:40

Super van je

En wat dat betreft mag er over de denkwijze van de paarden in Nl wel eens wat veranderd worden (geen aanval op jou)
Hierdoor weten veel mensen niet beter, dan dat veel op stal staan gewoon is en kan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:40

Ik heb bij twee paarden meegemaakt dat ze de wei niet in wilden. Eens bij mijn pony. Hij was wel gewend in de wei en wilde graag buiten staan, maar hij was erg bang voor een van de paarden in de wei. Dat paard was echt geschift (een tiran): die ging in volle galop van de ene kant van het grote weiland naar de andere kant om mijn pony te bijten en op te jagen. Ik kreeg mijn pony daardoor echt 'met geen stok' de wei in en ook niet eruit als dat paard tussen ons en het hek stond. Het probleem was opgelost toen hij niet meer met dat betreffende paard in de wei hoefde.

Het andere voorbeeld dat ik ken is een merrie die met de fles was grootgebracht. Toen ze voor het eerst in de wei kwam was er niets aan de hand. Ze was wel wat bang voor de andere paarden maar dat leek goed te gaan. Tot dat we wegliepen... toen kwam ze ons achterna DOOR DE SLOOT heen! Wij haar geruststellen (ahum: belonen dus ), afspuiten en weer terug de wei in. Lopen we weg, springt ze wéér door de sloot.

Haar hebben we eerst een paar dagen op stal gehouden en toen met mijn pony in een klein (10 x 20 m) afgezet stukje weiland gehouden. Dus met schrikdraad erom heen en niet grenzend aan een sloot. Voor het draad had ze gelukkig wel respect. Wel liep ze de hele dag te ijsberen en na een dag was er al een hoefslag (diepe geul) gevormd.

Toen ze daar een beetje gewend was, na een week of zo, hebben we een hoek afgezet in de wei van de andere paarden en haar daar laten wennen. Daarna (we waren 5 a 6 weken en veel hekken verplaatsen en gedoe verder) kon ze bij andere paarden in het land.

Deze merrie stond overigens in haar vorige pension ook 'zonder problemen' (volgens zeggen) bij de andere paarden in het land. Ik had trouwens echt niet gedacht dat het nog goed zou komen, gelukkig had ik het mis.

Ik zou zeggen rustig opbouwen en misschien eerst alleen in de wei zetten, in een aangrenzend stukje. Dat hij niet van de wei kan genieten is duidelijk, maar ik denk dat je met veel geduld je paard (psychisch) wel kunt helpen. Uiteindelijk wordt hij daar wel gelukkiger van. Een 'loopdier' zoals een paard is fysiek gezonder als hij de hele dag kan doen waarvoor hij 'gemaakt' is, namelijk lopen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:52

Dit soort paarden zijn eigenlijk geen paard, zeker zo'n veulen wat met de fles grootgebracht is. Die vermenselijken, voelen zich fijner bij de mens dan bij de paarden want die kennen ze niet.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 10:03

Dat is ook iets waar ik weleens aan heb zitten denken.... Diego is nu ook veel gekker op mensen dan paarden. Als ik hem met paarden liet snuffelen vond hij dit wel leuk maar daar was hij ook zo op uitegekeken terwijl hij van mensen geen genoeg kon krijgen.
Als ik met een groepje mensen stond te praten met hem in mijn handen was hij altijd helemaal op zijn gemak.

Hij zal weliswaar niet met de fles zijn groot gebracht maar eigenlijk is het te erg voor woorden niet?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:51

niet altijd heeft dit te maken met het op stal houden!! Zoals ik al schreef kwam mijn hengst elke dag buiten, en toen hij klein was stond hij zelfs tussen de merries in de kudde. Tot hij daar te oud voor werd. Toen is hij alleen de wei op gegaan, maar altijd naast de andere paarden, zodat hij toch niet helemaal alleen zou zijn. Naarmate hij ouder werd werd hij zo popie jopie dat hij niks wou missen van alles wat hij zag. Dat werd erger en erger. Ik wijt het aan het testosteron gehalte wat bij hem echt heel hoog was. Na de verhuizing naar duitsland was het zowaar nog erger geworden. Logisch als je niets kan verwerken door al die "herrie" in je hoofd.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 11:04

Voor de TS. Ik ben erg blij dat je zelf inziet wat er met je paard aan de hand is. Ik zal je daar ook echt niet op aanvallen. Mijn bericht was alleen om je duidelijk te maken wat wij mensen onze paarden aandoen. Dat jij toegeeft het probleem van je paard te erkennen en er aan te willen werken is al een hele grote stap. Hier heb ik veel respect voor.

Ik zou je graag wat tips willen geven (via pb) als je daar interesse in hebt. Al kan ik je niet verzekeren dat ze allemaal goed of snel werken, het is het proberen waard.

Voor Sherwood. Het gaat niet om het stallen van een paard. Iedereen weet dat het slecht is voor een paard als hij langdurig alleen opgesloten is op stal. Het gaat veel verder. Ook een paard dat juist veel buiten staat, maar toch alleen is zorgt ook voor veel problemen. Het is voor een paard niet genoeg om een ander paard op een afstandje te zien staan. Ook niet als ze aan elkaar kunnen neuzen. Er moet interactie zijn tussen paarden. Ze moeten aan elkaar kunnen zitten, samen kunnen spelen, elkaar kunnen aanraken, ze moeten de dominatie kunnen bepalen en zich veilig kunnen voelen.

Er wordt momenteel gelukkig steeds meer gekeken naar het houden, verzorgen en opvoeden van een paard. Maar nog steeds gaat hier veel mis. Er wordt niet genoeg gekeken naar de behoeftes van een paard, maar meer naar het gemak van de mens. Ik hoop dat dieren ooit rechten zullen krijgen en vooral dat er beter naar ze wordt geluisterd/gekeken, zodat ze een dierwaardiger bestaan zullen krijgen...

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 13:31

Ik heb je pb't Tittel

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 13:44

Heb je pb gelezen en je terug gepb't.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:49

Citaat:
Het gaat veel verder. Ook een paard dat juist veel buiten staat, maar toch alleen is zorgt ook voor veel problemen. Het is voor een paard niet genoeg om een ander paard op een afstandje te zien staan. Ook niet als ze aan elkaar kunnen neuzen. Er moet interactie zijn tussen paarden. Ze moeten aan elkaar kunnen zitten, samen kunnen spelen, elkaar kunnen aanraken, ze moeten de dominatie kunnen bepalen en zich veilig kunnen voelen.

Dat klopt helemaal

Ik heb zelf het bewijs in de wei staan

Ik heb iets minder dan een jaar in een pension stal gestaan waar de paarden allemaal alleen, naast elkaar in de wei stonden.
Ze stonden de hele dag in de wei, dus ik dacht, dat is toch ook lekker.

Maar voorheen stond Kawa altijd in een groep, dus nooit alleen.
Nou dat duurde daar ook niet lang, want het was maar 1.10 hoog afgemaakt, dus tjoep, bij het paard langs hem stond hij

naar 1.40 afgemaakt, hup tjoep, zelfde dag nog
Toen naar zeker 160, toen is hij een week blijven staan.
En ging toen met zijn snorharen stroom tellen
tik...tik...tik-onder de draad door, van 50 cm

Hoezo kudde dier?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:34

Even over het feit van de hengsten, ben er ook op tegen dat hengsten vaak alleen worden gehouden...
Bij ons op stal staan 2 hengsten, aan de ene kant van de stal hebben we een enorme lap grond waar de merrie's en ruinen in verschillende groepen staan.
Aan de andere kant hebben we een wei van ongeveer 80x30 hier staan de hengsten in...
Ik snap niet waarom hengsten vaak constant binnen gehouden worden, hengsten met ruinen is vaak helemaal geen probleem, of een hengst met meerdere hengsten (althans de ervaringen die ik hiermee heb...)
Hengsten zijn ook paarden die sociaal contact nodig hebben

Verder ga ik zo'n beetje met de rest mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:50

We kunnen een bus gaan huren, om ergens heen te gaan

idd, ik denk zeker dat het wel kan een hengst ergens bij te zetten.
Maar als je dan stallen hebt, waar het maar amper mogelijk is de merries en ruinen dagelijks een flinke tijd buiten te hebben, hoef je daar met een hengst al helemaal niet aan te komen.
En dan vind ik het egoisme van de iegenaar om een paard hengst te houden.

heb je zelf de plek, of een stal waar hij dan buiten kan met andere samen, word het verhaal heel anders

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:07

de reden dat hengsten vaak alleen staan is omdat ze nogal ruig spelen. Dat zorgt regelmatig voor (lichte) verwondingen, en omdat hengsten representatief moeten zijn en blijven kan dat niet. Mijn hengsten die rustig zijn staan in de kudde met andere hengsten ruinen. Maar de gene die er een beetje wild mee omgaat mag alleen in zijn vakanties (2 keer een maand per jaar) tussen andere hengsten staan.

overigens is het zo dat als je een kudde hengsten en ruinen samen hebt staan, en je moet er elke dag 1 uit halen om te rijden, er steeds weer even een korte strijd is als ie weer terug komt in de wei. Als is ie er maar een paar uur uit geweest, toch moeten ze weer even wild doen. Over het algemeen geen probleem, maar met de wat wildere hengsten toch weer een risico op een kras. Max heeft altijd krassen op de verkeerde plek, namelijk onder het zadel of op de plek van de singel. Toch niet iets waar je op zit te wachten als je elke dag wilt rijden, en shows hebt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:31

En dat is helaas vaak de keuze die er gemaakt wordt. Wordt er gekozen voor het paard (zijn welzijn en behoeftes) of wordt er gekozen voor en door de eigenaar (uiterlijk, prestatie, ambitie).

Iedereen maakt zijn eigen keuzes en we zullen het nooit allemaal met elkaar eens zijn. Maar ik heb bewust een keuze gemaakt voor en door mijn paarden.

Zij hebben er niet voor gekozen mijn bezit te zijn, maar dit is ze opgelegd. Ik vind dat ik het dan op zijn minst aan ze verplicht ben!

Ik heb mijn 2 merries en 1 ruin (1 KWPNer en 2 Fjordenpaarden) in de winter aan huis staan. Ze staan met zijn 3en bijelkaar. Ze hebben een gezamelijke uitloop en inloopstal. In de zomer (april t/m november) staan ze met meerdere paarden en pony's in een weiland. Helaas staan hier 2 paarden in die afwijkend gedrag vertonen. Dit komt beide door toedoen van de eigenaren. Helaas kan het paard er niks aan doen dat ze zo verpest zijn door de mens, maar wij (en onze paarden) zijn er de dupe van. En spreek je ze eroven aan, dan maken ze je voor vanalles uit. Ze willen dan niet toegeven dat zij het probleem zijn, want je paard de schuld geven is het makkelijkste om te doen.

Mijn 2 shetlanders (een hengst en een ruin) staan bij kennissen verderop. Zij hebben een grasland dat verdeeld is in meerdere stukken. Er staan wat bomen op en er is een mogelijkheid tot schuilen in de winter (inloopstal).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:34

runningkawa schreef:
En wat dat betreft mag er over de denkwijze van de paarden in Nl wel eens wat veranderd worden (geen aanval op jou)
Hierdoor weten veel mensen niet beter, dan dat veel op stal staan gewoon is en kan.

Bij mij op stal denkt men dat paarden veel blijer worden als ze alleen met mooi weer buiten staan. Ik vraag me af waar die denkwijze vandaan komt... misschien omdat we zelf liefst met slecht weer binnen zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:49

Laat ik zeggen dat ik eerst ook dacht dat de paarden regen verschrikkelijk vinden
Zeker als het zo lang regende en ze er de hele dag in stonden

Kawa stond ook altijd zo zielig in de regen, kontje er tegen in en hangend hoofd naar beneden, arm dier

Nu kan hij naar binnen, samen met zanda
Maar het valt nog mee dat als het regent er nog geen penny's langs zijn geweest, want ze staan mooi in de wei in de regen, kontje er tegen in en hangend hoofd naar beneden

Met de dazen staan ze op stal en gaat het dan regenen zijn er minder dazen en gaan ze juist in de regen naar buiten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:52

Bij mij kunnen ze ook schuilen, maar dat doen ze eigenlijk meer voor de wind dan voor het water....... Ace gaat lekker liggen en de rest staat er omheen met de kont in de nattigheid...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:40

tittel alles leuk en aardig, maar dit moet me nu echt even van het hart.
Je komt hier binnen met ik wil je wel helpen maar eerst moet ik "dit" even kwijt. En dan komt er een preek waar de TS geen behoefte aan heeft, en waarvan ze al langer op de hoogte was. Vervolgens wil je alleen je tips via pb geven, zodat wij niet mee kunnen lezen? Als ik jou reacties zo lees denk ik dat je eigen paarden ook wat te kort komen. 2 paarden bij elkaar is geen kudde. En 3 paarden bij elkaar ook niet. Mochten er dan in de zomer 2 verknipte paarden bij komen, dan maakt dat niet veel goed.
Vervolgens geef je af op mensen die voor hun paard beslissen. Doe jij dat niet dan? Jou ruin is toch ook geen hengst? Het blijven gedomesticeerde dieren. Ze kunnen dus blijkbaar tegen op stal staan. Niet dat het juist is om je paard 23 uur per dag op stal te zetten, maar je bent niet alleen maar goed bezig als je je paarden op de wei dumpt. Er zijn nou eenmaal paarden bij die serieus niet van regen houden, en paarden die het heerlijk vinden om even op stal te staan.
2 voorbeelden. Als ik de leidende merrie (chrystal) uit de wei wil halen hier (staat tussen 6 andere paarden op een vette wei van 2 hectare) gaat ze me voor naar de stal, want DAAR wil ze wel even in staan. Ook als dat helemaal de bedoeling niet is. Zo erg vinden ze dat dus niet.
Max begint te schreeuwen zodra het regent. Net zo lang tot hij naar binnen mag. Hij HAAT regen. Wordt er chagerijnig van en wil niks liever dan naar z'n stal, en dat terwijl hij ook heel graag buiten staat. Met dazen is het precies het zelfde.

Dit wilde ik even kwijt. Ik vond je nogal hoog van de toren blazen, en had dus verwacht dat jou paarden in een grote kudde stonden, op vet gras. Je hebt wel gelijk in de meeste dingen daar niet van, maar de manier waarop je het brengt is alles behalve prettig.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:37

Go Sherwoord Go Sherwood!
Helemaal mee eens, niks aan toe te voegen!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:43

gelukkig! Ik dacht al dat ik de enige was die me daar aan ergerde.
Iedereen geeft hier tips in het topic zelf, en geeft geen preken als voorwaarde voor het ontvangen van de tips. En Tittel stuurt het via pb. Wat is er zo speciaal aan die tips dat wij niet mee mogen lezen? Niet dat dat zo vreselijk storen is op zich, want ik denk dat de beste en meeste tips al gegeven zijn, maar het gaat gewoon om de air waar ik zeer slecht tegen kan.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:37

haha inmiddels wordt mij via pb wel duidelijk dat er echt meer mensen zijn die er zo over denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:47

Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje triest van als ik lees dat sommige paarden het enit eens fijn eer vinden om op de wei te staan in een kudde.. Dat paarden zo gewend zijn in een hokje te staan dat ze vrijheid neit meer kunnen waarderen. Ik denk eerlijk gezegd dat uitbouwen inderdaad het beste is en uiteindelijk toch een beetje geuld totdat ej paard gewend is aan de neiuwe omgeving e.d (dat kan wel een jaar duren).