Hoeveel grams vulling in de winter op een geschoren paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel grams vulling in de winter op een geschoren paar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:59

Zo raar vind ik dat niet aangezien die van mij al weer beertjes zijn

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:04

Zal Javelin goed doen om te horen is hij niet meer zo alleen om als een beertje rond te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:06

mirgino schreef:

ik ga nu met dit weer mijn pony niet met dekens in de wei zetten.
haar vacht kan het nu zelf veel beter aan dan dat je nu al met dekens gaat knoeien,de ene week is het bijna 30gr en dan weer 18gr.

en ik scheer 1x ,dat is in nov als ze op stal gaan en vaker hoeft niet.

en de vachtgroei heeft met het licht te maken!

Weleens gehoord van het feit dat het paard zijn vacht aanpast aan de natuur? Wat dus betekend dat mijn paard nu nog niet dik in zijn vacht zit, sterker nog hij verhaart zelf van de tijd dat het in de zomer kouder was, omdat het nu warmer is. Wat dus betekend dat ik nu nog geen deken opgooi. Als het kouder word krijgt hij een deken op, en die blijft dan ook op. Niet deken op en deken af. Word het dan een dag warm, dan is dat geen probleem, tegenwoordig zijn de dekens ademend, en passen ze zich aan de tempratuur van het paard aan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:09

Ja prima dat het paard zijn vacht aanpast maar waarom zijn die van dan beertjes?

Terwijl die van jou dus nog helemaal niet dik in zijn vacht zit

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:10

Bij mijn niet geschoren pony heb ik een 340 grams. Waar waarschijnlijk verder in de winter nog een 'fleece'deken onder komt en eventueel nog een winterdeken van 200 grams?

Maar ik betwijfel of het laatste nodig is

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:11

Wat voor stal je hebt is natuurlijk een grote factor.
Die van mij staat in een stal aan huis, ik gok dat het daar in de winter niet zo koud is.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:14

karoliena schreef:
Ja prima dat het paard zijn vacht aanpast maar waarom zijn die van dan beertjes?

Terwijl die van jou dus nog helemaal niet dik in zijn vacht zit

Weet je dat ik vorige jaar ook met die vraag zat. Heb toen het scheerapparaat erover heen gehaald en heeft van sept. t/m april mooi in het haar gezetten. En ja, als je eenmaal scheert zul je dat wel moeten herhalen maar goed ik wil mijn paardje het niet aandoen om met 30 graden een beertje te zijn. Dit jaar is hij begin juli geschoren want het ging echt niet meer. Ik denk dat we nooit een goed antwoord op de vraag zullen krijgen....

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:19

Marliesje schreef:
Die van mij staat in een stal aan huis, ik gok dat het daar in de winter niet zo koud is.

Misschien is dat het wel bij ons op stal. De stal grenst aan het huis en 's winters is het goed vertoeven, niet koud (buiten is het frisser) en 's zomers is het ook goed vertoeven, niet te warm (buiten is het warmer).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:22

ShannaY schreef:
mirgino schreef:

ik ga nu met dit weer mijn pony niet met dekens in de wei zetten.
haar vacht kan het nu zelf veel beter aan dan dat je nu al met dekens gaat knoeien,de ene week is het bijna 30gr en dan weer 18gr.

en ik scheer 1x ,dat is in nov als ze op stal gaan en vaker hoeft niet.

en de vachtgroei heeft met het licht te maken!

Weleens gehoord van het feit dat het paard zijn vacht aanpast aan de natuur? Wat dus betekend dat mijn paard nu nog niet dik in zijn vacht zit, sterker nog hij verhaart zelf van de tijd dat het in de zomer kouder was, omdat het nu warmer is. Wat dus betekend dat ik nu nog geen deken opgooi. Als het kouder word krijgt hij een deken op, en die blijft dan ook op. Niet deken op en deken af. Word het dan een dag warm, dan is dat geen probleem, tegenwoordig zijn de dekens ademend, en passen ze zich aan de tempratuur van het paard aan.

heb ik zeker van gehoort ,en dat merk ik ook!

mijn appie heeft nu al een aardig vachtje gekregen,en met poetsen verhaart ze ook flink.
het zal wel aan het type paard liggen!
de appaloosa van mijn vriendin verhaart ook al ,maar heeft een veel dunnere vacht dan de mijne,en in haar paard zit KWPN en in de mijne niet.

en ik weet van mensen die met de natte dagen een ademende regendeken ophadden de paarden er toch bezweet onder waren.
ook al ademen ze het is toch warm onder een deken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:08

Marliesje schreef:
Die van mij staat in een stal aan huis,
ik gok
dat het daar in de winter niet zo koud is.

Ik gok dus niet
Buiten, in de spuitstal en in de gewone stal heb ik thermometers hangen en ik let altijd heel goed op de gevoelstemperatuur. Afgelopen avonden vond ik het in mijn hempje fris en kreeg mijn paard dus al weer een ongevoerde regendeken op die er 's ochtends weer afgaat.

Zo wist ik tot nog toe altijd nog de wintervacht tegen te houden, ik vind namelijk de vacht van geschoren paarden over het algemeen altijd minder mooi dan die van beesten welke van nature dun in het haar zitten. Daarbij heb ik echt een enorme hekel aan scheren

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:28

Toen ik mijn pony geschoren had had ik er een extra zweetdeken met hals onderliggen en daarboven op een deken van ik geloof 350/400 gram. Maar mijn pony was niet echt een watje ofzo , ze heeft 5 jaar lang in een natuurgebied gelopen dus kon wel tegen een stootje volgens mij Maar ja ik reed elke dag fanatiek dus ze moest wel geschoren worden want anders duurde het gewoon te lang tot ze droog was.