Spijt van verkoop, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Re: Spijt van verkoop, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:54

Ik vind persoonlijk dat je het niet kunt maken. Als jij een paard hebt gekocht en de oude eigenaar belt plotseling dat het niet doorgaat zou je daar toch ook niet blij mee zijn? Of je verkoopt een paard en de koper belt opeens dat hij het toch maar niet doet? Handel is handel............. Weet het, het klinkt cru maar dit is mijn mening........

Het kan best zijn dat als je heel emotioneel opbelt ze misschien wel zegt dat het niet door hoeft te gaan (zou ik misschien ook doen als ik iemand huilend aan de telefoon heb), maar het principe klopt niet. Je hebt het veulen welbewust te koop gezet, een mevrouw waarvan je weet dat ze liefhebber is heeft hem gekocht, dus ik denk dat je nu niet meer terug kunt. Vind het ook niet helemaal eerlijk om te proberen op de gevoelens van die mevrouw in te werken om zo te proberen de verkoop ongedaan te maken. Bovendien, als het hard om hard gaat heb je geen been om op te staan. Dan ben je je veulen kwijt en is de relatie dusdanig verstoord dat een bezoekje er ook niet meer in zit. Wil je dat risico lopen?

Een belofte van gratis dekkingen over een paar jaar zou ik als ik die mevrouw was niet teveel op doen. Jij weet van jezelf dat je je zeker aan die afspraak zult houden, maar ik denk dat die mevrouw daar niet zoveel vertrouwen in zal hebben als je je nu niet aan de verkoop-afspraak houdt.......

Mijn advies is: bel de koper op om af te spreken wanneer het veulen gehaald/gebracht gaat worden en geef in dat gesprek aan dat je blij bent dat hij zo'n goed nieuw thuis krijgt, maar dat je het er wel heel moeilijk mee hebt en dat het met de nodige tranen gepaard gaat.......... (heel klein kansje dat ze dan zelf zegt dat als je het echt niet wilt het niet door hoeft te gaan, maar ik denk het niet)

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid. Ik weet dat het niet makkelijk is je lieveling te verkopen, ik heb een paar maanden geleden mijn vorige paard verkocht en dat viel ook niet mee. Ook ik heb getwijfeld of ik er wel goed aan deed en heb er de nodige tranen om gelaten, maar heb me elke keer voorgehouden dat ik de beslissing om haar te koop te zetten niet voor niets had genomen. 't Is niet makkelijk, maar als je weet dat ze goed terecht komt en je nog eens mag komen kijken verzacht dat de pijn wel een beetje........

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:15

oh dat wist ik niet! Maar ik zal in iedergeval voor je meeduimen! Er is vast wel een oplossing te vinden!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:59

zover ik weet is verkocht verkocht,een mondelinge koopovereenkomst is rechtsgeldig!!

je kan het aankaarten,maar als zij hem willen hebben,dan moet je het paard leveren....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 12:12

Ja, ik weet het dat hun in hun recht staan en ik officieel het veulen moet leveren. Heb ik al diverse keren aangegeven. Mijn vraag was meer hoe ik het nu het beste aan kan pakken om te vragen of de verkoop niet door gaat, en of mensen er ervaringen mee hebben.

Nog een puntje, ze zei dat ze vast ruzie zou krijgen met haar man omdat ze hem gekocht had. Zat eraan te denken om op te bellen en dan als opening te vragen of ze inderdaad ruzie heeft gehad, en dat het helemaal niet erg is als de verkoop niet door zou gaan.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:14

Waren er getuigen bij jullie mondelinge afspraak?
Zo nee, dan zou ik voor mijn paard gaan. Als ik zou moeten kiezen tussen mijn paard en het goed kunnen vinden met een vreemde dan wist ik het wel. En er zijn nog wel meer appie's te koop.
Ik heb het zelf gehad, paard mondeling gekocht, ik zou komen voor de keuring en dan het dier meteen meenemen. Op het laatst is er toen afgebeld. Tja, jammer maar er zijn nog genoeg andere paarden te koop.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:19

Misschien klinkt het cru maar er komen heus wel meer leuke veulens.
Je hebt deze afspraak nou eenmaal gemaakt en ook mondelinge afspraken zijn rechtsgeldig.
Als die vrouw haar zinnen erop heeft gezet heb je geen poot om op te staan.
En draai de vraag eens om.
Wat nou als jij ergens een mooi veulen ziet en je kunt em een goed huis bieden en je weet dat ie te koop staat en die gene spreekt mondeling af dat ie voor jou is en je hebt ook nog eens handgeld gegeven.
Dan belt diegene je vervolgens op en zegt dat ze em liever zelf houd enzo.
Hoe zou jij reageren en ga nu niet in je eigen voordeel antwoorden.
Ik vind dat je dit gewoon professioneel moet afhandelen en de volgende keer beter moet nadenken voordat je een veulen verkoopt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:23

Roxx schreef:
Ik vind persoonlijk dat je het niet kunt maken. Als jij een paard hebt gekocht en de oude eigenaar belt plotseling dat het niet doorgaat zou je daar toch ook niet blij mee zijn? Of je verkoopt een paard en de koper belt opeens dat hij het toch maar niet doet? Handel is handel............. Weet het, het klinkt cru maar dit is mijn mening........

Het kan best zijn dat als je heel emotioneel opbelt ze misschien wel zegt dat het niet door hoeft te gaan (zou ik misschien ook doen als ik iemand huilend aan de telefoon heb), maar het principe klopt niet. Je hebt het veulen welbewust te koop gezet, een mevrouw waarvan je weet dat ze liefhebber is heeft hem gekocht, dus ik denk dat je nu niet meer terug kunt. Vind het ook niet helemaal eerlijk om te proberen op de gevoelens van die mevrouw in te werken om zo te proberen de verkoop ongedaan te maken. Bovendien, als het hard om hard gaat heb je geen been om op te staan. Dan ben je je veulen kwijt en is de relatie dusdanig verstoord dat een bezoekje er ook niet meer in zit. Wil je dat risico lopen?

Een belofte van gratis dekkingen over een paar jaar zou ik als ik die mevrouw was niet teveel op doen. Jij weet van jezelf dat je je zeker aan die afspraak zult houden, maar ik denk dat die mevrouw daar niet zoveel vertrouwen in zal hebben als je je nu niet aan de verkoop-afspraak houdt.......

Mijn advies is: bel de koper op om af te spreken wanneer het veulen gehaald/gebracht gaat worden en geef in dat gesprek aan dat je blij bent dat hij zo'n goed nieuw thuis krijgt, maar dat je het er wel heel moeilijk mee hebt en dat het met de nodige tranen gepaard gaat.......... (heel klein kansje dat ze dan zelf zegt dat als je het echt niet wilt het niet door hoeft te gaan, maar ik denk het niet)

Amen.
Gewoon zo snel mogelijk wegbrengen/op laten halen en er verder niet meer teveel over nadenken.
Je hebt deze afspraak nou eenmaal gemaakt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:27

Voor zover ik begrijp stonden er andere mensen bij, getuigen voldoende dus lijkt mij. Bovendien heeft TS met dit topic zelf voor het schriftelijke bewijs gezorgd.........

Vind je eigenlijk oplossing eigenlijk de beste Neonlight: om als opening in de vorm van een geintje te vragen of ze nog ruzie met haar man heeft gehad en dat je in dat geval best van verkoop wilt afzien! Dan hoor je aan haar reactie snel genoeg of je een beetje kans maakt. Als ze gelijk reageert met: "Oh nee hoor, ik ben er dolblij mee" dan weet je genoeg en zou ik het verder niet meer proberen (zie mijn bovenstaande reactie).

Succes!!! Laat je het weten als je de mevrouw hebt gesproken? Ben heel benieuwd hoe het afloopt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:24

Als ze er op staat kan ik inderdaad geen kant op en "geef ik me direct over". Overigens zijn er geen getuigen, er waren veel omstanders maar de daadwerkelijke mondelinge verkoop heeft niemand gehoord. Wel zijn er getuigen van het handgeld.

Tja, en als de rollen omgedraaid zouden zijn.....het ligt eraan wat de reden van de koop is. In het verleden heb ik paarden gekocht waarbij ik absoluut niet van een koop zou af zien, echter heb ik ook een keer gehad waarbij iemand dus inderdaad de koop terug wilde draaien en ik hiermee in heb gestemd en het handgeld terug heb gekregen. Dat paard "moest" niet perse van mij.

Ik ga inderdaad met de bovengenoemde aanpak aan de slag, wil ook geen boeman zijn, want als ik er niet van af kan zien wil ik hem nog wel eens kunnen opzoeken.

Overigens, zo snel mogelijk wegbrengen is niet aan de orde. Ze wil hem pas op 5 maanden afgespeend hebben, en dat is pas over een maand.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:53

die vrouw heeft wel recht op je veulen maar is er niet zo aan gehecht. ik zou gewoon bellen en vertellen dat je het veulen niet kan missen en dat je er kapot van bent. die vrouw vind wel weer een ander mooi veulen. maar jij krijgt nooit meer zo'n veulen.
ga ervoor ga voor je paardje!!!!
zij heeft nog geen emotionele band met het veulen en jij wel.
ga op je gevoel af dat is echt het beste!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:05

Het gaat echt afhangen van de goede wil van die mensen. het is niet helemaal netjes om de koop nu terug te willen draaien maar mensen maken fouten en vragen is nergens bij de wet verboden. Dus dat is alles wat je kan doen.

Schraap de moet bij elkaar bel ze op en zeg dat je er echt veel spijt van hebt en handgeld en onkosten wil vergoeden. En dan hopen dat ze meewerken.

En als die mensen zeggen dat ze het veulen wel perse willen hebben dan zou ik ook proffessioneel en zakelijk zijn en het netjes afleveren. Een hele harde les maar dan heb je er in ieder geval van geleerd.

Succes

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:41

De verkopende partij heeft geen recht van terug draaien van een koop.
Mits er bepaalde afspraken zijn gemaakt (zwart op wit) en dat die afspraken niet worden nagekomen (na herhaaldelijk verzoek).

De kopende partij kan wel van de koop afzien mits er een gegronde reden voor is.
Bijvoorbeeld een stalgebrek die niet genoemt is bij de verkoop.

Ik vind het echt heel rot voor je maar je moet niet bij de pakken neer gaan zitten hoor...
Die mensen zijn waarschijnlijk dolgelukkig met jou paardje en zorgen vast erg goed voor hem..
Anders maak je een afspraak om te gaan kijken hoe en waar die staat als je dat een beter gevoel geeft..

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:12

ik zou tog met die mensen gaan praten , en dat je hem liever zelf houd..
zeg je wel als je heb gebeld?

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:48

Ik kan jou kant erg goed begrijpen, maar je kan niet verzekeren dat je hem nooit wegdoet.

Stel je nou voor dat die vrouw er helemaal verrukt van is. En het verschrikkelijk vind dat je hem terug neemt.
Maar dat ze het zielig vind voor jou en hem "terug geeft".

Als ik een veulen gekocht zou hebben. Dan zou ik helemaal in me nopjes zijn. En ik zou het verschrikkelijk vinden als de koop niet doorging. Maar omdat ik van mijn paarden zoveel houd begrijp ik wel dat een ander geen afstand zou kunnen doen.

Wat ze zei over dat ze ruzie met der man zou krijgen zie ik zo:
Ze wilde geen veulen kopen, maar was zo verliefd op die van jou.
Dat ze toch dat besluit genomen heeft.
En later op de dag heel enthousiast aan der man vertelt.
Mischien mag je zo vaak langskomen als je wilt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 22:44

Ik heb nog niet gebeld, het werd te laat toen ik thuis was, na 22:15 ga ik niet meer bellen.
Heb inmiddels informatie over die vrouw, en de manier van fokken staat me al absoluut niet aan, en schijnbaar valt de manier van omgaan met paarden ook wel tegen. En de mensen ook enigszins......degene die haar kent (heeft er overigens geen contact meer mee) zei me dat ik het zeker moest proberen, maar of ik kans maakte??? Ook op de hoogte gehouden worden zou er niet inzitten. Hopelijk ben ik morgen op tijd thuis zodat ik kan bellen, anders wordt het al gauw na het weekend (vrijdagavond Hippiade, zaterdag weer wedstrijd, heb het even heel druk). Ze hebben me zelf ook nog niet gebeld, terwijl ze snel zouden bellen over hoe en wat met afspenen. Ook mijn mail die ik heb gestuurd afgelopen weekend is nog niet beantwoord. Misschien maar goed ook, het is beter in dit geval als ik zelf contact leg.

Tja, en dat van die man....ze was zelf met verschillende paarden op de keuring zonder haar man, en was natuurlijk helemaal niet van plan om een nieuw paard te kopen. Inderdaad, ze was er voor gevallen.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:49

tja,ga nu ff niet op info van derden af!
mischien valt ze best mee!
hou een open visie,bespreek het,en anders zo snel mogelijk afspenen en weg,dan kun je verder,en vergeet je hem het makkelijkst!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:11

Mariek87 schreef:
Roxx schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 23:44

Neonlight schreef:
Ik heb nog niet gebeld, het werd te laat toen ik thuis was, na 22:15 ga ik niet meer bellen.
Heb inmiddels informatie over die vrouw, en de manier van fokken staat me al absoluut niet aan, en schijnbaar valt de manier van omgaan met paarden ook wel tegen. En de mensen ook enigszins......degene die haar kent (heeft er overigens geen contact meer mee) zei me dat ik het zeker moest proberen, maar of ik kans maakte??? Ook op de hoogte gehouden worden zou er niet inzitten. Hopelijk ben ik morgen op tijd thuis zodat ik kan bellen, anders wordt het al gauw na het weekend (vrijdagavond Hippiade, zaterdag weer wedstrijd, heb het even heel druk). Ze hebben me zelf ook nog niet gebeld, terwijl ze snel zouden bellen over hoe en wat met afspenen. Ook mijn mail die ik heb gestuurd afgelopen weekend is nog niet beantwoord. Misschien maar goed ook, het is beter in dit geval als ik zelf contact leg.

Tja, en dat van die man....ze was zelf met verschillende paarden op de keuring zonder haar man, en was natuurlijk helemaal niet van plan om een nieuw paard te kopen. Inderdaad, ze was er voor gevallen.

Ik ben dan toch heel benieuwd wat voor manier van fokken zij heeft (ik dacht dat er maar 1 manier was ) en haar manier van met omgaan met paarden.

Natuurlijk is het makkelijker om kwaad te spreken over iemand waarmee je geen contact meer hebt.
Ik zou inderdaad niet afgaan op de info van derden!
Zoals Mexx2 al zegt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 06:08

Wat een ontzettend mooi en stoer hengstveulen! Ik kan heel goed begrijpen waarom jij hem wilt houden. Hij is oogverblindend om te zien! Maar net zoals iedereen al zegt: gewoon opbellen om een afspraak te maken en het hele verhaal uitleggen...als die vrouw zo aardig is als jij denkt dan denk ik wel dat ze het begrijpt...ik duim voor je en laat ons weten hoe het is gegaan!!

Succes!!!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 06:10

Haar manier van omgaan met paarden weet ik niet, maar dit hoorde ik van iemand die erg met mij op 1 lijn zit in omgaan met paarden. Ik wil het ook niet weten, als de verkoop door gaat zal hij daar toch naar toe moeten.
En hun manier van fokken is om paarden van 1.60 te kruisen met pony's van 1.20. Dit vind ik geen fokken maar vermeerderen. Ze kijken niet naar de combinatie, maar meer van welke hengst heb ik toevallig bij de hand om op mijn merrie te zetten.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:43

Ik had toch nog een vraag:
Als je zo gek bent van dat veulen, waarom wilde je hem dan verkopen en dan nu toch weer terug kopen.

Of waarom heb je hem niet verkocht aan mensen die gewoon op afspraak bij je thuis kwamen zodat je wist wat voor mensen het zijn?
Ik hoop dat ze opnemen vanavond en dat er iets positiefs uitkomt..
Sterkte

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 07:50

Ik zou écht bellen als ik jou was, en het gewoon allemaal haarfijn uitleggen.

Straks zit ze ook nog eens op bokt, en moet ze het vanaf hier vernemen, ik zou gewoon even bellen, het zal je soms verbazen hoe begripvol mensen zijn!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:08

Als je echt gek van je veulen bent ga je SPIJT krijgen als je hem niet houdt! Ik heb zelf een keer bijna mijn shetje verkocht... We waren al onderweg naar zijn nieuwe huis. Halverwege kon ik het gewoon niet... we zijn omgedraaid en terug naar huis gegaan. Ik schaamde me zo tegenover die mensen aan wie hij verkocht zou worden dat ik, toen ik de pony terug op stal had gebracht, er naar toe gegaan ben en alles heb uitgelegd. Ze vonden het heel erg jammer maar ze begrepen het wel.
Die mensen wilden ook handgeld geven maar gelukkig had ik gezegd dat dat niet nodig was.

Ik zou wel, ALS je belt, het gewoon zeggen: ik doe het niet. Geen twijfeltaal en niet vragen, maar gewoon DOEN. Als ze ertegenin gaan heb je idd geen keus, maar je komt sterker over als je gewoon zegt dat je de koop ongedaan maakt en hun schadeloos stelt.

Voor alle mensen die zeggen dat het geen stijl is: Mee eens, maar ik vind je liefde voor een dier belangrijker dan wat wel of geen stijl is. Weg is weg en fouten maken is menselijk. Mijn shetje is nu 13 jaar bij mij en ik ben altijd nog blij dat ik hem 9 jaar geleden toch gehouden heb. Ik geniet nu nog elke dag van hem!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:04

Ik ben het eigenlijk met DinkeyGirl eens.
Wees maar niet netjes dan......als je echt zo gek bent met dit dier, en je wilt niets liever dan hem houden, dan opbellen en zeggen dat je van de verkoop afziet het handgeld retourneert met een eventuele schadeloosstelling.
Er zijn weinig mensen die dan toch de officiele paden gaan bewandelen.
Zou het wel zo correct en netjes mogelijk brengen met uitleg van zaken, alleen wel op een toon waaruit geen enkele andere mogelijkheid blijkt, anders zullen die mensen zeker proberen hem toch te kopen.

Moeilijk hoor.....heel veel succes, volg je hart!!!

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:10

Je zou het nu ook kunnen gooien op het feit dat zij geen contact met jou opgenomen heeft (wat ze dus WEL zou doen)
Nu kun jij zeggen dat de koop niet doorgaat (ofzo)