Brok, echt nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

Re: Brok, echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:24

mijn paarden krijgen naast ruwvoer, een halve kilo onbewerkte granen per dag (puur natuur van equisanum)
Daarnaast krijgt mijn kwpn'er een kilo brok per dag (sportbrok) en mais omdat hij vrij schraal is,
en mijn haflingers krijgen een handje brok als beloning.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:19

Ik vind van wel. Zelfs mijn jaarling shet hengst red het niet zonder krachtvoer.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:37

Nee hoor, niet beslist nodig. Helemaal bijvoeren is ook niet echt nodig. Ik heb mijn paarden nu al jaren ( >10 jaar) zomers (wel 24/7) alleen op gras staan.
Pas als het gras minder van kwaliteit wordt (vanaf september/oktober) en het weer guur ga ik wat bijvoeren. Maar meer dan 1 kg brok per dag krijgen ze echt niet. Ook s'winters niet. En ze doen het er goed op!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:48

Ik heb zelf een koudbloed en die geef ik zowiezo geen (of erg weinig) krachtvoer. Ze krijgt wel veel 1e kwaliteits hooi (halve baal per dag ongeveer) en peen. Als ik merk dat ze niet echt lekker in haar vel zit wil ik wel eens wat vitamine's bijvoeren.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 11:51

karoliena --> En wat zijn jouw argumenten daarvoor? Op wat voorn weilanden staan jou paarden (schraal of rijk) en wat krijgen ze als ze op stal staan bijgevoerd? (hooi, kuil)

Kebie --> Wat doe jij met je paarden? Lopen ze in de sport?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 14:54

Nee, mijn paarden lopen niet in de sport. Ik reed en rijd maximaal 4x per week, waarvan één keer een buitenrit van 2 a 3 uur.
Het zijn beide KWPN van 1.65, die dus zomers 24/7 buiten staan op natuurland. Veel (on)kruiden, geen bemesting.

Rond deze tijd wordt het gras wat minder en dan wordt de ene wat traag in het rijden en die krijgt dan ong. 3x per week een schep muesli met haver bijgevoerd. Aan de ander merk je niks, die doet het ook zonder bijvoer goed.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gemerkt dat ze vitamines tekort kwamen. Hoeven groeien goed en stevig, en de vacht wisseld ook altijd netjes. Ze hebben wel de beschikking over een zout- of mineralenblok.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:13

Om antwoord te geven op je vraag is het eerst belangrijk om precies te weten wat er in je gras zit. Pas dan kun je eventuele tekorten aanvullen met krachtvoer.
Mijn paarden krijgen alleen maar muslie van Mijten omdat dit heel "schoon" voer is.
Verder krijgen ze heel erg veel ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 16:05

Mijn rijpaard staat zomers alleen op gras met een mineralenliksteen. Moet zeggen dat we wel veel (on)kruid in de wei hebben staan en hij behoorlijk wat gras krijgt.

Hij loopt ongeveer 5 x per week een uur flinke arbeid. Ik merk verder niets aan energieverlies (heeft vaak meer ernergie als op rustige winterdagen) of dat hij in slechtere conditie raakt.

Ik begin wel heel binnenkort weer met wat krachtvoer bijvoeren, zodat hij net wat extra's heeft in de overgangperiode met verharen enzo.

Afgelopen winter leefde hij op 1.5 kilo granenmix en 1 kilo muesli en zoveel kuil als hij wil, omdat hij geen brok meer lust. Dat ging ook prima.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 16:33

Katja schreef:
Om antwoord te geven op je vraag is het eerst belangrijk om precies te weten wat er in je gras zit. Pas dan kun je eventuele tekorten aanvullen met krachtvoer.
Mijn paarden krijgen alleen maar muslie van Mijten omdat dit heel "schoon" voer is.
Verder krijgen ze heel erg veel ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer.

Mijn paarden staan op een weiland waar het volgende in zit:

16% droge stof per kg
DVE (eiwit) --> 94
VEM (energie) --> 944

saarTj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 17:39

karoliena schreef:
Ik vind van wel. Zelfs mijn jaarling shet hengst red het niet zonder krachtvoer.

hoezo?
Shetlanders hebben het toch niet echt nodig lijkt mij??
En hij werkt toch niet, als het een jaarling is?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:04

chantal_cs schreef:

16% droge stof per kg
DVE (eiwit) --> 94
VEM (energie) --> 944

Wij lieten ook altijd een analyse doen van de mineralen die erin zitten. Dan weet je ook meer over de CA:P verhouding dit is wel belangrijk als je in verhouding veel graan bijvoert.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 18:50

Katja schreef:
chantal_cs schreef:

16% droge stof per kg
DVE (eiwit) --> 94
VEM (energie) --> 944

Wij lieten ook altijd een analyse doen van de mineralen die erin zitten. Dan weet je ook meer over de CA:P verhouding dit is wel belangrijk als je in verhouding veel graan bijvoert.

Ja dat snap ik. Ik zal het eens aan mijn vader vragen of ook de mineralen die erin zitten zijn onderzocht. De gegevens haal ik namelijk uit een programma voor het voer van de koeien. Het gras wordt vaak getest.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:07

Mijn merrie, staat op zeeer schraal land, en krijgt zeer weinig kuil en geen brok.
Ze is moddervet.
Dus de mijne heeft het zeker niet nodig.
Juist in de winter heeft ze zo'n 3 kilo nodig! aan brok.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:35

Ik heb ooit eens op school ( MAS) geleerd dat een paard 3 a 4 uur kan werken op gras. Ze gingen hier uit van matige arbeid.

Ik ben ook geen voorstander van brok, mijn pony krijgt nu een halve pavo koek per dag en mijn paard ca 1kg musli en 0,5 kg mais + een halve pavokoek voor de vitamine.
Ze eten wel de hele dag gras.
Als ze 's nachts weer naar binnen gaan gaat mijn pony op dieet en krijgt mijn paard iets meer krachtvoer en veel kuil. Het kuil dat ik heb is bijna hooi, zo droog is het.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 22:12

GvdT schreef:
Ik heb ooit eens op school ( MAS) geleerd dat een paard 3 a 4 uur kan werken op gras. Ze gingen hier uit van matige arbeid.

Hmm dat was bij ons op school wel iets anders.
Ja het hing dan weer af van de graskwaliteit enzo, maar in principe kwam bij een paard dat matige arbeid moest verrichten (zo'n 1 a 2 uur per dag) eruit dat er altijd bijgevoerd moest worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:34

chantal_cs schreef:
karoliena --> En wat zijn jouw argumenten daarvoor? Op wat voorn weilanden staan jou paarden (schraal of rijk) en wat krijgen ze als ze op stal staan bijgevoerd? (hooi, kuil)

Ze staan bij mij elke dag hooguit 10 min op de wei. Het is aardig vet gras op het moment. Voor de rest krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi van goede kwaliteit (bijna halve baal). Op stal staan ze bij mij nooit. Dus het hele jaar door hebben wij het zelfde schema. Mijn 3-jarige had gewoon krachtvoer nodig die kwam te kort zonder en die zit nu op een kilo per dag. Mijn jaarling werd gevaarlijk mager en zat toen op advies van de da op dikke 2 kilo per dag wat nu is terug gebracht tot een halve kilo per dag. In de winter komen hier nog elke dag wat penen bij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:51

Mariek87 schreef:
...maar in principe kwam bij een paard dat matige arbeid moest verrichten (zo'n 1 a 2 uur per dag) eruit dat er altijd bijgevoerd moest worden

Ik kan me daar op zich wel iets bij voorstellen, zelf sport je ook niet op een krop sla en een fles water. 'Zelfs' om licht kantoorwerk te kunnen doen, heb je meer nodig dan dat. De energie moet ergens vandaan komen.

Maar het maakt IMO nogal verschil of je een halve kg muesli per dag bijvoert of 4 kg brok. Wordt daar ook dieper op ingegaan op de diverse opleidingen, op de hoeveelheden krachtvoer die paarden nodig hebben? En zijn daar eigenlijk wel standaard regels voor? Volgens mij is het namelijk sterk afhankelijk van het individuele paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:59

Er zijn inderdaad standaard regels voor mij dan niet in de hoeveelheid kg maar in Vep en Vrep

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 14:55

karoliena schreef:

Ze staan bij mij elke dag hooguit 10 min op de wei.
Het is aardig vet gras op het moment. Voor de rest krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi van goede kwaliteit (bijna halve baal). Op stal staan ze bij mij nooit. Dus het hele jaar door hebben wij het zelfde schema. Mijn 3-jarige had gewoon krachtvoer nodig die kwam te kort zonder en die zit nu op een kilo per dag. Mijn jaarling werd gevaarlijk mager en zat toen op advies van de da op dikke 2 kilo per dag wat nu is terug gebracht tot een halve kilo per dag. In de winter komen hier nog elke dag wat penen bij.

Dat is ook niet veel .. doe je dat bewust?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:02

De ponies bij mij op stal krijgen de hele zomer alleen maar gras en hooi, hiermee kunnen ze het zat doen, ze zien er goed uit en glimmen. Maar paarden hebben toch vaak wat meer nodig en die voer ik dan ook basisbrok bij. Het is per paard verschillend hoeveel brok ik bij moet voeren, ivm hoeveelheid arbeid, drachtig, op dieet enz.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:07

TheSam schreef:
karoliena schreef:

Ze staan bij mij elke dag hooguit 10 min op de wei.

Dat is ook niet veel .. doe je dat bewust?

Ja dat doe ik zeker bewust. De oudste is een paar weken terug nog licht bevangen geweest van het hooi. Dus ik ga zeker geen risico nemen door ze er lang op te zetten. Helemaal niet omdat het vet gras is.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:33

Ik denk dat paarden wel zonder krachtvoer kunnen.
De ponys en paarden in frankrijk (ongeveer 25, verschillende rassen en maten) leefde allemaal op onbeperkt gras, en swinters onbeperkt hooi.
Stuk voor stuk gezonde paarden, welke in de zomer soms wel 4 uur per dag werden gereden (2 uur in de ochtend/middag, en dan na lange pauze savonds laat weer 2 uur). Super goede conditie, eerder te dik dan te mager, vrolijk, goede vacht en vachtwisseling, gezonde sterke ijzerloze hoeven, kortom, wat wil je nog meer?
En dit waren ponys en paarden van verschillende rassen, connemara, spaanse afkomst, rijpaard type, koudbloed type, welshjes, dartmoors en noem maar op... Ze stonden in een enorme wei waar verder niets aan gedaan werd, een soort prive mini natuurgebiedje :p

Paard hier krijgt ook niets anders dan hooi en kuil (gras is ze af, van de eiwitten ging ze aan de schijterij (bodem hier is veeeelste voedzaam), en van het fructaan gehalte begon haar witte lijn zwakker te worden), 3 jaar, bijna 2 maanden onder het zadel. Moet 5 x per week werken, 2x longe en 3x rijden. Wel natuurlijk nog op haar nivo, maar voor haar is dat best zwaar. Mager is ze absoluut niet haha! Ook zij is gezond, haar vacht reageert uitermate snel en doeltreffend op het weer, sterke hoeven.
Wel moet ik erbij zeggen dat al deze paarden een mineralen blok hadden, dit is nodig, want dat halen ze niet uit hooi.
Ook krijgt ze wel een handje muesli als ze moet werken, maar dat is meer voor beloning.

Ik benvan mening dat je je paard beter zo weinig mogelijk brokken kan voeren, het zet de darmen niet echt aan het werk, ze hoeven het helemaal niet te kauwen (en krijgen haken op de kiezen) en ze zijn binnen 3 sec klaar met eten, en gaan zich lekker vervelen...
Ook zit er voor mijn paard iig veeeelste veel toevoegingen in, alleen bij het zicht van brokken is ze al aan de scheiterij. Ook kan het nooit uitgebalanceerd zijn, want ze geven een sport paard meer brokken dan bijv een recreatie paard, omdat het sport paard meer energie nodig heeft. Maar vervolgens krijgt het sportpaard ook veel meer eiwitten binnen, en dat heeft ie nou niet echt nodig.
Meusli zou als het goed is minder eiwitten bevatten, maar wel veel energie. Ik denk dat dat dan een betere oplossing is als bijvoer, voor een paard wat de energie nodig heeft voor zijn prestaties.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:34

Karin schreef:
Mariek87 schreef:
...maar in principe kwam bij een paard dat matige arbeid moest verrichten (zo'n 1 a 2 uur per dag) eruit dat er altijd bijgevoerd moest worden

Ik kan me daar op zich wel iets bij voorstellen, zelf sport je ook niet op een krop sla en een fles water. 'Zelfs' om licht kantoorwerk te kunnen doen, heb je meer nodig dan dat. De energie moet
ergens
vandaan komen.

Maar het maakt IMO nogal verschil of je een halve kg muesli per dag bijvoert of 4 kg brok. Wordt daar ook dieper op ingegaan op de diverse opleidingen, op de hoeveelheden krachtvoer die paarden nodig hebben? En zijn daar eigenlijk wel standaard regels voor? Volgens mij is het namelijk sterk afhankelijk van het individuele paard.

Daar wordt wel op ingegaan ja, de voederbehoefte van het paard wordt uitgerekend (voor zover mogelijk hoor, want idd zoals jij al zegt dat verschilt gewoon heel erg per paard en de snelheid van de stofwisseling en alles moet je gewoon in de praktijk zien dat kan je niet zo simpel uitrekenen), en er wordt dan gekeken naar wat hij op dat moment krijgt aan ruwvoer, en vervolgens wordt er gekeken naar wat hij hierbij nog tekort komt.
Het overige deel wordt dan dus aangevuld met krachtvoer, dat kan je vrij precies uitrekenen hoeveel dat zou moeten zijn per paard.

Toch is het zo dat deze berekeningen in het echt vaak als een tang op een varken slaan, aangezien je de snelheid van de stofwisseling er niet in meeneemt, dus het ene paard wordt met de uitgerekende hoeveelheid misschien wel broodmager terwijl de ander moddervet wordt.

Het is meer een richtlijn, maar niet iets om je aan vast te gaan houden.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 17:12

Ik heb mijn vraag voorgelegd en daar kreeg ik het volgende antwoord:

Goedendag,

hartelijk dank voor uw voedingsvraag.
Het beste is het om de Kentucky Lite E te voeren omdat deze een zeer hoog energieniveau heeft (met glycogeen reserve voor piekprestaties) en tevens een zeer hoge vitaminering via een speciaal toegevoegde vitaminenkorrel (5-granenmix bestaat alleen uit granen zonder vitamines en is alleen te gebruiken als aanvullend voer naast bijv. Draversbrok).
Wat de hoeveelheden betreft: dat hangt natuurlijk af van leeftijf, gewicht, conditie, training en andere invloeden.
Aanbevolen hoeveelheid voor paarden in zware training is ongeveer 4-5 kg per dag (is slechts richtlijn en kan per paard verschillen). Het best is het echter om te beginnen dezelfde hoeveelheid te voeren al u nu voert en even afwachten of dit aangepast moet worden.

Met vriendelijke groet,

Alleen granenmix is volgens hun dus niet voldoende. Ik heb al een tijdje Kentucky Lite gevoerd en dat ging erg goed (in combinatie met brok dan). Ik denk dat ik het is ga proberen met alleen Kentucky Lite!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:09