Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Katja schreef:Om antwoord te geven op je vraag is het eerst belangrijk om precies te weten wat er in je gras zit. Pas dan kun je eventuele tekorten aanvullen met krachtvoer.
Mijn paarden krijgen alleen maar muslie van Mijten omdat dit heel "schoon" voer is.
Verder krijgen ze heel erg veel ruwvoer en zo min mogelijk krachtvoer.
karoliena schreef:Ik vind van wel. Zelfs mijn jaarling shet hengst red het niet zonder krachtvoer.
chantal_cs schreef:Mijn paarden staan op een weiland waar het volgende in zit:
16% droge stof per kg
DVE (eiwit) --> 94
VEM (energie) --> 944
Katja schreef:chantal_cs schreef:Mijn paarden staan op een weiland waar het volgende in zit:
16% droge stof per kg
DVE (eiwit) --> 94
VEM (energie) --> 944
Wij lieten ook altijd een analyse doen van de mineralen die erin zitten. Dan weet je ook meer over de CA:P verhouding dit is wel belangrijk als je in verhouding veel graan bijvoert.
GvdT schreef:Ik heb ooit eens op school ( MAS) geleerd dat een paard 3 a 4 uur kan werken op gras. Ze gingen hier uit van matige arbeid.
chantal_cs schreef:karoliena --> En wat zijn jouw argumenten daarvoor? Op wat voorn weilanden staan jou paarden (schraal of rijk) en wat krijgen ze als ze op stal staan bijgevoerd? (hooi, kuil)
Mariek87 schreef:...maar in principe kwam bij een paard dat matige arbeid moest verrichten (zo'n 1 a 2 uur per dag) eruit dat er altijd bijgevoerd moest worden
karoliena schreef:
Ze staan bij mij elke dag hooguit 10 min op de wei. Het is aardig vet gras op het moment. Voor de rest krijgen ze zo goed als onbeperkt hooi van goede kwaliteit (bijna halve baal). Op stal staan ze bij mij nooit. Dus het hele jaar door hebben wij het zelfde schema. Mijn 3-jarige had gewoon krachtvoer nodig die kwam te kort zonder en die zit nu op een kilo per dag. Mijn jaarling werd gevaarlijk mager en zat toen op advies van de da op dikke 2 kilo per dag wat nu is terug gebracht tot een halve kilo per dag. In de winter komen hier nog elke dag wat penen bij.
TheSam schreef:karoliena schreef:
Ze staan bij mij elke dag hooguit 10 min op de wei.
Dat is ook niet veel.. doe je dat bewust?
Karin schreef:Mariek87 schreef:...maar in principe kwam bij een paard dat matige arbeid moest verrichten (zo'n 1 a 2 uur per dag) eruit dat er altijd bijgevoerd moest worden
Ik kan me daar op zich wel iets bij voorstellen, zelf sport je ook niet op een krop sla en een fles water. 'Zelfs' om licht kantoorwerk te kunnen doen, heb je meer nodig dan dat. De energie moet
ergens vandaan komen.
Maar het maakt IMO nogal verschil of je een halve kg muesli per dag bijvoert of 4 kg brok. Wordt daar ook dieper op ingegaan op de diverse opleidingen, op de hoeveelheden krachtvoer die paarden nodig hebben? En zijn daar eigenlijk wel standaard regels voor? Volgens mij is het namelijk sterk afhankelijk van het individuele paard.