Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Antoinette schreef:Mariek87 schreef:'Als het zadel goed past' , altijd een leuke opmerking, maar hoe wil je je zadel perfect laten passen als jij meerdere beesten rijdt met 1 zadel?
Oke, als je 1 paard hebt kan je je zadel helemaal pas laten maken zodat alles precies klopt, en je geen bontje of iets dergelijks nodig hebt.
Maar wat nou als je je zadel op meerdere paarden hebt, dan kan je mooi net iets compenseren met een bontje. En dat het zadel 2x zo hard neerkomt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want zoveel lift mijn bontje het zadel niet eens op.
Daar heb je best een goed punt!
Niet over nagedacht, maar tenslotte heb ik niet (meer) de luxe dat ik meerdere paarden op een dag rij![]()
Misschien toch maar een apart zadel voor ieder paard dan?
sharonaollie schreef:Als je op meerdere paarden rijdt met 1 zadel moet toch voor al die paarden de zadel goed passen![]()
Anders rij je alleen maar die ruggen kapot.Dus je ´´moet`´ zorgen dat de zadel zoveel mogelijk op de paarden past .En gaat dat niet dan moet je toch een andere zadel erbij kopen.Of een zadel die je kan verstellen
![]()
![]()
Maar ik zeg niet dat je het niet MOET doen .Ik zeg alleen waarom niet en wat ik er van vindt.IEn geeft alleen advies
sharonaollie schreef:Net iets is het niet een bontje is best dik wat je niet net iets kan compenseren.Een gelpad wel weer die is wat dunner.Maar toch kan je er beter niks onder doen als het zadel goed past ...
Als ik een gelpad onder mijn zadel leg, wordt mijn zadel veel verder de lucht in gedrukt dan met een bontje hoor.

nitouche schreef:ik ben het met sharonaollie eens.
Mijn paard is in behandeling geweest bij de DA (voor zijn rug) , heb hem ook gevraagd of het verstandig was om met gelpad of bontje te rijden, maar hij zegt dat het totaal niet nodig is als het zadel goed pas ligt. Ik rij nu zonder gelpad en het gaat super. Dus ik vind het ook een beetje onzin eerlijkgezegd.
De mensen die het bedacht hebben, zijn door "onwettende" mensen rijk geworden.
Dus mensen kijk eerst of het zadel goed pas ligt en kijk naar je eigen rijgedrag, kom je te hard in je zadel terecht of pak je hem/ haar van voren te veel vast waardoor hij zijn rug anders gaat gebruiken.
Maak van je paard geen barbiepop, want zie dat vaak gebeuren. Maar je kan mij niet zeggen dat ze vroeger ook zo met de paarden om zijn gegaan, en die waren toch ook sterk genoeg en dergelijke
Sorry moet het even kwijt.
nitouche schreef:De mensen die het bedacht hebben, zijn door "onwettende" mensen rijk geworden..