Gelpad of Bontje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oryantje

Re: Gelpad of Bontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:43

als je een bontje koop moet je wel een echte kopen niet zo een neppe die syntetis is de temp onder de syntetise word echt gigantis en dat lijkt me toch niet echt goed voor je paard zijn rug

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:49

Ik ben het er niet mee eens dat een bontje slecht zou zijn, of dat per definitie je zadel niet past. Omdat mijn paard een zwakke rugspieren heeft, wil ik extra schokdemping. Iedereen maakt in het zadel wel eens een verkeerde of klapperende beweging en ik heb ook nog een verzorgster die op hem rijdt. Met dat bontje kan ik de belasting van zijn rug dus echt wel verminderen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:06

Antoinette schreef:
Mariek87 schreef:
'Als het zadel goed past' , altijd een leuke opmerking, maar hoe wil je je zadel perfect laten passen als jij meerdere beesten rijdt met 1 zadel?
Oke, als je 1 paard hebt kan je je zadel helemaal pas laten maken zodat alles precies klopt, en je geen bontje of iets dergelijks nodig hebt.
Maar wat nou als je je zadel op meerdere paarden hebt, dan kan je mooi net iets compenseren met een bontje. En dat het zadel 2x zo hard neerkomt lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want zoveel lift mijn bontje het zadel niet eens op.

Daar heb je best een goed punt!
Niet over nagedacht, maar tenslotte heb ik niet (meer) de luxe dat ik meerdere paarden op een dag rij

Misschien toch maar een apart zadel voor ieder paard dan?

Ik zou willen dat ik dat geld had

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:09

sharonaollie schreef:
Als je op meerdere paarden rijdt met 1 zadel moet toch voor al die paarden de zadel goed passen Anders rij je alleen maar die ruggen kapot.Dus je ´´moet`´ zorgen dat de zadel zoveel mogelijk op de paarden past .En gaat dat niet dan moet je toch een andere zadel erbij kopen.Of een zadel die je kan verstellen
Maar ik zeg niet dat je het niet MOET doen .Ik zeg alleen waarom niet en wat ik er van vindt.IEn geeft alleen advies

Wat denk jij, dat ik een zadel erbij ga kopen om paarden voor andere mensen te rijden? Zo gek ben ik nog net niet
En mijn zadel heb ik overal opgehad hoor (van C pony tot paard van 1.75) en heeft nog nooit rare dingen veroorzaakt, dus zo'n probleem is het niet, alleen heb wel altijd met bontje gereden.
Ik vind wel dat als je zadel nét niet helemaal super past, dat een bontje dan kan voorkomen dat hij raar gaat drukken in de rug.

sharonaollie schreef:
Net iets is het niet een bontje is best dik wat je niet net iets kan compenseren.Een gelpad wel weer die is wat dunner.Maar toch kan je er beter niks onder doen als het zadel goed past ...

Een bontje is helemaal niet best dik Als ik een gelpad onder mijn zadel leg, wordt mijn zadel veel verder de lucht in gedrukt dan met een bontje hoor.
Met een gelpad komt het zadel echt bovenop de rug te liggen, en dat is met een bontje juist helemaal niet het geval.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:36

Daarbij is een bontje ook beter voor de ventilatie van zweet, dan een gelpad.

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:04

Nee het heeft nog niks veroorzaak omdat de paarden natuurlijk verkocht worden enz dus die rij je waaarschijnlijk niet lang en elke dag.Maar je heb echt helemaal gelijk Mariek87......

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:17

TJA ik heb zelf een springzadel en rij r ook veel verschillende paarden en ponys mee enja daarom doe ik er ook een bontje zodat het bv. niet gaat schuiven als het zadel net niet helemaal super ligt
dusja.. ben het eigenlijk wel met MArieke87 eens..
Ga egt niet iedere maand een nieuw zadel kopen..

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:22

Je hoeft ook niet elke maand een nieuw zadel te kopen...

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:07

ik ben het met sharonaollie eens.

Mijn paard is in behandeling geweest bij de DA (voor zijn rug) , heb hem ook gevraagd of het verstandig was om met gelpad of bontje te rijden, maar hij zegt dat het totaal niet nodig is als het zadel goed pas ligt. Ik rij nu zonder gelpad en het gaat super. Dus ik vind het ook een beetje onzin eerlijkgezegd.

De mensen die het bedacht hebben, zijn door "onwettende" mensen rijk geworden.

Dus mensen kijk eerst of het zadel goed pas ligt en kijk naar je eigen rijgedrag, kom je te hard in je zadel terecht of pak je hem/ haar van voren te veel vast waardoor hij zijn rug anders gaat gebruiken.

Maak van je paard geen barbiepop, want zie dat vaak gebeuren. Maar je kan mij niet zeggen dat ze vroeger ook zo met de paarden om zijn gegaan, en die waren toch ook sterk genoeg en dergelijke

Sorry moet het even kwijt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 09:55

Maar ik weet dat mijn zadel goed ligt en ik weet mijn rijgedrag. Daarom weet ik ook dat iedereen weleens een verkeerde beweging maakt en weet ik ook dat mijn verzorgster nog moeite heeft met netjes door te zitten. Daarbij kan het paard ook uit zichzelf vast gaan zitten, of bewegingen maken die daar toe lijden. Voor de lol heb ik zo'n ding niet, daar vind ik ze te duur voor. Maar ik weet wel dat mijn paard het waard is als zo'n ding net wat extra schrokken tegen houdt die wel eens gebeuren.

blessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:51

nitouche schreef:
ik ben het met sharonaollie eens.

Mijn paard is in behandeling geweest bij de DA (voor zijn rug) , heb hem ook gevraagd of het verstandig was om met gelpad of bontje te rijden, maar hij zegt dat het totaal niet nodig is als het zadel goed pas ligt. Ik rij nu zonder gelpad en het gaat super. Dus ik vind het ook een beetje onzin eerlijkgezegd.

De mensen die het bedacht hebben, zijn door "onwettende" mensen rijk geworden.

Dus mensen kijk eerst of het zadel goed pas ligt en kijk naar je eigen rijgedrag, kom je te hard in je zadel terecht of pak je hem/ haar van voren te veel vast waardoor hij zijn rug anders gaat gebruiken.

Maak van je paard geen barbiepop, want zie dat vaak gebeuren. Maar je kan mij niet zeggen dat ze vroeger ook zo met de paarden om zijn gegaan, en die waren toch ook sterk genoeg en dergelijke

Sorry moet het even kwijt.

Ben het met je eens!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:15

Een bontje is alleen goed (en werkend) als er geen dik dekje onder gegooid wordt, wat meestal wel het geval is (neem bijv. een pad).
Hoe meer 'rommel' er onder je zadel ligt, des te slechter voor de paardenrug.

Een goed passend zadel is dus gewoon het beste, en mocht je paard nou een zeer gevoeloge rug hebben en écht iets nodig hebben dan raad ik je een lamsvel bontje aan, met daaronder niets of een zeer dun dekje om je zadel te beschermen.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:25

nitouche schreef:
De mensen die het bedacht hebben, zijn door "onwettende" mensen rijk geworden..

Nee.

Zijn rijk geworden door mensen zoals ik, meerdere paarden maar 1 zadel, tsjah dan moet je toch wat, ik ga niet iedere maand/week de zadelmaker laten komen, dan kan ik mn geld even goed in de sloot gooien, dan hoor ik het tenminste nog plompen.