chippen:laatste nieuws

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: chippen:laatste nieuws

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:10

oosterhoff schreef:
Mijn hoefsmid is al vanaf het begin van het chippen daarmee bezig. Hij hoort bij de groep Nijhof. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat je niet zomaar op een willekeurige hoefsmid afgaat.

Buiten alle regeltjes om vind ik het overigens wel heel verdacht dat ze eerst registratie gaan verplichten (hoe dan ook) en vervolgens de belastingen om hoog gaan gooien. (ik denk zelf aan geldtrekkerij maarja zo werkt het nou eenmaal)

Ik heb zo'n idee dat dat laatste vooral aangegrepen wordt door mensen die tegen chippen zijn.
Ik kan mij de btw verhoging wel voorstellen, omdat veel mensen een paard houden uit hobby en niet beroepsmatig.

oosterhoff schreef:
De site die ik als eerste heb gegeven geeft alleen de kant van de antichippers weer. (ik ben overigens niet antichip laat dat duidelijk zijn. Er zijn mij nog niet genoeg bewijzen bovenwater gekomen die laten zien dat de chip schade opleverd, maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen.)

Daarom is die site allesbehalve objectief te noemen...
Zeker kan er wat mis gaan met het chippen, maar dat kan met alles van op stal staan tot aan weidegang.

Ik ben niet pro-chippen, maakt mij niet uit wat iemand doet. Ben wel anti-onzin-verhalen-over-chippen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:12

oke en dan nu de vraag of het voor wedtrijden nog uitmaakt volgens de KNHS ?

Chippen lijkt me dan wel een stuk goedkoper dan iedere keer DNA onderzoek. En wat ook wel belangrijk is: Als je wordt gecontrolleerd op DNA stel je bent onderweg mag je dan wel je paard verder vervoeren??

Als ik 3 ongeveer gelijke paarden heb zou ik dan als ik na controle bijvoorbeeld op een later tijdstip bloed moet laten afnemen gemakkelijk een ander paard kunnen laten zien.

Een Chiplezer is gemakkelijk mee te nemen, maar onderweg DNA onderzoek doen lijkt me een ingewikkelder verhaal.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:15

Alane schreef:
oosterhoff schreef:
Mijn hoefsmid is al vanaf het begin van het chippen daarmee bezig. Hij hoort bij de groep Nijhof. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat je niet zomaar op een willekeurige hoefsmid afgaat.

Buiten alle regeltjes om vind ik het overigens wel heel verdacht dat ze eerst registratie gaan verplichten (hoe dan ook) en vervolgens de belastingen om hoog gaan gooien. (ik denk zelf aan geldtrekkerij maarja zo werkt het nou eenmaal)

Ik heb zo'n idee dat dat laatste vooral aangegrepen wordt door mensen die tegen chippen zijn.
Ik kan mij de btw verhoging wel voorstellen, omdat veel mensen een paard houden uit hobby en niet beroepsmatig.

oosterhoff schreef:
De site die ik als eerste heb gegeven geeft alleen de kant van de antichippers weer. (ik ben overigens niet antichip laat dat duidelijk zijn. Er zijn mij nog niet genoeg bewijzen bovenwater gekomen die laten zien dat de chip schade opleverd, maar ik zeg niet dat het niet zou kunnen.)

Daarom is die site allesbehalve objectief te noemen...
Zeker kan er wat mis gaan met het chippen, maar dat kan met alles van op stal staan tot aan weidegang.

Ik ben niet pro-chippen, maakt mij niet uit wat iemand doet. Ben wel anti-onzin-verhalen-over-chippen

Feiten zijn feiten. je kan het van twee kanten bekijken. voors en tegens op zo'n site zijn inderdaad niet objectief (er staan dan alleen maar tegens natuurlijk). Ik ben niet pro en niet anti. Nieuws volg ik echt er wel van twee kanten zodat ik zelf wel objectief kan blijven

ladydarkness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 20:29

Chippen heeft de KNHS en het KWPN heel veel winst opgeleverd (meer dan 500.000 euro samen) en ons veel geld gekost.( minstens 1500 euro voor een aantal mpaarden samen) Nu schijnt het dat je wel een paspoort moet hebben maar dat de rest niet meer verplicht is. Daar zou ook Nederland zich aan moeten
houden Dat zou geld kunnen besparen voor ons. Daarom zou ik graag het precies willen weten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:12

Riant schreef:
oke en dan nu de vraag of het voor wedtrijden nog uitmaakt volgens de KNHS ?

Chippen lijkt me dan wel een stuk goedkoper dan iedere keer DNA onderzoek. En wat ook wel belangrijk is: Als je wordt gecontrolleerd op DNA stel je bent onderweg mag je dan wel je paard verder vervoeren??

Als ik 3 ongeveer gelijke paarden heb zou ik dan als ik na controle bijvoorbeeld op een later tijdstip bloed moet laten afnemen gemakkelijk een ander paard kunnen laten zien.

Een Chiplezer is gemakkelijk mee te nemen, maar onderweg DNA onderzoek doen lijkt me een ingewikkelder verhaal.

de kans op fraude is vele malen groter, tel daarbij eens op dat de controleurs niet zomaar haren uit mijn paard mogen trekken, en dat wanneer blijkt het niet matched hun maar moeten bewijzen dat hun het goed hebben gedaan ...
Het is zo'n schemergedeelte bij controles...
Neem nu eens controles tijdens transport, als de data bekend is ben je al over alle bergen en blijft de tegenpartij zitten met de bewijslast.. immers heb je nog 2 bruine paarden.

@Ladydarkness: Die winst doet er toch niet toe.... Het is verplicht en mocht het ooit afgeschaft worden... wie heeft er dan pech?
en 1500 euro zou dus zo'n 38 paarden zijn die geschipt zijn, incl. paspoort en registratie, zonder chip was je zo'n 5 euro goedkoper per paard uitgeweest, immers registratie plicht blijft
Blijf je alleen zitten met de identificatieplicht.
Brainstormend bedenk ik me hetvolgende:
identificatie blijft.
DNA is niet afdoende voor het gehele bestand (denk aan bijv. friezen, fjorden en andere rassen die zeer weinig verschillen onderling)
tatoo en brandmerk (vriesbrand) is verboden.
Van Irisscan is al bewezen (met de huidige stand van zaken) dat ook deze methode niet waterdicht is (wetenschappelijk bewezen met onderzoeken en testen, laatst bekend van mij op het vliegveld van Frankfurt ) Hoe groter de database hoe meer fouten + lenzen kunnen een hoop veranderen verdoezelen (bij mensen) en een infectie is al voldoende voor foutmeldingen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:42

met ieder systeem is te frauderen als je het wil .. maar met de registratieplicht is de conclusie denk ik dat chippen toch wel het makkelijkst blijft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:48

oosterhoff schreef:
Feiten zijn feiten. je kan het van twee kanten bekijken. voors en tegens op zo'n site zijn inderdaad niet objectief (er staan dan alleen maar tegens natuurlijk). Ik ben niet pro en niet anti. Nieuws volg ik echt er wel van twee kanten zodat ik zelf wel objectief kan blijven

Mi kun je het maar van 1 kant bekijken, en dat is zoals het door de overheid volgens de regels wordt weergegeven en niet volgens een eigen fantasierijke interpretatie...
en in het verleden en af en toe in het heden blijkt wel hoeveel fantasie men heeft op die bewuste site.
Ik kan me helemaal voorstellen dat men tegen het chippen is, tegen lichaamsvreemde voorwerpen in een paard....
Maar in bijna elke 2e zin tegen de KNHS schoppen zie ik eerder als een hetze tegen de KNHS dan tegen het chippen op zich zijn.

Zo'n jaar of 13 geleden begon het te roezelen en smoezelen rond paardenpaspoorten, registratie, identificatie van alle paardachtigen (stond in een blad weet niet eens meer welk blad en war het vandaan kwam)
Sindsdien ben ik er erg allert op en toen men begon over chippen ben ik gaan zoeken, vragen, telefoneren en schrijven. Ik was ook tegen zo'n ding in mijn paardjes, puur vanwege niet kennen stukje wantrouwen naar de overheid enzovoort.
Dan kom je erachter dat die transponders al langer bestaan (jaren 60 ongeveer) ze al jaren gebruikt worden in bijv. Amerika *HET land van de schadeclaims* en dan geheel probleemloos....
Dat na Nederland ook bijv. Frankrijk chipt, Engeland, België en jawel Duitsland ook maar die laatste heeft de keuze tussen brandmerken en chippen, mede omdat en brandmerk nog steeds een statussymbool is daarzo en nog niet verboden is (maar volgens mijn melkboer eraan zit te komen en men drukdoende in overleg is )
En de scandinavische landen lipene gedeeltelijk voorop vwb paspoort weet even niet hoe zij die identificatieplicht invullen... heb geen talenknobbel of nog niet gevonden

@Riant: zeker is overal mee te frauderen, wat denk je van de paarden wiens chip spontaan verdwenen is? zouden die ooit wel gechipt zijn en dus bij dat papier horen?
en ja mijn conclusie is dat met chippen een hoop leed voorkomen wordt en kan worden en meer waterdicht dan bijv. DNA.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:11

Blij dat jij die zoektocht al voor me hebt gedaan. Ik vertrouw blind op je...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:15

oosterhoff schreef:
Blij dat jij die zoektocht al voor me hebt gedaan. Ik vertrouw blind op je...

mijn melkboer heeft me geholpen

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:56

Alane schreef:

Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004
De paspoortverplichting is gebaseerd op Europese regelgeving. In Nederland zijn deze regels vastgelegd in de Verordening identificatie en registratie van paardachtigen 2004.

Citaat:
2. VERBODSBEPALINGEN
Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te houden die niet zijn voorzien van een
transponder.

en zo staat het in de verordening, en op artikel 2 lid 2 kun je ontheffing krijgen

Ja, maar deze is nog van 2004.
Begin 2005 is er écht vastgelegd dat er ook zonder gewetensbezwarenverklaring (ABN???:D) DNA gebruikt mag worden voor indentificatie.
Het is idd erg lastig met wedstrijden e.d. Volgens mij word bij elke wedstrijd dan dus het DNA gecontroleerd, maar moet opgestuurd worden zodat je pas ná de wedstrijd weet of je uberhaupt wel mee hebt mogen doen (of het DNA dus klopt of niet). Dat moet je idd zelf betalen. Hoe het met transport zit weet ik niet.

Wat mij erg tegenstaat aan dat hele chippen is dat de regering het eigenlijk al is gaan verplichten (het was in het begin een hoop gedoe ontheffing aan te vragen) zonder dat er degelijk onderzoek naar gedaan.
Er is bijvoorbeeld nooit onderzoek gedaan (ja, door één persoon met één paard, maar nooit gedegen onderzoek) naar wat er gebeurt met het glazen omhulsel van de chip als het paard bijvoorbeeld hard valt, of een trap er tegen krijgt.
Ook werd er gewoon niet geïnformeerd wat eventuele risico's waren of alternatieven. Er werd gezegd dat het al verplicht was, terwijl het nog helemaal niet vast stond.
Fraude bestendig is de chip niet. Er is software op de markt die de chip (die in het paard zit) kan manipuleren. Is natuurlijk wel heel duur enzo, maar het kán dus wel.
Tegen diefstal werkt het ook niet, bij de meeste slachthuizen word nog niet gecontroleerd of de chip wel bij dat paspoort hoort.
Daarbij word er aan de grens ook niet altijd gecontroleerd (naar bepaalde landen iig) en kunnen buitenlandse readers onze chips vaak niet lezen.

Het blijft een feit dat een chip gewoon het makkelijkst is, maar of het nou echt zo veilig is? Ik ben er nog iet over uit.
Ik vind het wel geldklopperij van de KNHS, want in het begin zijn er veel paarden gechipt waarvan de eigenaren in de veronderstelling waren dat het al verplicht was terwijl dat nog helemaal niet zo was.
En die hun paard misschien hadden willen 'DNA'en' (waaronder ik zelf).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:04

Voor zover ik weet is het nog verplicht.

Maakt me verder ook niet uit, laat de paarden altijd met de eerste enting chippen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:17

Die quote laat alleen zien dat chippen nog steeds verplicht is...

Heb je enig idee hoe de fabrikant en de patenthouder ooit op het idee zijn gekomen om een transponder zo te maken en te laten implanteren zoals wij ze kennen en het laten doen?
Denk je dat er iemand zich heeft zitten vervelen en heeft bedacht dat een transponder er zo uit moet zien en dat zijn buurman maar bedacht dat die transponder op die plaats in die spier ingebracht moet worden?
Zeker is daar onderzoek naar gedaan, en testen enzovoort...

Daarnaast heeft de regering niets zomaar verplicht maar toestemming gekregen van Brussel

De transponders zijn niet zo fraude gevoelig als men laat geloven... mischien een idee om je eens te verdiepen in die dingen
en te vernietigen zijn ze ook niet zomaar (anders was er ook niet de ophef over gebroken tanden en tansponders in je stukje vlees )
De I&R-regeling is ook geen diefstal preventie en ook niet daarvoor in het leven geroepen, echter wel een leuke bijkomstigheid is dat je dmv chipnummer en databank wel het een en ander kunt achterhalen cq chipnummer hoort te betekenen dat het paard een paspoort heeft
Dan de controles: Bij mij in de straat mag je max. 30 rijden, bijna iedereen rijdt er te hard er wordt praktisch niet gecontroleerd max. snelheid ook maar afschaffen?

De readers, een europese gestelde voorwaarde is de uniformiteit van de readers mijn in NL gechipte paard is in duitsland gewoon te controleren,.
Grenscontroles: je mag al helemaal niet zomaar de grens over hobbelen met je paard, gechipt of niet daarvoor gelden weer andere bepalingen

Veilig ... is buitenrijden veilig? scannen op dracht? enten? beslaan? enzovoort...

De KNHS... zijn al haar leden en haar reglementen en statuten.
Daarnaast MOET je geen lid zijn van de KNHS maar MAG je lid zijn

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:21

Ik ga toch nog maar een keertje mijn paard&sport verzameling doorwerken van dit jaar. Ik weet me toch bijna helemaal zeker te weten dat er iets in stond over chippen ed en dat je nu dus mag kiezen en niet ontheffing erop hoeft aan te vragen. (overigens leverd het wel een hoop gedoe op)

Niets is verplicht maar als je mee wilt doen met wedstrijden wel!!!! dan heb je dus geen keuze!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:31

oosterhoff schreef:
Niets is verplicht maar als je mee wilt doen met wedstrijden wel!!!! dan heb je dus geen keuze!!!

Als je mee wilt doen aan wedstrijden heb je dus gekozen, nl dat je je zult houden aan de geldende regels binnen die vereniging (=KNHS)

Ik kan toch ook niet gaan eisen dat ze bijv. de min hoogte van een pacours gaan verlagen omdat ik het anders gevaarlijk vind? (om maar even een raar vergelijk erbij te halen)

Als chippen niet meer verplicht zou zijn zouden ze de regeling wel aanpassen lijkt mij
Dat je kunt kiezen voor DNA dmv ontheffing is toch leuk meegenomen en een leuke tegemoetkoming, lijkt mij

Citaat:
Procedurebeschrijving voor aanvraag ontheffing chipverplichting paardachtigen.

bron: www.nl-paardenpaspoort.nl

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:38

Mijn paard heeft geen chip, heeft geen paspoort en heeft geen DNA afgestaan. Ik rij geen wedstrijden en ze wordt niet vervoerd....

Ben ik slecht?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:40

Hihi ja een beetje wel eigenlijk want je rijd vast wel eens buiten toch? Mochten ze je om een of andere reden gaan controleren ben de ... Hihi

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:41

Het laatste nieuws wat ik kan vinden op dit moment.

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/ ... V1.DOC.PDF

Ik vind het jammer dat ze op zo'n site niet duidelijk laten zien of ze up to date zijn.

Ze plaatsten alleen nieuwsartikelen lijkt het.

Citaat:
"Als je mee wilt doen aan wedstrijden heb je dus gekozen, nl dat je je zult houden aan de geldende regels binnen die vereniging (=KNHS)"

Misschien moet ik zelf eens een bond oprichten. Denk dat er genoeg zijn die liever naar een andere bond zouden gaan.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:43

karoliena schreef:
Hihi ja een beetje wel eigenlijk want je rijd vast wel eens buiten toch? Mochten ze je om een of andere reden gaan controleren ben de ... Hihi

doe ik ook niet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:45

hihi dan zit je redelijk veilig denk ik

Maar waarom geen paspoort en chip/dna dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:54

oosterhoff schreef:
Het laatste nieuws wat ik kan vinden op dit moment.

http://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/ ... V1.DOC.PDF

Ik vind het jammer dat ze op zo'n site niet duidelijk laten zien of ze up to date zijn.

Ze plaatsten alleen nieuwsartikelen lijkt het.

Je mag er toch vanuit gaan (en dat gebeurde dus in het verleden wel zie jou link) dat wanneer er een wijziging is op een regeling dat de gehele regeling in te zien in. Mischien niet ala minuut. Ik heb trouwens ook niets in de staatscourant kunnen vinden vwb wijzigingen in het chipgebeuren.
In de door jou aangehaalde link hebben ze het ook over ontheffing, maw chippen is nog steeds verplicht maar kun je dus ontheffing aanvragen..

oosterhoff schreef:
Citaat:
"Als je mee wilt doen aan wedstrijden heb je dus gekozen, nl dat je je zult houden aan de geldende regels binnen die vereniging (=KNHS)"

Misschien moet ik zelf eens een bond oprichten. Denk dat er genoeg zijn die liever naar een andere bond zouden gaan.

Ik vraag me af hoeveel leden je dan krijgt... denk dat het zal tegenvallen en dat die verenging langzaam zal doodbloeden.
Allereerst zijn er mensen die niet chippen maar die tegen iedere vorm van identificatie zijn
Dan die mensen die helemaal geen wedstrijden rijden en niet willen chippen
en op termijn (als er niets veranderd) zullen er praktisch geen ongechipte paarden meer zijn

Daarnaast vraag ik me af of bijv. stamboeken gaan meewerken voor bijv. sprot/prestatie pedikaten, hoeveel waarde KNHS leden gaan hechten aan die prestaties bij eventuele verkoop en blijf je zitten met bijv. FEI vraag me af of die je vereniging gaan erkennen...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:57

"t was ook maar als grap hoor!!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:08

oosterhoff schreef:
"t was ook maar als grap hoor!!!!

weet ik wel
maar dacht zet er een paar tegens bij hebben we weer wat om over te praten

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:39

als de geldprijzen die te winnen zijn op wedstrijden maar hoog genoeg zijn. En de administratie up to date is. denk ik best dat er mensen te porren zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:47

oosterhoff schreef:
Ik ga toch nog maar een keertje mijn paard&sport verzameling doorwerken van dit jaar. Ik weet me toch bijna helemaal zeker te weten dat er iets in stond over chippen ed en dat je nu dus mag kiezen en niet ontheffing erop hoeft aan te vragen. (overigens leverd het wel een hoop gedoe op)

Strikt genomen heb je die keuze wel, alleen zijn de randvoorwaarden zo onaantrekkelijk, dat vrijwel niemand daarvoor kiest.

Alane: fysiek zijn chips vrijwel niet te verwijderen (in ieder geval niet onzichtbaar), maar het is geen enkel probleem om de informatie op die chip te vernietigen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:48

oosterhoff schreef:
als de geldprijzen die te winnen zijn op wedstrijden maar hoog genoeg zijn. En de administratie up to date is. denk ik best dat er mensen te porren zijn

Vaak als de prijzen hoger zijn kost het ook weer veel meer om mee te kunnen doen. Daardoor zullen dan weer een hoop mensen afhaken en naar de goedkopere gaan.