Boomloos zadel ,slecht of juist goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Boomloos zadel ,slecht of juist goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:17

Waratje schreef:
Mensen die niet veel "zitvlees" hebben kunnen te sterk doorkomen op de rug van het paard, daar de druk van de zitbeenknobbels niet wordt verdeeld door kussens. Een gevoelig paard zal daar grote problemen mee krijgen, een minder gevoelig paard wat minder. In ieder geval is het iets om alert op te zijn en te blijven.

Dat sommige paarden gevoeliger zijn zal ik niet ontkennen, maar een goede pad verdeeld wel degelijk de druk. Mijn Bob Marshall is overigens al van zichzelf zo stevig dat ik hem echt niet samen kan knijpen tussen mijn vingers. En mensen met duidelijk teveel zitvlees zou ik liever niet op een boomloos zadel zien.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:18

Waratje schreef:
Allegra: kussens horen niet keihard te zijn en moeten de vorm van de rug volgen. Een goed passend zadel met kussens is wel degelijk comfortabeler voor het paard, alleen is het best moeilijk voor elkaar te krijgen.

Nee niet keihard, maar ze zijn een stuk harder dan de onderkant van een boomloos zadel, waar ook nog een goede pad onder ligt. En ze moeten idd natuurlijk de vorm van de rug volgen, maar dat maakt ze niet zacht.
Dat het als het goed past per definitie comfortabeler is voor het paard ben ik niet met je eens. Het blijft een hard, niet meebewegend ding.
Dus een boomloos LIJKT me daarom comfortabeler. Maar wat het prettigst is zullen we nooit weten denk ik. Tenminste, er zijn maar weinig mensen die het aan hun paard kunnen vragen

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:27

Ja idd als paarden toch eens konden praten zouden wij als baasjes het een stuk makkelijker hebben...........

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 17:36

Na rugklachten door een slecht passend zadel heb ik voor mijn paard vorig jaar een boomloos Torsion zadel gekocht.
Een uitkomst, paardje werd zeer tevreden,liep opeens veel ontspannender en werd veel makkelijker in de omgang.

Nu staat ze tijdelijk bij iemand anders die er een normaal ,goed passend, ijslanderzadel oplegt. En eigenlijk loopt ze sinds kort daar nóg beter onder dan onder de torsion.
Dus nu ik weet het eigenlijk zelf ook niet meer zo goed.

De laatste tijd heb ik haar zelf ook met het 'gewone' zadel gereden en als test vandaag weer eens met de torsion.
Om eerlijk te zijn vond ik de torsion toen erg tegenvallen, vooral wat betreft mijn houding . Ik kon er minder goed mijn benen kwijt, zat meer op mijn kont in plaats rechtop, in vergelijking met een zadel met boom. Gevolg was dat mijn paardje een stuk onzekerder liep dan anders, ze wist duidelijk niet waar ze aan toe was . Misschien moet zij ook wel weer heel erg wennen, ik weet het niet.
Bij terugkomst had ze achterop haar rug een warme plek, ter hoogte van het achtereind van het zadel. Dit is nog nooit eerder voorgekomen, het lag tot nu toe gewoon goed.

Kan het zijn dat nu mijn paardje de laatste tijd meer getraind is, haar bouw zó veranderd zijn dat ook een boomloos zadel niet meer zo goed past als eerst?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:09

@Skessa: het was vandaag behoorlijk warm, dus ook het zadel met boom zal ongetwijfeld een warme plek hebben achtergelaten.
Dat je het verschil goed voelt is logisch; bij een boomloos zadel heb je een duidelijk andere beenligging en daardoor vaak ook zithouding.
Dat je paard beter is gaan lopen onder de Torsion is logisch; immers het slecht passende zadel had geen pijnlijk effect meer op je paard.
Na je boomlose periode zijn alle pijnlijke plekken weggetrokken en nu loopt ze dus ook goed met een goed passend zadel met boom.

Citaat:
Ja idd als paarden toch eens konden praten zouden wij als baasjes het een stuk makkelijker hebben...........
Paarden praten heel duidelijk hoor, de een misschien is eerder dan de ander. Het zijn meer de mensen die niet kunnen (of willen) luisteren

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:28

Sugarmiss: Ja dat is waar,hoe ging het gezegde ook alweer? Een goede ruiter hoort z,n paard fluisteren,een slechte ruiter hoort z,n paard niet eens schreeuwen. Zoiets was het in ieder geval.Ik bedoelde het eigenlijk meer letterlijk dus echt met woorden maargoed "keep on dreaming" )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 18:32

Hou op zeg, dalijk kletsen ze me de oren van de kop. Kan ik op de hei niet hebben hoor als ik lekker naar de vogels aan het luisteren ben

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:09

Sugarmiss:
In het midden van de zadelplek , daar waar ik zit, was de rug koel, maar daar achter zat wel een warme plek, en is mindere mate ook bij de schoft. Vandaar dat ik me afvroeg of het nog wel allemaal goed past.

Ik heb inmiddels toch wel aardig naar mijn paard leren luisteren, al zeg ik het zelf.
Wanneer een zadel niet bevalt, weigert Thyrla gewoon haar mond open te doen voor het bit, loopt ze weg bij het aansingelen en gooit ze na de rit het zadel op de grond. Duidelijke taal of niet?!

En ik vroeger maar denken dat ik mijn paard zo slecht had opgevoed! Nou, met een passend zadel is ze allerliefst hoor!

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 19:26

Sugarmiss: HAHAHAHAHA ja je hebt gelijk. *lol*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:14

@Skessa: warme en koele plekken is moeilijk een inschatting van te maken. Schouders bewegen meer, dus is het logisch dat die warmer zijn. Dat kan ook met de rugstreek het geval zijn.
Egale zweetplekken zeggen mij meer en zeker als er dan ineens een droge plek is. Dat is pas uitkijken.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:35

We blijven gewoon proberen.
In elk geval heeft mijn paard het laatste woord.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:03

paxine schreef:

Nou, ben ik t wel mee eens hoor
Ik meng me hier ff in t gesprek hoor, moet nog wat posts plaatsen voor ik overal op mag reageren en mijn intrede kan doen in 'de huiskamer'

En ben benieuwd naar de reacties hier betreft de barefoot en dan met name of er ervaringen zijn met dravers die endurance rijden met zo'n zadel.

Een dezer dagen krijg ik een barefoot binnen om te testen en ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:06

Ik heb trouwens al een tijdje een barefoot in bruikleen van een goede vriendin en weide/stalgenoot, maar deze vindt ik erg schuiven

Maar hier zit geen originele singel en beugels en riemen bij, dus hoop maar dat t hieraan ligt en t testzadel met originele toebehoren mij meer duidelijkheid verschaft.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:38

En mischien moet je de pad een keer wassen, stiggeltje. Mijn Barefoot schuift nooit, ook niet als ik opstap.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:45

OK zal mijn vriendin ff vragen of k m mag wassen voor d'r.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:02

haal je wel de inleggen eruit voor je hem in de was doet?!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:20

Ik heb mij pad gewoon op de grond gelegd en dan de tuinslang erop gezet. Lekker met de hand de boel goed schoonwoelen en hem toen uit laten druipen op het hek. En ik heb de inlages er niet uitgehaald. Als je hem in de wasmachine doet zou ik wel de inlages eruit halen. Maar ik wilde niet al die haren in mijn trommel hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:48

Je moet met een rubberen borstel eerst de haren eraf borstelen, dan de stofzuiger op standje levensgevaarlijk erop en dan de inlages eruit en dan in de wasmachine.
Niet in de droger en ook niet in de felle zon drogen.

@Stiggeltje: nog even doorposten; je moet er nog 13

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:54

Sugarmiss schreef:
Je moet met een rubberen borstel eerst de haren eraf borstelen, dan de stofzuiger op standje levensgevaarlijk erop en dan de inlages eruit en dan in de wasmachine.

Ja hahaha

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:56

stiggeltje schreef:
Sugarmiss schreef:

Doe ik, ik zal er allemaal rekening mee houden ; inlages eruit, goed stofzuigen en wassen op 30 graden en niet in de droger

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:57

Bah hij telt helemaal niet goed

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:57

o toch wel hahahaha ..sorry

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:36

TPG net geweest en heb mijn test-barefoot binnen hoor *o/*
morgen gaan we beginnen met testen en t weekend een pittige trainingsrit gepland, dus gaan we meemaken of die na zo'n 40 km ook nog voldoet aan de zware eisen die ik als endurance ruiter en mijn dravertje hebben.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:51

Veel plezier!
Laat je weten hoe ie beviel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 13:53

Veel plezier met je test-zadel