Paard dag en nacht op stal, hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re: Paard dag en nacht op stal, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 08:38

Als ik het zo leest denk ik dat het dan vrij snel op houdt bij zelf losgooien als je er bent en er ruimte en tijd voor is. Eventueel eens met iemand afspreken om wat voor elkaar te doen.
Maar ik dacht dat ze bij tilleman vroeger het hele jaar naar buiten konden?
Met sjaak heb ik dezelfde situsatie gehad en ik heb de mazzel gehad dat 1 van de stal mensen helemaal gek van sjaak was en hem elke ochtend voor de paarden van de staleigenaar even een uurtje in het landje deed.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:41

hey,

ik denk dat je je paard gewoon een hele dag in stal moet zetten. en dat je om een uur 4 haar pakt ofzo. er zit gewoon niks anders op...kan je moeder het anders echt niet voor je doen? misschien de buren ofzo?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 09:48

Loesjuh schreef:
@ ikke: Ik sta bij Tilleman. Verder is hier in de buurt niks waar de paarden naar buiten kunnen 's winters, ik moet namelijk ook om de reistijd denken. Ik weet er wel twee, maar daar kan ik niet naartoe.

Oh, daar heb ik ook 5 jaar gestaan (van '94 tot '99, Don stond er toen al 4 jaar). Maar toen hadden ze in totaal 8 of 10 paarden in pension, tegenwoordig is dat wat meer
In de winter mochten ze toen inderdaad ook de wei niet op. Toen werden de paarden tijdens het uitmesten nog wel een uur in de buitenbak losgelaten, maar met zoveel paarden als er nu staan lukt dat niet...

Maar de binnenbak is zóóó groot, daar kunnen ze achterin (of juist voorin waar ook het stro opgeslagen ligt) toch wel een aantal paddocks maken van 5 bij 5 ofzo? Is altijd nog groter dan de stal. Of een klein stukje wei daarvoor opofferen? Ze hebben meer dan genoeg land...

Max_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:14

Bij ons op stal kun je je paard overdag los laten gooien, dat kost 50 cent per keer. Is er niet een stalgenoot die een centje bij wil verdienen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:28

Ik heb een klein weitje van ongeveer 35 x 20. In de winter lopen mijn twee shetlanders daar ook regelmatig op maar ik heb in de zomer altijd gras. Terwijl eht toch een klein stukje is. Misschein dat je kan overleggen dat er maar 2 paarden per keer in de wei gezet worden en dan de dag erna geen 1 en die dag daarna weer 2 andere of zo.

Ik roep maar wat hoor. En tuurlijk merken wij niet of het paard het vervelend vind. Hoe zou het paard ons dat moeten laten weten dan.

Ik vind het in ieder geval niet eerlijk tegenvoer het paard.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 11:30

Kan je niet een verzorgster zoeken die graag 1 keer per week ook een lesje van je wilt. Zo wordt je paard toch nog even gereden met jou erbij

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:02

@ sjakie: Ze staan bij Tilleman tot zo lang mogelijk buiten, zolang het weer het enigszins toelaat. Maar 's winters helaas niet.

@ Elena: Nee, moeders doet het echt niet.

@ Djilan: Het zijn er nu inderdaad wel wat meer. Met uitmesten worden ze nu ook niet meer losgelaten. Ik zie ook wel genoeg mogelijkheden om paddocks te maken, maar helaas is dat niet mijn beslissing, ze willen het gewoon niet. Ga nog wel even zeuren van de week, maar vrees dat dat niets wordt.

@ Max_is_lief: Ik ken ze nog niet allemaal geloof ik, maar tot nu toe nog niemand. Ik heb ook niet echt het idee dat de mensen ermee zitten als hun paard de hele dag binnen staat. Sommige komen niet eens elke dag, ook 's winters niet..

@ karoliena: Een paard kan ons inderdaad niet zo makkelijk laten merken of ze het wel of niet leuk vinden op stal. Natuurlijk vindt ze het in de wei leuker. Maar Indy is het type liever lui dan moe, en vindt het niet zo erg om op stal te staan. Zolang ze maar wel netjes haar beweging krijgt.

@ napie: Ja zoiets kan ook wel. Zal eens gaan rondkijken.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 14:34

Tja een paard went ook aan boxrust, maar dat wil nog niet zeggen dat hij dan gelukkig is en laat staan dat het gezond voor hem is, maar a la. Persoonlijk vind ik losgooien in die zin dat hij op 1 plek staat en nog niet beweegt ook niet voldoende, dus ik zou zeker voor een extra verzorger gaan! Als longeert ze hem maar lekker even! Als je van te voren duidelijk bent kan het wellicht heel goed wreken! Succes!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:05

Ten eerste: Onze paarden staan ook dag en nacht op stal, maar mijn moeder doet ze 's ochtends longeren/ losgooien.. Dus ze komen er 's ochtends 2 uur uit en 's middags ook 2 uur.. Dus dag en nacht op stal is zo slecht nog niet als je gewoon zorgt dat ze niet de hele dag op stal staan

En ten tweede: jammer dat jouw moeder niet voor je pony wil zorgen.. Maar goed daar heb jij niks aan. Ik hoop dat je snel een oplossing vind! En komen die andere stalgenoten niet elke keer als jij er bent? Misschien kun je ze dan even aanspreken?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:14

Nou er zijn er toch weer een paar die weer moeten verkondigen dat het zielig is dat onze paarden in de winter op stal staan.Mss zijn jullie zo gelukkig dat je je paard aan huis hebt staan en ze daar lekker los kunnen in de winter maar ik denk dat 90% van de paarden eigenaren afhankelijk is van een pensionstal en die mensen willen niet dat de paarden in de winter op het land komen.Er zijn ook nog mensen die niet eens elke dag komen en de topic strater wil haar paard 2 keer per dag uit zijn box laten ik vind het alleen maar een compliment waard.

@ topic starter ik vind het ongeloofelijk goed van je dat je er voor wilt zorgen dat je paard er 2 keer per dag uit komt in plaats van 1 keer.Wij doen dat zelf ook ik ben samen met mijn vriend en dan kunnen wij het afwisselen het is maar net wie wanneer kan maar dat is wel ons geluk want ze komen er nu 2 keer per dag uit en vorig jaar mochten ze af en toe eens een dagje op het land als het vrij droog was dus daar hoop ik dit jaar weer op {de stalhouder heeft nu kunnen zien dat er weer genoeg gras op groeide van het zomer}.

Je kunt altijd een advertentie plaatsen voor iemand die je paard wil verzorgen en dan wil los gooien en/of longeren je kunt altijd in ruil daarvoor 1 keer per week les geven.Mss reageert er iemand maar mss ook niet proberen kan altijd.En eens goed opletten wie er vaak is op stal en mss heeft die een paard waar jouw paard het goed mee kan vinden en kun je altijd aan diegene vragen of die jouw paard los wil gooien samen met zijn/haar eigen paard en dan kun je mss 1 keer per maand een zak voer aan diegene geven als dank bv.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:20

Als je nou een meisje erbij zoekt die in Arnhem-Zuid woont en in Elst naar school gaat, of andersom. Die dan na school ff Indy losgooit

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:44

@ monsera: Of ik een compliment waard ben weet ik niet. Ik vind het wel opvallend dat ik de enige op mijn stal ben die er zo mee bezig is. Maargoed, dat zegt verder niet veel vind ik.
Ik ga denk ik toch maar voorzichtig op zoek. Diegene mag dan losgooien, wandelen, licht longeren, en af en toe ook best rustig rijden (zonder zadel hobbelen ofzo). Serieus rijden kan dan zo af en toe eens samen met mij.

@ Fredt: Is inderdaad ideaal. Ken je er een?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:13

monsera schreef:
Nou er zijn er toch weer een paar die weer moeten verkondigen dat het zielig is dat onze paarden in de winter op stal staan.

Dat ís ook zielig als ze 24/7 op stal staan. Niet zoals iemand hierboven beschreef dat haar paard 's winters dag en nacht op stal staat maar wel ;s ochtends en 's middags er 2 uur uit gaat. Maar dan staat hij in mijn beleving ook niet 'dag en nacht op stal'. Dat is volgens mij als hij een hele dag op stal staat en er niet uitkomt of alleen om doelloos in een paddock te staan. Een paard moet bewegen. Top van de topicstarter er mee bezig is om m twee x per dag eruit te halen. Schandalig dat anderen bij haar op stal het beest er gerust een héle dag niet uithalen. Dat is zielig ja en paardonwaardig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:14

Inderdaad kan ik me helemaal in vinden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:36

Denk dan in het belang van je paard en haal het weg waar het staat. Een paard 24/7 binnen en alleen 1 uur per dag buiten/in de bak, is dieronterend.

Als ik in jouw schoenen stond, was ik al aan het zoeken naar een andere stal.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 18:05

@ imker: Als jij er eentje weet in mijn buurt waar ik heen kan hoor ik het graag. Sta momenteel op de beste mogelijkheid voor mij én Indy.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 20:46

Loesjuh, ik ken er geen in jouw omgeving, maar er moet toch wel wat te vinden zijn met winterweide?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:04

Klopt die zijn er ook. Alleen het nadeel is dat die wat afgelegen liggen waardoor ik daar 's avonds niet meer op de fiets heen mag, waardoor ik dan een aantal dagen niet zou kunnen komen. En datzelfde geldt voor de bijrijdster. En voor de rest ligt het allemaal echt te ver weg, dan red ik het ook niet met college.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 21:44

Bij ons op stal staan de paarden in de winter ook heel de tijd op stal. Wij hebben wel een paddock en een stapmolen en ook een binnen- en buitenbak. Ik ga voor de winter iets proberen te regelen.
Misschien nog een tip, hebben jullie geen kantine waar je dan ondertussen huiswerk kan maken ofzo?!!! Dat ga in tenminste doen!!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 21:48

Ja dat kan inderdaad wel, daar zit het probleem ook niet zo. Zolang ik Indy maar niet uit het oog verlies, want dan probeert ze te ontsnappen.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:11

imker schreef:
Denk dan in het belang van je paard en haal het weg waar het staat. Een paard 24/7 binnen en alleen 1 uur per dag buiten/in de bak, is dieronterend.

Als ik in jouw schoenen stond, was ik al aan het zoeken naar een andere stal.

Sorry hoor,maar jij woont zeker midden in het groen?
Hier in de randstad is echt (bijna) geen stal te vinden met weidegang,maar alle manege's en pensionstallen staan vol.
Zouden al deze mensen dan geen paard mogen hebben,mag dat alleen maar als je redelijk riant buiten woont?
Iedereen weet dat het het meest natuurlijk is als je paard lekker naar buiten kan,maar als die mogelijkheid er echt niet is,houdt het dus wel op,jammer,maar helaas.

Ik heb zelf ook met dit probleem te maken gehad en heb na heel lang zoeken en een heleboel geluk,een plekje gevonden waar Ligon de hele dag op de wei kon.
Hoe raar het ook klinkt,ik deed hem er echt geen plezier mee.
Hij liep de hele dag gillend langs het hek te rennen,hij wilde naar stal.
Dus ik voel me nu niet schuldig dat ik terug ben gegaan naar m'n oude stal,zonder weidegang.
Ik zet hem regelmatig een uurtje in de paddock,dat gaat met pijn en moeite goed.
Langer gaat echt niet,dan gaat hij weer over de zeik,ik moet er dan ook echt zelf bij blijven om hem regelmatig tot kalmte te manen.
Ik heb dus duidelijk een "stalpaard".Maar hij is op deze manier het gelukkigst,dus ik ook.

Sorry voor mijn misschien felle reactie,maar iedereen wil het beste voor zijn dier en ik voelde me even flink in m'n kruis geraakt

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:15

Pipi, ja ik woon in het groen, moet ik me daarvoor verdedigen? Dat slaat toch werkelijk nergens op?

Een paard is een grazer, dus wat hoort zo'n dier te doen: met zijn/haar kop naar beneden in het gras te staan. De benen kunnen strekken en bovenal páárd zijn!
Dat je jouw paard daar geen plezier mee doet, is toeval, maar ik durf je te zeggen dat 99% van de paarden dolgelukkig zijn als ze de wei op mogen.

In de randstand is het idd moeilijker om zo'n stal te vinden, maar ze zíjn er wel! Ga zelf eens een week lang op de plee zitten, met maar 1 uurtje per dag dat je eruit mag, ik wed dat je gillend gek wordt.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:31

Je hoeft je zeker niet te verdedigen hoor,ik wilde dat ik ook in het groen woonde
Feit is alleen dat hier in Den Haag er eigenlijk geen stallen zijn met weidegang,dus dan heb je toch een probleem.
Iets dat mij ook jaren heeft dwarsgezeten,omdat ik heus wel weet dat een paard eigenlijk lekker buiten hoort te lopen en te grazen.
Voor mij nu een geluk dat ik Ligon er echt géén plezier mee doe.
Maar kan me voorstellen dat er genoeg paardeneigenaren zijn die het graag anders zien,maar niet kunnen.
Voor deze mensen is het gewoon niet leuk als een ander ze het idee geeft dat ze niet goed voor hun paard zijn,vandaar.
Je hebt dus wel gelijk,maar je antwoord kan anderen wel kwetsen,hoe goed bedoelt ook.
Ik ga er tenminste vanuit dat iedere paardengek zo goed mogelijk voor z;n dier zorgt.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 08:54

@ imker: Je hebt zeker ook wel gelijk. En hier in omgeving Arnhem zijn ook wel stallen waar het kan, maar die zijn echt te ver weg om te fietsen iedere dag. En bovendien willen mijn ouders niet dat ik in het donker naar bepaalde plekken toe fiets. De auto heb ik niet dagelijks, en openbaar vervoer komt ook niet bij al die stallen of doet er mega lang over. En naast mijn studie en bijbaantje red ik dat niet. En ik mag het ook gewoon niet van mijn ouders, dat is het nadeel van thuis wonen.
Dus alle stallen waar Indy 's winters naar buiten zou kunnen zijn om een of meer redenen niet te doen voor mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 09:05

Sorry hoor maar ik zou toch echt niet mijn paardjes ergens stallen waar ze neit naar buiten kunnen. Dan maar een half uur fietsen of weet ik veel wat. Maar ik vind dat ze gewoon naar buiten moeten. Ik woon in een rijtjeshuis en mijn pony's staan ook niet hier. Ik doe er met de brommer een kwartier over en als het slecht weer is dus nog langer maar mijn paardjes kunnen wel naar buiten.

Ik zou net zo lang door zoeken totdat ik wat gevonden heb. Ook al is het een krakkemikkige stal bij een boer waar ik alles zelf moet doen.