Kribbebijter kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenn66

Re: Kribbebijter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:03

Okee, luchtzuiger hebben wel degelijk meer kans op koliek. Of ze het nou doen voor de maag voor verveling uit depressieviteit of wat dan ook. En iedereen die me hiereen tegenspreekt kan hetzelf uitproberen.

Ga maar eens een half uur achter elkaar lucht naar binnenzuigen zodat dit in de slokdarm komt, wedden dat je savonds of misschien al smiddags hartstikke buikpijn heb.

Ik zou nooit meer een luchtzuiger willen hebben, maar ik heb er slechte ervaringen mee, maar er hebben ook zat mensen die er goede ervaringen mee hebben. Wat ik wel zeg is ga niet met een band of met andere hulpmiddelen het luchtzuigen onderdrukken, je sloopt er lichamelijk veel mee maar ze doen dat zuigen niet voor niks anders uit dat zich wel in andere gebreken of ziektes.

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:06

jenn66 schreef:
Okee, luchtzuiger hebben wel degelijk meer kans op koliek. Of ze het nou doen voor de maag voor verveling uit depressieviteit of wat dan ook. En iedereen die me hiereen tegenspreekt kan hetzelf uitproberen.

Ga maar eens een half uur achter elkaar lucht naar binnenzuigen zodat dit in de slokdarm komt, wedden dat je savonds of misschien al smiddags hartstikke buikpijn heb.

Ik zou nooit meer een luchtzuiger willen hebben, maar ik heb er slechte ervaringen mee, maar er hebben ook zat mensen die er goede ervaringen mee hebben. Wat ik wel zeg is ga niet met een band of met andere hulpmiddelen het luchtzuigen onderdrukken, je sloopt er lichamelijk veel mee maar ze doen dat zuigen niet voor niks anders uit dat zich wel in andere gebreken of ziektes.

volgens de dierenarts was luchtzuigen ook probleem met de darm flora..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:55

Die van mij doet het puur uit aangeleerd gedrag. Hij staat op het land krijgt genoeg aandacht en beweging. Als hij ops tal staat staat hij met onbeperkt hooi. Het is ook heerlijk rustig op stal. En hij doet het alleen tijdens het biks eten dus 2x per dag.

En ik vind het ronduit belachelijk dat een luchtzuiger zoveel minder waard.

Stel het paard is 300o euro waard. Blijkt het een luchtzuiger te zijn willen ze er ineens maar 1000 euro voor geven. Hallo 2000 euro minder omdat het een luchtzuiger. Dat is meer dan de helft minder.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:01

Tja, als jij een paard moet verkopen is dat een tegenvaller. Maar geef toe, als jij een paard wilt kopen zeg je toch ook niet: dat luchtzuigen maakt mij niets uit, je krijgt de volledige 3000 Euro?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:09

Ik zou een kribbebijter niet laten staan.
Ik heb zelf een fries dat kribbebijt. In het begin wist ik niet wat ik met hem aan moest. Hij was elke dag zo stoned als een garnaal.
Totdat we erachter kwamen dat hij last van z'n maag had. Hij deed het zuigen dus echt door pijn en later zijn we erachter gekomen dat hij het ook bij stress doet. (geen aandacht, door pijn, verveling).
Het is nu zover opgelost dat hij het praktisch niet meer doet. Alleen een heel enkele keer in een stress situatie.

En dat ze koliekgevoelig zijn is echt gelul. Het is allang bewezen dat de lucht die ze inslikken, niet in de maag terecht komt.

Ik denk dat je het anders moet bekijken:
De "koliekgevoelige" paarden krijgen koliek omdat ze maagproblemen hebben. (Waardoor ze dus ook zijn gaan zuigen). En niet door het zuigen.
Het is bewezen dat 9 van de 10 luchtzuigers zuigen omdat ze maagklachten hebben. Het zuigen maakt ze high en het is pijnstillend.
Net als mensen kunnen paarden ook van bijv. stress een maagzweer of maagklachten krijgen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:15

Niet alle luchtzuigers hebben een verhoogde kans op koliek maar er is toch echt een (groot) aantal wat wel degelijk koliekgevoelig is juist door het luchtzuigen al dan niet met of zonder kribbebijten!!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:19

En dat koliek heeft met maagzuur te maken en met niks anders
Daar is al zo lang onderzoek naar geweest. Mijn haflinger die lucht zuigt is erg koliekgevoelig, maar van luchtzuigen niks dat doet ze uit verveling.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:23

Dit is een beetje de kip en het ei verhaal.
Krijgen meer paarden koliek omdat ze luchtzuigen of zuigen koliekgevoelige paarden vaker lucht?
Ik denk zelf het laatste maar dan blijf je met het probleem zitten dat zo'n paard misschien sneller koliek heeft dan een ander omdat hij er aanleg voor heeft.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:48

Ik heb een luchtzuiger/kribbebijter gehad. Voor de koop wisten we dat alleen niet. Wij de dierenarts gebeld, wat kunnen de gevolgen zijn; een luchtzuiger heeft kans op windkoliek, en een ander paard kan het wél overnemen. Al is die kans klein.

Niet alle paarden hebben iets nodig om op vast te bijten om lucht te zuigen, ze kunnen zichzelf ook aanleren om het gewoon op het land te doen.

Ik zou het niet doen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 16:55

felicity schreef:
Die van mij doet het puur uit aangeleerd gedrag. Hij staat op het land krijgt genoeg aandacht en beweging. Als hij ops tal staat staat hij met onbeperkt hooi. Het is ook heerlijk rustig op stal. En hij doet het alleen tijdens het biks eten dus 2x per dag.

En ik vind het ronduit belachelijk dat een luchtzuiger zoveel minder waard.

Stel het paard is 300o euro waard. Blijkt het een luchtzuiger te zijn willen ze er ineens maar 1000 euro voor geven. Hallo 2000 euro minder omdat het een luchtzuiger. Dat is meer dan de helft minder.

Sja da's nou een keer een feit

als ik een twee ferrari's neen die beide 200 km per uur kunnen en rood zijn .. maar ik 1 zit een leleijke deuk en der ander is punt gaaf. Dan is die met de deuk ook echt een stuk minder waard.

Het is een gebrek, ik vind het irritant op stal. en in tegenstelling tot een deuk gaat het niet meer over.

Een lucht zuigen kanb wel 10 keer beter bewegen of 10 keer hoger springen mensen willen dat nu een keer niet. En zonde van sommige paarden echt .. maar het is niet anders.

En luchtzuiger moet echt bovengemiddels presteren en zich bewijzen wil hij nog geld opbrengen. Of ze nou inderdaad koliek gevoeliger zijn of niet dat is niet eens zo de vraag, men wil het risico niet lopen. En da's begrijelijk want mijn laatste DA rekening voor koliek en opname was bijna 600 euro (mijn paard is geen luchtzuiger hoor)

en er is echt inmiddels onderzoek gedaan dat paarden het NIET van elkaar overnemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:02

ABsoluut ben ik zeer met je eens!
Mijn vorige pony was ook een wever en deed het ook alleen rond etenstijd!
Maar dat maakt hem niet evenveel waar met een pony van de zelfde kwaliteiten alleen zonder gebrek!
Het is en blijft een gebrek.
Ook al doet hij het amper.
Het is aanwezig.
Ik stoorde me er niet aan.
Helaas hebben de mensen die hem mij verkochten niks gezegd (hun hadden hem net 1 dag en hun wisten het ook niet.
Hun waren dus ook belazert)
Dat weet ik omdat ik op die stal stond en hem aan zien komen.
Ik moest hem toen testen en vond hem zo leuk dat ik meteen verkocht was.
Ik heb veel van hem geleerd en het was echt mijn maatje.

Er kwamen regelmatig mensen met biedingen als ze hem zagen, maar zo gauw ze hoorden dat hij weefde waren de meesten gelijk weg.
Logisch.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:07

Ik zeg eerlijk mij maakt het geen drol uit als een paard een stalgebrek heeft . Als het voor mij het perfecte paard is. Als dat paard 3000 euro waard is en die mensen verkopen hem voor 2500 omdat hij een stalgebrek heeft. En voor mij is het het perfecte paard ga ik daar mee accoord.
Iki vind het veel erger als een paard niet betrouwbaar is.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:54

Ik had vroeger ook een pony die lucht zoog, en met een luchtzuigerband om zijn nek deed hij het helemaal niet meer. Dat ding kunnen ze gewoon dag en nacht om hebben. In de bak hadden wij bovenop de palen ook draad, zodat hij niet aan de palen kon luchtzuigen. Geen enkel probleem, het was een kerngezond beestje.

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:56

felicity schreef:
Ik zeg eerlijk mij maakt het geen drol uit als een paard een stalgebrek heeft . Als het voor mij het perfecte paard is. Als dat paard 3000 euro waard is en die mensen verkopen hem voor 2500 omdat hij een stalgebrek heeft. En voor mij is het het perfecte paard ga ik daar mee accoord.
Iki vind het veel erger als een paard niet betrouwbaar is.

Weven bijvoorbeeld kan wél heel gevaarlijk zijn. Het paard van een vriendin van mij kreeg er slijtage van en kon uiteindelijk niet meer normaal bereden worden en al helemaal niet meer springen!!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:00

Maar luchtzuigen kan ook gevaar opleveren voor de gezondheid.
Net zo goed als weven

Gelukkig deed die van mij het alleen onder voertijd licht.
Dan wist hij dat hij eten kreeg en werd hij nerveus.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:49

do4evah schreef:
Ik had vroeger ook een pony die lucht zoog, en met een luchtzuigerband om zijn nek deed hij het helemaal niet meer. Dat ding kunnen ze gewoon dag en nacht om hebben. In de bak hadden wij bovenop de palen ook draad, zodat hij niet aan de palen kon luchtzuigen. Geen enkel probleem, het was een kerngezond beestje.

En je wil niet weten wat zo'n band van binnen kapot maakt en dan niet het paard zelf, maar gewoon echt wat het kapot maakt bij keel etc.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 21:53

Z'n leren band zonder stekels is denk ik gezonder als luchtzuigen
Op stal waar ik gewerkt heb staat er ook eentje met z'n vriendelijke leren band.
Dat paard weet dat hij met band niet kan zuigen dus probeert het ook niet.
Lijkt me dus dat hij ook niks kapot maakt
Terwijl hij dat wel zou doen als hij luchtzuigt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 22:50

Faniek schreef:
En je wil niet weten wat zo'n band van binnen kapot maakt en dan niet het paard zelf, maar gewoon echt wat het kapot maakt bij keel etc.

De band, mits goed afgesteld, maakt niets kapot. Soms kunnen er schaaf en drukplekjes ontstaan. Een operatie om luchtzuigen te voorkomen is officieel niet toegestaan. Wat blijft er dan anders over dan a) paard niet kopen b) die band en c) geen band?

tirana_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:01

ik heb mijn paard geen bond om..
op sommige blekjes waar ze iets vast pakt.. smeer ik cribbox op..
dat is super goed spul
je hoeft het maar een paard voor de neus te houden en ze staan al aan de andere kant..
het werkt echt super, ik vind ook..
als je nou een goed, lief betrouwbaar paard hebt gevonden.. en hij is een kribbebijter.. dan zou ik hem gewoon kopen.. ik heb liever een paard waar je veel lol en plezier ( en prijzen wint ) en waar het me eklikt.. dan een super gezond waar niks aan mankeert..
je moet zo maar denk niet 1 paard waar niks aan mankeert..!

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:07

Denk er wel aan, als je hem wilt verzekeren, wordt hij uitgesloten van maag en darmklachten! Wij hadden vroeger ook een luchtzuiger. Deed het niet eens heel er, maar de veearts zag het aan haar tanden en ik kon haar wel verzekeren, maar dus niet voor maag en darmproblemen.