Hoe is het om een hengst te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 09:50

je moet gewoon gaan kijken en rijden. Als je hem dan leuk vindt en het klikt allemaal, geen probleem van maken!
Jij hebt zelf een plek waar je hem goed kunt neerzetten, en idd, als hij echt lastig wordt kan hij altijd gecastreerd worden.
Natuurlijk moet je iets beter opletten met rijden, maar een hengst hoeft echt niet altijd een probleem te zijn. Ik heb zelf toen ik een jaar of 11 was een tijdje een hengst gereden, gewoon tussen de merries niks aan de hand, en een kennis van ons heeft een hengst staan, daar ging dr dochtertje van 10rustig opzitten met uistappen op wedstrijd. Dat paard heeft gedekt soms, maar hij gedroeg zich gewoon.
Natuurlijk zijn er ook lastige hengsten, maar ruinen en merriers kunnen ook levensgevaarlijk zijn, tis een kwestie van karakter en voor een klein deel ook opvoeding..
Als het karakter en het paard bij je passen (en tis een leuk beest zo op de foto!) moet je dr gewoon voor gaan.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 10:32

Citaat:
misschien wil ik wel een hengst om een proffecional te worden...
En voor een proffecional was het ook ooit eens de eerste keer!!!
Bovendien rijd ik geen manege lessen or what so ever! bij mij gaat het puur om de wedstrijden etc.

Hoezo heb je een hengst nodig om professional te worden?? Beetje vaag...
Maargoed, als het jou om het wedstrijdrijden gaat, bedenk dan wel dat hengsten op het losrijd terein niet altijd ideaal zijn. Een vriendin van mij reed er een en die was een ramp met losrijden, wilde achter alle merries aan en bleef maar hinikken enzo.. werd op een bepaald moment gewoon gevaarlijk.

Wbt die ruin die je erbij kan zetten, dat weet je ook nooit van te voren natuurlijk, of dat samen kán.

Ik snap de meerwaarde van 'een hengst' niet zo, naast het feit dat het 'wel stoer klinkt'
Verward

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-02 10:47

Tja je hebt ook gelijk! en wat proffesional betreft ik wil een goed paard en dan kijken hoever ik kan komen. ik rijd alleen maar bij mijn trainer en dus niet op een manege of zo! stel dat ik een hengst zou kopen zou ik hem laten castereren. Kijk elke hengst is verschillend en zo'n lastpak daar heb je ook niets aan!
En bij mijn ruin, dat gaat wel ik heb tot nu toch alle paarden bij dat beest in de wei kunnen doen. En anders maar apart in de wei we wonen op een boerderij dus van mij is dat no problem!
Wat die meerwaarde is hoopte ik van jullie te horen!!
want wat is er nu zo speciaal aan een hengst als ie niet is goedgekeurd??
groetjes jeannette

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 12:38

Ik heb ook een ruin die bij alle paarden in de wei kan.

Echter de Frieze ruin van ons die pas laat gecastreerd is hoef ik er echt niet bij te gooien,
die vliegt alle ruinen aan.
En ik denk dat ik te kostbare paarden heb om ze door zo'n friese fl*kker in elkaar te laten schoppen.
Ook een schriklintje om de wei in 2 percelen te scheiden werkt niet afdoende omdat de fries gewoon eroverheen steigert.

Dat Les dus wel makkelijk is wil dus niet zeggen dat je er elk paard bij kan gooien...

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 13:46

Alle voor- en nadelen van het houden van een hengst zijn geloof ik al genoemd.

Ik wil alleen nog even zeggen dat ik het paard erg mooi vind en veel weg vind hebben van zijn halfzus: mijn Topas x Brederomerrie Kaminka.

Mocht je besluiten deze hengst te kopen, dan wens ik je heel veel plezier met dit paard! Topasnakomelingen zijn (meestal) erg veelzijdig, kunnen springen en goed lopen!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 16:51

Niet alle hengsten zijn natuurlijk hetzelfde. Dennis bv, zet Dennis ( Haha! ) zelfs bij merries in de wei zonder dat er iets gebeurt. Het verschilt dus per hengst. Ik ben voor een jonge quarter aan het kijken, en heb tot dusver 2 jonge hengsten gevonden. De ene is overigens nog van de manege zelf, eigen fok. Maar wij hebben op onze pensionstal ook gewoon hengsten staan, waar mijn wellicht toekomstige hengst de wei mee inkan. Dus inprincipe hoeven er niet altijd nadelen aan te zitten. Ik heb zelf ook weleens hengsten gereden, en ik vind ze over het algemeen (er zijn uitzonderingen) lekker compact en levendig. Ik vind hengsten echt wel iets hebben. Bovendien vind ik het onzin om een paard niet te kopen omdat hij hengst is...je kunt hem altijd nog laten castreren. Daarna kan hij wel met de merrie's de wei op. Vind ik dus een dom excuus.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 21:58

Wij hebben ook een hengst, hij is nu 9 jaar en het is een heerlijkheid.
Met rijden moet je hem wel even aan het werk zetten als hij zijn aandacht er niet bij heeft maar ik rijd gewoon tussen de merries en de ruinen.
Mijn voordeel is misschien dat hij een "Spartaanse Opvoeding" in Spanje heeft gehad, hij is gehoorzaam en zeker niet lastig.
Ook het lekker ontspannen rijden met een los teugeltje is in mijn geval gewoon mogelijk.
Het is wel degelijk een hengst hoor Haha! en natuurlijk heeft hij ook zijn hengstenmanieren wel, hij heeft ook een extra stang voor zijn staldeur omdat hij niet altijd even vriendelijk reageerde als een van de jonge hengsten voorbij kwam.
Met andere paarden weet ik het zo net nog niet.
En tja tussen de wildvreemde paarden zijn ze kijkerig, soms brullen en net even wat meer aanwezig dan een ruin.
Echter er staan bij ons ook wat merries die niet onder doen voor een hengst.
B.T.W. ik vind het wel een schitterend paard om te zien!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 15:06

Zelf heb ik een aantal jaren een hengst gehad die ook dekte, voor het dekken had hij een ander bit in dan met rijden, hij wist dit verschil en was met rijden makkelijk, maar had hij zijn dekbit in, dan kreeg hij alleen daarvan al bijna een stijve omdat hij dan wist dat hij mocht gaan dekken.
Met rijden was hij dus niet lastig en ook prima tussen de merries (ook hengstige) te rijden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 19:13

Even nog een reactie. Ik heb twee hengsten gekocht(Haflinger en Welshcob) jaren geleden. Ze waren nog geeneens een jaar. Ik wilde ze wel casteren want ik was nog niet zo ervaren. Mijn welshcob keek en showde wel heel erg als er een paard langskwam. Uiteindelijk heb ik ze laten castreren op 3-jarige leeftijd. Het is vaak zo dat als je ze met 3 jaar of later laat castreren ze zwaarder worden. Ook zal mijn welshcob zich altijd een beetje als hengst gedragen. Ik vind dit niet erg. Als ik nu weer een hengst koop laat ik hem misschien wel hengst. Overigens mijn haflinger werd wel steeds vervelender hij ging bijten. Mijn welshcob heeft nooit echt gebeten of gedaan.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 08:48

Thanx voor jullie leuke reacties.
Ik weet nu dat ik de optie hengst in mogelijkheid kan houden. Eerst sloot ik mij daar altijd voor af.
Super bedankt!
groetjes jeannette