hoe paard heter krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: hoe paard heter krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:25

Mijn inziens krijgt hij ook teveel krachtvoer. Krachtvoer geef je naarmate hij moet werken. De rest vul je op met hooi.
Het verteren kost ook veel tijd, net als Renske al zegt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 13:31

Dit heb ik met mijn haflinger ook gehad,
nu ik heel consequent rijd is hij af en toe plink heet |:D
momenteel staat hij dag en nacht op de wei en krijgt hij niet eens brok bij,
in de winter krijgt hij een halve kilo en dan is hij af en toe moeilijk bij te houden zo pittig !

lijkt me dus ook aan het rijtechnische gedeelte te liggen..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:07

Haver worden ze toruwens bij defenitie niet heter van..
Het zit m vaak vooral het actief rijden en het afwisselen, ik heb ook een haflinger die de zelfde style heeft als jou paard. Dus ik weet't, makkelijker gezegd dan gedaan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 19:39

Anoukie schreef:
Breitling, je vraagt om tips, die krijg je hier zat (en imo ook goede) en het enige waar je mee komt is: "Ja maar,..."

Ik zou de tip van Sjuim opvolgen, onderzoeken wat er in zijn huidige brok zit en een mengeling maken van 2 kilo basisbrok en 2 kilo gemengde haver (zwart en wit).

klopt want hij is al van minder naar meer gegaan, toen hij minder kreeg was hij nog slomer dus als ik nu weer naar minder ga krijg ik dat weer terug lijkt mij?

Zwarte haver hebben ze hier niet, heb ik dus nagevraagt alleen in een kruiden musli en dat schijnt niet te helpen zeiden ze hier op stal. zal wel eens vragen of hun weten wat er in die broken zit.

Hij reageerd prima op mijn been met de overgangen maar als hij een maal loopt wil hij niet voorwaards blijven. Ik ben al een stuk consequenter geworden en geef hem ook regel matig een mep dat ie door moet lopen maar dat werk altijd maar even.
In het bos vind hij het heel leuk maar ook dan is hij niet vooruit te branden.

Ik probeer het rijden ook zoveel mogelijk af tewissel en rij dus ook niet altijd in de bak, ga ook weleens een bos rit maken of op een gras veldje in het bos trainen.

Hij reageerd wel en hij loopt wel maar hij vind dat rustig aan lopen wel best hij moet gewoon iets heter worden.

Maargoed ik zal eens vragen of hun weten wat er in die brokken zit en anders de leverancier bellen kijken of ik daar wat wijzer van kan worden

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:01

Hmz tsja, gewoon rustig beginnen.

Maar je zegt dat hij aan de dikke kant is en dat je hem laat afvallen ( in mijn woorden ) Maja dat lukt volgens mij niet echt als je paard 5kilo voer krijgt Is dat niet een beetje erg veel ?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:22

zoals ik al eerder zei hij word van hooi dik en dat hij dikker geworden is is omdat ik een tijdje veel gewerkt heb en minder gereden heb (2 weekjes was niet geplant ) dus toen is hij iets dikker geworden, hij heeft niet last van over gewicht ofzo maar er kan wel iets af.

Zwennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:20

Breitling schreef:
Hij loopt in de les ook een uur lang en dan is hij ook heel heet dus vind ik eigenlijk dat hij dat met gewoon rijden ook wel kan. ik rij zoiezo dan al zeker een kwartier korter en dat moet hij best kunnen.

Het rijden is afwisselend genoeg. Ga zelfs elke week met hem het bos in.

Het is gewoon een te nuchter paard denk ik. BIj ons gaat elk paard tekeer als een gek als ze los staan die van mij gaat rollen loopt een rondje en dat was het.

capraibex70 ben het niet met je eens. Het paard van mijn broer (is inmiddels verkocht dus paar jaar geleden) kreeg eerst 4 kilo brok per dag. Die was net als mijn paard. Die is toen overgegaan op 6 kilo per dag en toen ging hij een stuk beter lopen.

Mijn paard word dik van het kuil niet van de brokken.

heej zes kiloe is wel heel erg veel vindt ik dan doe je ng geen 4 dagen ong met een zak van 25 kil

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:07

Die van mij is er ook zo eentje die liever lui is dan moe. Voorheen pompte ik er diverse supplementjes in omdat ik dacht dat het daar aanlag. Toen ging er bij mij een lichtje branden en heb ik dat geld van de supplementjes gestoken in goede priveles, en sindsdien heb ik geen "lui"paard meer dat niet voorwaarts blijft. Hij is heel nuchter, maar het gedeelte dat hij niet voorwaarts was en ook niet door wilde (blijven) lopen, lag geheel aan mijn toekortkomingen. Hij krijgt nu totaal geen supplementjes of apart voer met haver meer (had ik ook al allemaal geprobeerd). Gewoon sportbrok en een muesli. Puur door hem anders te gaan rijden is hij in positieve zin veranderd.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:29

#Ymke# schreef:
Die van mij is er ook zo eentje die liever lui is dan moe. Voorheen pompte ik er diverse supplementjes in omdat ik dacht dat het daar aanlag. Toen ging er bij mij een lichtje branden en heb ik dat geld van de supplementjes gestoken in goede priveles, en sindsdien heb ik geen "lui"paard meer dat niet voorwaarts blijft. Hij is heel nuchter, maar het gedeelte dat hij niet voorwaarts was en ook niet door wilde (blijven) lopen, lag geheel aan mijn toekortkomingen. Hij krijgt nu totaal geen supplementjes of apart voer met haver meer (had ik ook al allemaal geprobeerd). Gewoon sportbrok en een muesli. Puur door hem anders te gaan rijden is hij in positieve zin veranderd.

Helemaal mee eens!
Ík heb hier ook een (groot) probleem mee. Marco is echt ontzettend lui, heb vanalles geprobeerd wat betreft voer, maar werkt uiteindelijk niet.
En wat ik ook goed kan merken is dat ik echt les nodig hebt, wat betreft rijden ben ik, voor zijn karakter dus, veel te weinig consequent en houdt het voor hem te weinig aantrekkelijk om mee te werken.
Bij een heter paard is het makkelijker te rijden, omdat het paard jou bezig houdt ipv andersom. Deze paarden zijn, denk ik, gewoon heel snel uitgekeken op dingen. Als ik hier in de omgeving een buitenrit ga maken is hij ook niet vooruit te branden, maar zodra ik ergens anders ga rijden is hij ineens lekker voorwaarts.
Ik probeer dus om het werk zo veelzijdig mogelijk te maken (wat bijv. een balkje in de bak al kan doen) en zelfs zo consequent mogelijk te rijden en hem bezig te houden. En dat is zonder les (en zelfs in een groepsles) errug moeilijk. (en helaas is de investering van priveles niet voor mij weggelegd )

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 21:45

Ik heb het probleem dat als mijn paard niet binnen een uur en opzadelen voor het rijden biks heeft gekregen , is hij hardstikke sloom... daarom geef ik hem altijd even een uurtje van tevoren een schepje biks, laat het hem alvast even wat verteren, en ga dan rijden, helpt een stuk!
Maar is wel lastig als e paard geen 300 m van je afstaat

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:19

ik weet niets of het er iets mee te maken zou kunnen hebben maar een paardje dat ik ken. Die was ook sloom en niet heet en traag en al wat je wil, geen zin in werken enz.. Ze heeft zijn bloed laten nemen en het bleek dat hij een tekort had aan witte (dacht ik) bloedcellen en dan moest ie zolang op rust en moest ze iets geven om te beteren dacht ik maar ik weet niet meer juist hoe het zat mss heb je hier iets aan..