Redelijke nieuwe manege regel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re: Redelijke nieuwe manege regel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:31

wanneer je bedrijfmatig werkt, is dit helemaal niet onredelijk. Meeste
stallen die bedrijfsmatig werken mesten 2x of zelfs 1x in de week.
Wanneer jij 5 plakken in je box gooit (uitgaande van 3 x 3 box) is de box de volgende dag nog lang niet smerig. Rechtleggen en klaar ben je. Daarnaast is 3x per week mesten zo goed als om de dag!
Vergeet dat niet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:47

over wat voor plakken heb jij het dan??

van een grote baal of een klein baaltje???

bij de stal waar ik het over had ging er elke dag een halve plak van een grote baal in.
en op zaterdag na het leeghalen ging er 1,5 plak in.
naar mijn inziens te weinig om een goede ondergrond te hebben,mijn paard stond altijd smerig!!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:54

Grote balen. 1,5 plak is inderdaad veelste weinig.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:48

ik zou als manege echt een oppot systeem inschakelen ... onze pension gast doet dat ook ... haar paard staat snachts binnen om op rust te komen . ze gooit er elke dag 2 kleine plakjes stro in .. en reken maar dat dat er netjes uit ziet .. en het paard staat lekker warm door het broeien van de mest .

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 18:54

@ Shadowflower, lekker warm ja van alle bacterien en schimmels.. Heerlijk voor het paard de hele nacht die ammoniak geur...vooral goed voor zn luchtwegen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:21

nee hoor .... dat paard bij ons staat ook gewoon in stal en je ruikt het bijna niet .... ja natuurlijk moet je het niet gaan omspitten ... maar het stinkt niet en zolang het paard een klein laagje schoon stro heeft maakt het niet uit dat daaronder bacterien en schimmels zitten .. kan het tenminste eerder lekker op het land ..wat ik niet snap is dat vlas ongeveer het zelfde systeem is en dat iedereen daar razend enthausiast over is... niet echt logisch .....

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:33

lundi schreef:
Hahhahaa nu weet ik het zeker jij staat in Beinsdorp

Nee ze staat niet in Beinsdorp...Als het nog steeds dezelfde stal is dan is het in Hillegom.

Toen ik daar nog reed was die regel er ook. Iedereen ging daar al snel tegen in dus dat is nu weer helemaal verwaarloosd.

Bij mij op stal worden ze iedere dag uitgemest. Ik vind dat gewoon een must als ze er iedere dag in staan. Het hoeft lang niet iedere dag goed gedaan te worden en soms worden alleen maar de ballen eruit gehaald. Ze krijgen dan wel meer stro of zaagsel.

Volgens mij betaal je een groot bedrag en daar mag je wel wat voor eisen. Dat ze het voor de manegepaarden doen tot daar aan toe maar voor de pensionklanten.....vreemd. Ik zou er dus flink tegen zijn en dat met een groot aantal andere pensionklanten die net zo denken naar de eigenaresse gaan.

Succes!!!

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:22

@ Shadowlover : nee jij ruikt het niet nee, maar een paard ZEKER wel, het is niet goed voor de luchtwegen... en bacterien en schimmels eronder, bijna geen verschil eronder of erop die beestjes zijn er gewoon

En vlas neemt alles beter op en geurt minder.. niet hetzelfde systeem, gewoon totaal ander materiaal

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:43

Hey
bij mij op stal wordt elke dag uitgemest en een hoop nieuw stro erin gegooid. Nog geen enkele keer hebben ze gewoon opgestrooid.

Ik zou het echt niet meer willen, één keer mesten in de week. Op mijn vorige werk deden ze dat ook. Toen had hij een stal van amper 2,75 op 3m! schandalig. En dan in de winter binnen staan, en één plak stro er bovenop... Mijn paard stond elke dag in de mest, hing vol met viezigheid en het ontzettende rotstraal. Het is zelfs nog steeds niet over.
Nu staat hij elke dag droog en schoon.

Ik zou dus niet akkoord gaan met die regel. is er geen andere keuze meer, kan je nog altijd op volgende manier werken: je schept alle mest in één hoek (waar geen drink of eetbak hangt), het natte stro laat je liggen; en dan een hele hoop nieuw stro erboven. Maar dan heb je weer stro in de gang, en nog meer stro in verbruik. Dus ik vind hun regel niet kloppen dat ze daardoor gaan besparen...
xxx

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:14

[quote="Kenzo.

Dat ze het voor de manegepaarden doen tot daar aan toe maar voor de pensionklanten.....vreemd.![/quote]

Voor de gezondheid van een manegepaard is een schone stal net zo belangrijk als voor een pensionpaard.

Als manegeruiter zou ik ook niet gaan rijden op een manege waar de manegepaarden slechter verzorgd worden dan pensionpaarden.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:13

lindsey schreef:
Als manegeruiter zou ik ook niet gaan rijden op een manege waar de manegepaarden slechter verzorgd worden dan pensionpaarden.

Nee maar als ze een keuze moeten maken dan vind ik dat de pensionklanten voor gaan. Heel vervelend voor de manegepaarden want daar kan je dan verder niks aan doen en daar wil je natuurlijk ook het beste voor.
Maar 3 keer in de week uitmesten voor de manege paarden is daar nog veel. Toen ik daar kwam werd het eens in de 2 maanden gedaan en stonden sommige paarden op 40 cm vies stro.
Eigenlijk gaan ze er dan nog op uit ook, als je het zo bekijkt. Tenzij ze een verzorger hebben die het wel bijna elke dag deed maar dan werd dat paard al snel verwisseld met een vieze stal zodat die verzorger die stal dan helemaal zou uitmesten enz. Er is niks aan te doen voor die beesten. Wij hebben het helaas niet voor het zeggen

SuMii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:26

Wij mesten onze stallen gewoon elke dag en vindt dit wel zo schoon plus het scheelt een hoop werk wat je anders op één dag moet doen. Paarden lopen altijd wel rond in hun stal dus bij ophoping wordt het vieze mest altijd wel omgewoeld en dan liggen en staan ze in hun eigen dagenlange bacterien en ook voor de hoeven is dit niet zo lekker lijkt mij...

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 10:52

Hey bokkers, bedankt voor de (best al veel) reacties!!

Heb bij wat mede paardeneigenaren op stal even gepolsd en de sommige vinden het niets en sommige vinden het geweldig. ( het gaat trouwens pas per oktober in)

Vanochtend had ik ook weer heel veel natte plekken en mest. Terwijl ik gistermiddag nog had uitgemest. en mn paard ook overdag nog redelijk lang op het weiland staat. ( vandaag staat ie er ook zo'n 6 uur op) en dan met rijden, poetsen, blokje om etc is ie aardig lang uit stal. maar morgenochtend is mn stal zeker weten weer zieknat.. en stinken

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:57

bij ons is het om de dag mestdag.. je mag wel elke dag je stal mesten, maar je krijgt om de dag schoon stro....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:02

god, wat ben ik blij met mijn pensionstal!!!!

daar mag je zelf uitmaken hoe of wat,je mag elke dag mesten ,1 x p/w,wat jezelf wilt!!

je mag alleen geen schoon stro op de mesthoop gooien,dat moet je hergebruiken.

maar zo hoort het ook!!!!!

en de prijs is ook nog redelijk,er is een wei vlakbij ,ook daar mag je je paard inzetten als je dat wilt,en bix en hooi mag je pakken.

Sapphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:06

mag je ook niet de rest van de dagen opstrooien..? of dat wel?

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:59

Sapphire schreef:
mag je ook niet de rest van de dagen opstrooien..? of dat wel?

de paarden worden s'ochtends opgestrooid ( behalve zondag) door t personeel