Lange manen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Re: Lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:12

Ik heb een fries en heb altijd alles in de vlecht. Had het een keer niet gedaan en toen is de onderkant van de manen helemaal kort gekrauwd door een weidegenootje. Ik kan nu dus alleen een hengstenvlecht tot tweederde van de nek doen de rest doe ik in twee vlechtjes in de hoop dat het dan snel weer aangroeid en alle manen in 1 hengstenvlecht passen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:24

Die van mijn pony laat ik altij dlos behalve als hij aan het werk gaat. Eens in de maand was ik ze met zilvershampoo even laten intrekken goed uitspoelen daarna cremespoeling erin ook laten intrekken, uitspoelen, daarna in vlechten doen laten opdrogen eruit halen en antiklit erin doen. Werkt super bij die van mij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:27

Mijn pony heeft redelijk lange manen, ik heb ze normaal gewoon los hangen, haal er vaak een borstel door, en heb antiklit spray dat ik er eens in de zoveel tijd in spuit, daar worden ze glad van en zacht plus dat de klitten er uit zijn.

Af en toe heb ik haar manen in 3 vlechten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:53

mijn paard schuurt alleen als hij vlechten in heeft?
En hoe denken jullie over velchten bij een paard dat vaak rolt?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:32

lowara schreef:
Mijn tinker heeft haar manen tot aan de grond ( 1m65 lang) en als je de manen van je haf gewoon mooi dik lang en netje swilt houden, gewoon een hengstenvlecht erin, 2X per week even met je vingers alle klitten eruit halen en DE oplossing voor lange manen: "antiklit"!!!!
hoe minder je eraan komt, hoe mooier, langer en dikker ze zullen worden.

Jaa, ik heb eens een foto van haar op bokt zien staan, echt geweldig .

Maar met een hengstenvlecht er in, kan een ander paard op de wei dat er ook zo uit trekken? Dat gaat sneller met gewoon vlechten toch?

En met antiklit/cremespoeling erin, zakt de vlecht heel gauw uit.. Tips?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 14:36

Ik denk trouwens dat ik die babyolie maar eens ga proberen

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:48

hey,

ik heb een vriendin en die heeft ook een haf met een dikke bos manenn. zij wast de manen 1 x in de 2 weken, en ze doet met een buitenrit een hengstenvlecht. anders komen er veels te veel knopen in. antiklit zou ik niet gebruiken. daar worden de manen echt heel erg droog van! en oja zij knipt ook 1 x in de maand de puntjes van de manen,zodat het geen dode punten worden. veel succes ermee!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 17:53

Ik heb een Fries en ze heeft altijd een hengstenvlecht in. Haar manen groeiden niet zo snel, maar sinds ze altijd een hengstenvlecht in heeft, zijn haar manen een stuk langer!! Ik doe de vlecht 1 tot 2x per week er opnieuw in. Verder was ik de manen met babyshampoo voor een wedstrijd, zodat ze weer zacht zijn en glimmen.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 19:14

Elena schreef:
hey,

ik heb een vriendin en die heeft ook een haf met een dikke bos manenn. zij wast de manen 1 x in de 2 weken, en ze doet met een buitenrit een hengstenvlecht. anders komen er veels te veel knopen in. antiklit zou ik niet gebruiken. daar worden de manen echt heel erg droog van! en oja zij knipt ook 1 x in de maand de puntjes van de manen,zodat het geen dode punten worden. veel succes ermee!

Knippen Wordt het dan niet heel erg recht? Het ziet er vast voller uit toch?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:59

Mijn paard heeft ook lange manen. Ik haal soms wat klitten eruit, maar voorderest hangen ze gewoon los en doe ik er niks aan. Ze heeft best dikke manen (al helemaal voor een welsh nwr) met golfjes erin

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 20:14

Bij mij hetzelfde, al doe ik er wel regelmatig anti-klit in! mijne heeft ook golfjes (lusi)!

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 08:47

knippen, nee hoor. alleen de puntjes dat valt helemaal niet op

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:27

Oké
(ik zag laatst een haflinger met geknipte manen op bokt staan, met de puntjes er dus uit, zag er heel onnatuurlijk uit)

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:35

Mij kwpn die heeft een grote van een hand manen.
Maar wel heeeeeel dun dus te vaak doe ik ook niet zo is af en toe als het weer lang wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:13

ik heb een haflinger met manen rond de 50 cm
ik laat ze eingenlijk altijd los borstel ze een keer per week
was ze een keer per 6 weken en doe dan goed met cremespoeling wassen, dat scheelt veel
als ik ze bostel gaat er veel antiklit in.
verder zitten ze alleen in vlechten als het echt super warm is

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:38

hey,

ja gewoon heel voorzichtig knippen. 1x in de maand. en na een week zie je er niks meer van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:48

Mijn Fries heeft ook behoorlijk lange manen, ik wou eerst overgaan op vlechten in de wei&stal, maar iig komt het er nooit van
Nu zijn der manen los, en om de dag of 2 dagen doe ik antiklit derin en kam ik ze uit, en zie zien er nog altijd mooi uit !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:49

Haffiej_gurl schreef:
lowara schreef:
Mijn tinker heeft haar manen tot aan de grond ( 1m65 lang) en als je de manen van je haf gewoon mooi dik lang en netje swilt houden, gewoon een hengstenvlecht erin, 2X per week even met je vingers alle klitten eruit halen en DE oplossing voor lange manen: "antiklit"!!!!
hoe minder je eraan komt, hoe mooier, langer en dikker ze zullen worden.

Jaa, ik heb eens een foto van haar op bokt zien staan, echt geweldig .

Maar met een hengstenvlecht er in, kan een ander paard op de wei dat er ook zo uit trekken? Dat gaat sneller met gewoon vlechten toch?

En met antiklit/cremespoeling erin, zakt de vlecht heel gauw uit.. Tips?

ik heb er nu zelfs een veulen naast lopen ( die bekend staan op haarkauwen) en die heeft er geen enkele keer aangezeten. juist in een vlecht is het minder aantrekkelijk voor paarden om eraan te gaan knagen, en eruit trekken.. nou, dan moeten ze wel heel erg kwaad op je paard zijn
je moet de vlecht wel goed strak erin maken en met een paarden elastiek vastbinden.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:52

Me shetje heeft niet echt lange manen, Maar heel veel roos in zijn voorpluk hij is super bang voor water dus eruit wassen met speciale shampoo tegen roos gaat niet echt goed.. Uitkammen gaat ook niet echt goed .. Wat nu te doen?

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:54

Amo en vooral Amica hebben best lekker veel manen, en die hangen altijd los. Vind het zonde om het in een vlecht te houden, dan kan je het net zo goed kort knippen, want je ziet het anders toch niet. Ik doe er verder weinig aan, alleen 1 keer per week ongeveer uitkammen

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:54

ik laat het gewoon hangen en af en toen pluis ik het eens uit...doe er niet veel mee....moet nog verder groeien en als ik er steeds doorgeen ga dan vallen ze zo uit....en in een vlecht helpt ook...hij schuurt zich nog wel eens dus dat durf ik niet te doen..ik heb liever geen heksenmanen

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:02

hey,

met antiklit worden mijn pony's manen en staart echt helemaal droog! meestal gebruiken wij switsal

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:19

In de zomer was ik ze, helaas gaat dat in de winter niet omdat ik haar altijd buiten moet wassen, verder doe ik af en toe anti klit erin en verder niks. Ik ga geen vlechten erin doen omdat ze op de wei loopt en het me niet prettig lijkt voor ze.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 15:59

lowara schreef:
ik heb er nu zelfs een veulen naast lopen ( die bekend staan op haarkauwen) en die heeft er geen enkele keer aangezeten. juist in een vlecht is het minder aantrekkelijk voor paarden om eraan te gaan knagen, en eruit trekken.. nou, dan moeten ze wel heel erg kwaad op je paard zijn
je moet de vlecht wel goed strak erin maken en met een paarden elastiek vastbinden.

Ow, haha, ik denk dat ik het maar eens ga proberen

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:14

Haffiej_gurl schreef:
Ik heb ze nu trouwens wel altijd met rijden in een hengstenvlecht .

Maar BibiSmurf, staat je paard met de hengstenvlecht in ook bij andere paarden in de wei? Ik ben bang dat mijn Fries de vlecht er uit trekt..

Jaah in de wei staat hij wel met een ander, maar in de paddock staat ie alleen. Ik heb geen idee of ze dat doen, ik zou het gewoon proberen.