wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt of..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Re: wat vinden jullie?komt het omdat je een goed paard hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:42

beautylover schreef:
Quellian schreef:
Weet je wie ik weleens op mijn pony zou willen hebben?

Anky!

haha ik ook

volgens mij krijgt ze beauty niet eens aan de teugel
ok nou kies ik dan ook wel een ruiter ook maar toch...weet zeker dat ze dat ze dat niet voor elkaar krijgt

ff offtopic dat paard o je avatar lijkt best wel veel op die van mij.
Leuk

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:51

haha toevallig

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:11

OrissE_GipsY schreef:
hmm... ik denk dat hier veel verschillende meningen over zijn...

ten eerste denk ik dat het zeker makkelijker is.. voor de ruiter als het paard de dingen "kent "en dus ooit al eens gehad heeft...

maar aan de andere kant... je hebt ook mensen met z pony's die je ze gewoon ziet verzieken.. beesten verliezen heel hun tact en regelmaat, gaan scheef lopen.. en van alles verzinnen om onder het werk uit te komen.. terwijl de kindjes gewoon vrolijk doorhobbelen naar het M... dit kan gewoon niet vind ik....

daarbij is niet per definitie een Z paard makkelijker dan een B paard... het ligt wel degelijk aan het karakter, en het rijtechnische gevoel van de ruiter... en natuurlijk hoe het paard is....

maar nogmaals... als een paard dus de dingen al 'kent "zal het 9 van de 10 keer makkelijker gaan...

inderdaad!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 01:10

nou ik moet zeggen dat ik wel dressuurruiters die Z2 rijden eens op mijn paard wil zien.
Ik denk dat ik mijn paard dan beter aan het lopen krijg dan sommige Z2 amazone's.
Puur omdat het niet een heel makkelijk paardje is.
Ik weet zeker dat als ik een voorgeprogameert paardje onder mijn kont krijg dat het er beter uitziet als nu.
Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.
Tuurlijk moet je kunnen rijden asl je Z2 bent, maar dat betekend niet dat je op alles kan rijden (voor sommige)
Er zijn uitzonderingen, er zijn meiden of jongens die elk paard aan t lopen krijgt en die kunnen pas echt rijden.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:52

wij hebben eens een z2 ruiter op merel gehad... laten we zeggen dat ze alleen maar aan het rennen was en kont naar binnen.. ze kon er niets mee beginnen...

ik ken iemand die nu op een paard wat zz licht mocht lopen rijd... zij komt net eenjaar van een manege af... laten we zeggen dat ik met mijn oude manegeknol in datzelfde jaar meer en hogere punten heb gescoord dan dat zij met aan aangeleverd z2 paard heeft.

dus de ruiter heeft er zeker mee te maken.. ik weet dat als ik op een z2 paard zou rijden, ik er echt niet ver mee zou komen.. omdat ik geen z2 ruiter zal worden.

op mijn vorige stal kwam altijd iemand die verschrikkelijk goed kon rijden, die gast had echt gevoel voor alles, maar dat was gewoon plezierig om naar te kijken, op welk paard hij ook stapte

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:57

ik denk dat het iid wel veel makkelijker is dan dat je een pony álles nog moet leren want als ie al Z is geweest kan ie de kunsjes al hoe jij alleen de hulpen nog maar te leren en je bent klaar.

chesty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 08:32

dat denk ik niet .. je moet zelf ook echt wel kunnen rijden hoor .. ik wil niet arrogant doen.. maar ik rijdt dus zelf z2... en heb nu een pony die is halfjaar onder het zadel toen ik haar kreeg wou ze nix.. kop in de lucht en verzet .. enal .. en nu ben ik zo in 2 maanden naar de l1 gereden dus.. ik denk toch dat de ruiter .. er wel wat aan kan doen en ik denk ook dat mensen die tegen mij zeggen komt doordat je een goede pony hebt dat die mensen een beetje jaloers zijn dat ik al z2 rijdt en nu heb ik die jonge pony al zo klaar gekregen en zeggen ze niks meer zie

viewtopic.php?f=10&t=460057

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:36

beautylover schreef:
Quellian schreef:
Weet je wie ik weleens op mijn pony zou willen hebben?

Anky!

haha ik ook

ok nou kies ik dan ook wel een ruiter ook maar toch...weet zeker dat ze dat ze dat niet voor elkaar krijgt

Ik denk dat je je dan vergist in het belang van rijtechnisch inzicht en gevoel

Als je niet kan rijden kan je dat op geen enkel paard, hoe goed het dier ook is! En als je wel goed kan rijden kan je dat ook op elk paard, hoe knullig die er ook uit ziet
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 31-08-05 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:37

hahaha, ik denk dat je gelijk hebt Kiwiko.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:44

KiWiKo schreef:

Als je niet kan rijden kan je dat op geen enkel paard, hoe goed het dier ook is! En als je wel goed kan rijden kan je dat ook op elk paard, hoe knullig die er ook uit ziet

Helemaal mee eens . Met Kyvaso was het altijd: "Je scoort alleen omdat je paard zo goed is". Maar die bok heb ik wel zelf zadelmak gemaakt en alle knoppen op gezet .

Conclusie: als je goed kunt rijden en je scoort, is het altijd te danken aan het paard en is het niet dankzij de rijkunsten van de ruiter/amazone (volgens de buitenwereld dan) .

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:46

Jup ik ridj zelf L1, en ik rijd dus manegewedstrijden met manegepaarden. zelf kies ik de pony's die weinig gekozen worden, mede door hun moeilijke gedrag. Oke ik val niet in de prijzen maar ik kan wel laten zien dat die pony's toch best een net proefje kunnen lopen.
Een meisje daar rijd alleen op de paardne die voor jou denken, kennen het proefje uit hun hoofd en je hoeft dus niets te doen. ze wint daarom meestal de 1e of 2e prijs, maar alleen omdat het paard zo goed weet wat iue moet doen en niet zo eigewijs is om bokkend weg te springen of iets dergelijks...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:49

Anoukie schreef:
KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens . Met Kyvaso was het altijd: "Je scoort alleen omdat je paard zo goed is". Maar die bok heb ik wel zelf zadelmak gemaakt en alle knoppen op gezet .

Conclusie: als je goed kunt rijden en je scoort, is het altijd te danken aan het paard en is het niet dankzij de rijkunsten van de ruiter/amazone (volgens de buitenwereld dan) .

Maar dat word lang niet altijd gezegd.
Dus ik ben het niet geheel met je eens.
Ik zeg ook niet van een Z2 ruiter dat ze niet rijden kan.
Of dat ze alleen een goede knol onder de kont heeft.
Zolang ik de achtergrond niet ken houd ik mijn mond en ik ben heus niet de enige.
Er zijn alleen een paar meiden die ik ook weleens op jonge beesten of gewoon basis afgerichte paarden zie rijden en dan heb ik echt zoiets van Pfff.. je kan hem echt totaal niet aan het lopen krijgen.
Maar zo zijn ze lang niet allemaal!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:01

KiWiKo schreef:
KiWiKo schreef:

haha ik ook

Indedaad! Anky heeft een overdosis aan gevoel voor paarden en paardrijden en heeft al meerdere paarden naar GP gereden.
En moeilijke hengsten onder haar gehad.
Om nog maar over al haar gouden plakken niet te spreken.

Ik denk dat ze dan best wel wat kan met een een lief ruintje

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:19

Daantjuh, jij houdt dan misschien je mening/idee voor je, maar het is gewoon een feit dat de hele paardenwereld van jaloezie en afgunst aan elkaar hangt! Er wordt een ander bijna niets gegund. Kijk hier alleen maar op Bokt, er zal altijd wel iemand zijn (of meerderen ) die zelfs Anky gaat bekritiseren. Waar heb je het dan nog over denk ik dan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:05

tuurlijk maar Anky zal ook opbouwende kritiek nodig hebben om nog beter te worden dan ze is toch.
Ik denk dat iedereen zegt dat Anky niet kan rijden niet helemaal lekker in de bovenkamer is.
Ik bedoel niemand heeft haar nog geevenaard in haar prestatie's.
Maar daarom zal zij ook wel kleine dingetjes hebben die misschien nog beter kunnen.
Niemand is uitgeleerd toch?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:12

er valt altijd wel wat te verbeteren.. ze wil toch niet voor niets naar de 90% streven?? dan zal je toch echt dat stapje meermoeten geven..

ik ben geen sterruiter en willem geen rijwonder, maar samen passen we heel goed bijmekaar en leren we van elkaar. we zijn hetzelfde niveau. als ik weer eens een winstpunt heb dan hoor je ze gewoon denken o die heeft weer geluk met de jury...

het is gwoon allemaal jaloezie... er wordt je nix gegunt..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:16

jij denkt bijvoorbaald al jaloezie te HOREN!
Zo denk je zelf negatief over anderen.
Ik weet zeker als ik ik een winstpunt rij dat er tuurlijk wel wat mensen zijn die denken gih die heeft geluk.
Maar als je zelf beter weet hoef je je niet aangesproken te voelen.

Dat doe ik dus ook niet!
Ik ben blij met mijn winstpunt en ik ben trots op mijn paardje.
En dat is waarom het draaid niet om wat jij DENKT dat een ander denkt!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:34

Quellian schreef:
Ik zou best een Z-paardje willen hebben, denk dat dat het wel een stuk makkelijker maakt.

Denk het niet, ik dacht zelf ook dat dat het makkelijk zou maken. Ik heb er eentje staan waarbij ik de eerste paar keer het knopje achteruit alleen gevonden had en vervolgens allerlei rare knopjes vond die ik niet wilde hebben, zoals appuymenten en travers etc, ook changementjes wanneer ik iets scheef zat in de galop. We zijn nu een jaar verder en ik begin de juiste knopjes een beetje te vinden, maar makkelijk is het nog niet. Ik krijg ook regelmatig te horen als ik met gemak een winstpunten rij dat het wel makkelijk is met zo'n paard, maar als ik er niet aan rij doet hij het ook niet hoor. Ik kan er iemand anders opzetten maar die rijd de eerste keer ook alleen maar achteruit of gekke figuren

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:42

Ik vind dat als je samen met paard/pony de Z2 gehaald hebt je zeker wel goed kan rijden. Het is wat anders als je op een paard stapt die alles al kent en waar je bij wijze van spreke zo mee wegrijdt. Ik heb dan ook bewondering voor mensen die hun eigen paard opleiden en dus samen leren en niet dat je van je paard moet leren wat natuurlijk wel weer goed is voor je eigen ervaring.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:50

Ach, ik ken zoveel van die kindjes die denken dat ze kunnen rijden maar die met een groene bok nog geen B parcours rond kunnen sturen.
Die krijgen van pappie gewoon een pony die ergens internationaal liep, en dan een beetje M gaan starten, ja zo kan ik ook wel bovenaan komen, piece of cookie.

Lang niet alle ruiters in het Z zijn goede ruiters, ook al hebben ze hun paard of pony zelf zover opgeleid, er zijn eigenlijk gewoon teveel beesten bij die hun ruiter meer dan de helft van het parcours moeten redden omdat ze domme fouten maken.

Daarentegen is het idd ook zo dat er genoeg goede ruiters zijn die geen fijne paarden tot hun beschikking hebben en dus altijd blijven hangen in de B/L.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:02

@ KiWiKo; je bent van harte uitgenodigd om mijn pony te komen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:34

Ik denk ook zeker dat het aan de aard van het beestje ligt. Sommige ruiters vliegen door de classes heen met hun paard, maar zet ze eens op een ander paard, en de krijgen de nageeflijkheid er niet eens uit, en kunnen er niks mee. Is het paard makkelijk, meewerkend, en laat nooit een scheet of bok, raak je nu eenmaal wat makkelijk door de niveaus dan paarden die nog weleens uit hun stekker kunnen gaan. Maar het is altijd wel grappig om te zien dat juist dat soort ruiters snel er doorheen gaan, en op de moeilijkere niveaus dan vastlopen, en op een ander paard niks voor elkaar kunnen krijgen. Aan de ene kant logisch, je rijd altijd op je eigen paard, maar een goede ruiter kan met elk paard zo wegrijden! Maar ik hoor het in ieder geval nooit, ik heb geen paard waarvan je zegt, die zal wel heel snel gaan. We zijn nu net de B uit, en hebben daar helemaal niet lang over gedaan, en we zijn zelfs nog 4e geworden op de ZH kampioenschappen. Ik hoorde iemand toen wel zeggen, die ik overigens niet kende.. ow hij is al 12, hij zal wel al hoger gelopen hebben. Maar dat is niet zo.

En ach.. trek je niet aan van wat mensen zeggen, de meeste mensen in de paardenwereld zijn jaloers, en misgunnen een ander vrijwel altijd iets. Want hun paard is het beste en niemand anders.

Ik ben het wel eens met het feit, dat als je paard wel hoger is geweest, dat het inderdaad nog makkelijker is.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:57

Een goed paard is geen garantie voor succes. Maar met een goed paard kan je wel heel veel verder komen.

Kijk, ik heb een goede pony, die makkelijk een Z parcour kan springen, maar gewoon geen makkelijk karakter heeft. Hij weet dat hij kan stoppen in het parcour en daar maakt hij dan ook gebruik van.... Ik ben dan net niet sterk genoeg om hem verder te krijgen(Ik ben een klein mugje. ) Terwijl een ruiter die wat sterker is hem wel door kan schoppen.

Ik heb nog een pony die al meerdere keren Z springen is geweest.... Met deze pony wordt ik dit waarschijnlijk ( ) ook. Deze pony is een maatje groter dan die andere pony, maar heeft een super fijn karakter en zal je altijd redden en alleen stoppen als het echt niet kan.

Het ligt dus zeker wel aan de pony, maar vooral aan het karakter, als ze de instelling niet hebben..........

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:59

Ik denk denk dat het aan het paard en aan de ruiter ligt. Met een paard wat alles al eens heeft gehad zul je makkelijker de z2 halen dan een paard wat alles nog moet leren. Maar natuurlijk moet de ruiter ook wel wat kunnen, iemand die als een zoutzak rijd zal met een z2 paard de z2 niet makkelijk halen.

dus idd, een goed paard is geen garantie voor succes

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:01

ik trekme er helemaal nix van aan wat anderen van mij denken

willem heeft jarenlang in de manege gekacheld voor ik hem kocht en nu op zijn 17e heb ik hem heel veel bijgeleerd. niemand die ziet dat hij van een manege is geweest.

ik moet er heel veel tijd en moeite in stoppen om 160 puntjes bij mekaar te kunnen scoren, maar zo trots ben ik als ik zie dat we vooruitgang boeken. niemand had het verwacht van willem datie er ooit zo uit zou gaan zien en zo zou lopen.. dat is mij veel meer waard dan dat z paard wat ik had kunnen kopen..