Rijden jullie liever met korte(re) of lange(re) beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Rijden jullie liever met korte(re) of lange(re) beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:46

Verschilt per paard en per zadel.
Op hele kleine pony's: altijd korte beugels.
Verder op mijn springzadel redelijk korte beugels, op een dressuurzadel een stuk langer.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 06:55

Zit iets te kort, moet eigenlijk langer maar t wil niet wennen..

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:31

Met dressuur redelijk lang en met springen (veelzeidigheidszadel met dezelfde beugelriemen) minstens 4 gaten korter en dan heb ik begin zoiets van dit is wel erg kort maar na het eerste sprongetje zit het ook wel fijn de volgende dag vind ik mijn dressuurzadel de beugels weer te lang. en met leren laarzen doe ik ze meestal een gaatje langer als met rubberen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 07:34

Heel veel dressuurruiters rijden met lange beugels omdat ze dat goed om het paard 'heen kunnen klemmen' en de hulpen veel beter kunnen geven. En dressuur ruiters zitten veel meer door, dan zitten ze met lange beugels rechter en hebben ze meer balans.
Ik geef de voorkeur (ookal mag ik dat eigelijk niet) aan iets kortere beugels. Ik zit dan veel steviger, maar ik moet juist leren met lange beugels te rijden (werk op dressuurstal) en die omschakeling is heel erg moeilijk voor mij. Het is meestal net waar je mee op bent geleid.

Wie heeft er goede tips om rijden met lange beugels beter te leren?
Ik rijd al veel zonder beugels enzo, maar nog kan ik met lange beugels niet echt prettig rijden, verlies mijn beugel, trek mijn hak op, ga naar voren zitten....enze

wacht geduldig af!!:D

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 08:42

Nimmedor schreef:
Wie heeft er goede tips om rijden met lange beugels beter te leren?Ik rijd al veel zonder beugels enzo, maar nog kan ik met lange beugels niet echt prettig rijden, verlies mijn beugel, trek mijn hak op, ga naar voren zitten....enze

Ik heb precies hetzelfde ''probleem''. Ik rijd altijd met iets te korte beugels, op de een of andere manier vind ik dit gewoon fijner zitten. Als ik mijn beugels langer doe zit ik gewoon niet prettig en wordt mijn houding slechter. Zonder beugels rijden gaat me weer wel goed af maar met mijn beugels op dressuurlengte

WallaceLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:11

ik heb het liefst kort,en als ik spring kan ik ze op dezelfde maat laten :p

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:26

Ik rijd met erg lange beugels, heerlijk! Ik heb zwakke enkels en ben er dus ook vaan doorheen gegaan. Als ik mijn beugels kort doe gaan mijn enkels gigantisch pijn doen. Met springen zit ik wel 3 gaten korter, dat is beter met springen. Als ik mijn beugels korter ga doen, dan ga ik ook naar voren zitten

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:28

Nimmedor schreef:

Wie heeft er goede tips om rijden met lange beugels beter te leren?
Ik rijd al veel zonder beugels enzo, maar nog kan ik met lange beugels niet echt prettig rijden, verlies mijn beugel, trek mijn hak op, ga naar voren zitten....enze

wacht geduldig af!!:D

Ik reed eerst ook met korte beugels, toen ik me echt op de dressuur ging storten heb ik ze gewoon om de zoveel tijd een gaatje langer gedaan totdat ik echt met langere beugels reed Je moet proberen je knieen aan het zadel te houden en je hak echt uitdrukken. Gewoon gaan zitten in je zadel!

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:29

Ligt eraan op welke pony of op welk paard ik rijd.
Wat ik ga doen, dressuur/springen/buitenrijden, enzovoorts.

Maar eigenlijk altijd wel op normaal of eentje korter, en bij springen 2 korter.
Bij langere beugels krijg ik een beetje last van mijn knieen, niet op alle paarden en pony's het verschil heel erg wat voor beweging ze hebben.

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 10:30

ik heb mijn stijgbeugels meestal redelijk lang, vind het beter zitten. ook bij het springen laat ik ze vrij lang
maar als ik op een paardje rij dat ik niet ken doe ik mijn beugels 1 of 2 gaatjes korter, dan voel ik mij toch iets veiliger...

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:46

met langere,vooral nadat ik een tip hier op bokt gehad heb dat dat helpt tegen voorover zitten
het helpt ook echt super!

Only_Tom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:50

Ik rijd over het algemeen met korte(re) beugels omdat ik veel jonge paarden rijd/zadelmak maak en dan zijn korte beugels een stuk fijner ivm dat je meer grip hebt, omdat ik zovaak met zulke korte beugels rijd vind ik het moeilijk om met lange beugels te rijden en dan ook nog eens de hakken goed uit te drukken. Kortom ik rijd altijd met korte beugels

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:59

Only_Tom schreef:
Ik rijd over het algemeen met korte(re) beugels omdat ik veel jonge paarden rijd/zadelmak maak en dan zijn korte beugels een stuk fijner ivm dat je meer grip hebt, omdat ik zovaak met zulke korte beugels rijd vind ik het moeilijk om met lange beugels te rijden en dan ook nog eens de hakken goed uit te drukken. Kortom ik rijd altijd met korte beugels

Ja dat heb ik ook, ik heb vorig jaar voor de grap eens een dressuurzadel van een vriendin op mijn paard gegooid, maar dat reed echt voor geen meter, kreeg hem ook niet fijn aan het lopen toen..
Als je elke dag meerdere beesten met korte beugels rijdt, en je wilt dan in een keer met lange beugels gaan rijden, dan wil dat niet zo best

aminah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:35

voordeel om met lange beugels te rijden is dat je tenminste echt gaat zitten in je zadel.
zoveel mensen vertrouwen te veel op de beugels en zitten dus niet echt meer.. terwijl als je met lange beugels gewend bent om te rijden je uiteindelijk veel steviger zit.

met springen is het uiteraard wel fijn om ze 1 of 2 gaatjes korter te hebben want dat is gewoon fijner.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:47

ik heb altijd wat korter gezeten omdat willem vrij hoog opgeeft en erg moeilijk zit. ook had ik een zadel waar ik niet helemaal lekker in zat.

nu met mijn wintec zit ik heel lang voor mijn doen. ik moet zeggen dat ik mijn zit nu veel beter op hem hem gevonden en ik gewoon niet korter kan zitten. dan is het ook net alsof ik een km uit me zadel kom met lichtrijden. ik zit liever langer omdat ik met kortere beugels gewoon weg kramp krijg op den duur

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:48

Als ik gewoon een beetje ga hobbelen dan doe ik ze op normale lengte maar als ik ga buitenrijden of echt bezig ben dan liever korter, dan zit ik wat steviger...ik weet niet waarom, ik heb het mezelf aangewend

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:52

Ik heb mijn beugels altijd een slag korter dan normaal. Omdat ik mijn hakken door medische problemen moeilijk of niet kan uitdrukken heb ik ook van die beweegbare flexibeugels en dan met een gaatje korter kan ik ze net wat mooier houden.

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:14

Ik heb ze meestal behoorlijk kort zitten Maar heb ook korte benen maar gewoon lekker kort vind ik het beste. Dat valt veel mensen wel op, mja ik zit gewoon veel beter dan met lange beugels!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:30

ik zit iets langer ivm met reuma waardoor als ik korter zit sneller last krijg van mijn knieen.

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 13:51

Ik zit op mijn eigen paard met korte beugels ( boven de enkel ), dan kan ik hem beter volgen. Op mijn pony reed ik altijd met hele lange beugels, tot ik te hard groeide en mijn voeten er onderuit kwamen. Toen heb ik ze kort gehouden.
Ik vind het het fijnst om op een ervaren dressuurpaard lange beugels te hebben en op onervaren paarden lekker kort te zitten.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 16:57

Volgens mijn instructrice moesten ze tegen je enkels aan stoten als ze gewoon los hingen en jij je benen ook gewoon los had hangen zeg maar. Dat betekende voor mij dat ze twee gaten korter moesten dan ik gewend was! Ik rijd dus liever met langere beugels, hoewel ik er nu wel weer aangewend ben en het wel prima vind.

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:13

Ik heb over het algemeen m'n beugels aan de wat langere kant, omdat als ik korter zit ik snel last krijg van krap in m'n kuiten. Als ik naar buiten ga of ga springen doe ik meestal m'n beugels 1 of 2 gaten korter.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:29

Liever iets korter, omdat ik anders gewoon geen contact met zn buik heb.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:11

ik vind vooral bij het galoperen ( in het begin) kortere beugels erg fijn. zo train ik hem dat hij zijn rug goed gaat gebruiken omdat ik dan ook makkelijk in de verlichte zit kan, en hij dan even geen ruitergewicht heeft

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:33

Liever iets langer dan korter
Zit voor mijn gevoel dan steviger in het zadel