Welk bit??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Re: Welk bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:24

Oei wat een smerig ding.
Lekker type die je dat aanraadt...
Dan maar liever een pessoa.

Een pelham is overigens ook geen slechte keus als er toch een ander bit in moet. En dan met dubbele teugels, niet met pelhamriempjes. Kies voor de ongebroken variant.

Als hij z'n hoofd zo omhoog gooit, dan is een martingaal misschien ook geen slechte keus. Desnoods een vaste martingaal, die je dan wel vastmaakt aan de neusriem, niet aan het bit.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 10:11

Als ik het goed begrijp doet ie juist niet zijn hoofd omhoog maar spant (kromt) zijn nek?
Vastpakken van het bit voorkom je ook met een hefboom bit niet.
Maar je hebt wel gewoon meer te vertellen.
Wat betreft het respect probleem, natuurlijk is dit gebrek aan respect. Maar misschien is dit paard respect bij te brengen met behulp van een pelham (daar houden we het maar even op voor de gemakkelijkheid). Als je normaal rijd op je gewone teugel, en pas je tweede teugel gebruikt als ie met je aan de haal gaat, dan leert het paard dat als hij zelf initiatief gaat nemen hij die scherpere werking krijgt te verduren. En als ie weer braaf is de scherpere werking ophoud. Ook kan je het gebruik van je tweede teugel steeds verder afbouwen.
Natuurlijk moet je paard uiteindelijk gewoon op zijn normale bit te rijden zijn, maar tot die tijd kun je hem misschien door middel van dit bit leren respect voor jou te hebben, ook buiten. En juist buiten gaat veiligheid dan toch bij mij voorop.
Wat Parelli betreft, dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar omdat het level 1 pakket alleen al rond de 200 euro kost. En dan moet je alle materialen nog aanschaffen (touwhalster, leadrope, carrot stick...).

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 16:34

Allegra schreef:
Als ik het goed begrijp doet ie juist niet zijn hoofd omhoog maar spant (kromt) zijn nek?
Vastpakken van het bit voorkom je ook met een hefboom bit niet.
Maar je hebt wel gewoon meer te vertellen.
Wat betreft het respect probleem, natuurlijk is dit gebrek aan respect. Maar misschien is dit paard respect bij te brengen met behulp van een pelham (daar houden we het maar even op voor de gemakkelijkheid). Als je normaal rijd op je gewone teugel, en pas je tweede teugel gebruikt als ie met je aan de haal gaat, dan leert het paard dat als hij zelf initiatief gaat nemen hij die scherpere werking krijgt te verduren. En als ie weer braaf is de scherpere werking ophoud. Ook kan je het gebruik van je tweede teugel steeds verder afbouwen.
Natuurlijk moet je paard uiteindelijk gewoon op zijn normale bit te rijden zijn, maar tot die tijd kun je hem misschien door middel van dit bit leren respect voor jou te hebben, ook buiten. En juist buiten gaat veiligheid dan toch bij mij voorop.
Wat Parelli betreft, dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar omdat het level 1 pakket alleen al rond de 200 euro kost. En dan moet je alle materialen nog aanschaffen (touwhalster, leadrope, carrot stick...).

Hier dacht ik ook aan,een pelham,ze raadden me dit aan
(verder vind ik die dexter ring bit ook niet echt euhm vriendelijk )
Ik dacht ook aan die tweede teugels extra,dan heb je iets meer controle over je paard...Het paard doet idd zijn hoofd niet in de lucht maar maakt zich krom en gaat er dan vandoor...
Mij gaat het erom dat we veilig kunnen buitenrijden,in de bak kan ik ALLES met hem doen met ons huidig bit(enkelgebroken watertrensje zonder hulpteugels)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:10

Citaat:
Maar misschien is dit paard respect bij te brengen met behulp van een pelham

respect kan je niet bijbrengen, respect moet je verdienen,.......

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:29

En hoe moet ze dat dan verdienen volgens jou? Niet iedereen voelt zich prettig bij NH, laat staan Parelli.
En voor een deel moet je respect wel bijbrengen vind ik. Het deel dat het paard over heen loopt (bij wijze van spreken). De rest, vertrouwen etc. dat meot je idd verdienen. Maar hoe doe je dat als je paard kostant met je in strijd en waarbij niet duidelijk is dat jij de baas. Dat zal ie eerst moeten leren. En ja, sommige paarden moet dat echt leren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 17:36

ik heb 3 jaar geworsteld met een paard dat totaal geen respect voor me had, wilde het perse op de ouderwetse lik-op-stuk-methode oplossen, dat ging tot op zekere hoogte goed, tot hij weer eens in de fout ging en over me heen liep, op m'n voet ging staan, zich losrukte enz.

Uiteindelijk ben ik toch overstag gegaan voor Parelli, omdat een DA me het advies gaf er snel iets aan te (laten) doen of het paard te verkopen, dat dit zo levensgevaarlijk was en zowaar, binnen een maand heb ik een super beleefd paard, dat geen hengstenketting meer nodig heeft, netjes op me wacht, me niet meer overloopt. Het heeft voor mij perfect gewerkt dus en ik ben zelfs gemotiveerd om verder te gaan met level 2, tot grote verbazing van een aantal Bokkers die mij kennen als iemand die anti-NH en helemaal anti-Parelli was. Een mens kan veranderen......

Maar ga vooral verder met je eigen methode, als het voor jou werkt, prima.....ik zal je niets opdringen, ik vertel alleen mijn ervaringen