Allegra schreef:Als ik het goed begrijp doet ie juist niet zijn hoofd omhoog maar spant (kromt) zijn nek?
Vastpakken van het bit voorkom je ook met een hefboom bit niet.
Maar je hebt wel gewoon meer te vertellen.
Wat betreft het respect probleem, natuurlijk is dit gebrek aan respect. Maar misschien is dit paard respect bij te brengen met behulp van een pelham (daar houden we het maar even op voor de gemakkelijkheid). Als je normaal rijd op je gewone teugel, en pas je tweede teugel gebruikt als ie met je aan de haal gaat, dan leert het paard dat als hij zelf initiatief gaat nemen hij die scherpere werking krijgt te verduren. En als ie weer braaf is de scherpere werking ophoud. Ook kan je het gebruik van je tweede teugel steeds verder afbouwen.
Natuurlijk moet je paard uiteindelijk gewoon op zijn normale bit te rijden zijn, maar tot die tijd kun je hem misschien door middel van dit bit leren respect voor jou te hebben, ook buiten. En juist buiten gaat veiligheid dan toch bij mij voorop.
Wat Parelli betreft, dat is natuurlijk niet voor iedereen haalbaar omdat het level 1 pakket alleen al rond de 200 euro kost. En dan moet je alle materialen nog aanschaffen (touwhalster, leadrope, carrot stick...).
Hier dacht ik ook aan,een pelham,ze raadden me dit aan
(verder vind ik die dexter ring bit ook niet echt euhm vriendelijk )
Ik dacht ook aan die tweede teugels extra,dan heb je iets meer controle over je paard...Het paard doet idd zijn hoofd niet in de lucht maar maakt zich krom en gaat er dan vandoor...
Mij gaat het erom dat we veilig kunnen buitenrijden,in de bak kan ik ALLES met hem doen met ons huidig bit(enkelgebroken watertrensje zonder hulpteugels)